Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Έγκλημα: Με απενεργοποιημένα τα συστήματα πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης ταξίδευε το Norman Atlantic

Νέα στοιχεία αναφορικά με το τι ακριβώς συνέβη το μοιραίο βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου του 2014 στο Norman Atlantic, φέρνει η «αποκρυπτογράφηση» του μαύρου κουτιού του πλοίου.

Τα ηχητικά ντοκουμέντα που έχουν απομαγνητοφωνηθεί μέχρι τώρα, και τα οποία έδωσε στη δημοσιότητα η Real News, φωτίζουν σημαντικές πτυχές της ναυτικής τραγωδίας και δημιουργούν σοβαρά ερωτηματικά.

Μεταξύ άλλων, από τις συνομιλίες γέφυρας και πληρώματος που έχουν καταγραφεί στο μαύρο κουτί του πλοίου, προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ότι το Norman Atlantic ταξίδευε το μοιραίο βράδυ στην Αδριατική με το σύστημα πυρανίχνευσης κλειστό.

Μάλιστα, όπως εκτιμά ο Ιταλός δικηγόρος, Τσεζάρε Μπουλγκερόνε, μιλώντας στη Real, η πυρανίχνευση είχε πιθανότατα απενεργοποιηθεί γιατί οι μηχανές ορισμένων φορτηγών ήταν αναμμένες κι έβγαινε καπνός, που θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό στο πλοίο: «Υπάρχει μία καταγραφή στην οποία καταλαβαίνει κανείς πολύ καθαρά ότι ο επικεφαλής καταστρώματος ακούγεται να ρωτάει γιατί βγαίνει καπνός από το εσωτερικό του καταστρώματος και του απαντάνε οι ναύτες ‘’κανένα πρόβλημα μια μηχανή φορτηγού είναι αναμμένη’’. Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο που μας λέει ότι για τους ναύτες και για τους επικεφαλής, στο πλοίο είναι φυσιολογικό ένα φορτηγό να έχει αναμμένη τη μηχανή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Κάτι που όλοι γνωρίζουμε ότι για λόγους ασφαλείας δεν πρέπει να γίνεται. Άρα μπορούμε να συμπεράνουμε γιατί το σύστημα πυρανίχνευσης του πλοίου δε λειτούργησε. Υποψιαζόμαστε ότι πιθανότατα το είχαν κλείσει για να μην δώσει λάθος συναγερμό».

Σημειώνεται ότι το πλοίο μετέφερε φορτηγά ψυγεία, που δεν είχε τη δυνατότητα να τροφοδοτήσει με ηλεκτρική ενέργεια, γι’ αυτό οι οδηγοί άναβαν τις μηχανές, ώστε να μη χαλάσουν τα προϊόντα τους, εξηγεί ο δικηγόρος Κρίτων Μεταξόπουλος, ο οποίος εκπροσωπεί μεγάλο αριθμό επιζώντων και συγγενών θυμάτων.

«Όπως προκύπτει από τα έως τώρα στοιχεία, η γέφυρα γνώριζε εκ των προτέρων ότι μεταφέρονται φορτηγά για τα οποία δεν επαρκεί η ηλεκτρική ενέργεια του πλοίου και ότι θα άναβαν τις μηχανές ακυρώνοντας την πυρανίχνευση. Εάν αυτό επιβεβαιωθεί, πρόκειται για εγκληματική αμέλεια , αν όχι για ενδεχόμενο δόλο» λέει ο κ. Μεταξόπουλος.

Την ίδια ώρα από τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες προκύπτει ότι και το σύστημα πυρόσβεσης ήταν εκτός λειτουργίας, αφού από τους σωλήνες αντί για νερό έβγαινε καπνός.

Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο που αποκαλύπτεται από το μαύρο κουτί είναι ότι ο Ιταλός καπετάνιος του Norman Atlantic, Αρτζίλιο Τζιακομάτσι, όταν αντιλήφθηκε ότι το πλοίο φλέγεται και εκατοντάδες ζωές κρέμονται από μία κλωστή, εξέπεμψε σήμα κινδύνου μόνο στην Ιταλική γλώσσα.

«Είναι πολύ περίεργο που αντί να καλέσει για βοήθεια απ’ όλες τις γειτονικές χώρες, σύμφωνα με τους ναυτικούς κανόνες, σήμανε συναγερμό SOS στα ιταλικά και όχι στα αγγλικά, ενώ το πλοίο βρισκόταν πολύ κοντά στις αλβανικές ακτές. Ζήτησε δηλαδή βοήθεια μόνο από την ιταλική λιμενική αρχή. Η πιο πιθανή εξήγηση γι’ αυτή του την πράξη είναι ότι η επιχείρηση διάσωσης θα κόστιζε λιγότερο στην εταιρεία. Για μένα αυτό είναι ένα πολύ κρίσιμο σημείο που θα πρέπει να αποσαφηνιστεί» λέει ο κ. Μπουλγκερόνε.

Αυτή η απόφαση του καπετάνιου θα βαρύνει στο δικαστήριο καθώς πιθανότατα να αποδοθεί δόλος, εκτιμά ο δικηγόρος Στέφανο Μπερτόνε, συνεργάτης Ελβετικής νομικής εταιρείας που εκπροσωπεί επιβαίνοντες.

«Σε ό,τι αφορά στο γιατί ο καπετάνιος σήμανε SOS στα ιταλικά αυτό είναι κάτι που πρέπει να διερευνηθεί» σημειώνει ο Ιταλός νομικός και συνεχίζει: «Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες αντί να σκεφτεί την ασφάλεια των επιβατών, σκέφτηκε άλλα οικονομικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εταιρεία ή να ‘’καλύψει’’ πιθανές ελλείψεις στο συστήματα ασφαλείας του πλοίου. Ακόμη δεν υπάρχουν αποδείξεις αλλά αν όντως αποδειχτεί ότι γι’ αυτούς τους λόγους εξέπεμψε SOS στα ιταλικά τότε μιλάμε για δόλο και θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε σχεδόν ότι ήθελε να οδηγήσει στο θάνατο τους επιβάτες. Δεν μπορώ να το πιστέψω. Θα ήταν πραγματικά εγκληματικό και θα έπρεπε να επιβληθεί η μεγίστη των ποινών».

Τέλος, εντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι ο Ιταλός καπετάνιος, αναφέρει στο σήμα κινδύνου κατά πολύ μικρότερο αριθμό επιβαινόντων, από αυτούς που βρίσκονταν στο πλοίο. «Είναι αδιανόητο ο πλοίαρχος να κάνει λόγο για 411 επιβάτες τη στιγμή , ενώ έχει αποδειχθεί ότι μετέφερε περισσότερους από 500 . Ή είχε πλήρη άγνοια για το τι συνέβαινε στο πλοίο του ή ήθελε να αποφύγει τις συνέπειες γιατί με περισσότερους από 500 ήταν υποχρεωμένος να έχει γιατρό», σημειώνει ο Κρίτων Μεταξόπουλος.

Σημειώνεται ότι μέχρι τώρα έχουν απομαγνητοφωνηθεί ελάχιστα λεπτά από τις συνομιλίες 14 ωρών που έχουν καταγραφεί συνολικά στο μαύρο κουτί. Η διαδικασία συνεχίζεται και σήμερα, με τους δικηγόρους που χειρίζονται την υπόθεση να εκτιμούν ότι θα φωτιστούν όλες οι πτυχές της τραγωδίας.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η ΑΝΕΚ αποζημιώνει τις οικογένειες των θυμάτων του Norman Atlantic

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