Ο λόγος που αρκετός κόσμος διστάζει να κάνει το αυτονόητο και να μετατρέψει το αυτοκίνητό του σε κάτι δέκα φορές πιο οικολογικό και δύο φορές πιο οικονομικό, δηλαδή να προσθέσει έναν κινητήρα υγραεριοκίνησης, είναι ο φόβος ότι αυτή η πράξη δεν θα αποβεί συμφέρουσα και πως θα του κοστίσει!
Ακόμη κι αν δεν υπήρχαν προσφορές στην αγορά, ακόμη κι αν το κόστος ήταν υπερβολικό και ξεπερνούσε τα 100 ευρώ ή ακόμη και τα 1200 ευρώ, η απόσβεση θα ερχόταν εντός των 15 πρώτων μηνών. Αν υποθέσουμε πως ένας μέσος Αθηναίος χρησιμοποιεί 120 ευρώ βενζίνης μηνιαίως αυτό σημαίνει πως σε 12 μήνες ξοδεύει 1.440 ευρώ!
Τα μαθηματικά στην περίπτωσή μας είναι απλά. Η τοποθέτηση κινητήρα κοστίζει γύρω στα 1000 ευρώ, αλλά από τη μέρα εκείνη κι έπειτα το μηνιαίο κόστος μειώνεται στα 60 ευρώ. Άρα πάμε στα 720 ευρώ το χρόνο για αέριο συν τα 1000 ευρώ της τοποθέτησης. Τον πρώτο χρόνο, λοιπόν, ο ίδιος ο… Αθηναίος θα πληρώσει 1.720 ευρώ και τον επόμενο μόλις 720!
Που να υπήρχαν και… προσφορές!
Είναι πολλά τα 100 ευρώ ή τα 1200 ευρώ που μπορεί να κοστίζει μία προσαρμογή κινητήρα υγραεριοκίνησης; Κανένα πρόβλημα. Η αγορά είναι γεμάτη προσφορές και πρέπει να ειπωθούν πολλά μπράβο στις εταιρίες για την αξιοπιστία τους και τα αντανακλαστικά που έδειξαν μετά το 2010 όταν ξεκίνησε η τάση που φέρνει την Ελλάδα στις ευρωπαϊκές χώρες με τις περισσότερες μετατροπές ανά αυτοκίνητο.
Για παράδειγμα, ο «Autogas Τσοπελογιάννης» με 25.000 μετατροπές μέχρι στιγμής, κάνει εγκαταστάσεις με 72 άτοκες δόσεις! Που σημαίνει πως από την πρώτη μέρα της μετατροπής και το… φουλάρισμα, ο ιδιοκτήτης είναι κερδισμένος! Επιπλέον, η εγγύηση των 10 ή 15 ετών που προσφέρουν οι εταιρίες είναι δείγμα του πόσο πολύ εμπιστεύονται τα προϊόντα, αφού είναι παράδοξο να προσφέρεις εγγύηση 15 ετών που μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα χρόνια που κατέχει ένας ιδιοκτήτης το αυτοκίνητό του!
Το eReportaz απαντά σε μερικές επιπλέον ερωτήσεις σχετικά τις νομικές διαδικασίες που συνοδεύουν τη μετατροπή, το ΚΤΕΟ, τις εγγυήσεις κ.α.
Τι διαδικαστικά χρειάζονται για να μην έχω πρόβλημα με την τσιμπίδα του νόμου;
Τα περισσότερα συνεργεία αναλαμβάνουν τη διαδικασία δήλωσης του συστήματος υγραερίου που έχει τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο. Ο ιδιοκτήτης του Ι.Χ. που το μετέτρεψε σε υγραεριοκίνητο μετά την τοποθέτηση τ πρέπει να κάνει μια υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος.
Το αυτοκίνητο συνοδευόμενο από αυτή τη δήλωση περνά από ΚΤΕΟ για έλεγχο. Το τρίτο βήμα μετά το ΚΤΕΟ αφορά την έκδοση νέας άδειας του αυτοκινήτου στη διεύθυνση Μεταφορών της νομαρχίας στην οποία έχει ταξινομηθεί, ώστε να συμπληρωθεί στην άδεια ότι το αυτοκίνητο είναι υγραεριοκίνητο.
Κάθε πότε περνάει ΚΤΕΟ ένα υγραεριοκίνητο;
Τα υγραεριοκίνητα περνούν από έλεγχο όπως τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, βενζίνης κ.ά. Η διαφορά είναι ότι όταν πηγαίνετε για έλεγχο σε ΚΤΕΟ πρέπει να προσκομίζεται μια υπεύθυνη δήλωση, με την οποία πιστοποιείται ο έλεγχος της εγκατάστασης του συστήματος υγραερίου και να διαπιστώνεται η άριστη κατάσταση. Η υπεύθυνη δήλωση πρέπει να έχει ημερομηνία έως και 7 ημερών ώστε να γίνει δεκτή από το ΚΤΕΟ.
Τι συμβαίνει με τις εγγυήσεις;
Η εγγύηση ισχύει εφόσον πρόκειται για εργοστασιακό μοντέλο υγραερίου. Αν η μετατροπή έχει γίνει σε πιστοποιημένο συνεργείο, εξαιρούνται από την εγγύηση του εργοστασίου ορισμένα μέρη του κινητήρα τα οποία έχουν άμεση συνάφεια με την καύση (π.χ. ελατήρια, έδρανα βαλβίδων κ.λπ.). Ο αριθμός των συγκεκριμένων εξαρτημάτων διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα και με τις προδιαγραφές των μοντέλων τους.
Τι συντήρηση χρειάζεται το σύστημα υγραεριοκίνησης;
Το σύστημα υγραεριοκίνησης απαιτεί ελάχιστη συντήρηση: αλλαγή δύο φίλτρων κάθε 20.000 χλμ.
Είναι επικίνδυνο;
Όχι. Τοποθετείται σε ασφαλή φιάλη, ενώ σε περίπτωση διαρροής υπάρχει βαλβίδα ασφαλείας που διακόπτει την παροχή υγραερίου στον κινητήρα. Η πλήρωση της δεξαμενής δεν πρέπει να ξεπερνά το 80% ώστε να μένει κενός χώρος σε περίπτωση αύξησης της θερμοκρασίας. Η χωρητικότητα της φιάλης εξαρτάται από το μέγεθος της δεξαμενής που θα τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο (από 45 έως 100 λίτρα).
Είναι οικολογικό το υγραέριο σε σχέση με τη βενζίνη;
Στα υγραεριοκίνητα μοντέλα παρουσιάζεται μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και 15% και πλήρης εξάλειψη των μικροσωματιδίων που περιέχονται στα καυσαέρια της βενζίνης.
Κατά τη χρήση πώς γίνεται η αλλαγή από βενζίνη σε υγραέριο και αντίστροφα;
Ο οδηγός μπορεί να εναλλάσσει το καύσιμο μέσω ενός μπουτόν στο ταμπλό. Αν τελειώσει το υγραέριο, το σύστημα εναλλάσσει αυτόματα την παροχή καυσίμου σε βενζίνη χωρίς να χρειαστεί παρέμβαση του οδηγού. Κατόπιν της τοποθέτησης του συστήματος υγραερίου, το αυτοκίνητο κινείται είτε με βενζίνη είτε με υγραέριο. Ετσι, διπλασιάζεται η αυτονομία του (αφού διαθέτει και τις φιάλες υγραερίου και το ρεζερβουάρ βενζίνης).