Ο Κώστας Μπακογιάννης μετά από 4 μήνες πιλοτικής εφαρμογής του “Μεγάλου Περιπάτου” της Πανεπιστημίου με βαρύγδουπες δηλώσεις κατά την κατασκευή του αλλά με μια μελέτη του ποδαριού ανακοίνωσε σεμνά και ταπεινά πως όλο το εγχείρημα ήταν ωραίο ως μακέτα αλλά στην πράξη ταλαιπώρησε τόσο τους πεζούς όσο και τους οδηγούς χωρίς δηλαδή να ισχύσει ο νόμος της οικονομίας value for money.
Ρεπορτάζ: Έπη Τρίμη
Φοβάμαι πως όλο αυτό το φιάσκο εν μέσω πανδημίας, lockdown, ανεργίας και ενός αβέβαιου μέλλοντος για την ελληνική οικονομία και τους πολίτες δεν θα του βγει σε καλό την στιγμή που ο συμπαθής κατά τα άλλα δήμαρχος πέταξε κυριολεκτικά στο δρόμο 2εκ. ευρώ ενώ θα μπορούσαν να δωθούν υπέρ άλλων έργων όπως φωτισμός, καθαριότητα ή διαπλάτυνση δρόμων.
Στα 2 εκατ. ευρώ το κόστος της πιλοτικής εφαρμογής του πρότζεκτ
Το ράβε- ξήλωνε λες και είναι στρίφωμα ενός φουστανιού εν μέσω πανδημίας και μετά από 10 πέτρινα χρόνια κρίσης είναι πολλά χρήματα και ενώ τον τιμά η παραδοχή πως το εγχείρημα δεν του “βγήκε” το γεγονός πως εντός του 2021 θα ξεκινήσουν νέα έργα για μία μόνιμη, μεγάλης κλίμακας, ανάπλαση της κεντρικής οδικής αρτηρίας της πρωτεύουσας, σε όλο το μήκος της, μέχρι την Ομόνοια σε πρώτη σκέψη χαροποιεί ενώ παράλληλα προβληματίζει.
Βάσει σχεδίου τον περασµένο Μάιο, εκτός των δύο λωρίδων της Πανεπιστηµίου που γίνονται τώρα µία, θα έµεναν ελεύθερα από αυτοκίνητα το Εµπορικό Τρίγωνο και η Πλάκα, καθώς και οι οδοί Αθηνάς, Ερµού, Βασ. Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Αιόλου, Ρήγα Φεραίου, Σίνα. Σχεδόν τρεις µήνες µετά, η µόνη που πραγµατικά απελευθερώθηκε είναι η Λεωφόρος Βασ.Όλγας, καθώς η Ηρώδου Αττικού ήταν εδώ και χρόνια σχεδόν µόνιµα κλειστή για τα οχήµατα, αλλά για λόγους που δεν αφορούν την απελευθέρωση δηµόσιου χώρου.
Οι δηλώσεις που είχε κάνει ο δήμαρχος τον Ιούνιο
Με αφορμή την έναρξη της πιλοτικής εφαρμογής του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας στις 11 Ιουνίου στην Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας και στην οδό Ηρώδου Αττικού, ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης να θυμίσουμε στους αναγνώστες του ereportaz.gr είχε πει τα εξής:
«Είμαστε υπερήφανοι που ξεκινά το έργο του Μεγάλου Περιπάτου για δύο λόγους. Ο πρώτος, γιατί γίνεται πράξη το όραμα της Μελίνας Μερκούρη και του Αντώνη Τρίτση. Ο δεύτερος, γιατί το κέντρο ανοίγει για όλους και όχι μόνο για τα ΙΧ όπως γίνεται σήμερα. Και είναι ένα έργο που γίνεται με ιδιαίτερο τρόπο. Δεν το εξαγγέλλουμε και φέρνουμε μπουλντόζες για να κλείσουν δρόμους. Κάθε μέρα θα το βλέπουμε όλοι στην εξέλιξή του, θα το περπατάμε μαζί. Ο Μεγάλος περίπατος αλλάζει την Αθήνα. Βάζει τέλος στα μηχανάκια πάνω στα πεζοδρόμια και δίνει 2000 θέσεις στάθμευσης δικύκλων, μας δίνει 50.000 τμ ελεύθερου χώρου και αυξάνει την ταχύτητα των διαδρομών των λεωφορείων, δηλαδή περισσότερα δρομολόγια. Επιτρέπει στα μαγαζιά και τις επιχειρήσεις να δουλεύουν ανεμπόδιστα. Μακριά από την άναρχη στάθμευση και το κυκλοφοριακό χάος. Εδώ ξεκινά μία επανάσταση ισορροπίας. Είναι η επανάσταση στο δικαίωμα της μετακίνησης του πεζού, του ποδηλάτη και του επιβάτη».
Η τωρινή δήλωση του δημάρχου
«Ξεχάστε την Πανεπιστημίου όπως την ξέρατε. Πάμε για κάτι καινούριο», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μπακογιάννης σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, όπου μίλησε για ειδικό πολεοδομικό σχέδιο, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση και για επόμενη φάση που θα περιλαμβάνει τα μόνιμα έργα (τα οποία θα αρχίσουν μέσα στο 2021). «Έχω φάει πάρα πολύ “ξύλο” για τον Μεγάλο Περίπατο», επανέλαβε ο δήμαρχος Αθηναίων που, πάντως, υπό το βάρος των αντιδράσεων για το βιαστικό και το πρόχειρο της παρέμβασης στην Πανεπιστημίου, βγήκε να δικαιολογηθεί υποστηρίζοντας ότι ήταν ένα έργο πιλοτικό και προσωρινό, «ώστε να δούμε», όπως είπε, «πώς θα λειτουργήσει».
Σε καμία περίπτωση δεν είναι ανάπλαση το βάψιμο του οδοστρώματος ή να βάλεις μία ζαρντινιέρα, παραδέχθηκε, ομολογώντας ότι όλο αυτό επρόκειτο για ένα πείραμα. «Έπρεπε όμως να βρούμε έναν πρόχειρο τρόπο και κυρίως προσωρινό για να τραβήξουμε τις γραμμές του έργου, να ζωγραφίζεις δηλαδή πριν αρχίζεις να σκάβεις», εξήγησε σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει τις ζαρντινιέρες με τους φοίνικες και τα ξερά, πλέον, χόρτα στην Πανεπιστημίου και τα πεζοδρόμια-παγίδα μεταξύ των παλιών ορίων και του βαμμένου οδοστρώματος που δόθηκε στους πεζούς.
Στην Πανεπιστημίου ο Μεγάλος Περίπατος «βγήκε και δεν βγήκε»
Στην Πανεπιστημίου ο Μεγάλος Περίπατος «βγήκε και δεν βγήκε», «αυτή είναι η ειλικρινής απάντηση που μπορώ δώσω» ομολόγησε ο δήμαρχος Αθηναίων. Τι σημαίνει αυτό; Επί της ουσίας ότι το μεγαλεπήβολο και πολυδιαφημιζόμενο εγχείρημα δεν ήταν παρά μια φούσκα που θα βαρύνει ακόμη για μια φορά τον δυστυχή Έλληνα.
Τα ΜΜΕ έγραφαν με τρανταχτούς τίτλους άρθρα του Μεγάλου Περιπάτου εκθειάζοντάς τον ως brand για τον τουρισμό και τους πολίτες
Τα δημοσιεύματα και τα ρεπορτάζ μιλούσαν για ένα έργο μεγάλης εμβέλειας που θα αλλάξει τον τρόπο που όλοι εμείς «συνομιλούμε» με την πόλη. Το τουριστικό προϊόν της Αθήνας θα αποκτούσε μεγαλύτερη αξία, έχοντας ως στόχο να ενισχυθεί ο τουριστικός της χαρακτήρας, και το κέντρο να μεταμορφωθεί στα πρότυπα σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων.
Η έγκριση από την οικονομική επιτροπή του δήμου
Ο προϋπολογισμός του εν λόγω έργου ήταν 1.108.165,80€. Ωστόσο, η δημοσίευση της πρόσκλησης έγινε στις 27/5/2019 χωρίς ούτε 3 εργάσιμες μέρες περιθώριο για την υποβολή προσφοράς και φυσικά τη συγκέντρωση δικαιολογητικών και όσων εγγράφων απαιτούνται.
Η καταγγελία της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματιών Γεωτεχνικών και Επιχειρήσεων Πρασίνου
Η Πανελλήνια Ένωση Επαγγελματιών Γεωτεχνικών και Επιχειρήσεων Πρασίνου, κατήγγειλε το διαγωνισμό και τους όρους του, με σχετική επιστολή προς τον Δήμαρχο Αθηναίων, τονίζοντας πως η εταιρία Urban Innovations Ltd (εταιρεία κατασκευής προϊόντων αστικού εξοπλισμού στην Ελλάδα) αναλαμβάνει στην πραγματικότητα με απευθείας ανάθεση το έργο.
Η Ένωση στην πραγματικότητα έβγαλε στην επιφάνεια τα κόστη ζητώντας «την ακύρωση και στην συνέχεια την επαναπροκήρυξη με επί της ουσίας νόμιμο τρόπο.
Κατά την Ένωση το κόστος των χρωμάτων για τη σήμανση συν τα χρώματα του οδοστρώματος (κίτρινο και πράσινο για τις λωρίδες του ποδηλατόδρομου και του πεζόδρομου) ανέρχεται με το ΦΠΑ στα 849.514,70€ και το έργο ανέλαβε η “MAYCON Ανώνυμη Εμπορική και Τεχνική Εταιρεία”. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβανόταν προκατασκευασμένα θερμοπλαστικά σήματα ΚΟΚ, βέλη κατεύθυνσης, πλευρικές πληροφοριακές πινακίδες οδικής σήμανσης, στύλους πινακίδων, το κόστος της χειρονακτικής εργασίας κ.α.
Να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες του ereportaz.gr πως το βάψιμο το είχε αναλάβει η εταιρεία της αδελφής του δημάρχου, Αλεξία Μπακογιάννη.
Στη δεύτερη σύμβαση, το κόστος ανήλθε στο 1.020.559,70 ευρώ και ανάδοχος ήταν η εταιρεία “Urban Innovation Μονοπρόσωπη ΙΚΕ”.Τα χρήματα δόθηκαν για ζαρντινιέρες -με τιμές που κυμαίνονταν από 4.605 ευρώ έκαστη, ως 506.55 ευρώ έκαστη– παγκάκια με ζαρντινιέρες στο Σύνταγμα που κοστίζουν 5.249,70 ευρώ το καθένα, παγκάκια με φωτισμό που κοστίζουν 911,79 ευρώ, φοινικοειδή φυτά (Ουασινγκτόνιες) με κόστος 1.565,70 το καθένα, άλλα φυτά, φυτικά υποστρώματα καθώς και εργασίες συντήρησής τους για δύο μήνες. Το άθροισμα των δύο συμβάσεων για τα έργα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για τον “Μεγάλο Περίπατο”, ανέρχεται σε κονδύλια 1.870.074,4 ευρώ.
Δεν έπεισαν οι προγνώσεις των συγκοινωνιολόγων, ότι η κυκλοφορία θα ισορροπήσει από μόνη της
Υπήρξε κυκλοφοριακό χάος ενώ η ενοποίηση του Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο δεν μπορεί να θεωρείται ολοκληρωμένη.
Ο προϋπολογισμός των 50 εκατ. ευρώ, με «πολυταμειακή», όπως την αποκαλεί ο κ. Μπακογιάννης, χρηματοδότηση, μαρτυρά τελικώς διάθεση σπατάλης ή σύνεση; Παρέμειναν τα ερωτήματα για το πού θα πάνε τα Ι.Χ. μετά τον αποκλεισμό τους αλλά και πώς θα περιφρουρείται η απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο κέντρο.
Οι οδηγοί θα μπαινοβγαίνουν στο ιστορικό τρίγωνο με SMS, όπως επί lockdown; Και ακόμη: τι θα γίνει με τις μοτοσικλέτες,τους κούριερ και τα ντελίβερι;
Τελικώς εκδιώκονται τεχνηέντως τα εμπορικά καταστήματα πέριξ της οδού Αθηνάς ώστε να ολοκληρωθεί η κατάληψη της πόλης από την εστίαση και τα τραπεζοκαθίσματα; Αλλάζουν οι αξίες των ακινήτων, μαζί με τη μεταβολή στη χρήση τους, με τα ξενοδοχεία και τα Airbnb να εξορίζουν τους κατοίκους εκτός κέντρου;
Ο Μεγάλος Περίπατος πρώτα ξέβαψε, τώρα… ξεράθηκε
Ο Δήμος Αθηναίων ενώ είχε προχωρήσει σε εργασίες για να τοποθετηθούν μεγάλες ζαρντινιέρες με φυτά ανάμεσα στις λωρίδες που χωρίζουν τον πεζόδρομο από τον δρόμο όπου περνούν αυτοκίνητα σήμερα η εικόνα που επικρατεί είναι της απόλυτης παρακμής με ξερά λουλούδια, φοίνικες και δέντρα που μαραζώνουν. Άραγε τα δέντρα που τοποθετήθηκαν και ξεράθηκαν ήδη οφείλεται στους γεωπόνους που επέλεξαν να μπουν μέσα σε μεταλλικές ζαρντινιέρες πάχους έξι χιλιοστών που σε υψηλές θερμοκρασίες θα λειτουργούν για τις ρίζες των δέντρων ως… φούρνος;
Την εικόνα μάλιστα, συμπληρώνει η βρωμιά και τα αυλάκια που έχει σχηματίσει το νερό μετά το πότισμα στις ζαρντινιέρες. Όπως επισημαίνεται στο ρεπορτάζ, αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στο καινούριο συντριβάνι της Ομόνοιας, το οποίο περιβάλλεται από γκαζόν. Τις τελευταίες ημέρες, το γκαζόν καταστράφηκε, με το μεγαλύτερο μέρος του να έχει ξεραθεί.
Οι υπεύθυνοι του Δήμου, το απέδωσαν σε επίθεση από κάμπιες, ωστόσο σημειώνεται πως δεν υπάρχει αυτόματο πότισμα στο σημείο, κάτι που ενδεχομένως να έχει συντελέσει στην εικόνα που δημιουργήθηκε στην πρόσφατα εγκαινιασμένη πλατεία.
Ζητείται σοβαρότης !
Φωτογραφίες: Νίκος Νικολετάκης