Γράφει ο Πέτρος Κουσουλός
Στα… βράχια κατέληξαν οι περιβόητοι έλεγχοι του ΣΔΟΕ για τον εντοπισμό των χαμένων εκατομμυρίων που στερούσαν από τα δημόσια ταμεία οι κάθε είδους «επώνυμοι» μέσω της μετατροπής των ιδιωτικών, πολυτελών, σκαφών σε επαγγελματικά. Η πολυδιαφημισμένη έρευνα η οποία ξεκίνησε –στα χαρτιά- το 2009 και άρχισε να πραγματοποιείται –ουσιαστικά- από τον Ιούλιο του 2010 κατόπιν εντολής του τότε ειδικού γραμματέα του ΣΔΟΕ, κ. Ιωάννη Καπελέρη, κατέληξε σε «ναυάγιο».
Σήμερα, τρία χρόνια μετά, η απόπειρα ενίσχυσης των κρατικών ταμείων μέσω των ποσών που είχαν αποκρυφτεί λόγω της εμφάνισης των ιδιωτικών «πλωτών παλατιών» ως επαγγελματικά έχει καταλήξει σε ξέρα. Η ανοιχτή δικογραφία της εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών περιμένει ακόμη τα στοιχεία και τα επίσημα πορίσματα από τους ελέγχους του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος.
Στο μεταξύ ο πρώην υπουργός Οικονομικών και ελεγχόμενος για τον χειρισμό της λίστας Λαγκάρντ, κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, μέσω των διατάξεων του Νόμου 4002/2011 κατάργησε τις ποινικές διώξεις και τις διοικητικές εκκρεμότητες που είχαν να αντιμετωπίσουν οι «επώνυμοι» λαθρέμποροι. Μοναδική προϋπόθεση ήταν να είχαν καταβάλλει το σύνολο των επιβαρύνσεων που δεν είχαν εισπραχθεί κατά τον τελωνισμό των σκαφών που δηλώνονταν ως επαγγελματικά αλλά χρησιμοποιούνταν ως ιδιωτικά. Το πλέον περίεργο της υπόθεσης είναι ότι η συγκεκριμένη ειδική ρύθμιση παρείσφρησε σε νόμο του Κράτους ενώ ο έλεγχος των σκαφών ήταν σε εξέλιξη και μάλιστα ύστερα από υπόδειξη του πρώην ειδικού γραμματέα του ΣΔΟΕ, κ. Καπελέρη.
Το «φιάσκο»
Το μόνο που έχει… απομείνει από την επιχείρηση πάταξη της λαθρεμπορίας μέσω της «μαϊμού» εμφάνισης των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής ως επαγγελματικά, είναι τα διθυραμβικά δημοσιεύματα μερίδας του Τύπου για τις επιχειρήσεις δέσμευσης των «πλωτών παλατιών» και φυσικά η διαβόητη περιπέτεια με το Mirage, τη θαλαμηγό που αγόρασε ο εφοπλιστής Τεό Πατίτσας στη σύζυγό του Μαριέττα Χρουσαλά. Είναι ενδεικτικό ότι συνολικά δεσμεύθηκαν 391 σκάφη (227 επαγγελματικά και 164 ιδιωτικά) ενώ στη συνέχεια αποδεσμεύτηκαν 39 επαγγελματικά (σ.σ. τα περισσότερα υπάχθηκαν στις ευεργετικές διατάξεις του Ν. 4002/2011) και 89 ιδιωτικά.
Το ereportaz.gr αποκαλύπτει σήμερα στοιχεία-ντοκουμέντα που καταγράφουν αρκετές σημαντικές λεπτομέρειες που φέρονται να οδήγησαν στο «ναυάγιο». Πρόκειται για τα συμπεράσματα πορισματικών αναφορών που βρίσκονται στην κατοχή των δικαστικών Αρχών και αποτελούν το υλικό βάσει του οποίου ελέγχεται ο ρόλος συγκεκριμένων προσώπων που είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην απόπειρα πάταξης της σκανδαλώδους φοροαπαλλαγής.
