Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή», έγραφε στα μέσα του 1800 ο Βίκτωρας Ουγκώ κλείνοντας μέσα σε μια φράση την ανεκτίμητη αξία της εκπαίδευσης. Σε ελεύθερη μετάφραση το απόφθεγμα του Ουγκώ σημαίνει ότι όσοι καταλήγουν στη φυλακή, θα είχα διαφορετική πορεία στη ζωή τους αν είχαν λάβει την πρέπουσα εκπαίδευση.
«Έχουµε µια µοναδική ευκαιρία να κάνουµε µια πρόβα τζενεράλε για το πώς µπορούν να λειτουργήσουν τα σχολεία, οι µαθητές και οι εκπαιδευτικοί και µάλιστα σε συνθήκες ασφάλειας, καθώς ο κορωνοϊός δεν παρουσιάζει διασπορά στην κοινωνία»
Μαρίζα Τσολιά καθηγήτρια παιδιατρικής και παιδιατρικής λοιµωξιολογίας, διευθύντρια της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του νοσοκοµείου Παίδων «Αγλαϊα Κυριακού»
Το σχολείο είναι το ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας, αλλά λόγω της πανδημίας τα 13.000 σχολεία της πατρίδας μας με συνολικά 1,4 εκατομμύρια μαθητές έκλεισαν στις 11 Μαρτίου και λειτούργησαν με τηλε-εκπαίδευση και ιντερνετικά μαθήματα για 7 εβδομάδες προκειμένου να αποφευχθεί η διασπορά του κορωνοϊού. Μετά από αυτό το πρωτόγνωρο εγχείρημα –για τα ελληνικά δεδομένα- η Γ’ Λυκείου υποδέχεται στις τάξεις της τη Δευτέρα 11 Μαΐου τους τελειόφοιτους μαθητές – με ειδικές συνθήκες, αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής, προαιρετική χρήση μάσκας σε τάξεις και σχολικά λεωφορεία, τακτικό πλύσιμο των χεριών και λειτουργία ολιγομελών τμημάτων μέρα παρά ημέρα – ενώ την άλλη Δευτέρα 18 Μαΐου ανοίγουν κατά τον ίδιο τρόπο οι υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου και το Γυμνασίου. Για την ώρα ωστόσο πλανάται ένα γιγάντιο ερωτηματικό πάνω από τα νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά, το άνοιγμα των οποίων παραμένει αμφίβολο.
Η «ΜΠΑΜ» επικοινώνησε με τη Μαρίζα Τσολιά, καθηγήτρια παιδιατρικής και παιδιατρικής λοιμωξιολογίας, διευθύντρια της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» για το κατά πόσο πρέπει να ανοίξουν οι μικρότερες δομές εκπαίδευσης για τους μαθητές κάτω των 12 ετών, το πώς θα διαχειριστεί η Πολιτεία πιθανό κρούσμα σε σχολική δομή και τι πρέπει να ισχύσει για τις κατασκηνώσεις και τα Day Camps. «Αυτήν τη στιγμή η διασπορά του κορωνοϊού είναι πολύ μικρή στην ελληνική κοινωνία και συνεπώς οι συνθήκες είναι ασφαλείς για να επιχειρήσουμε ένα άνοιγμα και των μικρότερων βαθμίδων εκπαίδευσης. Υποστηρίζω θερμά το άνοιγμα των Δημοτικών και του νηπιαγωγείου, σαν μια πρόβα τζενεράλε, ένα ‘test drive’ για το πώς θα δουλέψει το σύστημα και από τη μεριά των εκπαιδευτικών αλλά και από τη μεριά των παιδιών, με τον ιό να μην κυκλοφορεί στην κοινότητα. Άλλωστε, ο κορωνοϊός δεν πρόκειται να φύγει και το Σεπτέμβριο περιμένουμε δεύτερο κύμα. Τι θα γίνει λοιπόν, θα κλείσουμε δια παντός τα σχολεία; Με τα σχολεία κλειστά, κλείνει η κοινωνία, κλείνει η ζωή. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτήν τη μοναδική ευκαιρία που μας δίνεται τώρα, που τα κρούσματα Covid-19 είναι ελάχιστα, ώστε να εκπαιδευτούν όλοι-εκπαιδευτικοί και παιδιά-στη νέα σχολική κανονικότητα, στους νέους κανόνες», λέει η καθηγήτρια.
Είναι όντως ασφαλές το εγχείρημα του ανοίγματος των μικρών βαθμίδων για τους λιλιπούτειους;
«Ναι, εμείς που εξετάσαμε 200 παιδιά με συμπτώματα στο νοσοκομείο Παίδων ‘Αγλαΐα Κυριακού’ μόνο ένα θετικό κρούσμα Covid-19 βρήκαμε. Η διασπορά του κορωνοϊού είναι ελάχιστη. Θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτό το πρόβλημα, δεν θα λυθεί μέχρι το Σεπτέμβρη», απαντά η καθηγήτρια Μαρίζα Τσολιά. Και συνεχίζει: «Σε περίπτωση κρούσματος σε σχολική δομή, ένα παιδί που θα έχει συμπτώματα πρέπει να μείνει 10 μέρες στο σπίτι του και εφόσον είναι αρκετές ημέρες χωρίς πυρετό να γυρίσει πίσω στην τάξη. Η τάξη πρέπει να απολυμανθεί και οι μαθητές του τμήματος να μείνουν προληπτικά για 10 ημέρες σπίτι, με διαδικτυακά μαθήματα και τηλε-εκπαίδευση. Αν τώρα σημειωθεί αύξηση στην διασπορά του κορωνοϊού στην κοινότητα, μπορούμε να πάρουμε μέτρα, να κάνουμε βήματα προς τα πίσω». Το ίδιο άφησε να εννοηθεί και ο καθηγητής παθολογίας λοιμωξιολογίας Σωτήρης Τσιόδρας λέγοντας: «Το καράβι, αν χρειαστεί ,μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση».
Μια άλλη απορία πολλών γονιών είναι τι θα γίνει με τις κατασκηνώσεις και τα Day Camps, στα οποία απασχολούνται τα παιδιά το καλοκαίρι όταν οι γονείς δουλεύουν. «Σαφώς δεν θα μπορέσουν να ανοίξουν τον Ιούνιο, όμως ειδικά τα Day Camps θα πρέπει σιγά-σιγά να λειτουργήσουν από τον Ιούλιο με μειωμένες πληρότητες (το 50% για παράδειγμα) ώστε μικρές ομάδες παιδιών, για λίγες ημέρες κάθε ομάδα, να μπορούν να απασχοληθούν. Τα Day Camps είναι πιο ασφαλή από το να ενεργοποιήσουμε τους παππούδες και τις γιαγιάδες σαν «νταντάδες», αυτό το τελευταίο δεν πρέπει να γίνει. Τους ηλικιωμένους πρέπει να τους προφυλάξουμε πάση θυσία» τονίζει η καθηγήτρια παιδιατρικής λοιμωξιολογίας.
ΝΑΙ ΣΤΑ TABLET ΓΙΑ E-∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑ, ΟΧΙ ΣΤΑ VIDEO GAMES
Καθώς η τηλε-εκπαίδευση συνεχίζεται και το ίδιο σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και τον Σεπτέμβρη – εφόσον υπάρξει δεύτερο κύμα κορωνοϊού, με τα σχολικά τμήματα να λειτουργούν χωρισμένα στη μέση εκ περιτροπής – οι μαθητές χρησιμοποιούν πολλές ώρες τάμπλετ και κομπιούτερ. Όμως, πόσες ώρες μπροστά σε μια οθόνη είναι το ασφαλές όριο για τα παιδιά; «Να χρησιμοποιούν τα τάμπλετ όσες ώρες απαιτείται για να κάνουν τα μαθήματά τους σε αυτή τη νέα σχολική κανονικότητα, αλλά να μειώσουν την ψηφιακή ψυχαγωγία. Τα παιδιά πρέπει να παίζουν έξω κι όχι video games μπροστά σε οθόνες, ειδικά αυτή την εποχή, που τα νέα δεδομένα επιβάλλουν την e-διδασκαλία» καταλήγει η καθηγήτρια
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
Κορωνοϊός: Διαβάστε εδώ όλες τις εξελίξεις για τον φονικό ιό
Live: Ο παγκόσμιος χάρτης εξάπλωσης της πανδημίας