Την έκθεση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής παρουσιάζει το eReportaz. Τα στοιχεία για τα ατυχήματα στην Ελλάδα αλλά και τις ευθύνες των ασυνείδητων οδηγών, πραγματικά σοκάρουν. Η ίδια η πολιτεία, παραδέχεται, ότι ευθύνεται για τα χιλιάδες ατυχήματα, καθώς “ήταν απούσα”, αλλά προτείνει και μέτρα πρόληψης που ξεκινάνε από την προβολή τηλεοπτικών σποτ, έως και την εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο.
Αδιαφορία της Πολιτείας
Η ίδια η έκθεση της Βουλής επισημαίνει την αδιαφορία της Πολιτείας για την οδηγική συμπεριφορά των πολιτών αλλά και απουσία ενημέρωσης ή ελέγχου. Όπως αναφέρει η έκθεση της Βουλής “είναι γνωστό ότι η μεγάλη πλειοψηφία των τροχαίων που καταλήγουν σε σωματικές βλάβες ή θάνατο, είναι αποτέλεσμα της εγκληματικής αδιαφορίας των οδηγών, της απουσίας πολιτικών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, του πρόχειρου σχεδιασμού πρόληψης και ελέγχου, καθώς επίσης και έλλειψης πολιτικής βούλησης και κρατικής μέριμνας.
Εκ των πραγμάτων, αποδεικνύεται ότι η Οδική Ασφάλεια υπήρξε πάντα πολύ χαμηλά στη
σχετική λίστα προτεραιοτήτων όλων των κυβερνήσεων.
Είναι γεγονός, ότι το «Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020», που είχε παραγγελθεί από την πολιτεία και έχει ήδη παραδοθεί από το 2010,… ακόμα δεν έχει θεσμοθετηθεί. Τα μέτρα δράσης, αλλά και οι νομοθετικές ρυθμίσεις που είναι αναγκαίες, είναι σαφές ότι πρέπει να υπερβαίνουν τις διάφορες πολιτικές σκοπιμότητες, ενώ παράλληλα πρέπει να δημιουργούν προϋποθέσεις, ώστε η Οδική Ασφάλεια να αποτελέσει τη βασική παράμετρο για τη ζωή των Ελλήνων πολιτών”.
Η Ελλάδα και η Ευρώπη
Σύμφωνα με την έκθεση Geroudeau της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για μια ευρωπαϊκή
πολιτική οδικής ασφάλειας, υπολογίζεται ότι, περίπου 50.000 Ευρωπαίοι πολίτες χάνουν κάθε
χρόνο τη ζωή τους στο οδικό δίκτυο των κρατών-μελών της ΕΕ, περισσότεροι από 1.500.000
τραυματίζονται, ενώ, σύμφωνα με μετριοπαθείς εκτιμήσεις, 150.000 καθίστανται μονίμως
ανάπηροι (η έκθεση Geroudeau δημοσιεύτηκε το 1991). Το 2012 στην Ε.Ε. είχαμε 1.078.745
ατυχήματα, 28.136 νεκρούς και 1.340.000 τραυματίες (CARE).
Το κόστος
Το οικονομικό κόστος των οδικών εγκλημάτων στην Ελλάδα, εκτιμάται πάνω από 6
δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Αν και τα θύματα από τροχαία στην Ελλάδα μειώνονται, η χώρα
εξακολουθεί να κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά την
οδική ασφάλεια, σημειώνουν οι συγκοινωνιολόγοι (Σ.Ε.Σ.). Επισημαίνουν δε, ότι οι πιθανότητες
ατυχήματος στο οδικό δίκτυο της χώρας παραμένουν αυξημένες, συγκριτικά με τα περισσότερα
Ευρωπαϊκά κράτη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Ε.Ε. η Ελλάδα μεταξύ των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. κατατάσσεται στην 7η χειρότερη θέση με 73 νεκρούς ανά
εκατομμύριο κατοίκων, δηλαδή στη χειρότερη θέση, πριν βέβαια τη Βουλγαρία και Ρουμανία με
95, τη Λετονία με 94, τη Λιθουανία και Κροατία με 82, και την Πολωνία με 77 νεκρούς ανά
εκατομμύριο κατοίκων, ενώ ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι 51,50 νεκροί ανά εκατομμύριο
κατοίκων. Τα στοιχεία μέχρι και το 2015.
