Του Θάνου Πασχάλη
Ένας στους τρείς χρήστες του Διαδικτύου στη χώρα μας (περίπου το 70% του πληθυσμού συνδέεται σήμερα με το Ίντερνετ στο γραφείο, στο σπίτι του, ή στο κινητό του τηλέφωνο), αγοράζουν πλέον με ηλεκτρονικό τρόπο αγαθά ή υπηρεσίες που διατίθενται, είτε από την εγχώρια αγορά, είτε από χώρες του εξωτερικού.
Αυτό προκύπτει από την έρευνα – για την περίοδο 2013/2014 -, που διενήργησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Την ίδια περίοδο η χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, για την οικονομικότερη και όχι μόνο, απόκτηση αγαθών και υπηρεσιών παρουσιάζει ρυθμούς αύξησης 25% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 2012/2013.
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, το 35% των χρηστών Ίντερνετ στην Ελλάδα (περίπου 2.2εκ) έκαναν τουλάχιστον μια αγορά προϊόντος/υπηρεσίας online, δαπανώντας €3.2δις ευρώ, ποσό το οποίο μπορεί υπό προϋποθέσεις να φθάσει τα επόμενα χρόνια τα €6 δις ευρώ. Ωστόσο, η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας υπολείπεται ακόμη σε σημαντικό βαθμό των ευρωπαϊκών χωρών, όπου ο ηλεκτρονικός τζίρος φτάνει συνολικά τα 350δις ευρώ και οι χρήστες του ξεπερνούν το 70% όσων συναλλάσονται μέσω του Ίντερνετ.
Τα κύρια χαρακτηριστικά των Ελλήνων online καταναλωτών, σύμφωνα με
την έρευνα είναι ότι:
*Έχουν μια σχετική πλέον εμπειρία 5,5 ετών κατά μέσο όρο online αγορών.
*Το 18% ξεκίνησε τις online αγορές το 2013 γεγονός που δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη της αγοράς το 2013 σε σχέση με το 2012.
*Η μέση αξία των online συναλλαγών κυμάνθηκε στα €1500.
Η σημασία του διαδικτύου στις αγορές συνολικά φαίνεται και από το γεγονός ότι για τους online αγοραστές το 40% των αγορών σε φυσικά καταστήματα/εταιρίες γίνεται αφού πρώτα γίνει σοβαρή διερεύνηση/έρευνα και σύγκριση τιμών στο Διαδίκτυο, ενώ μόνο το 60 – 65% των συνολικών online αγορών κατευθύνεται σε Ελληνικά sites.
Αυτό καταδεικνύει και την προοπτική των ελληνικών ψηφιακών επιχειρήσεων, κάτω από προϋποθέσεις, στο μέλλον, αφού το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι κοντά στο 90%. Οι Έλληνες online αγοραστές συνήθως αγοράζουν από 4 – 5 ελληνικά sites και από 3-4 ξένα.
Οι κατηγορίες που είχαν την μεγαλύτερη ανάπτυξη στην αγορά αγαθών και
υπηρεσιών είναι:
*η διαμονή σε καταλύματα (λόγω πολλών sites που προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές, αλλά και της μείωσης του σχετικού budget των καταναλωτών που ψάχνουν ευκαιρίες στο Internet),
*εισιτήρια για εκδηλώσεις ( πλέον υπάρχουν πολύ καλές υπηρεσίες που προσφέρονται με ασφάλεια από εταιρίες),
*υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί προσφέρουν προχωρημένες υπηρεσίες online στους πελάτες τους που φθάνουν μέχρι και προσωποποιημένες),
*ασφάλειες (είναι πλέον η κύρια στρατηγική όλου του κλάδου λόγω της εισόδου δυναμικών νέων online εταιριών),
*είδη φαρμακείου (λόγω της εμπλοκής πολλών φαρμακείων στο ψηφιακό κανάλι και τις ευκαιρίες στις τελικές τιμές για βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής και μη συνταγογραφούμενα φάρμακα).
Παρ’ ότι για τα φυσικά προϊόντα υπήρχαν πολύ περισσότερες παραγγελίες από ότι για τις υπηρεσίες, οι τελευταίες είχαν πολύ μεγαλύτερη χρηματική αξία γιατί τις επέλεγε μεγάλος αριθμός χρηστών Ίντερνετ.
Σύμφωνα με την έρευνα οι Έλληνες online καταναλωτές εμπιστεύονται και αγοράζουν από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς καλύπτει κριτήρια όπως η ασφάλεια / πιστοποίηση του προϊόντος, οι χαμηλές τιμές και οι καλές προσφορές.
O διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας, καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, κάνει λόγο για σημαντικές εξελίξεις στην εξάπλωση των online συναλλαγών και στη χώρα μας: Η έρευνά μας, αναφέρει, ανέδειξε τη σχετική ωριμότητα των Ελλήνων online.