Ψηλά τακούνια, διακριτικό άρωμα και μέικ απ, ραφινάτο αλλά ποτέ προκλητικό ντύσιμο. Μια ξανθιά που δεν αγαπά τα ροζ της Μπάρμπι, αλλά τα σκούρα χρώματα και που σε αντίθεση με την εκδικητική εις το όνομα όλων των ξανθιών, χολιγουντιανή Ελ Γουντς, δεν χρειάστηκε καθόλου να οργανώσει την επιβολή της. Φωνακλού, με μια βράχνα στο τελείωμα των συλλαβών της, πληθωρική, με ιδιαίτερη ταχύτητα στην αντίληψη της, καλό – μεγαλωμένη και νέα -τότε- των ΒΠ συνηθειών, δεν έβλεπε τηλεόραση ως παιδί, αλλά κυριάρχησε σε αυτή σ’ όλη τη ζωή. Η Άλκηστις Μαραγκουδάκη, στην αρχή της εβδομάδας, έχοντας μόλις πριν λίγες μέρες, παραιτηθεί από τη διευθυντική της θέση στον ΣΚΑΪ του Αλαφούζου, ανέλαβε την αντίστοιχή στο Epsilon του Ιβάν Σαββίδη. Από το 1989, που βρέθηκε στη τηλεόραση και τα 27 της χρόνια που είχε αναλάβει το διευθυντικό πόστο στον ΑΝΤ1, της χρυσής περιόδου του, δεν έμεινε ποτέ αδρανής στις τηλεοπτικές, επιτυχημένες ή όχι, αλλά σιγουρά συναρπαστικές, εξελίξεις. Και καλύτερα, μάλλον, δε παίζει να γίνεται…
Μαραγκουδάκη: Και γραφείο και μοντάζ…
«Έφυγα από τον ΣΚΑΙ και ήρθα στο Epsilon γιατί ο ιδιοκτήτης του, ο Ιβάν Σαββίδης έχει στόχο και όραμα να φτιάξει το πρώτο κανάλι στην ελληνική τηλεόραση και τον πιστεύω απόλυτα. Είμαι σίγουρη πως θα έχουμε μια υπέροχη συνεργασία», είπε η Άλκηστις Μαραγκουδάκη, στους διευθυντές των τμημάτων και στους αρχισυντάκτες των εκπομπών, που συνάντησε στην πρώτη της, επίσημη, επίσκεψη στο κανάλι. Με τους περισσότερους, φυσικά και γνωρίζεται. Άλλωστε, από τον Οκτώβριο του 1989, που είχε βρεθεί, για πρώτη φόρα σε εγκαταστάσεις ιδιωτικής τηλεόρασης, σ’ εκείνες του ΑΝΤ1, στο Μαρούσι, η Άλκηστις, πολύ πιο σίγουρη, έμπειρη, πάντα εργασιομανής και τεραστίων αντοχών, επιδίωκε να γνωρίζει όλους τους εργαζομένους και να χει προσωπική άποψη για τις δυνατότητες τους και τα επιτεύγματα τους.
Στον ΑΝΤ1, δεν ήταν λίγες οι φορές, που η ίδια η διευθύντρια προγράμματος, παράταγε το λευκό της γραφείο για να βρεθεί στις μονταζιέρες και να παραμείνει εκεί, μέχρι τα ξημερώματα. Κάποτε, υπήρξε νεαρός -τότε- σκηνοθέτης τεράστιας επιτυχίας, που επίτηδες, προφασιζόταν προβλήματα τεχνικά, για να την βλέπει να παίρνει θέση δίπλα του στο μοντάζ και να την παρατηρεί να παθιάζεται με τα πλάνα από το σίριαλ του. Η Μαραγκουδάκη παίζει να μη το κατάλαβε και ποτέ, απορροφημένη πάντα σε εικόνες και θέματα που έπρεπε να κάνει πρόγραμμα. Όταν δύο μήνες πριν ο ΑΝΤ1 βγει στον τηλεοπτικό αέρα, εκείνη, είχε συναντήσει τον Μίνωα Κυριακού, δεν γνώριζε πως η ιδιωτική τηλεόραση θα γινότανε όχι απλά πεδίο για την καριέρα της, αλλά επίκεντρο της ίδιας της ζωής της.
