Για τις 18.30 κλείστηκε η συνάντηση μεταξύ του οικονομικού επιτελείου της ελληνικής κυβέρνησης και των επικεφαλείς των θεσμών. Σημαντικά, την κυβέρνηση θα εκπροσωπεί ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Xουλιαράκης. Όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, στη συνάντηση θα διερευνηθεί η δυνατότητα να καταλήξουν οι 2 πλευρές σε ένα πρώτο κείμενο συμφωνίας μέσα στις επόμενες ημέρες.
Ούτε ένα ούτε δύο, αλλά 12 μέτρα περιλαμβάνει η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προκειμένου να κλείσει ο λογαριασμός των 5,4 δις ευρώ, και ως εκ τούτου η αξιολόγηση, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Ναυτεμπορικής.
Τα εν λόγω μέτρα έχουν ως ακολούθως:
1. Τέλος διανυκτέρευσης: Επανέρχεται το σχέδιο για επιβολή του «ειδικού τέλους διανυκτέρευσης» στα ξενοδοχεία με ποσά της τάξεως του ενός ευρώ ανά… αστέρι. Δηλαδή, στα ξενοδοχεία τριών αστέρων θα επιβάλλεται ειδικό τέλος τριών ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων τέσσερα ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα πεντάστερα πέντε ευρώ κ.λπ. Η επαναφορά στο προσκήνιο του τέλους διανυκτέρευσης γίνεται με στόχο να αντληθούν περίπου 150 εκατ. ευρώ.
2. Ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων: Η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη περίπου κατά 4,5%, με στόχο την άντληση περαιτέρω εσόδων της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ο ειδικός φόρος από τα 670 ευρώ ανά 1.000 λίτρα που είναι σήμερα θα διαμορφωθεί στα 700 ευρώ. Επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%, που σημαίνει ότι η επιβάρυνση στην τιμή λιανικής θα φτάσει στα 4-5 λεπτά ανά λίτρο. Σχεδιάζεται να μην υπάρξει αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης του diesel (σ.σ.: αποδίδει εισπρακτικά περί το 1,3 δισ. ευρώ ετησίως) καθώς κάτι τέτοιο θα επηρέαζε και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων.
3. Αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία: Το ειδικό τέλος στην κινητή τηλεφωνία (τόσο στη συνδρομητική όσο και στα καρτοκινητά) απέδωσε το 2015 περί τα 210 εκατ. ευρώ (από 375 εκατ. ευρώ που ήταν η απόδοση το 2010, με την πτώση να αποδίδεται στη μείωση της χρήσης λόγω ύφεσης και υπερφορολόγησης). Με την αύξηση του ειδικού τέλους η κυβέρνηση θέλει να αντλήσει επιπλέον έσοδα της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, ποσό που παραπέμπει σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών περίπου κατά 25%. Σήμερα, ο συνδρομητής επιβαρύνεται με ειδικό τέλος της τάξεως του 12% (για λογαριασμούς έως 50 ευρώ που είναι και συντριπτική πλειοψηφία) έως 20% (για λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ).
Αν οι συντελεστές αυξηθούν κατά 25%, τότε θα διαμορφωθούν ως εξής:
* Στο 15% για τους λογαριασμούς έως 50 ευρώ
* Στο 25% για τους μεγάλους λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ.
4. Επιβολή ειδικού φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση: Το μέτρο σχεδιάζεται να αποδώσει εισπρακτικά περίπου 30 εκατ. ευρώ ετησίως, με τα κυβερνητικά στελέχη να ελπίζουν ότι και στη συγκεκριμένη περίπτωση -όπως και στην περίπτωση της κινητής τηλεφωνίας- το πρόσθετο κόστος δεν θα μεταφερθεί στα νοικοκυριά, αλλά θα απορροφηθεί από τις εταιρείες του κλάδου. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα ετήσια έσοδα του συγκεκριμένου κλάδου δεν ξεπερνούν τα 300-350 εκατ. ευρώ, η επιβολή του ειδικού φόρου θα προκαλέσει επιβάρυνση της τάξεως του 10%-15%. Σε μια συνδρομή των 25 ευρώ θα προκύψει μηνιαία επιβάρυνση 2-3 ευρώ, εφόσον τελικώς προχωρήσει το μέτρο.
