Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Το πλάνο για την επιστροφή στην κορυφή από τον Βασίλη Σταύρου

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου, αναλύει τον σχεδιασμό της αλυσίδας για την συνέχεια

Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου, έχει συνδέσει σε απόλυτο βαθμό την πορεία του με την εταιρεία και τον Όμιλο Ahold-Delhaize.«Για μένα η ΑΒ είναι το σπίτι μου, η οικογένειά μου», αναφέρει χαρακτηριστικά, ενώ παρουσιάζει στο RetailBusiness τα σχέδιά του ως επικεφαλής της αλυσίδας.

Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε αναλύει τους δομικούς άξονες του σχεδίου της ΑΒ Βασιλόπουλος για τη συνέχεια, ενώ δεν παραβλέπει να αναφερθεί στις σημαντικές επενδύσεις που δρομολογεί σε κάθε επίπεδο η εταιρεία.

Σημειώνει πως η αγορά του εγχώριου οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων μπαίνει σε μια νέα φάση ισορροπίας, ενώ παρουσιάζεται συγκρατημένα αισιόδοξος για την πορεία της τα επόμενα χρόνια. Τέλος, προβλέπει πως μέσα στην επόμενη πενταετία θα υπάρξει ένας δεύτερος κύκλος συγκέντρωσης στον κλάδο, ενώ υπογραμμίζει πως η αγορά θα πρέπει να εστιάσει ξανά στα στοιχεία που παράγουν αξία.

Ποια είναι η εικόνα αυτήν τη στιγμή στην ελληνική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και ποια η πορεία που καταγράφει σε αυτήν η ΑΒ Βασιλόπουλος;

Η αλήθεια είναι πως κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ έχει θιγεί αρκετά. Τρία, τουλάχιστον, μεγάλα brands του παρελθόντος δεν υπάρχουν πια, το ίδιο ισχύει και για πάρα πολλές δυνατές τοπικές αλυσίδες. Μετά τον κύκλο των τελευταίων εξαγορών, η ελληνική αγορά μπήκε σε μια φάση αναδιάρθρωσης και πλέον εκτιμώ πως ουσιαστικά από το τέλος αυτής της χρονιάς και τις αρχές της επόμενης, θα ξεκινήσει να αποκτά μια νέα ισορροπία.

Για εμάς, η περίοδος της αναδιάρθρωσης και η κορύφωση αυτής με τις μεγάλες εξαγορές, είχε και ευνοϊκές στιγμές. Αναμφισβήτητα, όπως ήταν αναμενόμενο, γνωρίσαμε κάποια πίεση από την ενεργοποίηση ενός δικτύου που μέχρι
πρότινος δεν υπήρχε καθόλου στην αγορά.

Με αυτή την οπτική γωνία της «νέας ισορροπίας», κινούμαστε και σχεδιάζουμε το πλάνο μας για τη συνέχεια. Διατηρούμε περίπου το 1/5 της αγοράς και χτίζουμε πάνω σε αυτό.

Φέτος, έχουμε τη χαρά να γιορτάζουμε τα 80 χρόνια παρουσίας της ΑΒ στην ελληνική αγορά και έχουμε κάθε λόγο να αισθανόμαστε υπερήφανοι γι’ αυτήν τη διαδρομή. Όλα αυτά τα χρόνια, στηριζόμαστε πάντα στο τρίπτυχο «ποικιλία, εξυπηρέτηση και ποιότητα». Αυτά είναι τα στοιχεία που μας έφεραν σήμερα σε αυτήν τη θέση και έτσι θα συνεχίσουμε και στο μέλλον.

Έχετε δηλώσει πως στόχος σας είναι η επιστροφή της ΑΒ Βασιλόπουλος στην κορυφή. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας σε αυτή την προσπάθεια;

Θέλουμε να είμαστε η νούμερο 1 εταιρεία στις καρδιές και το μυαλό των πελατών. Θέλουμε να είμαστε μια εταιρεία συνώνυμο της ποιότητας, της ποικιλίας και της εξυπηρέτησης, η οποία θα οδηγεί τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά, θα πρωτοπορεί και θα καινοτομεί σε οτιδήποτε κάνει. Αυτός είναι ο βασικός στόχος που έχουμε μπροστά μας.

