Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Ο “βασιλιάς” (του Εθνικού Θεάτρου) είναι γυμνός

Μία προαναγγελθείσα παραίτηση εν μέσω χιονοστιβάδας του ελληνικού #MeToo, αν προτιμάτε #eimasteoloimazi, ήταν αυτή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη.

Καθημερινά βγαίνουν στο φως κρυμμένα μυστικά που μέχρι πρότινος ήταν επτασφράγιστα στα καμαρίνια, τις κουίντες. Πλέον έφτασε η ώρα και αποτελεί καθήκον της Δικαιοσύνης, που έχει τον πρώτο λόγο, για να κρίνει τις καταγγελλόμενες κακοποιητικές συμπεριφορές θεατράνθρωπων.

Έπη Τρίμη

Το χρονικό της ηχηρής οικειοθελούς απομάκρυνσης του κ. Λιγνάδη έχει ως εξής: Η Έλενα Ακρίτα αποκαλύπτει την περασμένη εβδομάδα την παραίτησή του, χωρίς να αναφέρει τον λόγο. Η αρμόδια υπουργός, Λίνα Μενδώνη κάνει λόγο για ανυπόστατες φήμες, ο ίδιος ο σκηνοθέτης περί άλλων τύρβαζε και διέψευδε. Τελικά, λίγα 24ωρα αργότερα απέστελνε την επιστολή παραίτησής του, ενώ στο σάιτ 2020mag αποκαλύπτονταν μία καταγγελία σοκ του 19χρονου (το 2005) ηθοποιού Νίκου Σ..

Ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι Έλληνας ηθοποιός και σκηνοθέτης και έχει σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Εκτός από καλλιτεχνικός διευθυντής στο Εθνικό Θέατρο δίδαξε σε δραματικές σχολές, σχολεία και πανεπιστήμια. Τον Αύγουστο του 2019 διορίστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ενώ εξαναγκάστηκε σε παραίτηση στις  6 Φεβρουαρίου 2021 καθώς ο άλλοτε “βασιλιάς” του Εθνικού κατέστρεψε τη φήμη και την εικόνα του τόσο με τον διορισμό του αδελφού του όσο και με τις καταγγελίες εις βάρος του. Ο ίδιος βέβαια δήλωσε πως η παραίτησή του είναι αποτέλεσμα των απόνερων και του «τοξικού κλίματος, φημών, υπονοούμενων και διαρροών για το πρόσωπο του» μη παραδεχόμενος έως και σήμερα απολύτως τίποτε.

Κανείς δεν έμοιαζε ικανός να τον ρίξει από τον θρόνο του – κανείς εκτός από τον ίδιο τον εαυτό του.Το μόνο σίγουρο; Το θέατρο βλέπει ένα ακόμα αγαπημένο του παιδί να βρίσκεται στο κέντρο ενός σκανδάλου επειδή μερίδα ταλαντούχων  ηθοποιών και σκηνοθετών έχουν σκοτεινό μυαλό και δεν μπορούν να τιθασεύσουν το “θηρίο” μέσα τους.

Η καταγγελία του Νίκου Σ.

Με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες περιέγραψε πώς στην ηλικία των 19 ετών υποχρεώθηκε παρουσία ενός άλλου αγοριού να συνευρεθεί ερωτικά και με τους δύο με διάφορους τρόπους. Ο νεαρός δεν κατάφερε ποτέ να συνέλθει, ενώ μετά από χρόνια βρέθηκαν ξανά πρόσωπο με πρόσωπο. Ο 19χρόνος Νίκος Σ. ήρθε από την επαρχία με ένα μεγάλο όνειρο, να σπουδάσει ηθοποιός. Το όνειρό του έγινε κομμάτια, ένα βράδυ του Σεπτεμβρίου του 2005, στο διαμέρισμα γνωστού διακεκριμένου σκηνοθέτη (δεν έδωσε δημόσια το ονοματεπώνυμο).

Όπως εξηγεί ο 35χρονος, ο λόγος που αποφάσισε να πει δημόσια την ιστορία του είναι για να προστατέψει άλλα αγόρια που μπορεί να βρεθούν σε αυτή τη θέση. Οι περιγραφές του τότε 19χρονου για όσα συνέβησαν στο διαμέρισμα του σκηνοθέτη, υπό τις προστακτικές οδηγίες του και παρουσία ενός ακόμα αγοριού ηλικίας, 22 με 25 ετών τότε, ο οποίος στη συνέχεια διακρίθηκε στο χώρο του θεάτρου είναι το λιγότερο σοκαριστικές. Ο Νίκος μετά από αυτήν την τραγική εμπειρία σεξουαλικής κακοποίησης, παρότι σπούδασε υποκριτική, αποφάσισε να μην ασχοληθεί ξανά με το χώρο του Θεάτρου. Η μόνη του επαφή με το σκηνοθέτη έγινε χρόνια μετά, σε ένα καφέ που δούλευε. Ο σκηνοθέτης ήταν φιλικός, σαν να μην είχε συμβεί τίποτα…

Την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της Δικαιοσύνης περιμένει ο Νίκος Σ.

Την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της Εισαγγελίας αναμένει ο πρώην ηθοποιός, ο οποίος μέσω του αποσπάσματος της προαναφερθείσας συνέντευξης κατήγγειλε σεξουαλική κακοποίηση από γνωστό σκηνοθέτη. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε ο δικηγόρος του Γιάννης Βλάχος, εάν η δικαιοσύνη δεν παρέμβει, θα προβεί σε μήνυση σε βάρος του σκηνοθέτη.

«Ο εντολέας μου έχει πλήρη συνείδηση της σοβαρότητας των καταγγελιών του. Από την άλλη επειδή είναι βαρύτατα εγκλήματα, που έχει υποστεί, αφορούν όμως την προσωπική του ζωή, επιθυμεί σε κάθε περίπτωση να διατηρήσει αυτή τη στιγμή το πρόσωπό του και το όνομά του έξω από τη δημοσιότητα. Από την άλλη, λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης περιμένουμε από τη Δικαιοσύνη να επιδείξει τα αντανακλαστικά που προσφάτως έχει επιδείξει  και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις και να κινηθεί αυτεπαγγέλτως, οπότε σε αυτή την περίπτωση θα έχει στη διάθεσή της όλα τα στοιχεία για να εκτιμήσει τι προκύπτει και για ποια εγκλήματα μπορεί να ασκηθούν διώξεις», ανέφερε ο κ. Βλάχος.

Επεσήμανε δε ότι δεν πρόκειται περί ανώνυμης καταγγελίας, αλλά αποτελεί επιλογή του εντολέα του να μη δημοσιοποιηθεί το όνομά του λόγω της βαθιάς προσωπικής φύσης των εγκλημάτων που καταγγέλλει.

Η συγκλονιστική περιγραφή του ηθοποιού, ο οποίος σε ηλικία 19 ετών υπέστη σύμφωνα με την καταγγελία του σεξουαλική κακοποίηση από τον γνωστό σκηνοθέτη, έγινε αρχικά στην ιστοσελίδα 2020mag.gr και τη δημοσιογράφο Ναταλί Χατζηαντωνίου. Στη σοκαριστική περιγραφή του, το 2005, αναφέρει ότι βίωσε μία εφιαλτική βραδιά στην οποία, πηγαίνοντας να απαγγείλει τον πρώτο του θεατρικό μονόλογο στο σπίτι ενός «κοινωνικά διακεκριμένου και γνωστού σκηνοθέτη», βρέθηκε να κακοποιείται σεξουαλικά, μέχρι τελικά ο σκηνοθέτης να τον διώξει λέγοντάς του να μάθει τον μονόλογο και να του τον πει την επόμενη φορά.

Οι δηλώσεις του παραιτηθέντος Δημήτρη Λιγνάδη

Ο Δημήτρης Λιγνάδης υπέβαλλε την παραίτησή του με επιστολή που έστειλε στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία την έκανε δεκτή.

Ο κ. Λιγνάδης, μεταξύ άλλων, σημειώνει ότι «το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία».

Ο παραιτηθείς καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου τονίζει στη συνέχεια ότι «αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω από όλα, και να προστατέψω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα.

Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στην κουίντα του Εθνικού Θεάτρου.

Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μου επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα».

Η επιστολή παραίτησης του Λιγνάδη

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Παρά την ύψιστη τιμή που αποτελεί για μένα να υπηρετώ το πρώτο θέατρο της χώρας μας, η αγάπη και η αφοσίωσή μου προς το ίδιο το Εθνικό Θέατρο μού υπαγορεύει να υποβάλω σήμερα την παραίτησή μου.

Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα Κράτος Δικαίου, δηλαδή τη δυνατότητα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου.

Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω από όλα, και να προστατέψω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα.

Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στην κουίντα του Εθνικού Θεάτρου.

Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μου επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Νέες προσφορές έως -50% και 1+1 τώρα στο AB Eshop!
Σας ευχαριστώ, από καρδιάς, για την συνεργασία.

Με τιμή

Δημήτρης Λιγνάδης

 

Τις προηγούμενες ημέρες είχε προκληθεί σάλος σχετικά με την πρόσληψη του αδερφού του Δημήτρη Λιγνάδη, Γιάννη, και κατά πόσο αυτή έγινε με αξιοκρατικά κριτήρια. Ο ίδιος ο πρώην διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου έσπευσε να απαντήσει στις φήμες και να δώσει εξηγήσεις με επιστολή του.

“Ο κ. Γιάννης Λιγνάδης, εκτός από αδελφός μου, είναι εκπαιδευτικός, κλασικός φιλόλογος και δρ. Θεατρολογίας στο επιστημονικό πεδίο του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (Τραγωδία 5ος αιώνας). Έχει εργαστεί, επίσης, σε Δραματικές Σχολές καθώς και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Με βάση αυτή του την επαγγελματική ειδίκευση και ακαδημαϊκή γνώση προσελήφθη με σύμβαση ορισμένου χρόνου οκτάμηνης διάρκειας ως επιστημονικός συνεργάτης, εντασσόμενος στο τμήμα Δραματολογίου. Η πρόσληψη αυτή στόχευε στο να μπορεί να εποπτεύει -επιστημονικά- τη λειτουργία της Ερευνητικής Σκηνής για το αρχαίο δράμα και να οργανώνει τις δραστηριότητές της, που αφορούν στη σύνδεση ακαδημαϊκού και καλλιτεχνικού χώρου, πεδίο δηλαδή για το οποίο έχει τη σχετική γνώση και επάρκεια. Οι αρμοδιότητες αυτές έχουν κατά τη γνώμη μου βαρύνουσα σημασία για τη δράση μιας τέτοιας σκηνής και απαιτούν συνδυασμό ικανοτήτων, τις οποίες ο κ. Λιγνάδης αποδεδειγμένα από την πορεία του διαθέτει” ανέφερε μεταξύ άλλων.

Το χρονικό της παραίτησης του Δημήτρη Λιγνάδη

Η φημολογία γύρω από το όνομα του Δημήτρη Λιγνάδη -εν μέσω μάλιστα μιας θύελλας καταγγελιών για περιστατικά ανάρμοστων συμπεριφορών και σεξουαλικής παρενόχλησης στον χώρο των θεαμάτων- ξεκίνησε να «φουντώνει» μόλις την περασμένη Τρίτη, 2 Φεβρουαρίου.

Το μεσημέρι εκείνης της ημέρας η δημοσιογράφος Έλενα Ακρίτα έκανε μια ανάρτηση στην οποία υποστήριζε ότι «η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη» καλώντας τους αναγνώστες να μην κάνουν «εικασίες σχετικά με τους λόγους παραίτησης».

