Στις επενδύσεις, τις θέσεις εργασίας που συνδέονται με την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ και την ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο στάθηκε ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, σε δηλώσεις του αμέσως μετά την υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας με την Κοινοπραξία του αγωγού.
Η επίσημη τελετή υπογραφής πραγματοποιήθηκε απόψε στην Αθήνα, ωστόσο η τελική απόφαση για την κατασκευή του αγωγού αναμένεται την Παρασκευή από την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν που θα τροφοδοτήσει τον αγωγό. Όλα δείχνουν ότι η απόφαση θα είναι υπέρ του ΤΑΡ, ο οποίος θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική, ωστόσο επίσημη ενημέρωση δεν έχει δοθεί ακόμη. Ήδη πάντως ανακοινώθηκε ότι απορρίφθηκε το ανταγωνιστικό σχέδιο του αγωγού Ναμπούκο.
Στην αποψινή τελετή ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ασημάκης Παπαγεωργίου, ο οποίος υπέγραψε επίσης τη συμφωνία από την πλευρά της κυβέρνησης, δήλωσε ιδιαίτερα αισιόδοξος για την απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ. Τόνισε δε ότι με την κατασκευή του αγωγού η Ελλάδα θα μπει στον διεθνή ενεργειακό χάρτη με οφέλη σε γεωπολιτικό επίπεδο, στη διαμόρφωση θετικού επενδυτικού κλίματος και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού προς όφελος του καταναλωτή. «Οφείλαμε να αποδείξουμε πως εν μέσω γεωπολιτικής αστάθειας που επηρεάζει εξ ανατολών την Ανατολική Μεσόγειο, η χώρα μας παραμένει ο ζητούμενος πυλώνας σταθερότητας και ασφάλειας» τόνισε ο υφυπουργός.
Από την πλευρά της Κοινοπραξίας του ΤΑΡ, ο διευθύνων σύμβουλος Kjetil Tungland ευχαρίστησε την κυβέρνηση για τη συνεργασία και στάθηκε ιδιαίτερα στην υποστήριξη του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, της Βουλής και των συναρμόδιων υπουργείων. Η συμφωνία, όπως επεσήμανε, αποτελεί τη σταθερή βάση για την υλοποίηση της επένδυσης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, στην Ελλάδα για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού, ενώ σημείωσε ότι προσβλέπει σε πολυετή συνεργασία με τις ελληνικές αρχές.
Στο περιθώριο της υπογραφής ο υπεύθυνος της κοινοπραξίας ΤΑΡ για την Ελλάδα, Ρ. Σκούφιας, υπογράμμισε ότι η συμφωνία επιβεβαιώνει το θετικό επενδυτικό κλίμα για την Ελλάδα και θέτει διεθνή στάνταρντ για την επίτευξη ανάλογων συμφωνιών σε διεθνές επίπεδο.
Απορρίφθηκε ο Nabucco
Το σχέδιο του αγωγού Nabucco απορρίφθηκε από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε σήμερα ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OVM, ένας από τους επενδυτές στο πρόγραμμα του αγωγού που θα επιτρέψει να διαφοροποιηθούν οι πηγές φυσικού αερίου για την Ευρώπη.
“Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ ενημέρωσε τον OVM… για την απόφασή της σχετικά με τον τρόπο που προτιμά για την παράδοση του αερίου στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία”, αναφέρει ο OVM στην ανακοίνωσή του.
Η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η αζερινή Socar, η βρετανική BP, η νορβηγική Statoil και η γαλλική Total, είχε ανακοινώσει πως θέλει να δημοσιοποιήσει στα τέλη Ιουνίου την απόφασή της αναφορικά με τον αγωγό μέσω του οποίου θα μεταφέρεται στην Ευρώπη το αέριο της Κασπίας.
Το ανταγωνιστικό σχέδιο του Nabucco είναι αυτό του TAP (Trans Adriatic Pipeline), βάσει του οποίου ο αγωγός φτάνει ως την Ιταλία μέσω των ελληνοτουρκικών συνόρων, περνώντας από την Ελλάδα και την Αλβανία.
Ο Nabucco θα συνέδεε την Τουρκία με την Αυστρία περνώντας από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουγγαρία.
“Ο OMV αποδέχεται την απόφαση της κοινοπραξίας, αλλά ο OMV πιστεύει πως η προσφορά που έγινε από τη NGPI (την κοινοπραξία του Nabucco) εκπλήρωνε όλα τα κριτήρια επιλογής και ήταν πολύ ανταγωνιστική”, αναφέρει ο αυστριακός όμιλος, ο οποίος είχε επενδύσει στο σχέδιο του Nabucco, μαζί με την ουγγαρέζικη MOL, τη ρουμανική Transgaz, τη βουλγαρική Bulgargas, την τουρκική Botas και πιο πρόσφατα τη γαλλική GDF-Suez.
Οι μέτοχοι του TAP είναι η E.ON Ruhrgas, η Statoil της Νορβηγίας και η Axpo της Ελβετίας.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:
1.Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
2.Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
3.H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
4.Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
5.Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
6.Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
7.Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
8.Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.
Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP
Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως – με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα