Επιβεβαιώθηκαν τελικά τα σενάρια των τελευταίων ημερών που ήθελαν να μένουν οριστικά εκτός εκλογικού “παραβάν” όσοι έχουν γεννηθεί το 1997.
Όπως ανακοίνωσε την Τετάρτη το υπουργείο Εσωτερικών, παρόλο που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, δεν πληρούν την προϋπόθεση της εγγραφής στους εκλογικούς κατάλογους της χώρας, οι οποίοι επικαιροποιούνται την 1η Φεβρουαρίου, μία εβδομάδα, δηλαδή, μετά τις εκλογές.
Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι δεν υπάρχει νομική δυνατότητα του υπουργού Εσωτερικών για οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση, προκειμένου να δοθεί το δικαίωμα ψήφου σε 100.000 περίπου νέες και νέους, που τελικώς μένουν εκτός διαδικασίας.
Η ανακοίνωση του υπουργείου:
Οι γενικές Βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 θα διενεργηθούν σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της Νομοθεσίας για την Εκλογή Βουλευτών, που έχουν κωδικοποιηθεί σ’ ενιαίο κείμενο με το Π.Δ.26/2012 (ΦΕΚ 57 Α΄/15.3.2012 ).
Η απόκτηση και η άσκηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του εκλέγειν ρυθμίζεται ειδικώς από τις διατάξεις των άρθρων 4 και 6 παρ.1 του άνω Π.Δ., οι οποίες ορίζουν η μεν πρώτη ότι «1.Το δικαίωμα του εκλέγειν έχουν οι πολίτες Έλληνες και Ελληνίδες που συμπλήρωσαν το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους. 2.Για την εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου η 1η Ιανουαρίου θεωρείται ως ημερομηνία γέννησης όλων όσων γεννήθηκαν μέσα στο χρόνο», η δε δεύτερη ότι «Το δικαίωμα του εκλέγειν έχουν σε κάθε εκλογική περιφέρεια μόνο όσοι είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων της εκλογικής περιφέρειας».
Περαιτέρω, η διαδικασία εγγραφής νέων εκλογέων στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων κάθε εκλογικής περιφέρειας ρυθμίζεται από το άρθρο 10 του ίδιου ΠΔ, το οποίο προβλέπει στην παρ.1 ότι «Ο Δήμαρχος συντάσσει αυτεπάγγελτα, κάθε έτος, από 1ης μέχρι τέλους Φεβρουαρίου ονομαστικές καταστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν όσους είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια του δήμου και αποκτούν το δικαίωμα του εκλέγειν κατά το άρθρο 4 του παρόντος» και στην παρ.3 ότι «οι καταστάσεις αυτές υποβάλλονται αμελλητί στο Υπουργείο Εσωτερικών για την ένταξή τους στο εκεί τηρούμενο αρχείο εκλογικών καταλόγων».
Από τις προπαρατεθείσες διατάξεις με σαφήνεια προκύπτει ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν από Έλληνες και Ελληνίδες πολίτες που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους είναι η εγγραφή αυτών στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων της οικείας εκλογικής περιφέρειας, η οποία (εγγραφή) προϋποθέτει ότι αυτοί έχουν περιληφθεί προηγουμένως στις ονομαστικές καταστάσεις που συντάσσουν αυτεπάγγελτα οι δήμαρχοι από 1ης μέχρι τέλους Φεβρουαρίου κάθε έτους.
Συνεπώς, οι γεννηθέντες το έτος 1997, οι οποίοι και δεν είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών, ενόψει του ότι η διαδικασία σύνταξης των ονομαστικών καταστάσεων από τους δημάρχους θα λάβει χώρα την 1η έως και τέλος Φεβρουαρίου του 2015, δεν θα ψηφίσουν στις Βουλευτικές Εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015.
Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω, που δεν είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, δεν μπορούν να ψηφίσουν κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 8 του ως άνω ΠΔ, δηλαδή με βάση πιστοποιητικό του Δημάρχου από το οποίο προκύπτει η εγγραφή τους στα Δημοτολόγια ή τα Μητρώα αρρένων στα οποία είναι εγγεγραμμένοι, διότι οι διατάξεις αυτές αφορούν εκλογείς για τους οποίους έχει προηγηθεί η διαδικασία της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του ΠΔ (σύνταξη ονομαστικών καταστάσεων από δημάρχους), περίπτωση η οποία δεν συντρέχει εν προκειμένω για τους γεννηθέντες το έτος 1997.
Τέλος αξίζει να αναφερθεί ότι η ίδια ερμηνευτική θέση υιοθετήθηκε και στις βουλευτικές εκλογές της 7ης Μαρτίου του 2004.
Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει νομική δυνατότητα του Υπουργού Εσωτερικών για οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση, προκειμένου οι γεννηθέντες το έτος 1997 να περιληφθούν σε νέες ονομαστικές καταστάσεις που θα συντάξουν οι Δήμαρχοι και να παρασχεθεί έτσι η δυνατότητα στους πολίτες αυτούς να ψηφίσουν στις Βουλευτικές εκλογές της 25 Ιανουαρίου 2015, διότι:
α) Από το όλο κείμενο του ισχύοντος ΠΔ 26/2012 δεν προκύπτει νομοθετική εξουσιοδότηση προς τον ανωτέρω Υπουργό να νομοθετήσει, προτείνοντας την έκδοση σχετικού προεδρικού διατάγματος. Η παρεχόμενη προς αυτόν με τη διάταξη του άρθρου 133 εδ.α του ίδιου ΠΔ εξουσιοδότηση αφορά αποκλειστικά τη δυνατότητά του να προτείνει την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων με τα οποία καθορίζονται μόνο οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εκτέλεση των διατάξεων του εν λόγω ΠΔ και όχι διαταγμάτων που επιφέρουν τροποποιήσεις συγκεκριμένων διατάξεων αυτού και
β) Ναι μεν προβλέπεται από το άρθρο 44 παρ.1 του ισχύοντος Συντάγματος δυνατότητα να εκδοθεί, σύμφωνα με τις οριζόμενες σ’ αυτό προϋποθέσεις, πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία να τροποποιείται η προαναφερόμενη διάταξη του άρθρου 10 παρ.1 του ανωτέρω ΠΔ, πλην όμως η εφαρμογή της τυχόν νέας ρύθμισης είναι αντικειμενικά απολύτως αδύνατο να υλοποιηθεί εντός των τασσομένων από το εν λόγω ΠΔ ασφυκτικών προθεσμιών και συγκεκριμένα μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2015, που είναι η καταληκτική ημερομηνία αποστολής από τους Αντιπεριφερειάρχες όλης της Χώρας προς το Υπουργείο Εσωτερικών των αποφάσεών τους περί καθορισμού των συσταθέντων εκλογικών τμημάτων της Επικράτειας.