Υπενθυμίζεται ότι ο σκοπός των ερευνών ήταν να εντοπιστούν οι εκατοντάδες περιπτώσεις των επώνυμων σκαφάτων οι οποίοι έχαιραν φοροαπαλλαγής εμφανίζοντας τα ιδιωτικά τους πλοία ως επαγγελματικά. Με αυτόν τον τρόπο κατάφερναν να μην καταβάλλουν στις αρμόδιες τελωνειακές Αρχές τον αναλογούντα ΦΠΑ και τα υπόλοιπα δικαιώματα που υποχρεούνταν. Η τακτική που χρησιμοποιούσαν ήταν η εξής: Ενοικίαζαν τα σκάφη σε ιδιοκτήτες ή υπαλλήλους της ναυτιλιακής εταιρίας αναψυχής, στο όνομα όμως και για λογαριασμό άλλης επιχείρησης στην οποία μετέχουν, με συνέπεια να απολαμβάνουν και φοροεκπτώσεις και για την δεύτερη επιχείρηση την οποία δηλώνουν πως εκπροσωπούν! Έτσι το δημόσιο έχανε και δασμούς κατά την αγορά του σκάφους, και τελωνειακά έσοδα από τα καύσιμα και φόρους από την εταιρία-πελάτη.
Ενδεικτικές είναι οι περιπτώσεις της θαλαμηγού “Τροπικάνα”, όπου η ιδιοκτήτρια εταιρία είχε συνάψει εικονικούς ναύλους με την εταιρία “WARNER EUROPE MEDIA” ενώ στην πραγματικότητα χρησιμοποιούνταν από τους ιδιοκτήτες της. Κατά τη διαδικασία ελέγχου το πλοίο δεσμεύτηκε και τελικά αποδεσμεύτηκε χάρη στον ευεργετικό νόμο. Από το υλικό που βρίσκεται στη διάθεση των Αρχών και καταγράφει τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε ο έλεγχος των σκαφών με φορολογικών ενδιαφέρον προκύπτουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και παρατηρούνται ορισμένες πασίδηλες ανορθογραφίες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η πενταμελής επιτροπή η οποία είχε ως αρμοδιότητα την έρευνα της νόμιμης εισαγωγής και χρήσης των θαλαμηγών σκαφών με αλλοδαπή σημαία και τον έλεγχο για τη νόμιμη λειτουργία των Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων Πλοίων Αναψυχής (Ν.Ε.Π.Α.) δεν συνεδρίασε ποτέ και δεν υπέβαλλε κανένα πόρισμα! Αντίθετα, σύμφωνα με το πόρισμα, οι έλεγχοι έγιναν επιλεκτικά κατόπιν λιστών που καταρτίστηκαν από συγκεκριμένους υπαλλήλους. Όπως χαρακτηριστικά καταγράφεται τα σκάφη που δεσμεύονταν επιλέγονταν με προσωπικά κριτήρια των ελεγκτών χωρίς να πραγματοποιείται έλεγχος στις θαλαμηγούς καθώς σύμφωνα με καταθέσεις που δόθηκαν το κλιμάκιο «ούτε στα σκάφη πήγαινε ούτε τα είχε δει ποτέ».
Το πλέον περίεργο όμως της υπόθεσης είναι ότι παρόλο που η επιχείρηση «καθαρά χέρια» στις περιπτώσεις πολυτελών σκαφών επωνύμων που εμφανίζονταν ως επαγγελματικά για να επιτυγχάνουν της φοροαπαλλαγής ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2010 εντούτοις μέχρι και το καλοκαίρι του 2011 η δικογραφία δεν υποβλήθηκε στις εισαγγελικές Αρχές που είχαν διατάξει την ποινική προκαταρκτική έρευνα. Αντίθετα, σύμφωνα με την πορισματική αναφορά, αναμενόταν η ψήφιση του άρθρου 19 του Νόμου 4002/2011 που προέβλεπε απαλλαγή από ποινικές αλλά και διοικητικές διώξεις. Πλέον οι Αρχές καλούνταν να διαπιστώσουν εάν όλα αυτά έγιναν τυχαία και συμπτωματικά, λόγω κακών χειρισμών ή εξαιτίας ενός σχεδίου που είχε ως απώτερο σκοπό να καλύψει τους επώνυμους «σκαφάτους» που ευνοούνταν μετατρέποντας τα ιδιωτικά «πλωτά παλάτια» σε επαγγελματικά.
Δείτε το έγγραφο του ΣΔΟΕ: