Σύμφωνα με έρευνα η οποία διεξήχθη από ομάδα του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ και του Πανεπιστημίου McGill και δημοσιεύεται στο Proceedings of the Royal Society B, οι άνθρωποι που περνούν πάρα πολλές ώρες σε παιχνίδια τρισδιάστατης πλοήγησης και έντονης δράσης όπως το “Call of Duty” ή το “Grand Theft Auto” είναι πολύ πιο επιρρεπή σε ψυχικές και νοητικές διαταραχές.
Η ερευνητική ομάδα κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα, διαπιστώνοντας με έκπληξη πως η συνήθεια του εγκεφάλου να λειτουργεί μέσα από τα videogames υποβαθμίζει τη λειτουργία του ιππόκαμπου, το τμήμα εκείνο δηλαδή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για την βραχυπρόθεσμη αλλά και μακροπρόθεσμη μνήμη καθώς και για αντίληψή μας για τον χώρο.
Αντί του ιππόκαμπου και κατά τη διάρκεια του videogame, ο ιππόκαμπος «αντιλαμβάνεται» πως ο χώρος στον οποίο καλείται να λειτουργήσει ο παίκτης είναι εικονικός και όχι φυσικός, με αποτέλεσμα να αναθέτει αυτή τη λειτουργία σε άλλο κομμάτι του εγκεφάλου και ο ίδιος να βρίσκεται σε μια αδράνεια τόσο μακρά όσος είναι και ο χρόνος ο οποίος αναλώνεται για το παιχνίδι.
Οι επιστήμονες ισχυρίζονται πως αυτή η διαπίστωση είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς η απουσία δραστηριότητας στον ιππόκαμπο συνήθως προηγείται ψυχικών και νοητικών διαταραχών, όπως η νόσος του Alzheimer.
Προηγούμενες ανάλογες επιστημονικές έρευνες είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα πως η μακροχρόνια ενασχόληση με τέτοιου τύπου παιχνίδια βελτιώνει τις νοητικές λειτουργίες των ατόμων ενώ παράλληλα κάνει πολύ μικρότερους τους χρόνους αντιδράσεων σε ερεθίσματα, μέσω «εκγύμνασης» νέων τμημάτων του εγκεφάλου τα οποία υπό κανονικές συνθήκες δεν αναπτύσσονται τόσο πολύ.
Το τελευταίο πόρισμα επιβεβαιώνει τα προηγούμενα, ωστόσο προσθέτει πως οποιαδήποτε υπερανάπτυξη άλλων σημείων του εγκεφάλου γίνονται σε βάρος άλλων, κάτι που οδηγεί τελικά στα αντίθετα συμπεράσματα όσον αφορά την θετική επίδραση των videogames επάνω στην ψυχική και νοητική υγεία του ατόμου.
Η έρευνα διενεργήθηκε σε 59 συνολικά άτομα, 26 εκ των οποίων ήταν «βαρείς» παίκτες των παιχνιδιών «πλοήγησης». Σε όλους τους μετέχοντες δόθηκαν κάποια προβλήματα προς επίλυση και ήταν πραγματικά εντυπωσιακό το ότι όσοι ήταν εκπαιδευμένοι στα παιχνίδια επέλεξαν στρατηγικές και λύσεις στα προβλήματα αυτά, χρησιμοποιώντας τελείως διαφορετικά τμήματα του εγκεφάλου τους από εκείνα που χρησιμοποίησαν οι μη παίκτες, χρησιμοποιώντας «απλά» τον ιππόκαμπο.
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι ώρες που αναλώνονται παγκοσμίως σε βιντεοπαιχνίδια κάθε εβδομάδα αγγίζουν το ασύλληπτο αριθμό των 3 δισεκατομμυρίων, ενώ ένα άτομο μέχρι τα 21 του χρόνια θα δαπανήσει κατά μέσο όρο περίπου 10.000 ώρες σε αυτά.
«Όσο περισσότερο κάποιο άτομο παίζει ένα παιχνίδι πλοήγησης, η λειτουργία του αποκτά όλο και περισσότερο λόγο μέσα στον εγκέφαλο και είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τον αντίκτυπο μιας τέτοιας υπερέκθεσης, στη μακροπρόθεσμη γνωστική και νευρική λειτουργία του» έγραψαν οι ερευνητές, διευκρινίζοντας τις επιπλέον μελέτες που πρέπει να γίνουν ούτως ώστε να διακριβωθεί και ο βαθμός επίδρασης στον ιππόκαμπο.
Από το Κέντρο Έρευνας για το Αλτσχάιμερ ο Tim Parry διευκρίνισε πως οι αιτίες της συγκεκριμένης νόσου είναι ποικίλες και πολυεπίπεδες και όσον αφορά τη συγκεκριμένη έρευνα διευκρίνισε πως επικεντρώθηκε σε ένα συγκεκριμένο έργο του εγκεφάλου που αφορά την πλοήγηση σε νεαρούς ενήλικες και μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν απτές αποδείξεις για την άμεση σύνδεσή των βιντεοπαιχνιδιών αυτού του τύπου με αυτήν.
Συμπληρωματικά αναφέρεται πως τα δυο βιντεοπαιχνίδια, “Call of Duty” και “Grand Theft Auto” δεν περιελήφθησαν σε κάποια «μαύρη λίστα» παιχνιδιών που αποδεδειγμένα δημιουργούν πρόβλημα.