Δεν είναι κάτι καινούργιο. Είναι αναπόσπαστα στοιχεία του DNA μας, στα οποία θα χτίσουμε περαιτέρω σε μια διαφορετική, σύγχρονη λογική.

Το πλάνο μας στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς δομικούς άξονες. Ο πρώτος από αυτούς αφορά στην αξεπέραστη αγοραστική εμπειρία, τόσο στα φυσικά μας καταστήματα όσο και online. Ο δεύτερος άξονας συνδέεται με τον κοινωνικό ρόλο που αναλαμβάνει κάθε μας κατάστημα. Θεωρούμε πως κάθε σημείο πώλησης μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην κοινωνία εντός της οποίας δραστηριοποιείται. Να γίνει μέλος της, να συμμετέχει ενεργά και να συμβάλλει όπου και όπως μπορεί. Τρίτος σημαντικός πυλώνας είναι η διαφοροποίηση της μάρκας, η διαφοροποίηση που πηγάζει μέσα από τα προϊόντα και τις λύσεις που προσφέρουμε. Γιατί στη σημερινή εποχή, ο πελάτης αναζητάει πολλά περισσότερα από ένα σούπερ μάρκετ. Αναζητάει ολοκληρωμένες λύσεις, σύμφωνες με τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τον τρόπο ζωής του, και όχι απλά προϊόντα εκτεθειμένα σε ένα ράφι. Ο τελευταίος άξονας -αλλά όχι λιγότερο σημαντικός- σχετίζεται με την τεχνολογία. Με νέες ψηφιακές υπηρεσίες φιλοδοξούμε να κάνουμε την εξυπηρέτηση του πελάτη ακόμα καλύτερη και τα ψώνια του πιο γρήγορα, πιο εύκολα, πιο διασκεδαστικά.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα πιστότητας AB Plus, που περνάει σε μια νέα φάση, από τη μαζική επικοινωνία σε μια πιο στοχευμένη και προσωποποιημένη προσέγγιση. Στο ίδιο πνεύμα, πρόσφατα, παρουσιάσαμε νέες καινοτομίες σε δύο από τα καταστήματά μας, στο ΑΒ Ελληνικό και το ΑΒ Μακεδονία, για να συστήσουμε στους πελάτες μας την αγοραστική εμπειρία του αύριο.

Στα καταστήματα που αναφέρατε παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά και οι νέοι ειδικοί χώροι που σχεδιάσατε. Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού μέχρι στιγμής αλλά και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στο δίκτυο της αλυσίδας;

Στο πλαίσιο της αξεπέραστης αγοραστικής εμπειρίας που θέλουμε να προσφέρουμε, δημιουργήσαμε ολοκαίνουργια τμήματα, που πραγματικά απαντάνε στις νέες τάσεις. Για την παγκόσμια τάση του health & wellness, δημιουργήσαμε έναν νέο χώρο, την «Armonia», για να παρουσιάσουμε την πρότασή μας για υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, καθώς και τη φροντίδα προς τον πλανήτη. Την ίδια λογική ακολουθεί και το «Fresh Juice Bar».
Αντίστοιχα, το «La Fromagerie» δίνει μια νέα διάσταση στον δομικό ρόλο που έχει το «τυρί» στη διατροφή του Έλληνα και στο ελληνικό τραπέζι. Θέλουμε να προσφέρουμε μια διαφορετική εμπειρία με μια μεγάλη ποικιλία από εκλεκτά τυριά από όλον τον κόσμο, και από την Ελλάδα. Θα ήθελα να αναφέρω και το «Sushi Bar» του ΑΒ Ελληνικό, το οποίο προσφέρεται σε εκείνους τους πελάτες που έχουν εντάξει και διεθνείς γεύσεις στις διατροφικές τους επιλογές και συνήθειες.

Πιστεύουμε πως αυτά τα ολοκαίνουργια τμήματα απαντούν πραγματικά στις τάσεις που βλέπουμε να διαμορφώνονται πολύ έντονα σε όλο τον κόσμο αλλά και στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα προσφέρουν μια διαφορετική εμπειρία μέσα στα καταστήματα μας. Αυτό, άλλωστε, επιβεβαιώνεται και από την ανταπόκριση του κόσμου, γιατί όταν προσφέρεις κάτι που ανταποκρίνεται σε μια πραγματική ανάγκη, τότε θα έχει και απήχηση. Εμείς αυτό το είδαμε και στην πράξη.
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα για την επέκταση των νέων concept και σε άλλα σημεία του δικτύου μας, αυτό που μπορώ να αναφέρω αυτήν τη στιγμή είναι πως βρισκόμαστε στη φάση της τελειοποίησής του. Φυσικά, αυτό που είδαμε στο ΑΒ Ελληνικό και το ΑΒ Μακεδονία δεν μπορεί να εφαρμοστεί αυτούσιο σε όλα τα καταστήματα. Θα υπάρχουν, λοιπόν, διάφορες εκδοχές αυτού του μοντέλου, ανάλογα το format του καταστήματος. Σε κάποια μεγάλα καταστήματα θα το δούμε έτσι όπως παρουσιάστηκε πρόσφατα, σε κάποια μικρότερα θα υπάρχει κάποια πιο light εκδοχή. Μέσα, πάντως, στην επόμενη διετία-τριετία, το χρονοδιάγραμμά μας προβλέπει την επέκταση των νέων τμημάτων σε μεγάλο αριθμό καταστημάτων.

Είμαστε συνεπείς στο επενδυτικό μας πλάνο. Επενδύουμε και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε περίπου 50-60 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Δεν σταματήσαμε να επενδύουμε, άλλωστε, ούτε μία χρονιά, ακόμα και κατά την περίοδο της κρίσης. Το επενδυτικό μας πλάνο αφορά κατά κύριο λόγο στη δημιουργία νέων καταστημάτων και σημείων πώλησης, σε ανακαινίσεις του υφιστάμενου δικτύου και σε υποδομές όπως μηχανογραφικά συστήματα, τεχνολογικές εφαρμογές αλλά και αποθηκευτικοί χώροι.

Επίσης, οι επενδύσεις μας σε προωθητικά προγράμματα (προϊόντα με έκπτωση, 1+1 δώρο κ.ά.) κυμαίνονται σταθερά μεταξύ 150 και 200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Πρόκειται για την «αξία» που εμείς επιστρέφουμε πίσω στους πελάτες μας. Αυτήν τη στιγμή, μάλιστα, στήνουμε έναν νέο προωθητικό μηχανισμό, που εστιάζει στην ανάπτυξη προσωπικής επαφής με κάθε πελάτη μας ξεχωριστά, για να μπορούμε να προσφέρουμε στον καθένα αυτά που χρειάζεται.

Σε καμία περίπτωση αυτό δεν θα σημαίνει μείωση των επενδύσεών μας για προωθητικά προγράμματα.

Υπάρχουν κάποιες περιοχές που σας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα όσον αφορά την ανάπτυξη του δικτύου σας;

Αυτήν τη στιγμή έχουμε παρουσία σε όλη την Ελλάδα. Βέβαια, σε κάποιες περιοχές, αν και είμαστε τοποθετημένοι, θέλουμε να ενισχύσουμε την ένταση της παρουσίας μας, και κυρίως στην Κεντρική και τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς και σε κάποια νησιά. Ακόμα και στην Αττική, όμως, υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης.

Οι εξαγορές σάς ενδιαφέρουν; Εξετάζετε κάποιο ενδεχόμενο αυτήν τη στιγμή;

Εμείς παρακολουθούμε την αγορά και έχουμε τα μάτια μας και τα αυτιά μας ανοιχτά. Εάν προκύψει κάποια ευκαιρία που να μπορεί να ενισχύσει και να υποστηρίξει το στρατηγικό μας πλάνο, προφανώς και θα την εξετάσουμε. Ποτέ, όμως, δεν θα προχωρήσουμε σε μια εξαγορά απλά για την εξαγορά.

Θεωρείτε πως έχουν ολοκληρωθεί οι τάσεις συγκέντρωσης στην αγορά;

Όχι, πιστεύω πως θα ζήσουμε και έναν δεύτερο κύκλο συγκέντρωσης στην αγορά μέσα στην επόμενη πενταετία. Τα καταστήματα που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα θεωρώ πως είναι πάρα πολλά. Υπήρχε μέχρι στιγμής ένας διαθέσιμος τζίρος που βοήθησε να συντηρηθεί ένας μεγάλος αριθμός μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Τώρα, όμως, που η κατάσταση αρχίζει να εξισορροπείται, όπως προανέφερα, εκτιμώ πως θα υπάρχει μια «νέα ισορροπία», που θα σηματοδοτήσει αλλαγές στις «αντοχές» και στην «επόμενη ημέρα».

Σε αυτό τον νέο κύκλο συγκέντρωσης εκτιμάτε πως είναι πιθανόν να εμπλακούν και μεγάλοι πολυεθνικοί παίκτες της αγοράς σούπερ μάρκετ για τους οποίους κυκλοφορούν κατά καιρούς διάφορες φήμες περί εισόδου τους στην Ελλάδα;

Είναι κάτι που έχουμε ακούσει πολλές φορές, αλλά τελικά δεν έχει υπάρξει κάτι συγκεκριμένο και χειροπιαστό. Ποτέ μη λες ποτέ, βέβαια! Δεν μπορώ να ξέρω τα πλάνα κάποιων μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες εξετάζουν, όπως είναι λογικό, διάφορες αγορές. Ας μην ξεχνάμε όμως πως η ελληνική δεν είναι κάποια τεράστια αγορά. Φυσικά, όλοι όσοι δραστηριοποιούμαστε σε αυτήν είμαστε υπερήφανοι για την πορεία της. Αν την εξετάσουμε όμως με βάση τα απόλυτα μεγέθη, θα πρέπει να ομολογήσουμε πως είναι σχετικά μικρή και σχετικά κορεσμένη.

Από την άλλη μεριά, πιστεύω πως υπάρχει μια πολύ μεγάλη δραστηριότητα σε επίπεδο funds. Θεωρώ, άρα, πιο πιθανό να υπάρξει ενδιαφέρον από κάποια funds του εξωτερικού να επενδύσουν σε εταιρείες του κλάδου μας από την είσοδο μιας νέας μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας στην Ελλάδα.

Κατά τη γνώμη σας η έντονη προωθητική δραστηριότητα που καταγράφεται στην ελληνική αγορά εξελίσσεται σε πρόβλημα για τον κλάδο;

Πρόβλημα αποτελεί το γεγονός πως έχουμε σταματήσει να μιλάμε για όλα αυτά που παράγουν αξία και όχι τόσο η προωθητική δραστηριότητα καθαυτή. Έχουμε σταματήσει να μιλάμε για τα στοιχεία που μας διαφοροποιούν.
Και αυτό πρέπει να αλλάξει. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως χρειάζεται να σταματήσουμε τις επενδύσεις μας σε προωθητικά προγράμματα.

