Από την Αλεξάνδρα Χριστίνα Ιωάννου
Ντόρο έχει προκαλέσει η απόφαση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla του Έλον Μασκ να εγκαταστήσει στο Τεχνολογικό Πάρκο «Λεύκιππος» του Δημοκρίτου ένα από τα κορυφαία ερευνητικά της τμήματα, αυτό του σχεδιασμού ηλεκτρικών κινητήρων.
Αν και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» κοντεύει να φτάσει τα 60 χρόνια παρουσίας και λειτουργίας, τα τελευταία χρόνια φαίνεται να ακούγεται και να συζητιέται ευρύτερα στην κοινωνία, τόσο για τις επιστημονικές του επιτυχίες όσο και για την ανάπτυξη μιας επιχειρηματικότητας που στηρίζεται στην καινοτομία.
Το μεγάλο… μπαμ συνέβη πέρσι όταν και έγινε γνωστό πως ο αμερικανικός κολοσσός, επέλεξε την Ελλάδα και τον Δημόκριτο για το Ερευνητικό του Κέντρο. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα πως το συγκεκριμένο γεγονός έχει «τραβήξει» το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, αλλά και Ελλήνων επιχειρηματιών, κάποιοι εκ των οποίων φαίνονται έτοιμοι να παραχωρήσουν χώρους κατάλληλους προκειμένου να κατασκευαστεί το εργοστάσιο της TESLA στην Ελλάδα.
Η έλευση αυτή φυσικά «ανέδειξε» και κατέδειξε πρωτίστως τις δυνατότητες του Δημόκριτου και δεν είναι τυχαίο πως σήμερα κάποιοι αποκα- λούν το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών, ως την «Ελληνική Σίλικον Βάλεϊ»! Η επιτυχία και η «εξωστρέφεια» του Κέντρου πιστώνεται επίσης στον πρόεδρο του Ινστιτούτου, Γεώργιο Νούνεση.
Φέτος, μάλιστα, την άνοιξη, ανακοινώθηκε ένα μεγάλο πρόγραμμα, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (γύρω στα 40,4 εκατ. ευρώ) για την οικοδόμηση τριών νέων κτιρίων και αναδόμηση άλλων επτά, προκειμένου να στεγάσουν νέες δραστηριότητες, με πρώτα δυο hubs σε Τεχνητή Νοημοσύνη – Τηλεπικοινωνίες και Νανοτεχνολογία.
Η… ηλεκτροκίνητη Tesla και οι προοπτικές
Eνδεχομένως οι περισσότεροι από εμάς να μην γνωρίζουμε τα μοντέλα της Tesla. Και είναι λογικό. Καθώς η παραγωγή της περιορίζεται σε τρία αυτοκίνητα, με ένα να είναι το βασικότερο και κυριότερο μοντέλο της. Η περίπτωση να πουλήσει η Tesla στην Ελλάδα αυτοκίνητα εμφανίζεται επίσης μικρή, καθώς μόνο την γκάμα της να δει κανείς θα καταλάβει πως όταν το μικρότερο μοντέλο της είναι μεσαίο, ακόμη και στην κορυφή της κατηγορίας να βρεθεί, μιλάμε για μερικές εκατοντάδες αυτοκίνητα το χρόνο. Και αυτά τα λένε όσοι γνωρίζουν καλά τα θέματα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Επίσης, η Tesla έχει την ιδιαιτερότητα ότι τα μοντέλα της είναι ηλεκτρικά. Όχι υβριδικά, προσέξτε, μόνο ηλεκτρικά. Που σημαίνει πως πρέπει ο κάτοχος να έχει σημείο φόρτισης και ιδανικά άνετο πάρκινγκ για το σκοπό αυτό. Και εδώ αρχίζουμε σιγά σιγά να αισθανόμαστε την τεχνολογική και οικολογική «ραστώνη» της χώρας μας, καθώς στην Ελλάδα το δίκτυο φόρτισης αυτοκινήτων είναι σχεδόν ανύπαρκτο…
Αν θεωρήσουμε ότι θα εγκαταστήσει κανείς τον φορτιστή της Tesla στο σπίτι του, τότε θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεχτικός στα χιλιόμετρα που κάνει. Δεδομένου δε ότι η έδρα της εταιρείας είναι στο Δημόκριτο, ένα κέντρο ερευνητικό και με τη ζωντανή και ουσιαστική εμπλοκή Ελλήνων επιστημόνων στην έρευνα και εξέλιξη των τεχνολογιών της συγκεκριμένης μάρκας, τότε αυτό που φαντάζει ως το πιο πιθανό είναι μία συνεργασία με Έλληνες σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Και κάπου εδώ αρχίζουν να δημιουργούνται δρόμοι προοπτικής για πάταξη του λεγόμενου Brain Drain και «επαναπατρισμό μυαλών και γνώσεων». Κάτι που μόνο καλό θα μπορούσε να κάνει, σε όλα τα επίπεδα, οικονομικό, ερευνητικό, ακαδημαϊκό, οικολογικό, πολιτισμικό και φυσικά κοινωνικό.
Η έλευση της Tesla στην Ελλάδα λοιπόν, αποτελεί έναν μοχλό προς τη σωστή κατεύθυνση, σε αυτή δηλα- δή που βαδίζει όλη η Ευρώπη. Με την ύπαρξη της Tesla στην Ελλάδα μπορεί επιτέλους να αρχίσει η συζήτηση για τη δημιουργία υποδομής και δικτύου υποστήριξης (φόρτισης) ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και αυτό συνιστά αυτομάτως είδηση. Γιατί; Γιατί πρακτικά σημαίνει επενδύσεις, αναβάθμιση και προσέλκυση περισσοτέρων ξένων εταιρειών για την ηλεκτροδότηση των ελληνικών δρόμων.
Δεν είναι το μόνο βήμα, αλλά ένα από τα πιο σημαντικά και δείχνει πως με σωστό προγραμματισμό, διαπραγματευτικές δυνατότητες, όραμα και προετοιμασία, η Ελλάδα, οι ερευνητές της και όλοι όσοι δεν φοβούνται τον όρο καινοτομία, μπορούν να φέρουν στη χώρα μεγάλα κεφάλαια και να προσφέρουν λύσεις. Συμπαρασύροντας μαζί τους τις όποιες αργές και κακές αναμνήσεις του παρελθόντος.
Και φυσικά στηρίζοντας και πρωτοστατώντας στη διαρκή μάχη ενάντια στην περαιτέρω επιβάρυνση και καταστροφή του περιβάλλοντος, εθνικού και μη.