Οι Ευρωπαϊκές χώρες
Το υψηλότερο επίπεδο οδικής ασφάλειας παρατηρείται στο Ηνωμένο Βασίλειο και
ακολουθούν η Σουηδία, η Ολλανδία, η Φινλανδία και η Δανία. Τα κράτη αυτά, χαρακτηρίζονται
από την εφαρμογή ολοκληρωμένων και διαρκών πολιτικών οδικής ασφάλειας. Αντίθετα, το
χαμηλότερο επίπεδο οδικής ασφάλειας (διανυόμενα οχηματοχιλιόμετρα) παρατηρείται σε Λετονία,
Λιθουανία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Κροατία και Ελλάδα !
Μηχανάκια
Εδώ πρέπει να επισημαίνουμε, τη «μεγάλη» συμμετοχή των δικυκλιστών στα θανατηφόρα
συμβάντα. Ο μέσος όρος κινδύνου θανατηφόρου ατυχήματος ανά χιλιόμετρο με δίκυκλο στην
Ευρώπη, είναι 18 φορές μεγαλύτερος, από τον αντίστοιχο του οδηγού αυτοκινήτου. Ας σημειωθεί
ότι στη χώρα μας, λόγω καιρικών συνθηκών, κυκλοφορούν τα περισσότερα δίκυκλα (ανά 1.000
κάτοικους) στην Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω των Στρατηγικών Σχεδίων για την οδική ασφάλεια, έχει θέσει
ποσοτικοποιημένους στόχους και δράσεις για τη μείωση των ατυχημάτων στα κράτη-μέλη.
Έγκλημα
Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Το τροχαίο ατύχημα, παύει να είναι ατύχημα και θεωρείται έγκλημα, από την στιγμή που ο οδηγός:
- Αναπτύσσει υπερβολική ταχύτητα.
- Οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ ή υπό την επήρεια ναρκωτικών.
- Παραβιάζει ενσυνείδητα το STOP και τον κόκκινο σηματοδότη.
- Η οδήγηση χωρίς τη χρήση μέσων παθητικής ασφάλειας, θεωρείται εγκληματική σε βάρος των επιβαινόντων, αλλά και της κοινωνίας, όταν:
- Δεν χρησιμοποιούν ζώνη ασφαλείας.
- Δεν χρησιμοποιούν κράνος στα δίκυκλα.
- Η θέση μας κινείται στον άξονα
Καλύτεροι οδηγοί τα χρόνια της κρίσης
Η μείωση του αριθμού των νεκρών από οδικά ατυχήματα στην Ελλάδα, την περίοδο 2000-
2010 ήταν 37,1%., (39,1% σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ.), οφείλεται κυρίως στην
αποπεράτωση των μεγάλων οδικών αξόνων ΠΑΘΕ – ΕΓΝΑΤΙΑ και σε δράσεις
αστυνόμευσης/ενημέρωσης.
Στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής κρίσης, που εκδηλώθηκε στη χώρα μας απ’ το 2010
και μετά, υπήρξε περαιτέρω μείωση των νεκρών και ανάλογη μείωση των βαριά τραυματιών,
αφού μειώθηκε δραστικά η κυκλοφορία Ε.Ι.Χ. και γίναμε πιο συνετοί στην οδήγηση «σεβόμενοι»
το καύσιμο. Επιπλέον, μειώθηκε η κατανάλωση αλκοόλ/ουσιών, αφού τα διαθέσιμα χρήματα για
διασκέδαση περιορίστηκαν, παράλληλα δε αυξήθηκε η προσοχή μας κατά την οδήγηση, αφού τα
ανταλλακτικά των αυτοκινήτων είναι πλέον δυσπρόσιτα.
Τι φταίει
Σύμφωνα με την έκθεση της Βουλής Τα σημαντικότερα προβλήματα της οδικής ασφάλειας, είναι τα εξής:
- Η έλλειψη σαφούς προσδιορισμού αρμοδιοτήτων
- Στην έλλειψη οδικής παιδείας
- Η έλλειψη προϋποθέσεων, ώστε η οδική ασφάλεια να αποτελέσει προτεραιότητα στην
καθημερινότητα των πολιτών - Στην ελλιπή εκπαίδευση/ενημέρωση του κοινού για την οδική ασφάλεια
- Στη μη τήρηση των υποχρεώσεων των ραδιοτηλεοπτικών μέσων. (spots Οδικής Συμπεριφοράς),
- Στην μέτρια έως κακή κατάσταση της οδικής υποδομής
- Στις νησιωτικές περιοχές τα οδικά προβλήματα πολλαπλασιάζονται το καλοκαίριΣτην παλαιότητα των κυκλοφορούντων οχημάτων
- Στον πλημμελή έλεγχο στο δρόμο οχημάτων και οδηγών, καθώς και στους ελάχιστους ελέγχους που διενεργούν στα οχήματα
- Στην παραβίαση των οδηγιών της ΕΕ για οδικό έλεγχο των επαγγελματικών οχημάτων
- Στο μη επαρκές επίπεδο εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών
- Στην ανεπάρκεια οργανωμένων τμημάτων επειγόντων περιστατικών για την υποδοχή των
τραυματιών, στο σύστημα υγείας - Στη μη αποτελεσματική ένταξη του ποδηλάτου στις επιλογές μετακίνησης μέσα στην
πόλη.
Άμεσα μέτρα Πρόληψης
Όπως παρουσιάζει η έκθεση της επιτροπής της Βουλής στα άμεσα μέτρα πρόληψης συγκαταλέγονται μέτρα όπως
- Προβολή σε καθημερινή βάση από τα Μ.Μ.Ε. σε ζώνες υψηλής ακροαματικότητας,
τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών spots με περιεχόμενο που αφορά στην Οδική Ασφάλεια. - Τηλεοπτικές Εκπομπές με αληθινές τραγικές καταστάσεις τροχαίων και αναφορές των
τροχαίων δυστυχημάτων στις ειδήσεις. - Άμεση μείωση του επιβαλλόμενου φόρου στα κράνη και στις ειδικές στολές των
μοτοσικλετιστών, ώστε να αποκτούν οι αναβάτες τους οικονομικά, ασφαλή και ποιοτικά κράνη – στολές.
Στα μεσοπρόθεσμα μέτρα Πρόληψης τώρα, η επιτροπή επισημαίνει τα εξής παρακάτω:
- Προσέγγιση του Ασφαλούς Συστήματος
- Λήψη μέτρων υπέρ των Μ.Μ.Μ.
- Διδασκαλία της οδικής κυκλοφοριακής αγωγής, από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό
- Ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ως μάθημα επιλογής
- Μετεκπαίδευση και ενημέρωση των στελεχών του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών
και Δικτύων - Τοποθέτηση καμερών ασφαλείας στο αστικό περιβάλλον
- Μέτρα καταπολέμησης της διαφθοράς. Είναι ευρέως γνωστό, ότι, αποκτώνται διπλώματα
– ακόμη και σήμερα – με χρηματισμό. - Οι τροχαίες παραβάσεις να μην ακυρώνονται, να γίνεται καταγραφή ηλεκτρονική, όπως και
στην Ευρώπη. - κ.ά
Διαβάστε όλη την έκθεση της Βουλής ΕΔΩ