Έχει επηρεάσει αυτή η κατάσταση και την Ιδιωτική Ετικέτα κρατώντας την στάσιμη; Ποια είναι η στρατηγική της ΑΒ Βασιλόπουλος στο κομμάτι των own brands;

Ναι, η Ιδιωτική Ετικέτα έχει επηρεαστεί και ο λόγος είναι πολύ απλός. Όταν όλα τα «επώνυμα» προϊόντα πωλούνται με μια σημαντική έκπτωση, εκ των πραγμάτων προκύπτει πίεση για τα private label, τα οποία βασίζονται στο όφελος τιμής που προσφέρουν σε σχέση με τα επώνυμα. Είναι κάτι που παρατηρούμε και ισχύει όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για αρκετές ακόμη αγορές που βρίσκονται στην ίδια ή σε παρόμοια κατάσταση με τη χώρα μας, όσον αφορά στις
προωθητικές ενέργειες.

Το μερίδιο της Ιδιωτικής Ετικέτας στην ΑΒ Βασιλόπουλος είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των private label στη συνολική αγορά. Για εμάς, βέβαια, τα προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας είναι σημείο διαφοροποίησης και θέλουμε να συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτά με τον ίδιο τρόπο και την ίδια ένταση που το κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια.

Έχουμε παρουσιάσει 12 διαφορετικές σειρές προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας με περισσότερους από 8.000 κωδικούς, συνεργαζόμενοι όχι μόνο με μεγάλες εταιρείες αλλά και με μικρούς παραγωγούς, δίνοντας πνοή στην επιχειρηματικότητα και τονώνοντας το τοπικό στοιχείο. Θα αναφερθώ σε δύο μόνο από αυτές και πιο συγκεκριμένα στη σειρά προϊόντων «ΑΒ Επιλογή», μια πολύ προσεγμένη -σε όλο τον κύκλο της εφοδιαστικής αλυσίδας- επιλογή προϊόντων, που μπορούν να κάνουν τη διαφορά, καθώς και τη σειρά «Η ΑΒ Κοντά στην Ελληνική Γη», που φέρνει κάθε γωνιά της Ελλάδας στα ράφια του δικτύου μας και από εκεί σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό, μέσα από εκλεκτά προϊόντα που παράγονται στις πιο φημισμένες περιοχές της Ελλάδας.

Έχετε επενδύσει σημαντικά και στο κομμάτι της ανάπτυξης μέσω franchise. Πώς έχετε προχωρήσει σε αυτήν τη στρατηγική επιλογή και ποιες οι επιδόσεις που καταγράφονται;

Αυτό που βλέπουμε να αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια και στις αγορές εκτός Ελλάδας αλλά και στη χώρα μας είναι το κομμάτι του convenience και του proximity. O καταναλωτής δεν διαθέτει πλέον «ατελείωτες» ώρες για να αφιερώσει σε μια σάλα καταστήματος. Ψάχνει να βρει τη λύση δίπλα του και τη στιγμή ακριβώς που την θέλει.

Αναγνωρίζοντας αυτή την τάση, εμείς δημιουργήσαμε δύο σχετικά formats, τα Shop & Go και τα Food Market, μέσα από το σύστημα δικαιόχρησης (franchise), τα οποία αποτελούν στρατηγική επιλογή για εμάς. Mε αυτό τον τρόπο προσφέρουμε αφενός τη δική μας απάντηση και λύση στη συγκεκριμένη αγοραστική τάση, αφετέρου μια πλατφόρμα επιχειρηματικότητας σε αρκετούς που ενδιαφέρονται να επενδύσουν κάποιο μικρό, θα έλεγα, κομμάτι των αποταμιεύσεών τους. Στηρίζουμε, μάλιστα, αυτούς τους ανθρώπους χρηματοδοτώντας με 200 χιλιάδες ευρώ τους υποψήφιους franchisees για τα καταστήματα Food Market και με περίπου 100 χιλιάδες ευρώ εκείνους που ενδιαφέρονται για τα Shop & Go, κάνοντας αρκετά πιο εύκολη την είσοδό τους στην αγορά. Το πρόγραμμα τυγχάνει μεγάλης ανταπόκρισης και αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξής μας. Αναπτυσσόμαστε με πάνω από 30 νέα σημεία πώλησης κάθε χρόνο σε αυτό το κανάλι και θέλουμε να συνεχίσουμε σε αυτά τα επίπεδα και ακόμη καλύτερα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, η αγορά καταγράφει ανάπτυξη 2,5% στο εννεάμηνο. Κατά τη γνώμη σας πώς θα κλείσει η χρονιά και τι προβλέπετε για τη συνέχεια;

Με όρους IRI, θεωρώ πως η χρονιά θα κλείσει με ανάπτυξη μεταξύ 2 και 2,5%. Ανάλογη πορεία, περί το 2%, εκτιμάμε πως θα καταγραφεί και τα επόμενα χρόνια. Υπάρχουν, πάντως, κάποιοι καλοί λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον, όπως η εξισορρόπηση πλέον της αγοράς, η βελτίωση της ψυχολογίας του καταναλωτή αλλά και η προοπτική που φαίνεται να υπάρχει για μείωση της ανεργίας και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, που θα οδηγήσουν σε αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και τόνωση της κατανάλωσης. Εάν αυτό συμβεί, θεωρώ πως αυτή η ανάπτυξη στην περιοχή του 2%, λίγο πάνω-λίγο κάτω, αποτελεί στόχο που μπορεί να επιτευχθεί.

Η διαρκής ενίσχυση του τουρισμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια και αναμένεται να συνεχιστεί, θα μπορούσε να συμβάλει στην περαιτέρω τόνωση της αγοράς;

Γενικότερα, ο τουρισμός αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας και συμβάλλει πολύπλευρα στην ενίσχυσή της. Δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, στηρίζει διάφορους άλλους τομείς που βασίζονται σε αυτόν, «γεννάει» πλούτο και νέα εισοδήματα, που οπωσδήποτε ένα μέρος τους θα κατευθυνθεί και προς την κατανάλωση, ενισχύοντας, μεταξύ άλλων, και την αγορά μας.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον που περιγράφετε να διαμορφώνεται για τη συνέχεια, ποια είναι η εικόνα που διατηρεί για την ελληνική αγορά και την πορεία της ΑΒ Βασιλόπουλος ο μητρικός όμιλος της Αhold Delhaize; Ποια τα μηνύματα που λαμβάνετε;

Ο όμιλος δεν αμφέβαλε ούτε μια στιγμή για την Ελλάδα και την ΑΒ Βασιλόπουλος, και το απέδειξε συνεχίζοντας να επενδύει ακόμη και στις πολύ «σκληρές» περιόδους της κρίσης. Ακόμη και τις εποχές κατά τις οποίες το σενάριο του Grexit φάνταζε ως το πιο πιθανό ενδεχόμενο, εμείς δεν σταματήσαμε να επενδύουμε. Πρόκειται για μια τρανταχτή απόδειξη πως υπάρχει πίστη στην αγορά της Ελλάδας και πολύ περισσότερο στο brand μας και την εταιρεία μας. Η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει αποδείξει διαχρονικά πως παράγει ιδιαίτερη αξία και για τους πελάτες αλλά και για τους μετόχους της.

Ολοκληρώνοντας, τι σημαίνει για εσάς η επιστροφή στην ΑΒ Βασιλόπουλος, με δεδομένη την πορεία των 25 ετών που έχετε συμπληρώσει στην εταιρεία και τον όμιλο;

Για μένα η ΑΒ είναι το σπίτι μου, η οικογένειά μου. Με έχει βοηθήσει να αναπτυχθώ και να εξελιχθώ όχι μόνο ως επαγγελματίας αλλά και ως άνθρωπος. Έχω μεγαλώσει στην ΑΒ και η επιστροφή μου σε αυτήν, σε μια χρονιά-ορόσημο κατά την οποία γιορτάζουμε τα 80 χρόνια μας στην ελληνική αγορά, αποτελεί για εμένα ιδιαίτερη χαρά και τιμή, μετά από μια περίοδο όπου κλήθηκα να αναλάβω νέους ρόλους για τον όμιλο εκτός Ελλάδας.
Έχω δει όλη την εξέλιξη της ΑΒ Βασιλόπουλος και τις διακυμάνσεις της. Έχω ζήσει τα 25 από τα 80 χρόνια της. Σημειώνω πως όταν ξεκίνησα, το 1994, η εταιρεία είχε μόλις 17 καταστήματα.
Η ΑΒ είναι στην ψυχή και την καρδιά μου. Είναι αυτό που είμαι.

«Στρατηγική και συνειδητή επιλογή το ηλεκτρονικό εμπόριο για εμάς»

Επενδύετε σημαντικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αν και αυτήν τη στιγμή τα μεγέθη του όσον αφορά το λιανεμπόριο τροφίμων δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλα. Ποια είναι η στρατηγική και η φιλοσοφία σας;

Ο πελάτης πλέον ζητάει τα πάντα, τη στιγμή που επιλέγει, από όπου και αν βρίσκεται. Αυτό σημαίνει πως φεύγουμε από την εποχή όπου ο πελάτης αναζητάει την ικανοποίηση των αναγκών του μέσα από ένα κανάλι μόνο. Αναζητάει μια πολυκαναλική εξυπηρέτηση και σε αυτό το επίπεδο έχουν να παίξουν ρόλο τόσο το φυσικό όσο και το ηλεκτρονικό κατάστημα, που δίνει λύσεις στην έλλειψη χρόνου, προσφέρει proximity και convenience. Είναι μια τάση που βλέπουμε να αναπτύσσεται σημαντικά σε αρκετές αγορές. Στην Ελλάδα δεν έχουμε φτάσει ακόμη σε επίπεδα ηλεκτρονικού εμπορίου ανάλογα με εκείνα που καταγράφονται σε πιο ώριμες και ανεπτυγμένες αγορές. Πράγμα μάλλον λογικό, εάν αναλογιστούμε πως αποτελούμε μια μικρότερη σε μέγεθος αγορά, η οποία, μάλιστα, δεν έχει βγει απόλυτα από την κρίση των τελευταίων ετών.

Για μας, πάντως, το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί συνειδητή και στρατηγική επιλογή. Έχουμε επενδύσει σε σχετικές υποδομές εδώ και αρκετά χρόνια. Οι επενδύσεις μας σχετίζονται κυρίως με πλατφόρμες επικοινωνίας και παροχής αυτής της υπηρεσίας στον πελάτη, αλλά και με υποδομές που αφορούν τον τρόπο εξυπηρέτησης πλέον των αναγκών του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε, μάλιστα, και στο στάδιο της δημιουργίας ενός Home Shop Center στου Ρέντη, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία την επόμενη χρονιά. Πρόκειται στην ουσία για ένα χώρο όπου θα λαμβάνουμε, θα επεξεργαζόμαστε και θα αποστέλλουμε τις παραγγελίες που γίνονται μέσα από το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου. Είναι μια επένδυση υποδομής για εμάς, προκειμένου να είμαστε σε θέση να εξυπηρετούμε ακόμη καλύτερα τον πελάτη, που επιλέγει το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η κατασκευαστική διαδικασία έχει ολοκληρωθεί και το συγκεκριμένο Home Shop Center θα αφορά στην αγορά της Αττικής, ενώ υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθούν και άλλα, που θα εξυπηρετούν διαφορετικές περιοχές.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα δεν είναι μια μεγάλη αγορά. Βλέπουμε, όμως, πως υπάρχει μια τάση να αναπτύσσεται σημαντικά και πιστεύουμε πως όταν η νέα γενιά πάρει πραγματικά την κατανάλωση στα χέρια της, τότε θα σχηματιστεί μια διαφορετική εικόνα. Σε ώριμες αγορές η συμμετοχή του ηλεκτρονικού εμπορίου στον συνολικό τζίρο αγγίζει σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και το 5%-6%. Απέχουμε πολύ από αυτή την πραγματικότητα, καθώς κινούμαστε πολύ πιο κάτω από το 1%, με τον συνολικό ετήσιο τζίρο να κινείται μεταξύ 30 και 35 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας. Αυτό, βέβαια, σημαίνει πως υπάρχει πολύς δρόμος ακόμη που πρέπει να καλύψουμε, ώστε να φτάσουμε σε επίπεδα σχετικά ικανοποιητικά. Πρόκειται για μια αγορά μικρή από τη φύση της. Είναι όμως μια δυναμική αγορά, που πρόκειται να διαφοροποιηθεί σημαντικά και θα διαδραματίσει έναν μοναδικό ρόλο στο μέλλον.

Δέσμευση στο υπεύθυνο επιχειρείν

Η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει πλούσια δράση και στο χώρο της ΕΚΕ. Ποιοι θα λέγατε πως είναι οι βασικοί άξονες στη στρατηγική και τη φιλοσοφία σας για το υπεύθυνο επιχειρείν;

Για εμάς η συνεισφορά μας στην Κοινωνία, τόσο στο κομμάτι της ΕΚΕ όσο και της Αειφορίας, αποτελεί δομικό συστατικό του τι είμαστε και τι κάνουμε. Είμαστε πρωτοπόροι σε αυτόν τον τομέα εδώ και πολλά χρόνια. Εστιάζουμε σε τρεις βασικούς πυλώνες: τον Άνθρωπο (πελάτες και συνεργάτες), το Περιβάλλον και τα Προϊόντα. Διαθέτουμε μια ριζωμένη συνεργασία ετών με την Τράπεζα Τροφίμων, της οποίας άλλωστε ιδρυτής υπήρξε ο αείμνηστος Γεράσιμος Βασιλόπουλος, ενώ συνεργαζόμαστε με πολλές ακόμη ΜΚΟ και ινστιτούτα, επιστρέφοντας πίσω στην κοινωνία ένα κομμάτι της αξίας που η ίδια μας δίνει.

Όσον αφορά τους δικούς μας ανθρώπους, θέλω να τονίσω πως πραγματικά αποτελούν την καρδιά της δουλειάς μας. Διαθέτουμε πάνω από 14.000 συνεργάτες και τους στηρίζουμε με πολλούς και διάφορους τρόπους. Παρέχουμε ένα από τα καλύτερα πακέτα αμοιβών και παροχών που υπάρχουν στην αγορά, ενώ έχουμε υλοποιήσει περισσότερες από 220 χιλιάδες ώρες συνεχούς εκπαίδευσης. Προσφέρουμε μεγάλες δυνατότητες εξέλιξης μέσα στην εταιρεία – πάνω από 80%-85% των αναγκών για προαγωγές καλύπτονται εσωτερικά. Διαθέτουμε εδώ και πάνω από 15 χρόνια πρόγραμμα ιδιωτικής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε πάνω από 70% των συνεργατών μας, έχουμε ιδιωτικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα, ενώ παρέχουμε εκπτώσεις για αγορές όχι μόνο στα καταστήματά μας αλλά και στο δίκτυο μιας πληθώρας επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργαζόμαστε. Προχωράμε σε παιδικά κατασκηνωτικά προγράμματα εδώ και πάνω από 10 χρόνια.

Στο κομμάτι των προϊόντων, συνεργαζόμαστε και συναλλασσόμαστε με πάνω από 3.500 προμηθευτές, με το 90% εξ αυτών να έχουν για έδρα την Ελλάδα. Είναι κάτι πολύ σημαντικό για εμάς, καθώς θέλουμε να αποτελούμε εταιρεία που τονώνει την εθνική οικονομία. Επίσης, σε αυτό τον άξονα είμαστε πολύ υπερήφανοι για τα όσα έχουμε επιτύχει στον τομέα της υποστήριξης της Βιώσιμης Αλιείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