Αντιδράσεις προκαλεί η αιφνίδια υπουργική απόφαση που θέτει περιορισμούς στην πώληση διαφόρων ειδών που δεν είναι πρώτης ανάγκης από σήμερα στα σούπερ μάρκετ κατά την διάρκεια του lockdown. Οι καταναλωτές δεν θα μπορούν να προμηθευτούν μια σειρά προϊόντων (έπιπλα, φωτιστικά, χαλιά, είδη ένδυσης και υπόδησης, παιχνίδια, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα κ.α.) .
Το eREPORTAZ.GR κατέγραψε αποκλειστικές εικόνες από τις δύο μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Ρεπορτάζ: Νίκος Νικολετάκης
Στο πρώτο , όπως μπορείτε να δείτε τα προϊόντα παραμένουν στα ράφια αλλά έχει αποκλειστεί η πρόσβαση σε αυτά με κορδέλες.
Σε άλλο σούπερ μάρκετ, που ειδικεύεται σε προσφορές τέτοιων προϊόντων δύο φορές την εβδομάδα , έχουν τοποθετήσει στις συγκεκριμένες θέσεις τρόφιμα και προϊόντα που επιτρέπονται από την υπουργική απόφαση.
Καταναλωτές διαμαρτύρονται καθώς πολλοί δεν είναι εξοικειωμένοι με τις διαδικτυακές αγορές. Κι αυτοί όμως που κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου θα αναγκαστούν να προμηθευτούν τα προϊόντα που χρειάζονται μέσω διαδικτύου με καθυστέρηση αρκετών ημερών και “με καπέλο” λόγω μεταφορικών.
Ενδεικτικά σε φόρουμ ένας καταναλωτής αναφέρει: “Θέλω να προμηθευτώ χαρτί Α4 για να τυπώσω πράγματα άμεσα. Στο σούπερ μάρκετ θα το αγόραζα άμεσα και με κόστος 3.5 – 4 ευρώ το πακέτο. Τώρα ,μέσω ίντερνετ θα πρέπει να πληρώσω άλλα τόσα για μεταφορικά και θα το παραλάβω με πολύ μεγάλη καθυστέρηση…”
Η αιφνίδια απαγόρευση προκάλεσε την αντίδραση και των εκπροσώπων από τα σούπερ μάρκετ για την απαγόρευση η οποία θα έχει διάρκεια έως τις 30 Νοεμβρίου, δηλ. καθ’ όλη την περίοδο του lockdown.
“Μας αιφνιδίασαν”
Κύκλοι της αγοράς και εκπρόσωποι μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου τροφίμων επισημαίνουν σε όλους τους τόνους ότι επρόκειτο για μια απόφαση από την πλευρά της κυβέρνησης που τους αιφνιδίασε. «Δεν μας ρώτησε κανείς, ούτε και μας ενημέρωσε κανείς νωρίτερα για να προετοιμαστούμε» λένε χαρακτηριστικά και προσθέτουν: «προκύπτει ένα εύλογο ερώτημα: αφού γνώριζαν λόγω της εξέλιξης της επιδημιολογικής κατάστασης ότι οδεύουμε προς δεύτερο lockdown και αν δεν το ήξεραν, όφειλαν να είναι προετοιμασμένοι για κάθε ενδεχόμενο, για ποιο λόγο μας άφησαν να αγοράσουμε προϊόντα, να κάνουμε παραγγελίες, να βγάλουμε διαφημιστικά φυλλάδια και να «καλέσουμε» τους καταναλωτές να τα αγοράσουν»; Οι ίδιες πηγές τονίζουν ακόμη ότι «προκύπτουν και πρακτικά προβλήματα από τη συγκεκριμένη απόφαση. Πολλά καταστήματα έχουν ήδη τις αποθήκες τους γεμάτες. Πού λοιπόν, θα βάλουν τα προϊόντα αυτά που από σήμερα απαγορεύεται να διατίθενται προς πώληση; Γιατί ούτε στα ράφια μπορούν να παραμείνουν, ούτε απαγορευτικές κορδέλες να βάλουμε- θα γίνουν μπάχαλο οι χώροι. Αλλά ακόμη και αν υπάρχει αποθηκευτικός χώρος για να τοποθετηθούν, στα κενά ράφια με τι θα αντικατασταθούν»;
Σύμφωνα με τους ίδιους «κατανοούμε τη θέση των επιχειρήσεων εκείνων που κλείνουν με κρατική εντολή στο πλαίσιο των περιοριστικών μέτρων για την προστασία από τον κορονοϊό και τα επιχειρήματα περί αθέμιτου ανταγωνισμού, όμως, οι αποφάσεις δεν πρέπει να λαμβάνονται εν μία νυκτί, με προχειρότητα και ανοργανωτικότητα και χωρίς καν να ενημερώνεις τον κλάδο στον οποίο αφορούν οι αποφάσεις. Και επίσης με τον τρόπο που έγινε η συγκεκριμένη κίνηση, δείχνει σαν η κυβέρνηση να σύρεται από τις καταστάσεις και να μην έχει πλάνο εκ των προτέρων για να τις αντιμετωπίσει, αλλά ακολουθεί τη λογική «βλέποντας και κάνοντας».
Στον αντίποδα, ικανοποίηση εκφράζουν οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου που είχαν ως αίτημά τους τη συγκεκριμένη απόφαση, καθώς όπως ισχυρίζονται, με αυτόν τον τρόπο «διορθώνονται» στρεβλώσεις και καταστάσεις αθέμιτου ανταγωνισμού. Γιατί, όπως λένε, «είναι αθέμιτος ανταγωνισμός όταν κάποιες επιχειρήσεις κλείνουν υποχρεωτικά, με κρατική εντολή και μένουν απούλητα τα προϊόντα τους και την ίδια στιγμή, αυτά τα ίδια προϊόντα διατίθενται και πωλούνται από τα σούπερ μάρκετ που παραμένουν ανοιχτά». Μάλιστα, επισημαίνουν ότι υπήρξαν καταγγελίες πως πολλές αλυσίδες έβαλαν στα ράφια τους προϊόντα που δεν πουλούσαν μέχρι πρότινος, εκμεταλλευόμενες το κενό που δημιουργεί το lockdown στην αγορά με το κλείσιμο συγκεκριμένων επιχειρήσεων και κλάδων ώστε να αυξήσουν τους τζίρους τους εις βάρος των μικρομεσαίων που είναι κλειστοί.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Επενδύσεων, ‘Αδωνις Γεωργιάδης επισημαίνει:
«Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σεβόμενο τις ανησυχίες του εμπορικού κόσμου, για τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργούνται εν μέσω των περιοριστικών μέτρων, από την πώληση από τα σούπερ μάρκετ βιομηχανικών ειδών που δεν είναι πρώτης ανάγκης, την ώρα που τα αντίστοιχα ανταγωνιστικά καταστήματα έχουν κλείσει με κρατική εντολή, αποφάσισε να απαγορεύσει κατά την διάρκεια των περιοριστικών μέτρων την πώληση των ειδών αυτών με λιανική πώληση από τα σούπερ μάρκετ προσπαθώντας να εξασφαλίσει ισορροπία και ισονομία στην αγορά.
Καββαθάς (ΓΣΕΒΕΕ): Ζητήσαμε ισονομία και δίκαιη μεταχείριση
«Είμαστε από τους φορείς εκείνους που ζητήσαμε την απαγόρευση των συγκεκριμένων προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ γιατί δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των σούπερ μάρκετ και των επιχειρήσεων εκείνων που έκλεισαν με κρατική εντολή λόγω του κορονοϊού. Με την πώληση των συγκεκριμένων προϊόντων από τις αλυσίδες τροφίμων δημιουργείται μια μετατόπιση τζίρου προς αυτές εις βάρος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που αναγκάζονται να είναι κλειστές. Εμείς είχαμε στείλει επιστολές προς την κυβέρνηση για να ακολουθηθούν οι εν λόγω διαδικασίες και να υπάρξει μια ισονομία και δίκαιη μεταχείριση. Άλλωστε τα προϊόντα αυτά που απαγορεύθηκαν, δεν συνιστούν προϊόντα πρώτης ανάγκης. Υπήρξαν δε, και καταγγελίες ότι συγκεκριμένες αλυσίδες στόκαραν προϊόντα που δεν είχαν στα ράφια τους μέχρι πρότινος, είδη που δεν τα πουλούσαν υπό κανονικές συνθήκες, αλλά είδαν το lockdown άλλων επιχειρήσεων ως ευκαιρία για να αυξήσουν οι ίδιες τις πωλήσεις τους και τους τζίρους τους εις βάρος των μικρομεσαίων για ακόμη μια φορά. Επιχειρήθηκε δηλ. μια ολιγοπώληση της αγοράς».
