Σε τρεις φάσεις θα εφαρμοσθεί η υποχρεωτική εγκατάσταση POS στους επαγγελματικούς κλάδους και τις υπηρεσίες στην αγορά, για την καθολική χρήση του πλαστικού χρήματος σε όλες τις συναλλαγές των φορολογούμενων.
Το σχέδιο της υφυπουργού Οικονομικών Κατερίνας Παπανάτσιου προβλέπει την υποχρεωτική εγκατάσταση των μηχανημάτων πληρωμών μέσω πλαστικού χρήματος (POS) σε τρεις φάσεις, όπως αναφέρει το «Έθνος».
Η πρώτη μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2017, η δεύτερη έως το τέλος του 2017 και η τρίτη έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2018.
Στην πρώτη φάση (έως το τέλος Ιουνίου 2017) θα υποχρεωθούν να εγκαταστήσουν POS επαγγελματικοί κλάδοι με αυξημένο βαθμό παραβατικότητας. Μεταξύ αυτών είναι τα καταστήματα εστίασης και ένας μεγάλος αριθμός από κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών όπως γιατροί, δικηγόροι, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι κ.ά.. Στις επόμενες δύο δόσεις θα συμπεριληφθούν άλλοι κλάδοι και υπηρεσίες προκειμένου έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2018 να έχει καλυφθεί το σύνολο της αγοράς.
Άλλωστε όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών η κάλυψη του ορίου των δαπανών μέσω πλαστικού χρήματος για το χτίσιμο του αφορολόγητου δεν επηρεάζεται από την διαδικασία αυτή καθώς μπορεί να επιτευχθεί εύκολα για όλους τους φορολογούμενους με βάση τα σημερινά δεδομένα στις συναλλαγές και από το μεγάλο εύρος των δαπανών που θα μετρούν για το αφορολόγητο όπως προβλέπει η σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
Απροετοίμαστο το Δημόσιο
Σε ό,τι αφορά τις ΔΕΚΟ θα πρέπει να σημειωθεί ότι, μόνο η ΔΕΗ δεν διαθέτει σήμερα POS σε αντίθεση με όλες τις υπόλοιπες οι οποίες ήδη τα χρησιμοποιούν στις συναλλαγές τους. Όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου, άμεσα και η ΔΕΗ θα προσαρμοσθεί στο νέο καθεστώς. Επισημαίνεται επίσης ότι όλες οι ΔΕΚΟ διαθέτουν σύστημα ηλεκτρονικής εξόφλησης των λογαριασμών τους μέσω τραπεζών. Και οι πληρωμές μέσω e Banking μετρούν στο χτίσιμο του αφορολόγητου.
Αυτό προκύπτει από το ρεπορτάζ του «Εθνους», το οποίο παρουσιάζει τα επίπεδα προσαρμογής του δημόσιου τομέα στις πληρωμές μέσω POS.
EΥΔΑΠ: Τα τερματικά που έχει εγκαταστήσει εξυπηρετούν μόνο συναλλαγές με την Τράπεζα Πειραιώς, ωστόσο, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας μέχρι τις 23 του μήνα θα είναι δυνατή η εξυπηρέτηση και των υπολοίπων. Η σχετική προεργασία έχει ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες αλλά οι ρυθμοί με τους οποίους προχωρεί δεν είναι ευθύνη της ΕΥΔΑΠ, εξηγούν στην εφημερίδα οι ίδιες πηγές.
ΕΛΤΑ: Από το σύνολο των 710 υποκαταστημάτων τερματικά έχουν εγκατασταθεί σε περίπου 300. Δεκτές γίνονται όλες οι κάρτες, ωστόσο όπως ανέφεραν πηγές εργαζομένων, σε ορισμένα υποκαταστήματα θα μπορούσαν να έχουν περισσότερα τερματικά, ώστε να εξυπηρετούν το σύνολο των αναγκών. Όσον αφορά στα Ταχυδρομικά Πρακτορεία, δεν έχουν τοποθετηθεί τερματικά στα περισσότερα από τα 750 υποκαταστήματα, με τους εργαζόμενους να ανησυχούν για πιθανή απώλεια 2 περίπου εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο καθώς οι πολίτες που θα θελήσουν να πληρώσουν λογαριασμούς με κάρτα θα προτιμήσουν άλλα σημεία συναλλαγών.
ΕΦΚΑ (πρώην ΙΚΑ): Μηχανήματα POS δεν έχουν εγκατασταθεί σε κανένα από τα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ παρά το γεγονός ότι το έχουν ζητήσει οι εκπρόσωποι των εργαζομένων εδώ και καιρό. Σύμφωνα πάντως με το ρεπορτάζ, οι συναλλαγές που γίνονται πλέον με μετρητά στο ασφαλιστικό Ταμείο είναι ελάχιστες καθώς ο μεγάλος όγκος των εισφορών πληρώνεται μέσω Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης και πολλές άλλες πληρωμές γίνονται ηλεκτρονικά και μέσω τραπεζών.
Στα ταμεία υποκαταστημάτων φτάνουν τα χρήματα -ενίοτε και σε μορφή τραπεζικής επιταγής- από εξαγορές πλασματικών ετών (εφάπαξ ή με δόσεις) ενώ ορισμένες φορές πληρώνονται εκεί δόσεις ρυθμίσεων, καθυστερούμενες εισφορές και κυρίως πραγματοποιούνται συναλλαγές με μικροποσά – όπως μικρά πρόστιμα, συμψηφισμοί ύστερα από τακτικούς ελέγχους κ.ά..
ΔΕΗ: Σε όλα τα καταστήματά της έχουν τοποθετηθεί οι απαραίτητες συσκευές και είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές.