Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Test drive στα “ανίκητα” Rafale

Ακούμε εδώ και αρκετές ημέρες για την πολύ πιθανή απόκτηση των γαλλικής κατασκευής πολεμικών αεροσκαφών, Dassault Rafale, με την προμήθεια κάποιων μεταχειρισμένων αεροσκαφών από γαλλικά αποθέματα και μερικών ακόμη εντελώς καινούργιων.

Του Δημήτρη Καράμπελα

Η συμφωνία αυτή που έχει σχεδόν καταλήξει, σημαίνει ένα νέο εργαλείο στο οπλοστάσιο της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Το μαχητικό αεροσκάφος αποτελεί την κορύφωση της αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας και Γαλλίας σχετικά με τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και στα ελληνοτουρκικά ζητήματα.

Για το ευρύ κοινό όμως, πέρα από τις πανηγυρικές δηλώσεις των ΜΜΕ και της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, οι δυνατότητες του μαχητικού παραμένουν άγνωστες.
Τι μπορεί να προσφέρει το συγκεκριμένο πολεμικό αεροσκάφος στις Ένοπλες Δυνάμεις και στον αμυντικό τους σχεδιασμό;

Σχεδιασμός

Το Dassault Rafale είναι ένα δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς (στη στρατιωτική ορολογία του ΝΑΤΟ ως 5ης γενιάς θεωρούνται τα μαχητικά που ο σχεδιασμός και οι αναβαθμίσεις τους προσφέρουν δυνατότητες που απαντώνται αποκλειστικά σε πολεμικά αεροσκάφη του 21ου αιώνα), με δυνατότητα υπερηχητικής πορείας (super cruise: δυνατότητα για υπερηχητική πτήση με πλήρες φορτίο όπλων και καυσίμων χωρίς τη χρήση όλης της ισχύος του κινητήρα) και σχεδίαση με πτέρυγες δέλτα.

Ο αεροδυναμικός του σχεδιασμός επιτρέπει την εκτέλεση κινήσεων τόσο υψηλής ευελιξίας, που εάν δεν περιορίζονταν από ηλεκτρονικά συστήματα πλοήγησης, κατά πάσα πιθανότητα θα έκαναν τον χειριστή να χάνει συνεχώς τις αισθήσεις του.

Χαρακτηριστικό είναι το βίντεο, όπου σε διεθνή αεροπορική άσκηση μεταξύ της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας (USAF) και της γαλλικής, ένα Rafale έχει «κλειδώσει» ένα αμερικανικό Lockheed Martin F-22 Raptor για τέσσερα συνεχόμενα λεπτά, με τον Αμερικανό χειριστή να μην μπορεί να ξεφύγει από το γαλλικό μαχητικό.

Ντοκουμέντα όπως αυτό, εναντίον ενός αεροσκάφους φτιαγμένου για καταστροφή εχθρικών αεροσκαφών όπως το F-22, αποδεικνύουν την απόλυτη υπεροχή του Rafale σε αερομαχίες μικρής εμβέλειας και εντός οπτικού πεδίου των δύο αντιπάλων (Within Visual Range ή WVR κατά ΝΑΤΟ).

Τέτοιου τύπου αναμετρήσεις είναι οι πλέον συνηθισμένες για τους Έλληνες αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας όταν επιχειρείται παραβίαση του Εθνικού Εναέριου Χώρου από τουρκικά μαχητικά και αναγνωριστικά αεροσκάφη.

Οι καινοτόμοι ηλεκτρονικοί αισθητήρες μάχης, τα χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας των Rafale σε αντίπαλους αισθητήρες ραντάρ (το οποίο στους περισσότερους δέκτες ραντάρ φαίνεται σε μέγεθος πουλιού) και το δικό του ισχυρό ραντάρ με σύστημα AESA (το ίδιο το ραντάρ ψάχνει εχθρικά αεροσκάφη, χωρίς να βασίζεται στο δικό τους ηλεκτρομαγνητικό ίχνος) προσδίδουν ολοκληρωμένες δυνατότητες στα αεροσκάφη.

