Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

“Χαστούκι” από ΔΝΤ για μείωση αφορολογήτου και περικοπή συντάξεων

Με εμφανή αμηχανία αποχώρησε από το Eurogroup ο Ε. Τσακαλώτος, καθώς δεν κατάφερε να κερδίσει ούτε το ελάχιστο δηλαδή την ημερομηνία επιστροφής του Κουαρτέτου στην Αθήνα, που θα σηματοδοτούσε το «ξεμπλοκάρισμα» της αξιολόγησης.

Από τις δηλώσεις Ντάισελμπλουμ- Μοσκοβισί, επιβεβαιώθηκε ότι η Αθήνα πρέπει να κάνει επώδυνους συμβιβασμούς για να ολοκληρωθεί εγκαίρως η αξιολόγηση, ακόμα κι αν χρειαστεί να νομοθετήσει προκαταβολικά ως εγγύηση για το ΔΝΤ και τους «σκληρούς» του Eurogroup.

https://www.youtube.com/watch?v=h36Q6rTT9rc

Τα δεδομένα, όπως δημιουργήθηκαν από τη συνεδρίαση των υπουργών της Ευρωζώνης και πολύ περισσότερο από τις συζητήσεις σε ιδιαιτέρως οξείς τόνους με τους Θεσμούς, είναι τα εξής:

1) Το ΔΝΤ και επισήμως με τη βούλα του Eurogroup αναγορεύτηκε ρυθμιστής της αξιολόγησης, καθώς η παρουσία του χαρακτηρίζεται ως αδιαπραγμάτευτη και ως εγγύηση για πολλά κράτη- μέλη. Στο μόνο που μπορεί να ελπίζει η ελληνική πλευρά είναι η οικειοθελής αποχώρηση του Ταμείου, χωρίς να υπάρχει επί του παρόντος η παραμικρή ένδειξη για κάτι τέτοιο. Όσοι, δε, ερμηνεύουν την εκτίμηση του Ταμείου ότι το ελληνικό Χρέος δεν είναι βιώσιμο ακόμα και με πλεονάσματα 3,5%, ως κόντρα με το Βερολίνο και προάγγελο αποχώρησης του, μάλλον αγνοούν ότι το ΔΝΤ πέρα από τα πλεονάσματα επιμένει, επίσης, σε σκληρές αλλαγές στα εργασιακά ως μέτρο τόνωσης της ανταγωνιστικότητας, σε περικοπές στο Δημόσιο και σε αποκρατικοποιήσεις- σκούπα, που αποτελούν τις υπόλοιπες παραδοχές (μαζί με τα επιτόκια) για τη βιωσιμότητα του Χρέους.

2) Η θέση των δανειστών για τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα επιστρέψουν τα κλιμάκια στην Αθήνα είναι κοινή, παρά τις ενστάσεις που έχει εγείρει η Κομισιόν για τις απόψεις του ΔΝΤ και παρά τη δημόσια διαφοροποίηση του απερχόμενου Γάλλου υπουργού Οικονομικών. Αν και κυβερνητικές πηγές υποστήριξαν ότι ο Ε. Τσακαλώτος δεν βρήκε απέναντι του ενιαίο μπλοκ, ο Γ. Ντάισελμπλουμ μίλησε για «κοινή θέση» και ο Π. Μοσκοβισί για την ανάγκη «συνολικής συμφωνίας».

3) Παρά τις κατά καιρούς επίσημες διακηρύξεις και διαβεβαιώσεις από την κυβέρνηση ότι το Ασφαλιστικό και το αφορολόγητο έχουν κλείσει οριστικά, ο Γ. Ντάισελμπλουμ με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο συμπεριέλαβε τις συντάξεις και τη φορολογία στα εκκρεμή θέματα, για τα οποία πρέπει να υπάρξει συμφωνία με τους Θεσμούς. Βασική θέση του ΔΝΤ είναι αφενός ότι το αφορολόγητο πρέπει να υποχωρήσει στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα δηλαδή στη ζώνη των 5.000 ευρώ αφετέρου ότι οι καταβαλλόμενες συντάξεις παραμένουν σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με τις αντοχές του Προϋπολογισμού. Αν και η Κομισιόν διαφώνησε δημοσίως με τους υπολογισμούς του Ταμείου, αποδέχθηκε την υποχρεωτική παρουσία του ΔΝΤ και ως εκ τούτου είναι αμφίβολο αν μπορεί ή προτίθεται να λειτουργήσει εξισορροπητικά στις διαπραγματεύσεις των επόμενων 25 ημερών.

4) Ο Τσακαλώτος επιβεβαίωσε ότι το ΔΝΤ ζητά από την Αθήνα να νομοθετήσει προκαταβολικά τα μέτρα που θα λειτουργήσουν ως εγγύηση για μετά από το 2018, ως προϋπόθεση συμμετοχής του στο πρόγραμμα και απεμπλοκής της διαπραγμάτευσης. Κυβερνητικές πηγές υποστήριξαν ότι οι υπόλοιποι Θεσμοί δεν έχουν συναινέσει σε αυτό, όπως επίσης ότι η πίεση για ταχεία ολοκλήρωση της αξιολόγησης δεν ασκείται μόνο στην Αθήνα αλλά και στους υπόλοιπους «παίκτες», λόγω των επικείμενων εκλογικών αναμετρήσεων. Αν και Ντάισελμπλουμ- Μοσκοβισί απέφυγαν να πάρουν θέση, ο Β. Σόιμπλε έριξε εξαρχής την ευθύνη των καθυστερήσεων στην Αθήνα, εγκαλώντας την για ασυνέπεια, ενώ πολλοί αναμένουν σήμερα νέα επίθεση στις συνήθεις δηλώσεις του μετά από το Ecofin.

5) Το βασικό επιχείρημα της Αθήνας, προκειμένου να αποφύγει την προκαταβολική νομοθέτηση μέτρων, παραμένει η δημοσιονομική  υπεραπόδοση του 2016. Αν και η επίδοση αυτή χαιρετίστηκε απ’ όλους, δια στόματος Ντάισελμπλουμ επιβεβαιώθηκε ότι όλοι οι Θεσμοί έχουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο αυτή η υπεραπόδοση είναι μόνιμου ή συγκυριακού χαρακτήρα, ενισχύοντας έτσι τις θέσεις του ΔΝΤ για την ανάγκη ασφαλιστικών δικλείδων.

6) Οι προτάσεις της Αθήνας για ενισχυμένο «κόφτη» μετά από το 2018, όπως επίσης για πλεονάσματα 3,5% για 3 χρόνια ή 3% για 5 χρόνια αλλά χωρίς μέτρα, καταγράφηκαν μεν αλλά δεν συζητήθηκαν. Μπορούν να έχουν τύχη; Μάλλον όχι, αφού όπως δήλωσε ο Γ. Ντάισελμπλουμ, οι θέσεις του Ταμείου είναι σαφείς και αφορούν σε βιώσιμη δημοσιονομική τροχιά και αξιόπιστες μεταρρυθμίσεις (ορολογία που χρησιμοποιεί για τη μείωση του αφορολογήτου και των συντάξεων).

Και κάτι ακόμα, που μπορεί να πέρασε στα ψιλά, καθώς ήταν στη γενική τοποθέτηση του Γ. Ντάισελμπλουμ. Ανάμεσα στα ρίσκα για την ανάκαμψη στις χώρες της Ευρωζώνης, ο πρόεδρος του Eurogroup συμπεριέλαβε την πολιτική αβεβαιότητα και τον κίνδυνο πολιτικής αβεβαιότητας. Πώς απάντησε όταν ρωτήθηκε αν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο για την Ελλάδα λόγω των θέσεων του ΔΝΤ; Ότι τα δύσκολα μένουν πάντα για το τέλος και πως όταν συμφωνηθούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις το πρόγραμμα θα σταθεροποιηθεί…

Το βίντεο της συνέντευξης Τύπου, μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης:

https://www.youtube.com/watch?v=6x3sdMToOfo

Η επίσημη ανακοίνωση του Eurogroup

«Οι θεσμοί ενημέρωσαν το Eurogroup σχετικά με τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος προσαρμογής, μετά την επίσκεψή τους στην Αθήνα τον Δεκέμβριο.

Το Eurogroup προτρέπει τις ελληνικές αρχές και τους θεσμούς να αρχίσουν εκ νέου τις διαπραγματεύσεις, ώστε να συμφωνήσουν το πακέτο μεταρρυθμίσεων που επιθυμούν όλοι οι συμμετέχοντες. Αυτή η συμφωνία είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.

Οι μεταρρυθμίσεις αφορούν τις αγορές εργασίας και προϊόντων της Ελλάδας, τον ενεργειακό τομέα και άλλους κλάδους. Επίσης, για παράδειγμα, αναμένεται συμφωνία για τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική της Ελλάδας, π.χ. για μετά το 2018.

Ο ESM, ο οποίος χρηματοδοτεί το πρόγραμμα, ενημέρωσε τους υπουργούς αναφορικά με την πρόοδο εφαρμογής των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό χρέος. Αυτά τα μέτρα είχαν εγκριθεί από το Eurogroup τον Δεκέμβριο και υιοθετήθηκαν επισήμως από τις διοικήσεις των ESM και EFSF στις 23 Ιανουαρίου.

Τα μέτρα έχουν στόχο να μειώσουν το επιτοκιακό ρίσκο για την Ελλάδα και περιλαμβάνουν την «αλλαγή» ορισμένων επιτοκίων από κυμαινόμενα σε σταθερά και καθιστούν περισσότερο «εύκολες» τις αποπληρωμές χρέους. Δεν έχουν καμία επίπτωση στους προϋπολογισμούς των κρατών-μελών του ESM, δηλαδή των κρατών-μελών της Ευρωζώνης».

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