Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024

Σε ελεύθερη πτώση η Easyjet του «Sir Stelios»

Ένα βήμα πριν από το λουκέτο η Easyjet αν δεν ακυρωθεί η σύμβαση που έχει υπογράψει η αεροπορική εταιρεία για την προμήθεια 107 πρόσθετων αλλά «άχρηστων, δεδομένων των συνθηκών» αεροπλάνων από την Airbus, ύψους 4,5 δισ. στερλινών.

Του Νίκου Βασιλειάδη

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η γνωστή βρετανικών συμφερόντων εταιρεία EasyJet, του κ. Στέλιου Χατζηιωάννου, η οποία έχει καθηλώσει το σύνολο του στόλου της από τα τέλη Μαρτίου συνεχίζεται με ολοένα και αυξανόμενες εντάσεις. Oπως είναι ήδη γνωστό εδώ και καιρό η EasyJet αντιμετωπίζει το σοβαρό ενδεχόμενο να χρεοκοπήσει αν με δεδομένη τη σημερινή κατάσταση της πανδημίας δεν ακυρωθεί η σύμβαση που έχει υπογράψει για την προμήθεια 107 πρόσθετων αλλά «άχρηστων, δεδομένων των συνθηκών» αεροπλάνων από την Airbus, ύψους 4,5 δισ. στερλινών. Εδώ και καιρό ο κ. Χατζηιωάννου σε ανακοίνωσή του είχε επισημάνει πως: «Πρωταρχικό μέλημα θα πρέπει να είναι να ακυρωθεί η σύμβαση ύψους 4,5 δισ στερλινών μεταξύ της EasyJet και της Airbus για 107 επιπλέον άχρηστα αεροσκάφη. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρηθεί η αξία της εταιρείας για όλους τους μετόχους και όλους τους ομολογιούχους».

Σημειώνουμε πως η αξία των μετοχών της EasyJet σήμερα κυμαίνεται γύρω στα 2 δισ. στερλίνες με την οικογένεια Χατζηιωάννου να κατέχει περίπου το 34% των μετοχών. Το υπόλοιπο όμως 66 % περίπου 1,3 δισ. το οποίο κατέχουν πολλοί άλλοι μέτοχοι ανήκει κυρίως σε διάφορα συνταξιοδοτικά ταμεία – τα οποία στο άμεσο μέλλον θα κληθούν να καταβάλλουν συντάξεις. Αν λοιπόν η EasyJet καταβάλλει στην Airbus τα 1,35 δισ. στερλίνες για τα νέα αεροσκάφη τότε είναι δύσκολο έως απίθανο να βρίσκεται στη θέση να επιστρέψει τα χρήματα αυτά στους ομολογιούχους της, όπως έχει προγραμματιστεί για τα επόμενα 2 με 5 χρόνια.

Η ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ

Η επαναλειτουργία της εταιρείας από τον Ιούνιο καθώς αναμένεται να επανεκκινήσει ο τουρισμός κατά τους καλοκαιρινούς μήνες δεν φαίνεται να είναι αρκετή για να εξισσοροπήσει τη δύσκολη κατάσταση. Ο ίδιος ο Στέλιος Χατζηιωάννου εξάλλου σε παλαιότερη δήλωσή του είχε επισημάνει πως «Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν κλείσει τα σύνορά τους στους τουρίστες και κανείς δεν γνωρίζει πότε ακριβώς θα τα ξανανοίξουν ούτε βέβαια και το πότε οι άνθρωποι, δεδομένης της ψυχολογίας τους, θα είναι έτοιμοι να ταξιδέψουν ξανά, για να υπολογίζει τόσο μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών μέχρι τις 20 Ιουνίου. Πόσοι, άλλωστε, Βρετανοί θα θέλουν να πετάξουν στη Βόρεια Ιταλία ή την Ισπανία για διακοπές τον Ιούνιο; Δεν νομίζω πολλοί».

Προς το παρόν η εταιρεία από τις 30 Μαρτίου έχει θέσει σε διαθεσιμότητα τους 4.000 εργαζομένους της στα πληρώματα καμπίνας, σημειώνοντας ότι αυτοί δεν θα εργάζονται αλλά θα πληρώνονται με βάση το βρετανικό κυβερνητικό σχέδιο για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.