Ουσιαστικά, μπορεί να συνεργαστεί με άλλα αεροσκάφη του τύπου για να έχει ολοκληρωμένη εικόνα ο κάθε χειριστής για την τακτική κατάσταση του πεδίου μάχης, πράγμα το οποίο επιτρέπει αυξημένη αποτελεσματικότητα για αναχαιτίσεις εχθρικών αεροσκαφών, αλλά και σε συνθήκες μάχης.

Συστήματα

Σχετικά με τα οπλικά συστήματα που θα δυναμώσουν τα ελληνικά Rafale, ήδη κάποια από τα προτεινόμενα είναι στο ελληνικό οπλοστάσιο. Ως βλήμα αέρος-αέρος προτείνεται το MBD AMICA, ένα σύστημα που συνδυάζει την ευελιξία και τους υπέρυθρους αισθητήρες των πυραύλων αέρος-αέρος μικρού βεληνεκούς, όπως ο AIM-9 Sidewinder, αισθητήρες ραντάρ και μεγάλο χρόνο ταχύτητας και πτήσης των πιο μεγάλου βεληνεκούς πυραύλων αέρος-αέρος, όπως ο ΑΙΜ-120 ΑΜRAAM.

Συνδυαζόμενο με το Rafale, το συγκεκριμένο βλήμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και από άλλο αεροσκάφος του τύπου, το οποίο έχει καταδείξει και «κλειδώσει» κάποιο στόχο, αλλά έχει χρησιμοποιήσει όλα του τα όπλα. Πιο απλά, κάθε Rafale, δεν διαθέτει όσους πυραύλους μεταφέρει, αλλά όσους πυραύλους μεταφέρουν όλα τα Rafale που πετούν μαζί του εκείνη τη στιγμή.

Για αποστολές εναντίον στόχων στο έδαφος, πέρα από τις πασίγνωστες μη κατευθυνόμενες βόμβες Μk. 82, Mk. 83, Mk. 84 και τις κατευθυνόμενες βόμβες του ΝΑΤΟ της κλάσης GBU, το Rafale διαθέτει δυνατότητα μεταφοράς βλημάτων ΑΜ39 Exocet εναντίον θαλάσσιων στόχων και του βλήματος SCALP-EG, γνωστό και ως Storm Shadow, με εκτεταμένη χρήση στην επέμβαση στη Λιβύη το 2011. Όλα αυτά τα συστήματα υπάρχουν ήδη στο ελληνικό οπλοστάσιο της ΠΑ, πράγμα που μειώνει τα έξοδα για εξοπλισμούς, αφήνοντας περισσότερα χρήματα στην άκρη για άλλες προμήθειες, όπως ένα εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης, ανταλλακτικών και μελλοντικών αναβαθμίσεων λογισμικού (FOS – Follow On Support).

Το Rafale, (αν και εφόσον προχωρήσει η Ελλάδα στην προμήθεια του) όπως γίνεται αντιληπτό, δεν θα είναι ένα ακόμη μαχητικό στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά ένα αεροσκάφος – πολλαπλασιαστής ισχύος, πλήρως προσαρμοσμένο στις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και στις ανάγκες της Νοτιοανατολικής Πτέρυγας του ΝΑΤΟ.

rafale

Οι αφόρητες πιέσεις στο παρασκήνιο

Μεγάλη αναστάτωση επικρατεί στις ΗΠΑ και στη Γερμανία από τη στιγμή που έγινε γνωστό ότι η Αθήνα διαπραγματεύεται την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών και φρεγατών από τη Γαλλία! Οι πέραν του Ατλαντικού σύμμαχοι, ως γνωστόν, προσπάθησαν στο πρόσφατο παρελθόν να προωθήσουν την αγορά των F-35 μετά την ακύρωση της συμφωνίας με τον Ερντογάν, το δε Βερολίνο ενδιαφέρεται σφόδρα (και διαχρονικώς) να εξοπλίσει την Ελλάδα με πολεμικά πλοία. Στο παρασκήνιο υπάρχουν αφόρητες πιέσεις προς την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να… αλλάξει ρότα για τη «νέα αγορά του αιώνα». Το σίριαλ μάλλον θα έχει πολλά επεισόδια…

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στο εδώλιο ο Κρέτσος για τον τηλεοπτικό διαγωνισμό παρωδία

Κρήτη: Βυθίστηκε σκάφος με μετανάστες – Μεγάλη επιχείρηση του Λιμενικού -30 διασωθέντες μέχρι στιγμής



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