Για παράτυπη οικονομική διαχείριση, από την οποία υπήρξε ζημία του ελληνικού δημοσίου, διώκεται για απιστία σε βαθμό κακουργήματος η τέως πρόεδρος του ΟΚΑΝΑ Mελπομένη Μαλλιώρη, όπως και ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού επί της θητείας της, Δημήτρης Πλατανιάς.
Η υπόθεση έφθασε στην Δικαιοσύνη, μετά από αναφορά που υπέβαλε η τότε υφυπουργός Υγείας Ζέτα Μακρή στην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με αφορμή την οποία διενεργήθηκε προκαταρκτική εξέταση.
Βάσει των ευρημάτων της εισαγγελικής έρευνας φαίνεται ότι διατέθηκαν χρήματα που είχαν χορηγηθεί στον ΟΚΑΝΑ για συγκεκριμένες δράσεις, στην μισθοδοσία προσωπικού.
Συγκεκριμένα το σκάνδαλο έγκειται στο γεγονός ότι το πόσο των 5,5 εκατ. ευρώ από το σύνολο 37 εκατ. ευρώ τακτικής επιχορήγησης που δίδει στον ΟΚΑΝΑ το υπουργείο Υγείας, δόθηκαν, αντί για την ενίσχυση των Κέντρων Πρόληψης, για εσωτερικό δανεισμό στον Οργανισμό, για κάλυψη, δηλαδή, μαύρης τρύπας που είχε στα οικονομικά του.
Επίσης δεν υλοποιήθηκε προγραμματική συμφωνία μεταξύ ΟΚΑΝΑ και ΚΕΕΛΠΝΟ, ύψους 20 εκατ. ευρώ, για την δημιουργία 17 Κέντρων Αποκατάστασης και παρακολούθησης εξαρτημένων ατόμων, καθώς της σχετικά κονδύλια χρησιμοποιήθηκαν για την μισθοδοσία του προσωπικού στον ΟΚΑΝΑ.
Συγκεκριμένα κατά την δικογραφία:
Α.- Ενώ στις 17 -5 – 2011 υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΚΕΕΛΠΝΟ και του ΟΚΑΝΑ με αντικείμενο την υλοποίηση του εθνικού σχεδίου καταπολέμησης των ναρκωτικών, στο πλαίσιο ελέγχου της διασποράς της νέας γρίπης και λοιπών λοιμωδών νοσημάτων, τη δημιουργία νέων 17 κέντρων υποκατάστασης και παρακολούθησης της υγείας των χρηστών σε όλη την επικράτεια με διάρκεια τριών ετών, την κάλυψη δαπανών στελέχωσης και λειτουργικών εξόδων για δύο έτη από τη δημιουργία και τη λειτουργία εκάστου κέντρου. Ο συνολικός προϋπολογισμός για τις επίμαχες δράσεις έφθανε τα 20 εκατ. ευρώ, χρήματα που καταλογίζεται από τη Δικαιοσύνη ότι αν και προέρχονταν από την τακτική επιχορήγηση του υπουργείου Υγείας προς το ΚΕΕΛΠΝΟ και μάλιστα εκταμιεύτηκε για το σκοπό αυτό ποσό 10.249.000 ευρώ, εν τούτοις δεν διατέθηκαν για τους αναφερόμενους σκοπούς. Αντιθέτως, χρησιμοποιήθηκαν για τη μισθοδοσία του προσωπικού του ΟΚΑΝΑ με αποτέλεσμα το ΚΕΕΛΠΝΟ στις 18 -5- 2012 να προβεί στην καταγγελία της προγραμματικής σύμβασης. Για το θέμα διενεργήθηκε έλεγχος από το σώμα επιθεωρητών υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) που φέρεται να επιβεβαίωσε τη βασιμότητα των καταγγελλομένων.
Β. Μετά την κατάθεση στη Βουλή ερώτησης σχετικά με την μη απόδοση από τον ΟΚΑΝΑ προς τα Κέντρα Πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας ποσού 7 εκατ. ευρώ προερχομένων από την ετήσια επιχορήγηση του υπουργείου Υγείας, επιβεβαιώθηκε ότι:
Ο ΟΚΑΝΑ αν και είχε λάβει κατά το χρονικό διάστημα 2009-2013 συνολικό ποσό 37.600.00 ευρώ, δεν είχε αποδώσει προς τα κέντρα πρόληψης ποσό της τάξης 5,5 εκατ. Ευρώ. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των τότε υπευθύνων του ΟΚΑΝΑ, το ποσό αποτέλεσε αντικείμενο προσωρινού εσωτερικού δανεισμού προκειμένου να καλυφθούν έκτακτες οικονομικές ανάγκες του. Ωστόσο, κατά τη δικογραφία, δεν προσκομίστηκαν αναλυτικά στοιχεία από τα οποία να επαληθεύεται ότι πρακτική αυτή ακολούθησε «τις αρχές της χρηστής οικονομικής διαχείρισης και ότι ήταν δικαιολογημένη ή αναπότρεπτη».
Ένα μέρος της δικογραφίας που αφορούσε καταγγελίες περί έκτακτης προμήθειας φαρμακευτικού σκευάσματος, τέθηκε στο αρχείο αφού από την έρευνα δεν πιθανολογήθηκε ότι «η εν λόγω προμήθεια υλοποιήθηκε κατά παράβαση των κανόνων επιμελούς διαχείρισης ή ότι προκάλεσε ζημία στην περιουσία του ΟΚΑΝΑ».