Γράφει ο Πέτρος Παπαβασιλείου
Αδιαφορώντας πλήρως για τις συνθήκες οικονομικής δυσπραγίας και κινούμενοι μεταξύ της νομιμότητας και της παρατυπίας κατορθώνουν, ανενόχλητοι, να τσεπώνουν τα… ρέστα, οχυρωμένοι πίσω από μια glamorous (τηλεφωνική) τυπικότητα, η οποία δημιουργεί τις απαραίτητες αποστάσεις ασφαλείας. Είναι οι κατ΄ επάγγελμα απατεώνες, οι οποίοι διαπράττοντας καθημερινά μικρά ή μεγάλα «εγκλήματα» φουσκώνουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, ποντάροντας πάντα στην άγνοια ή την αδιαφορία του πελάτη. Σε λίγες περιπτώσεις όπου στραβώνει η δουλειά, η ευγένεια εκ μέρους τους περισσεύει, αφοπλίζοντας με τον πλέον πειστικό τρόπο αυτόν / ή αυτή που διαμαρτύρεται. To ereportaz.gr σταχυολογεί ενδεικτικά περιστατικά, που βασίζονται σε προσωπικές μαρτυρίες. Όσο κι αν εμφιλοχωρεί το υποκειμενικό στοιχείο, τα κίνητρα αυτών που καταφεύγουν στις παρακάτω μεθοδεύσεις σίγουρα δεν είναι και τα πιο αγνά…
Διαγνωστικά κέντρα: Ακόμα και οι ασφαλισμένοι ισχυρών ταμείων συχνά πέφτουν θύματα των μεθόδων που χρησιμοποιούν ορισμένα διαγνωστικά κέντρα. Τι κάνουν; Επιλογή ασθενών. Όταν ο «πελάτης» δηλώσει εκ των προτέρων ότι θα πληρώσει μετρητά είναι βέβαιο ότι θα βρει άμεσα την ιατρική ειδικότητα ή την εξέταση που αναζητά. Όταν, όμως, πάει με το… σταυρό στο χέρι (παραπεμπτικό του ταμείου του) κάτι θα συμβεί και ο γιατρός δεν θα μπορεί, ή θα μπορεί μετά από ενάμιση – δύο μήνες. Το πλέον παράδοξο συνέβη ως εξής: Ασφαλισμένος κάλεσε σε γνωστό διαγνωστικό κέντρο των νοτίων προαστίων για να ρωτήσει για ένα συγκεκριμένο τύπο υπέρηχου. Χωρίς να αποκαλύψει ότι διαθέτει παραπεμπτικό η απάντηση που έλαβε από την τηλεφωνήτρια ήταν καταφατική. Στην συνέχεια, όταν ο ασφαλισμένος της έκανε γνωστό ότι διαθέτει παραπεμπτικό, όλα έγιναν δύσκολα: «Αφήστε το τηλέφωνό σας, να σας καλέσουμε εμείς» και «επειδή πρόκειται για εξειδικευμένη εξέταση να ρωτήσω αν καλύπτεται». Τα ερωτήματα αυτά, βεβαίως, δεν υπήρχαν πριν την εμφάνιση του παραπεμπτικού. Οι ίδιοι κακοί επαγγελματίες, εκμεταλλευόμενοι τα κενά –που πράγματι υπάρχουν στις συμβάσεις ανάμεσα στα διαγνωστικά κέντρα και τους ασφαλιστικούς φορείς- κάνουν και κάτι άλλο: Δέχονται όλα τα παραπεμπτικά, αλλά στο ταμείο επιφυλάσσουν εκπλήξεις για τον ασφαλισμένο, ο οποίος ξαφνικά καλείται να πληρώσει έξτρα ποσά.
Αγορές από internet: Παρά την δικλείδα ασφαλείας που λέγεται αντικαταβολή, κάποιοι ιστότοποι e-shopping διαφημίζουν προϊόντα τα οποία δεν είναι άμεσα διαθέσιμα. Ωστόσο, το βασικό τρικ έχει να κάνει με την επιστροφή χρημάτων, σε περίπτωση που ο πελάτης δεν μείνει ικανοποιημένος ή καταβάλλει κάποιο ποσό, μέσω τραπεζικού λογαριασμού, αναμένοντας από τον ιστότοπο να προμηθευτεί το προϊόν από την επίσημη αντιπροσωπεία. Σε αρκετές περιπτώσεις, όταν η εταιρεία έχει ήδη ενθυλακώσει το αντίτιμο, αυτό που προτείνουν στον πελάτη είναι να επιλέξει κάποιο άλλο είδος ίσης αξίας με αυτό που «δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμο». Αν ο πελάτης επιμείνει στην επιστροφή χρημάτων, εντός δεκαπέντε ημερών, κάποια e-shopping καθυστερούν την καταβολή, προβάλλοντας αστείες δικαιολογίες του τύπου, «η επιστροφή έγινε ηλεκτρονικά, θα φανεί στο ΑΤΜ σε δύο – τρεις μέρες», «μας συγχωρείτε, έγινε κάποιο λάθος, ξαναδώστε μας τον αριθμό λογαριασμού…». Ωστόσο ο χρόνος επιστροφής χρημάτων παίζει σημαντικό ρόλο αν τα ποσά είναι ευμεγέθη. Μάλιστα, κάποιες εταιρείες πραγματικά τζογάρουν με τα 24ωρα. Παλαιότερα συνέβαινε το εξής: Ο τηλεθεατής – πελάτης πλήρωνε για να αγοράσει χρυσό περιδέραιο και ο συνεργαζόμενος κούριερ του παρέδιδε ασημένια σκουλαρίκια. Ή στην καλύτερη περίπτωση χρυσό περιδέραιο που σε τίποτα δεν έμοιαζε με το τηλεοπτικό προϊόν. Τέτοιες πρακτικές μάλλον έχουν εξαλειφθεί.
Τράπεζες – χρέη: Στη δίνη του εύκολου κέρδους υποπίπτουν ακόμη και επώνυμα δικηγορικά γραφεία. Λαμβάνουν εφάπαξ αμοιβή ή ποσοστό επί του διαγραφόμενου χρέους αλλά στην πραγματικότητα αφήνουν τις υποθέσεις να λιμνάζουν και τις τράπεζες να οργιάζουν. Πρόσφατο παράδειγμα: Στέλεχος γνωστού δικηγορικού γραφείου, με πλούσια φυσική θέα από το παράθυρο, έλεγε σε εξαγριωμένο πελάτη: «Δεν έκανα κάτι μέχρι σήμερα, δεν σε έβαλα στο νόμο Κατσέλη, γιατί περιμένω το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα είναι καλύτερο. Είναι θέμα ημερών να ψηφιστεί από τη Βουλή…».