Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024

Ο ΣΕΒ προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της αύξησης μισθών στις τριετίες στους ήδη χαμηλούς μισθούς

Προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), κατά της αύξησης του κατώτατου μισθού, στο σκέλος που αφορά τις θεσμοθετημένες τριετίες (όσες δικαιούνται μέχρι το 2012 οι εργαζόμενοι), κατέθεσε ο ΣΕΒ.

Η προσφυγή έφτασε στο υπουργείο Εργασίας μόλις την περασμένη Τρίτη, 2 Ιουλίου, δηλαδή παραμονές των εθνικών εκλογών και είναι ενδεικτική των προθέσεων των εργοδοτών.

Η «επίθεση» του ΣΕΒ στις τριετίες δεν είναι καινούργια: στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου ο ΣΕΒ είχε στείλει οδηγίες «απειθαρχίας» προς τους εργοδότες, λίγο πριν αρχίσει η κρίσιμη περίοδος των ελέγχων για την εφαρμογή του νέου, αυξημένου κατώτατου μισθού και των τριετιών.

Σύμφωνα όσα ισχυριζόταν τότε ο ΣΕΒ, στην ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 103 του Ν.4172/2013 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο πρώτο υποπαράγραφος ΙΑ.6 περίπτωση 2 του Ν.4254/2014) ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός νοείται ως μία «μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς», δηλαδή δεν συμπεριλαμβάνει τριετίες.

Κατά το σκεπτικό τους, η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας στις 18/2/2019, «ενώ εμφανίζεται να διευκρινίζει ή να ερμηνεύει νομοθετικές διατάξεις, στην ουσία τις ανατρέπει, αναβιώνοντας προσαυξήσεις σε εργαζομένους και εργατοτεχνίτες που έχουν καταργηθεί δια νόμου».

Ο ΣΕΒ επιχείρησε με τον τρόπο αυτό να αναχαιτίσει την ελεγκτική προσπάθεια καλώντας ουσιαστικά τους εργοδότες που δεν θα «δώσουν» τριετίες να προσφύγουν δικαστικά ενάντια στα πρόστιμα που θα καταλογίζοντας από το Σ.ΕΠ.Ε. κατά την πρώτη περίοδο των ελέγχων για την εφαρμογή της αύξησης του κατώτατου μισθού.

Τώρα, προσφεύγει με ανάλογη επιχειρηματολογία ο ίδιος στο ΣτΕ, υποστηρίζοντας επίσης ότι η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας στις 18 Φεβρουαρίου, είναι άκυρη διότι δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στα προσχήματα που χρησιοποιεί ο ΣΕΒ προσθέτει και τη μη απαραίτητη διαβούλευση με τους φορείς.

Θυμίζουμε ότι στην εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας προβλέπεται, ο καθορισμός του κατώτατου μισθού με βάση τις τριετίες, ως εξής: Για τους έχοντες 0-3 έτη προϋπηρεσίας, 650 ευρώ, για τους έχοντες 3-6 έτη προϋπηρεσίας 715 ευρώ, για τους έχοντες 6 – 9 έτη προϋπηρεσίας, 780 ευρώ και για τους έχοντες άνω των 9 ετών προϋπηρεσία, στα 845 ευρώ.

Τι «ξεχνάει» ο ΣΕΒ

Αυτό που παραβλέπει η νομική ακροβασία των εργοδοτών είναι το γεγονός ότι οι προσαυξήσεις δεν έχουν καταργηθεί, καθώς ισχύει ο νόμος 4093/2012 και, ως εκ τούτου, δεν χρειάζεται νέα νομοθέτηση επ’ αυτού.

Παράλληλα, οι τριετίες προστατεύονται και από πλήθος άλλων διατάξεων και η «λήξη» της ισχύος του νόμου 4093/2012, λήξη την οποία επικαλείται ο ΣΕΒ λόγω του τέλους των προγραμμάτων προσαρμογής (μνημονίων), αφορά μόνο στη δυνατότητα αύξησης του κατώτατου μισθού.

Ο/η υπουργός μπορεί μόνο να ορίσει το ύψος του κατώτατου μισθού, ως «μοναδιαίας αξίας» (όπως και έγινε) και οι προσαυξήσεις (τριετίες), συμπαρασύρονται αυτόματα από το συγκεκριμένο μέγεθος.

Οι διατάξεις που επικαλείται ο ΣΕΒ αφορούν μόνο τη διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και δεν καταργούν άλλες διατάξεις, όπερ σημαίνει ότι η μη συμμόρφωση των εργοδοτών σημαίνει παραβίαση τόσο της υπουργικής απόφασης, όσο και του 4093/2012.

Με απλά λόγια, οι τριετίες διασώζονται για όσους εργαζόμενους τις δικαιούνταν το 2012 και η αύξηση του κατώτατου μισθού οδηγεί (έχει οδηγήσει ήδη) και σε αντίστοιχη αναπροσαρμογή των τριετιών.

Ας ελπίσουμε ότι οι νομικές υπηρεσίες του αρμόδιου υπουργείου θα κάνουν το καθήκον τους, παρά τις αναμενόμενες πολιτικές πιέσεις υπέρ του ΣΕΒ…

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