Ένα μυθιστόρημα του Τσάρλι Τσάπλιν, το μοναδικό που έγραψε σε ολόκληρη την καριέρα του, ανακαλύφθηκε στα αρχεία της Ταινιοθήκης της Μπολόνιας, στα κεντρικά της Ιταλίας, οι υπεύθυνοι της οποίας το εξέδωσαν με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννηση του κινηματογραφικού χαρακτήρα του Σαρλό.
Το βιβλίο, με τίτλο «Τα φώτα της σκηνής» (Footlights) παρουσιάζεται απόψε στο Λονδίνο. Ο Βρετανός σκηνοθέτης και ηθοποιός το έγραψε το 1948, τέσσερα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της ταινίας «Τα Φώτα της Ράμπας» (All the World’s a Stage), της οποίας το σενάριο ενέπνευσε τη συγγραφή του βιβλίου.
«Παρέμενε αδημοσίευτο εδώ και 60 χρόνια, φυλαγμένο στα βάθη του ιδρύματος Τσάπλιν» και δημοσιεύεται για πρώτη φορά, στα αγγλικά, από τις Εκδόσεις της Ταινιοθήκης της Μπολόνιας, με τη σύμφωνη γνώμη της οικογένειας, αναφέρει το ιταλικό ινστιτούτο σε ανακοίνωση που ανήρτησε στον ιστότοπό του.
Ο Τσαρλς Σπένσερ Τσάπλιν γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1889 από μια φτωχή οικογένεια. Από την εφηβική ηλικία κιόλας, ξεκίνησε να αναλαμβάνει την παραγωγή παραστάσεων σε καμπαρέ, στη συνοικία του Σόχο, έπειτα έγινε ηθοποιός.
Το 1914, πριν από 100 χρόνια, η βωβή ταινία μικρού μήκους «Για να κερδίσει το ψωμί του» (Pour gagner sa vie ή Making a Living) σήμανε την πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση του χαρακτήρα του Σαρλό, ο οποίος στη συνέχεια θα τον έκανε διάσημο σε ολόκληρο τον κόσμο.
Το Footlights, ο μοναδικό βιβλίο που έγραψε ο Τσάπλιν, αφηγείται την ιστορία μιας χορεύτριας κι ενός κλόουν, μια ιστορία που πηγάζει από τη «σύντομη, αλλά αποφασιστική συνάντηση μεταξύ του Τσάπλιν και του Ρώσου χορογράφου Νιζίνσκι το 1916» σύμφωνα με τον βιογράφο του σκηνοθέτη, Ντέιβιντ Ρόμπινσον.
«Συνεπαίρνει τον αναγνώστη με την ζωντάνια του, την αφηγηματική του ισορροπία, την ελευθερία του», καθώς ο τρόπος γραφής του είναι παρόμοιος με εκείνον του Ντίκενς, κυρίως στις περιγραφές του και την εμβάθυνση των χαρακτήρων, προστίθεται στο δελτίο τύπου.
Το βιβλίο είναι εικονογραφημένο με έγγραφα και φωτογραφίες που δεν έχουν δημοσιευθεί ξανά και προέρχονται από το ίδρυμα Τσάπλιν, όπως και σπάνιες εικονογραφήσεις του Λονδίνου των δεκαετιών του 1920, την εποχή που ο Τσάπλιν ήταν νέος και διαμορφώθηκε ως ηθοποιός.