Αυτός είναι το δεξί «επικοινωνιακό» χέρι του Δημήτρη Φρουζή, ο άνθρωπος που οργάνωσε και διηύθυνε τις εταιρείες επικοινωνίας μέσω των οποίων η Novartis εξασφάλιζε δύο «προνόμια»! Πρώτον προβολή και δεύτερον «ξέπλυμα». Το πρώτο είναι το φυσιολογικό, αλλά και η βιτρίνα. Το δεύτερο ήταν το πονηρό της υπόθεσης, καθώς ο Κτενίδης έπαιρνε λεφτά από τη Novartis και ο ίδιος πλήρωνε τον Δ. Φρουζή, ο οποίος εργαζόταν σε εφημερίδα που δήθεν έπαιρνε διαφήμιση από τη Novartis!
Ο Ευθύμης Κτενίδης ήταν για πολλά χρόνια εμπορικός διευθυντής του Γιώργου Τράγκα, ενώ είχε εργαστεί και στον «Ελεύθερο Τύπο».
Μετά τη δημοσιογραφική θητεία του, ο Κτενίδης άνοιξε τις εταιρείες επικοινωνίας MEDIA PLANET και ΠΑΝΜΑΡ. Αμφότερες εξυπηρετούσαν με κάθε τρόπο τη Novartis.
Ο Δημήτρης Φρουζής υπήρξε για μεγάλο χρονικό διάστημα έμμισθος υπάλληλος στην εφημερίδα HEALTH DAY του Ευθύμη Κτενίδη, η οποία έπαιρνε τεράστια διαφημιστικά κονδύλια από τη Novartis. Λεφτά διακινούνταν και επέστρεφαν στην εταιρεία, λοιπόν, και αφού πρώτα περνούσαν και «φιλτράρονταν» από τις εταιρείες επικοινωνίας, αλλά και το περιοδικό… ανύπαρκτης κυκλοφορίας.
Μέχρι και το FBI τούς είχε πάρει… γραμμή
Θυμίζουμε πως μέσα σε 22 σελίδες περιγράφονται από το FBI, στη σχετική έκθεση που απέστειλε στην Εισαγγελία Διαφθοράς, ο ρόλος των διαφημιστικών εταιρειών και η εμπλοκή τους στο σκάνδαλο Novartis για το ξέπλυμα χρημάτων.
Το FBI έχει χωρίσει σε τέσσερις ενότητες δωροδοκίας τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες έμπαιναν στο παιχνίδι με τους γιατρούς και τους πολιτικούς. Οι ενότητες αυτές είναι: 1. Εθνικό συνέδριο και πολυτελή ταξίδια, 2. Ηλεκτρονικά πάνελ, 3. Δημιουργία απατηλών τιμολογίων υπό την καθοδήγηση του προέδρου της Sandoz και 4. Απευθείας πληρωμή στους ιατρούς.
Εθνικό συνέδριο και πολυτελή ταξίδια
Σύμφωνα με την έρευνα του FBI, η φαρμακευτική εταιρεία «δωροδοκούσε» γιατρούς και εταιρείες με πολυτελή ταξίδια, αλλά και… call girls. Από την έρευνα προκύπτουν καταγγελίες εις βάρος περισσότερων από 4.500 γιατρών, οι οποίοι φέρονται να πήραν «δωράκια» από τη Novartis προκειμένου να συνταγογραφούν φάρμακά της. Καταγράφεται, μάλιστα, ένα ταξίδι στη Νέα Υόρκη για 50-60 γιατρούς, το οποίο κόστισε 5.000 ευρώ για καθέναν από αυτούς. H εταιρεία διοργάνωνε πολυτελή «συνέδρια», ενώ φρόντιζε να παρέχει και συντροφιά στους γιατρούς αν χρειαζόταν.
Ηλεκτρονικά πάνελ
Οι αντιπρόσωποι ενημέρωναν τους γιατρούς ότι θα έπαιρναν 500-1.000 ευρώ για συγκεκριμένο αριθμό συνταγογραφήσεων φαρμάκων της Novartis. Για τις πληρωμές οργανώνονταν ηλεκτρονικά πάνελ… Η Sandoz το δεύτερο εξάμηνο του 2016 ξόδεψε 15.000 ευρώ σε ψευδή τιμολόγια για την παραγωγή διαφημιστικών εντύπων. Ο πωλητής κρατούσε το 10% και τα υπόλοιπα πήγαιναν στις πληρωμές γιατρών.
Ο ρόλος των διαφημιστικών εταιρειών, η εμπλοκή της Publicis Hellas, η Zenith και ο Αντώνης Πασσάς
Όπως περιγράφεται στην έκθεση του FBI, οι διαφημιστικές εταιρείες λάμβαναν διαφήμιση από τις φαρμακευτικές εταιρείες, και στη συνέχεια, αφού κρατούσαν την προμήθειά τους, απέδιδαν χρήματα είτε σε γιατρούς είτε σε πολιτικούς, άλλες φορές απευθείας και άλλες φορές μέσω άλλων εταιρειών.
Η Publicis Hellas, με πρόεδρο τον Αντώνη Πασσά, συστάθηκε για να αποτελέσει διεθνώς έναν κεντρικό πωλητή όπου οι φαρμακευτικές κάθε χώρας εκχωρούσαν διαφημίσεις. Η Publicis ήταν η μητρική εταιρεία της Zenith. Το 2014 το τμήμα αγοράς της Novartis πίεζε ώστε να κατέχει όλα τα μέσα μέσω της Publicis, η οποία υπήρχε φήμη ότι χρησιμοποιούσε τη Zenith προκειμένου να χειραγωγεί την αγορά, χρησιμοποιώντας μικρότερες εταιρείες για επιχειρήσεις. Η Zenith χρέωνε τη Novartis 6% για τέλος διεκπεραίωσης και σε άλλες εταιρείες media ζητούσε το 20%. Αυτή ήταν κοινή πρακτική στη βιομηχανία μέσων στην Ελλάδα.
Καθαρές ημέρες
Οι «καθαρές ημέρες» ήταν ένα πρόγραμμα το οποίο είχε θεσπίσει, σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες, η Novartis προκειμένου να απαλλάσσεται από ενοχοποιητικά στοιχεία. Μία ή δύο μέρες τον χρόνο οι διευθυντές των τμημάτων έστελναν e-mail στους υπαλλήλους προκειμένου να καταστρέφουν συγκεκριμένα στοιχεία.