“Λαβράκι” έβγαλαν οι ελεγκτές από τους ελέγχους που διεξήχθησαν σε 255 σκάφη, λίστα την οποία παρέδωσε ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ Γερούν Ντάισελμπλουμ στον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα.
Τα στοιχεία-ντοκουμέντα που είχε αποκαλύψει πρώτο το e-reportaz είχαν “ταράξει” τα νερά, καθώς ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου κατάφερε μέσω των διατάξεων του Νόμου 4002/2011 να καταργήσει τις ποινικές διώξεις και τις διοικητικές εκκρεμότητες που είχαν να αντιμετωπίσουν οι «επώνυμοι» λαθρέμποροι.
Έτσι μοναδική προϋπόθεση ήταν να είχαν καταβάλλει το σύνολο των επιβαρύνσεων που δεν είχαν εισπραχθεί κατά τον τελωνισμό των σκαφών που δηλώνονταν ως επαγγελματικά αλλά χρησιμοποιούνταν ως ιδιωτικά.
Το σκανδαλώδες όμως της όλης υπόθεσης είναι ότι η συγκεκριμένη ειδική ρύθμιση παρείσφρησε σε νόμο του Κράτους ενώ ο έλεγχος των σκαφών ήταν σε εξέλιξη και μάλιστα ύστερα από υπόδειξη του πρώην ειδικού γραμματέα του ΣΔΟΕ, κ. Καπελέρη.
Σκοπός των ερευνών, σύμφωνα με την αποκάλυψη του e-reportaz, ήταν να εντοπιστούν οι εκατοντάδες περιπτώσεις των επώνυμων σκαφάτων οι οποίοι έχαιραν φοροαπαλλαγής εμφανίζοντας τα ιδιωτικά τους πλοία ως επαγγελματικά. Με αυτόν τον τρόπο κατάφερναν να μην καταβάλλουν στις αρμόδιες τελωνειακές Αρχές τον αναλογούντα ΦΠΑ και τα υπόλοιπα δικαιώματα που υποχρεούνταν.
Η τακτική που χρησιμοποιούσαν ήταν η εξής: Ενοικίαζαν τα σκάφη σε ιδιοκτήτες ή υπαλλήλους της ναυτιλιακής εταιρίας αναψυχής, στο όνομα όμως και για λογαριασμό άλλης επιχείρησης στην οποία μετέχουν, με συνέπεια να απολαμβάνουν και φοροεκπτώσεις και για την δεύτερη επιχείρηση την οποία δηλώνουν πως εκπροσωπούν! Έτσι το δημόσιο έχανε και δασμούς κατά την αγορά του σκάφους, και τελωνειακά έσοδα από τα καύσιμα και φόρους από την εταιρία-πελάτη.
Ο «ιπτάμενος Ολλανδός» όπως είναι γνωστός ο Ολλανδός υπουργός Οικονομικών, «τσίμπησε» 280 «πλοία-φαντάσματα», με τα οποία οι ιδιοκτήτες τους αρμένιζαν στις ελληνικές θάλασσες και σε εξωτικούς προορισμούς, αλλά δεν τα δήλωναν στην εφορία ή γλίτωναν αντί να πληρώνουν αυξημένους φόρους στη χώρα μας.
Από τη λίστα Ντάισελμπλουμ προέκυψαν εντυπωσιακά στοιχεία, καθώς αρχικά προέκυψε πως Έλληνες ιδιοκτήτες είχαν μεταφέρει τα ταχύπλοα σκάφη αναψυχής που διέθεταν σε ολλανδικά… νερά.
Οι κλινικές και οι ανεπάγγελτοι… σκαφάτοι!
Στοιχεία-φωτιά περιέχονται στη λίστα Ντάισελμπλουμ, σύμφωνα με την οποία πολλοί από τους ιδιοκτήτες σκαφών είχαν περάσει την “πολύτιμη” περιουσία τους σε εταιρείες που ήταν όμως άσχετες με τη ναυτιλία.
Έτσι εντοπίστηκαν σκάφη αναψυχής να έχουν σαν ιδιοκτήτη κατασκευαστικές εταιρίες, επιχειρήσεις διαχείρισης ακινήτων, εκμετάλλευσης κυλικείων, ακόμα και … κλινικές!
Από το 2010, τουλάχιστον 200 επαγγελματικά σκάφη διαγράφηκαν από τα ελληνικά νηολόγια και αναχώρησαν σε τρίτες χώρες, επειδή οι ιδιοκτήτες τους ήθελαν να αποφύγουν τον έλεγχο, καθώς χρησιμοποιούσαν για προσωπική εξυπηρέτησή τους τα σκάφη που δήλωναν σαν επαγγελματικά.
Από τα περίπου 280 σκάφη της λίστας με ολλανδική σημαία, μόνο το 1/3 είχε δηλωθεί κανονικά στην εφορία στη χώρα μας. Περίπου 90 ιδιοκτήτες δεν τα είχαν δηλώσει ποτέ, ενώ για τα υπόλοιπα εμφανίζονταν στις φορολογικές δηλώσεις των ετών 2005-2013 είτε με ελλιπή στοιχεία (άλλες χρονιές δηλώνονταν και άλλες όχι) είτε με ανακριβή ως προς το μήκος, τη δαπάνη αγοράς, ο κινητήρας του κλπ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εφαρμοστούν σωστά τα τεκμήρια διαβίωσης και να φορολογούνται για χαμηλό εισόδημα.
Όσον αφορά τους ιδιοκτήτες των σκαφών δηλαδή επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα, βρέθηκε ότι χρωστούν συνολικά στο δημόσιο το ποσό των 6,5 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 2,5 εκατομμύρια είναι ήδη ληξιπρόθεσμα.
Συγκεκριμένα, μια κατασκευαστική χρωστάει περί τα 500.000 ευρώ, ενώ 55 φυσικά πρόσωπα πάνω από 1,6 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό όμως που προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες είναι μέλη εταιρειών, μισθοσυντήρητοι ακόμη και… ανεπάγγελτοι!