Μόλις τέσσερις ώρες αργότερα, ο Δημήτρης Λιγνάδης εξέδωσε μια ανακοίνωση προς τα ΜΜΕ στην οποία διέψευδε τη φημολογία περί παραίτησής του. Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωσή του τόνιζε:

«Σε σχέση με τις πληροφορίες που διακινούνται τις τελευταίες ώρες, περί δήθεν παραιτήσεως ή απολύσεώς μου από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, θα ήθελα να ενημερώσω υπεύθυνα ότι ουδέποτε υπήρξε παρώθηση, πολλώ δε μάλλον άνωθεν εντολή, προς υποβολή παραιτήσεως από πλευράς μου. Δεν γνωρίζω πώς προέκυψαν αυτές οι φήμες ούτε ποιο σκοπό εξυπηρετούν.

Συνεχίζω να ασκώ τα καθήκοντά μου και να λειτουργώ με σκοπό την ευόδωση των στόχων που έχει θέσει το Εθνικό Θέατρο, στις αντίξοες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία».

Στο ζήτημα παρενέβη και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη υπογραμμίζοντας ότι αν υπάρξει καταγγελία θα ερευνηθεί και εξηγώντας ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε επώνυμη αναφορά στο όνομα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη.

Το παρασκήνιο της παραίτησης Λιγνάδη

Σχεδόν ταυτόχρονα, ο Δημήτρης Λιγνάδης κλήθηκε να απαντήσει και σε άλλα ερωτήματα, όπως η πρόσληψη του αδερφού του, Γιάννη Λιγνάδη στο Εθνικό Θέατρο.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου απάντησε με μια νέα ανακοίνωση στην οποία απαριθμούσε τα προσόντα του αδερφού του στην οποία κατέληγε με την επισήμανση ότι «σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να αφήνεται οποιαδήποτε υπόνοια αδιαφάνειας και εν κρυπτώ ενεργειών, όταν υπάρχουν εισηγήσεις αρμοδίων υπηρεσιών και όλες οι συμβάσεις του Εθνικού Θεάτρου αναρτώνται στη “ΔΙΑΥΓΕΙΑ”».

Την ίδια ώρα, συνεργάτες του Δημήτρη Λιγνάδη διαβεβαίωναν ότι δεν είχε προβεί σε εξώδικα ή άλλες δικονομικές διαδικασίες για την αρχική φημολογία που αφορούσε την παραίτησή του. Το βράδυ του Σαββάτου, ωστόσο, ήρθε η είδηση – «βόμβα» της παραίτησης. Μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει σύνδεση του ονόματος του Δημήτρη Λιγνάδη με συγκεκριμένο συμβάν.

H «μπηχτή» του ΣΥΡΙΖΑ

Το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο, άφησε να εννοηθεί ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης ωθήθηκε στην παραίτηση ύστερα από μια συνέντευξη που παραχώρησε ηθοποιός Νίκος Σ. Να σημειωθεί ότι σε ανακοίνωσή του το ΜέΡΑ25 ( σ.σ.Κλέων Γρηγοριάδης και Φωτεινή Μπακαδήμα ) έχει καλέσει την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη να ανακοινώσει τον πραγματικό λόγο παραίτησης του Δημήτρη Λιγνάδη κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει.

Η θέση του προέδρου του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών

Έτοιμος να ελέγξει και να αξιολογήσει τις όποιες καταγγελίες έχει στα χέρια του φέρεται να είναι, από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών Σπύρος Μπιμπίλας, μόνο που όντας προσεκτικός δεν θέλει να προβεί σε αποκαλύψεις χωρίς την πλήρη εξέταση των περιστατικών και των στοιχείων. Η πρόθεσή του πάντως να μην κλείσει την υπόθεση είναι σαφής, από το γεγονός ότι μετά την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή το βράδυ του Σαββάτου δεν κράτησε αποστάσεις όπως έκανε τον προηγούμενο καιρό αλλά «άδειασε» κυριολεκτικά τον Λιγνάδη από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook γράφοντας χαρακτηριστικά πως: «Ο αγώνας αυτών των ημερών δεν πήγε χαμένος. Λυπάμαι για ανθρώπους που δεν τίμησαν τη θέση τους». Επίσης ο κος. Μπιμπίλας εξήγησε πως υπάρχει ειδική ομάδα που εξετάζει τις καταγγελίες (ηγείται αυτής ο κος. Παασχάλης Τσαρούχας) που φτάνουν επισήμως στο Σωματείο και αποφαίνεται αν θα πάρουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης.