5. Αύξηση ειδικού φόρου κατανάλωσης στα προϊόντα καπνού: Σύμφωνα με τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού, το Δημόσιο αντλεί περί τα 2,36 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση από τον φόρο στα τσιγάρα ο οποίος ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα φτάνει να αντιστοιχεί ακόμη και στο 82% επί της τιμής λιανικής. Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει και άλλη αύξηση του ειδικού φόρου ώστε στα κρατικά ταμεία να εισρεύσουν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ. Οι καπνοβιομηχανίες έχουν ήδη διαμαρτυρηθεί στην κυβέρνηση για τη μεγάλη καθυστέρηση στη λήψη μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου το οποίο έχει φτάσει στα ύψη μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις φόρων.
6. Θέσπιση ειδικού τέλους διέλευσης στα Ι.Χ. με ξένες πινακίδες: Το μέτρο εκτιμάται ότι θα αποφέρει περί τα 15 εκατ. ευρώ.
8. Φόρος στα τυχερά παιχνίδια: Προωθείται ο επανασχεδιασμός του ειδικού φόρου που θα επιβληθεί στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ αλλά και των υπόλοιπων εταιρειών του κλάδου. Το τέλος των πέντε λεπτών ανά στήλη δεν θα επιβληθεί και στη θέση του θα μπει άλλος φόρος ο οποίος θα πρέπει να αποφέρει περί τα 400 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Μαζί με τα 100 εκατ. ευρώ από τη λειτουργία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (VLTs) το συνολικό κονδύλι που αναμένεται να συγκεντρωθεί από τα τυχερά παιχνίδια εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 500 εκατ. ευρώ.
9. Αύξηση του ειδικού φόρου στο φυσικό αέριο: Περιλαμβάνεται αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο με στόχο την είσπραξη περίπου 25 εκατ. ευρώ. Σε ετήσια βάση ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο αποδίδει εισπρακτικά περί τα 160 εκατ. ευρώ, οπότε για να συγκεντρωθούν επιπλέον 25 εκατ. ευρώ απαιτείται αύξηση του ειδικού φόρου κατά τουλάχιστον 15%. Με την αύξηση κατά 15% ο ειδικός φόρος θα διαμορφωθεί πάνω από το 1,7 ευρώ ανά gigajoule.
10. Αναπροσαρμογή συντελεστών υπολογισμού ΕΝΦΙΑ: Για να επανέλθει το ποσό της βεβαίωσης του φόρου στα 3,2 δισ. ευρώ (όπως έγινε και το 2015) και να εισπραχθούν τα 2,65 δισ. ευρώ όπως προβλέπει και το μνημόνιο, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αυξήσει τους συντελεστές, ειδικά για τον συμπληρωματικό φόρο. Δεν αποκλείεται μάλιστα να μειωθεί το «αφορολόγητο» του συμπληρωματικού φόρου από τα επίπεδα των 300.000 ευρώ που βρίσκεται σήμερα, καθώς μετά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών θα μειωθεί αισθητά ο αριθμός των υπόχρεων σε καταβολή συμπληρωματικού φόρου.
11. Μείωση αμυντικών δαπανών: Η ελληνική κυβέρνηση επιμένει ότι είναι αδύνατη η μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 500 εκατ. ευρώ όπως προβλέπει ο ψηφισθείς κρατικός προϋπολογισμός, ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που οι Ενοπλες Δυνάμεις εμπλέκονται στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικού/προσφυγικού προβλήματος.
12. Αυστηρή εφαρμογή του κανόνα «μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις»: Το μέτρο σχεδιάζεται να ενσωματωθεί στο πακέτο με τη λογική ότι θα προκαλέσει μείωση της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου. Η ελληνική πλευρά ήλπιζε αρχικά για έως και 19.000 προσλήψεις μονίμων μέσα στο 2016, φαίνεται όμως ότι ο τελικός αριθμός θα είναι μικρότερος.
Πηγή: Ναυτεμπορική