Ήταν 27 χρονών
Με το δυναμισμό της νιότης και του χαρακτήρα της, πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, που είχε όνειρό της, να ενταχθεί στο διπλωματικό σώμα, βρέθηκε για master στις Διεθνείς Σχέσεις, στο City University του Λονδίνου, όπου καταπιάστηκε, τελικά, με την ακαδημαϊκή μελέτη των media. Δεν αγαπούσε την τηλεόραση. Μάλιστα δεν παρακολουθούσε ως παιδί τα προγράμματα των δυο δημόσιων καναλιών, που υπήρχαν τότε, προτιμώντας τα σπορ και την ανάγνωση λογοτεχνίας, αλλά βρέθηκε να τη σπουδάζει, «όχι γιατί την αγαπούσε», όπως έχει παραδεχτεί «αλλά επειδή πίστευε ότι είχε μέλλον». Αρχικά εργάστηκε στη ροή προγράμματος του ΑΝΤ1 και μόλις τρία χρόνια μετά ανέλαβε τη διεύθυνση προγράμματος. Ήταν 27 μόλις χρονών…
This is a men’s world
Μπορεί η ψυχαγωγία, η ενημέρωση, η ίδια η τηλεόραση να είναι γένους θηλυκού, αλλά μόνο στην γραμματική. Στην πραγματικότητα, εκεί πίσω, στη δεκαετία του 80, άντρες κάνανε κουμάντο και μάλιστα με σκληρά μισογυνικούς όρους. Η 27χρονη, ομορφούλα διευθύντρια, πρέπει να δουλέψει όσο τρεις από τους άνδρες συναδέλφους της, για να αποδείξει τις ικανότητες της. Άλλες, στην ίδια ηλικία, με αυτή την εμφάνιση σκέφτονταν μόνο τον εαυτό τους στην παρουσίαση, στα εξώφυλλα, στα φώτα. Η Άλκηστη όχι! Και όταν κάποιες δεκαετίες αργότερα, στελέχη θα αρέσκονται στο να εμφανίζονται σε ρόλους αυθεντίας, μπροστά από τις κάμερες, η ίδια δε θα το πράξει ποτέ, ελαχιστοποιώντας ακόμα και τις συνεντεύξεις της στο ελάχιστο. Μέσα σ ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, αυτή με τις σπουδές, βλέπει συχνά να την αντιμετωπίζουν ως «μικρό κοριτσάκι».
Επιβάλλεται με σκληρή δουλειά, ελάχιστες ώρες ύπνου, κακή διατροφή, απίστευτες αντοχές και… φωνές.
«Είχα βροντερή φωνή, γιατί με αυτό τον τρόπο πίστευα ότι θα μπορούσα να επιβληθώ», παραδέχεται πολλά χρόνια αργότερα. Κι όμως, ελάχιστοι γνωρίζουν, πως έσπαγε από την κούραση, τις ευθύνες, τις συγκρούσεις, τους τηλεοπτικούς βυζαντινισμούς και κρυφά αφήνονταν σε παράφορους λυγμούς. Μια τέτοια στιγμή, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, την έχει ακούσει να ξεσπά πίσω από μια κλειστή πόρτα. Την πήρε αγκαλιά, την φίλησε, την παρηγόρησε. Της είπε πως οι άνθρωποι αγαπιούνται στα ραγίσματα τους, αλλά εκείνοι εκεί, έξω, παίρνουν την ανθρωπιά για αδυναμία. Η Μαραγκουδάκη συνέχισε μαζί με την ιδιωτική τηλεόραση να ωριμάζει, χωρίς να εγκαταλείψει την ανθρωπιά, αδιαφορώντας, σιγά σιγά, για την γνώμη των άλλων. Μπορούσε, άλλωστε, μέσω της μικρής οθόνης να βοηθά στην κατασκευή της…
I’m a survivor… I’m not gon’ give up
Περίπου 17 χρόνια ήταν διευθύντρια προγράμματος του AΝΤ1, πιονέρισσα της ιδιωτικής τηλεόρασης που έψαχνε ποια είναι και τι θα γίνει όταν μεγαλώσει. Ήταν εποχές φαντασμαγορίας, πρωτοπορίας συχνά, ελευθερίας, ανάδειξης ταλέντων, τεραστίων επιτυχιών και αξιογέλαστων γκαφών. Σειρές, σόου, σταρ, τηλεταινίες, εκπομπές, πολυχρωμίες, υπερεκτιμημένες αξίες, αυστηρή ενημέρωση, ανταγωνισμός. Η εικόνα στην αποθέωση της. Παραιτείται από το κανάλι που στελέχωσε, δημιούργησε και βοήθησε στην κυριαρχία του. Το 2008 είναι στη διοίκηση του Alpha για δύο χρόνια. Ακολουθεί το Star. Θα φτάσει στον ΣΚΑΪ, αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση προγράμματος της, έπειτα από την παραίτηση του Βαγγέλη Μαυρογιάννη, τον Φεβρουάριο του 2014.