Πιθανοί αντικαταστάτες

Η παραίτηση έγινε αμέσως δεκτή από την Υπουργό Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη η οποία, για την ώρα, αναζητεί τον αντικαταστάτη ή την αντικαταστάτρια. Οι πληροφορίες ως επικρατέστερα θέλουν τα ονόματα της Μαριάννας Κάλμπαρη, του Δημήτρη Τάρλοου και της Κατερίνας Ευαγγελάτου.

Η βία είναι βία και όπως τονίζουν με επιστολή τους οι σπουδαστές του Εθνικού περιστατικά ανάρμοστης συμπεριφοράς υπάρχουν πλείστα τα οποία παραμένουν ως πληγές που ματώνουν από φόβο. Αξίζει βέβαια οι αναγνώστες του ereportaz.gr να κρατήσουν στην μνήμη τους πως η «άγνοια» ενός νέου φοιτητή δεν μπορεί να δίνει πάτημα σε διδάσκοντες να συμπεριφέρονται ως αυθεντίες κακοποιητικές συμπεριφορές, δεν μπορούν να γίνονται αποδεχτές ως μέθοδοι εκπαίδευσης ή ως τεχνικές εξάσκησης νέων δημιουργών.

Νομίζω ότι το θέμα του σεξ και των σχέσεων είναι κάτι που μας συναρπάζει όλους μας, συνεχώς και αυτό που ερεθίζει ιδιαίτερα, είναι στην ουσία η δική μας μικρή «διαστροφή».Όμως τα παιχνίδια μυαλού ας τα κάνουμε με τους δικούς μας ανθρώπους με τη συναίνεσή τους στα κρεβάτια μας και όχι  εκμεταλλευόμενοι τα όνειρα και τις προσδοκίες των γύρω μας. Δεν είναι ότι στοιχίζει στη δική μας εικόνα και στην κατάρρευση του μύθου γύρω από μας αλλά δημιουργεί ανυπολόγιστη πληγή που αιμορραγεί και κανείς δεν  έχει το δικαίωμα να πληγώνει μέχρι εσχάτων απλά γιατί έχει αναγνωρισιμότητα ή και εξουσία.

Την πολιτική, κοινωνική και σχεσιακή εξουσία τη διακρίνουμε παντού. Ακόμη και στον χώρο της εργασίας, στην οικογένεια ή στο σχολείο.  Άλλοτε είναι συγκαλυμμένη βία ή ακόμη και  βία συμβολική ή θεσμική. Πάντα όμως πρέπει να καταγγέλεται όπως και τα παιχνίδια πρόκλησης και ωμού ερωτισμού.

Υ.Γ. Γιατί βάλαμε ως τίτλο ο βασιλιάς είναι γυμνός; Το νόημα και το ηθικό δίδαγμα που αναδύει η συγκεκριμένη παραμυθένια ιστορία του γνωστού Δανού λογοτέχνη και συγγραφέα παραμυθιών Hans Christian Andersen που ακούει στον τίτλο: «Τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα» μάς προμηνύει στο γεγονός ότι, οι περισσότεροι άνθρωποι εθελοτυφλούν μπροστά στη γύμνια και τη φτήνια της εξουσίας, καθώς κι εκείνων που την εκπροσωπούν, διότι αρνούνται να αντιληφθούν την αλήθεια της σκληρής πραγματικότητας, θεωρώντας πως συμβαίνει αυτό που επιθυμούν εκείνοι να συμβεί ή ότι απλά βολεύονται να βλέπουν αυτό που τους λένε οι άλλοι ότι πρέπει να δουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ 

Παρενοχλήσεις, βεντετισμοί, αλληλοκαρφώματα και φαντάσματα του παρελθόντος στον χώρο της υποκριτικής

ΕΡΤ: Εκτός γυρισμάτων της σειράς «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο» ο Π. Φιλιππίδης

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