Στον πρώτο γόρδιο δεσμό του νέου έτους εξελίσσεται το άνοιγμα των σχολείων, μετά τις ανακοινώσεις Πέτσα, τα ήξεις -αφίξεις, την επιφυλακτικότητα των λοιμωξιολόγων και τη μετάθεση για ∆ευτέρα 11 Δεκεμβρίου του πρώτου κουδουνιού του 2021 μόνο για την πρώτη βαθμίδα (δημοτικά, νηπιαγωγεία και σχολεία ειδικής αγωγής), ενώ για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου τα μαθήματα ξεκίνησαν από Παρασκευή on line.
Η διχογνωμία ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους επιστήμονες κρατάει ομήρους 1,5 εκατομμύριο μαθητές, οι οποίοι ανυπομονούν να επιστρέψουν στο φυσικό τους χώρο και οι διαξιφισμοί δεν περιορίστηκαν μόνο μεταξύ κυβερνητικών αξιωματούχων και εμπειρογνωμόνων αλλά διαπότισαν και την Επιτροπή, με κάποιους επιστήμονες να είναι υπέρμαχοι του ανοίγματος όλων των σχολικών βαθμίδων και κάποιους άλλους να εκφράζονται επιφυλακτικοί για κάτι τέτοιο.
Υπέρμαχος του άμεσου ανοίγματος όλων των σχολικών βαθμίδων είναι η καθηγήτρια Παιδιατρικής και Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας, Μαρίζα Τσολιά, η οποία έδωσε σκληρή μάχη και για την επιστροφή όλων των μαθητών στα θρανία μετά το πρώτο lockdown. Η Μαρίζα Τσολιά, διατύπωσε ξεκάθαρα την άποψή της λέγοντας πως το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων έχει μακροχρόνιες αρνητικές επιδράσεις στα παιδιά, ίσως μη αναστρέψιμες, με βαρύτερο αντίκτυπο στα αυτά των πιο ευπαθών οικογενειών (με προβλήματα υγείας, αναπηρίες και χαμηλότερο εισόδημα).
Επιφυλάξεις
Θετικά διακείμενος στο άνοιγμα των σχολικών βαθμίδων είναι και ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας Χαράλαμπος Γώγος από το Πανεπιστήμιο Πατρών θεωρώντας πως τα παιδιά του Δημοτικού είναι αυτά που νοσούν πιο ήπια όταν έρθουν σε επαφή με τον ιό και τον μεταδίδουν λιγότερο. Από την άλλη, επιφυλακτικός εμφανίζεται ο καθηγητής Λοιμώξεων Νίκος Σύψας, ο οποίος τόνισε πως ο αντίκτυπος της χαλάρωσης των εορτών θα φανεί μετά την 10η Ιανουαρίου και πως τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν με ασφάλεια και να μην κλείσουν ξανά μετά από μερικές ημέρες.
Με επιφυλακτικότητα μίλησε και ο καθηγητής πολιτικής Υγείας του London School of Economics, Ηλίας Μόσιαλος, αναφέροντας πως η κυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει μια σειρά από διαφορετικά ρίσκα: εκείνο της επιδημιολογικής διασποράς από το άνοιγμα των σχολείων, το ρίσκο των ψυχικών επιπτώσεων στους μαθητές από την παράταση του κλεισίματος και το ρίσκο στην οικονομική ζωή από τα κλειστά μαγαζιά. Όπως είπε ο Ηλίας Μόσιαλος, η 11η Ιανουαρίου πρέπει να είναι η ημερομηνία-στόχος, με τις τελικές αποφάσεις να λαμβάνονται μια ή δύο ημέρες πριν (όταν αυτό το φύλλο της εφημερίδας πιθανώς θα έχει ήδη τυπωθεί). Σε αυτό, πάντως, που συμφωνούν οι επιστήμονες της επιτροπής είναι ότι τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν για να μείνουν ανοιχτά, καθώς δεν προκρίνεται το μοντέλο ακορντεόν «άνοιξε-κλείσε».
Προσέλευση
Επίσης, συμφωνούν για την κλιμακωτή προσέλευση και αποχώρηση από το σχολείο ώστε να μην συνωστίζονται οι γονείς και για τη διενέργεια τεστ για τον κορωνοϊό (rapid tests) σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, για την καταγραφή της επιδημιολογικής εικόνας.
Σύμφωνα με την καθηγήτρια Παιδιατρικής-Λοιμωξιολογίας Μαρία Θεοδωρίδου, πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, οι καθηγητές των σχολείων ειδικής αγωγής θα εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα και οι υπόλοιποι όταν θα έρθει η σειρά των ευπαθών ατόμων μικρότερης ηλικίας με υποκείμενο νόσημα. Ενώ, λοιπόν, οι τάξεις στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο παραμένουν κλειστές, οι οικογένειες των εφήβων βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρά προβλήματα, καθώς όπως εξηγεί η αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής ιατρικής Άρτεμις Τσίτσικα, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής, τα μεγαλύτερα παιδιά αναπτύσσουν τεράστια εξάρτηση από το διαδίκτυο. Οι έφηβοι κολλούν τόσο πολύ στις οθόνες που δεν θέλουν πια να βγουν έξω και σε πολλές περιπτώσεις πέφτουν σε βαθιά μελαγχολία, λόγω της μη δυνατότητας να συναντηθούν με τους φίλους τους. Από τη μεριά της, η καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Έφη Μπάσδρα προειδοποιεί ότι το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων εμποδίζει τη φυσιολογική συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και τους στερεί ικανότητες κοινωνικοποίησης και επικοινωνίας που είναι απαραίτητες για την επιτυχημένη πορεία στη ζωή. Και προσθέτει: «∆εν έχει σημασία πώς εμείς οι «μεγάλοι» ερμηνεύουμε την όποια επιτυχία της τηλεκπαίδευσης. Σημασία έχει η ακατάλυτη επίδραση της εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης στη μελλοντική ζωή χιλιάδων μικρών παιδιών (στην πατρίδα μας)».
Προτεραιότητα
Για τα μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, το υπουργείο Παιδείας μελετά το σταδιακό άνοιγμα, δίνοντας προτεραιότητα στην Γ’ Λυκείου, με εκτιμώμενη ημερομηνία επιστροφής στα θρανία την 18η Ιανουαρίου και σε αμέσως επόμενο στάδιο την επιστροφή στις αίθουσες των μαθητών των Γυμνασίου και των υπόλοιπων τάξεων του Λυκείου. Σε κάθε περίπτωση, η επιστροφή θα γίνει με όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας (μάσκες παντού, αποστάσεις, κλιμακωτή έλευση-αποχώρηση, αντισηπτικά στα θρανία και καθαρισμός αιθουσών δύο φορές τη ημέρα), με την ΟΛΜΕ να διαμαρτύρεται για το απαράδεκτα μεγάλο αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, ειδικά τους χειμερινούς μήνες που λόγω κρύου δεν μπορούν να μένουν μονίμως ανοιχτά τα παράθυρα.
Με την κατάσταση να παραμένει δυναμικά ρευστή –όπως υπογράμμισε και ο Ηλίας Μόσιαλος-η κυβέρνηση πρέπει να περιμένει άλλες πέντε ημέρες για να δει το «αποτύπωμα» των εορτών στην επιδημιολογική εικόνα. Ο Έλληνας καθηγητής πολιτικής υγείας του LSE προβληματίζεται, πάντως, για την ενδεχόμενη εξάπλωση του νέου μεταλλαγμένου στελέχους του κορωνοϊού, που φαίνεται να αυξάνει τη διασπορά κατά 50%-70%, λόγω αυξημένης μεταδοτικότητας, με συνέπεια να μεγαλώνει ασύμμετρα και η πίεση στο Σύστημα Υγείας.