Καρανίκας (ΕΣΕΕ): Δικαίωση για τους μικρομεσαίους εμπόρους που «βάζουν πλάτη»
Την ικανοποίηση του εμπορικού κόσμου για την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να θέσει περιορισμούς στην πώληση βιομηχανικών ειδών που δεν είναι πρώτης ανάγκης στα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ κατά την διάρκεια των περιοριστικών, εκφράζει σε δήλωσή του ο πρέδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας.
«Η βούληση της ελληνικής κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη σε αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία, μέσα από διάλογο, να ανταποκρίνεται έγκαιρα στα δίκαια αιτήματα της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αφήνει ανοιχτό το παράθυρο της ελπίδας για το μέλλον», αναφέρει.
«Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για την επαναφορά της οικονομίας σε μία – σχετική έστω – κανονικότητα, με τις μικρότερες δυνατές απώλειες για τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Υπ’ αυτή την έννοια ο εμπορικός κόσμος της χώρας εκφράζει την ικανοποίησή του για την γρήγορη αντίδραση του υπουργείου Ανάπτυξης και προσωπικά του Υπουργού κ. Άδωνι Γεωργιάδη που αποφάσισε, σύμφωνα με τις εισηγήσεις της ΕΣΕΕ και άλλων φορέων της αγοράς, την αναστολή πώλησης συγκεκριμένων διαρκών προϊόντων από τα σουπερμάρκετ και τις υπεραγορές τροφίμων, για όλη τη διάρκεια του lockdown», συνεχίζει.
«Πρόκειται για μία ηθική αλλά και ουσιαστική δικαίωση των χιλιάδων μικρομεσαίων εμπόρων που «βάζουν πλάτη» και σε αυτή τη φάση του πολέμου ενάντια στην πανδημία. Στη διάρκεια αυτής της επώδυνης διαδρομής έχουμε κρατήσει ανοικτό το δίαυλο επικοινωνίας με τα συναρμόδια υπουργεία και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, συμβάλλοντας με υπευθυνότητα στην άμβλυνση των επιπτώσεων της πανδημίας στην κοινωνία και την επιχειρηματικότητα», καταλήγει.
Ποια προϊόντα απαγορεύεται να πωλούν τα σούπερ μάρκετ
– Είδη ένδυσης (με εξαίρεση τα καλσόν)
– Υποδήματα και δερμάτινα είδη
– Κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα
– Χαλιά, κιλίμια και επενδύσεις δαπέδου και τοίχου
– Βιβλία
– Παιχνίδια
– Έπιπλα, φωτιστικά και άλλα είδη οικιακής χρήσης (με εξαίρεση τα ανταλλακτικά, όπως πχ λαμπτήρες. τα σάρωθρα, τις σκούπες και τις βούρτσες για οικιακή καθαριότητα)
– Ηλεκτρικές οικιακές συσκευές
– Εξοπλισμός ήχου και εικόνας
– Τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός
– Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, περιφερειακές μονάδες υπολογιστών και λογισμικού
Όλα τα παραπάνω προϊόντα τα σούπερ μάρκετ μπορούν να συνεχίσουν να τα πωλούν μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γεωργιάδης για lockdown:Τέλος στην πώληση ειδών ένδυσης – υπόδησης από σούπερ μάρκετ, υπό εξέταση τα βιβλιοπωλεία