Οδηγεί το κανάλι, μαζί με τον Σταμάτη Μαλέλη και τον Κώστα Κιμπουρόπουλο στον θρίαμβο της τηλεθέασης των δεύτερων μισών της σεζόν του 2016 – 2017, που από μονοψήφια νούμερα, φτάνει να σαρώνει τον ανταγωνισμό. Την 1η Δεκεμβρίου του 2017, όμως, η Αλκηστις Μαραγκουδάκη, γίνεται γνωστό, πως υπέβαλε την παραίτησή της στη νέα διευθύνουσα σύμβουλο του ΣΚΑΪ, την κυρία Εύη Κουτσαφτάκη. Μετά από πολύωρη συνάντηση των δύο πλευρών και προσπάθεια να την μεταπείσουν η παραίτησή της έγινε δεκτή. Είχε πριν λίγους μήνες, σαρώσει με την επιτυχία του Survivor και τα 70% και 80% τηλεθέασης και 3.894.000 τηλεθεατές και το κανάλι να κάνει σε όλες του σχεδόν τις εκπομπές διψήφια νούμερα. Για αυτή την επιτυχία η ίδια, χωρίς να γυρεύει καμία εξαργύρωση της, θα πει: «Νιώθω ότι η εμπειρία των χρόνων σε συνδυασμό με το ένστικτο με έκαναν να νιώσω δικαίωση. Ότι έζησα να γευτώ μια τόσο μεγάλη επιτυχία. Αυτό είναι δικαίωση. Δεν είναι δική μου επιτυχία. Είναι των ανθρώπων που έχω γύρω μου…».
Μετακόμιση για το Epsilon
Δεν είναι παντρεμένη, έχει τις ίδιες φίλες της γειτονιάς της και των φοιτητικών της χρόνων, είναι Δίδυμος, δεν βγαίνει πολύ, συνεχίζει να διαβάζει λογοτεχνία, να παθιάζεται, να παρακολουθεί σινεμά, να φωνάζει δυνατά, να χειρονομεί όταν μιλάει, να πιστεύει στη δύναμη της ελληνικής μυθοπλασίας. Υπήρξε πάντα το παιδί του σπιτιού, της οικογένειας. Δεμένη με τη μητέρα της πολύ, υπολόγιζε την άποψη της μετρώντας την, ως τηλεθεατή, για κάθε νέα εκπομπή και τηλεοπτική απόπειρα.
Τώρα στο Epsilon ετοιμάζεται για μετεγκατάσταση των γραφείων και των στούντιο σε άλλο κτήριο από αυτό των Μελισσίων αλλά κυρίως, φτιάχνει το περιβάλλον για να είναι, άλλη μια φορά, επικεφαλής στο κυρίαρχο κανάλι.
Με τους όρους της και εκείνη την ξεχασμένη ηθική της προβολής αξιών και ας πέσουν για λίγο, ακόμα και τα νούμερα. Η Μαραγκουδάκη, όλα αυτά τα χρόνια, προστατεύει τη δουλειά ανθρώπων και ειδικά των τεχνικών, αρνούμενη να βάψει τα χέρια της με το αίμα οικογενειών στην ανεργία.
Κι αν μη τι άλλο, μόνο για αυτό το τελευταίο καλή της επιτυχία. Και στο κάτω κάτω, μπορεί να ισχύει το «this is a man’s world» αλλά συνεχίζει με την παραδοχή πως «but it wouldn’t be nothing, nothing without a woman or a girl»…
Της Αλεξάνδρας Τσόλκα