Η χρεοκοπία για τη φημισμένη εταιρεία είναι προ των πυλών και παρά τις έντονες προειδοποιήσεις και τις απειλές του «Sir Stelios» για αποπομπή των μελών του Δ.Σ., η βρετανική εταιρεία χαμηλού κόστους, που συνεχίζει να διατηρεί ολόκληρο τον στόλο της καθηλωμένο υποστήριξε εκ νέου τις τελευταίες εβδομάδες την αγορά των νέων αεροσκαφών, υποχρεώνοντας τον κ. Χατζηιωάννου να λάβει δραστικότερα μέτρα. Σύμφωνα λοιπόν με την τελευταία ανακοίνωσή του, ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας υπόσχεται αμοιβή έως και 5 εκατ. στερλίνες (5,7 εκατ. ευρώ), ποσό τεράστιο και μοναδικό στα χρονικά, σε οποιονδήποτε μπορεί να δώσει πληροφορίες οι οποίες θα χρησιμεύσουν για την ακύρωση της παραγγελίας από την Airbus. Στην εν λόγω ανακοίνωση ο κ. Χατζηιωάννου υπενθυμίζει ότι η Airbus κατηγορήθηκε στην αρχή του έτους για δωροδοκία και διαφθορά, αναφερόμενος στην απόφαση του Ιανουαρίου του Ανώτατου Δικαστηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο είχε καταδικάσει την Airbus ότι δωροδοκούσε στελέχη αεροπορικών εταιριών διεθνώς για τα οποία πλήρωσε πρόστιμα ύψους 3 δισ. ευρώ.

H ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ

Επίσης, υπενθύμισε, ότι η παραγγελία των αεροσκαφών είχε συμφωνηθεί το 2013, την περίοδο δηλαδή κορύφωσης του σκανδάλου δωροδοκίας αφήνοντας έμεσα να εννοηθεί ότι τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της EasyJet ήρθαν στη σχετική συμφωνία για προσωπικό τους όφελος. Αντί της προμήθειας των νέων αεροσκαφών, ο κ. Χατζηιωάννου υποστηρίζει πως η εταιρεία θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της με μεταχειρισμένα αεροσκάφη, το κόστος των οποίων αυτή την περίοδο βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση». Επιπλέον ο Τζον Μπάρτον, πρόεδρος της εταιρείας και υπέρμαχος της ολοκλήρωσης της συμφωνίας, ποτέ δεν ήρθε να δώσει σαφείς εξηγήσεις πώς η αγορά νέων αεροσκαφών εξυπηρετεί τα συμφέροντα της εταιρείας ούτε εάν η ακύρωση της παραγγελίας είναι περισσότερο κοστοβόρα από την ολοκλήρωσή της κάτω από τις σημερινές συνθήκες.

ΤΟ ΔΑΝΕΙΟ ΤΩΝ 600 ΕΚΑΤ. ΣΤΕΡΛΙΝΩΝ ΚΑΙ ΟΙ 15.000 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
Ο Στέλιος Χατζηιωάννου επίσης ισχυρίζεται πως εκτός από τους μετόχους της εταιρείας, (ανεξάρτητους, συνταξιοδοτικά ταμεία και επενδυτικά κεφάλαια) οι οποίοι θα χάσουν τις επενδύσεις τους, η ολοκλήρωση της συμφωνίας θα έπληττε επίσης και τους Βρετανούς φορολογουμένους, καθώς η EasyJet πήρε εν μέσω της κρίσης της πανδημίας ένα δάνειο 600 εκατ. στερλινών, το οποίο δεν θα μπορέσει να αποπληρώσει εάν χρεοκοπήσει και μείνουν άνεργοι οι 15.000 εργαζόμενοί της, αλλά και πολλοί ακόμα που εξαρτώνται από τη λειτουργία της αεροπορικής εταιρείας. Έτσι λοιπόν στην ανακοίνωση που εξέδωσε ζητά  από όποιον διαθέτει σχετικές πληροφορίες για τον τρόπο ακύρωσης της συμφωνίας να στείλει e-mail με πλήρη εμπιστευτικότητα στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected] οι οποίες θα αξιολογηθούν.

 

 



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