Ο Θάνος Αλεξανδρής έχει χαρακτηριστεί ως «ο τελευταίος των Μοϊκανών», μιας εποχής που έχει παρέλθει, ωστόσο παραμένει ανεξίτηλη στη μνήμη του. Γεννήθηκε στη Νέα Αρτάκη και μικρός ονειρευόταν να γίνει αρχιμανδρίτης.
Του Κυριάκου Θεοδοσίου
• Η εποχή των νυχτερινών κέντρων όπως την έζησε και µεταφέρει στο βιβλίο του «Του Οσίου Αλµοδόβαρ ανήµερα». • Αναµνήσεις και άγνωστο παρασκήνιο από την παρέλαση θαυµαστών στο µαγαζί της Παλόµα
Τελικά άγιασε στη… νύχτα, αφήνοντας το στίγμα του στα νυχτερινά κέντρα. Κατέβηκε ένα ένα τα σκαλιά για να φτάσει στην άντεργκραουντ διασκέδαση της Αθήνας ώστε να δει και να ακούσει από το ψηλότερο σημείο της πίστας. Ο λόγος για τον Θάνο Αλεξανδρή που σήμερα μας συστήνει το αλμοδοβαρικό αυτό σύμπαν, ένα παλίμψηστο της καψούρας, των άνομων πράξεων, του γλεντιού και του πάθους. Εμπειρίες ζωής, ετερόκλιτοι χαρακτήρες, μαχαιρώματα και τα μυστικά της κονσομανσιόν μοιράζεται μαζί μας, σκηνές που περιγράφει και στο βιβλίο του «Του Οσίου Αλμοδόβαρ ανήμερα» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κάκτος.
Καταφύγιο
Αν και βρήκε καταφύγιο στη νύχτα, οι δικοί του είχαν άλλα όνειρα, όπως αναφέρει. «Οι αναμνήσεις που έχω μικρός είναι μόνο εκκλησία, άμφια και πολλή προσευχή. Νωρίς είχα συνειδητοποιήσει πως ήρθα για να υπηρετήσω τον Θεό και όλες μου οι εικόνες είναι μια αέναη προσπάθεια να πάω κόντρα σε εκείνα που ήταν συμβατά με την ηλικία μου, για να πετύχω την αγιοσύνη. Ονειρευόμουν να γίνω αρχιμανδρίτης ή ιεραπόστολος. Θυμάμαι, δεκαπεντάχρονος εγώ, τις γριούλες να μου φιλάνε το χέρι και να με αποκαλούν δέσποτα. Αυτό ερχόταν σε ρήξη με την οικογένεια, που ήθελε πανεπιστήμιο, πράγμα που επιτεύχθη με την είσοδό μου στη Νομική σχολή. Όμως, είχα αρχίσει να αναζητώ αλλού το όνειρο. Ολομόναχος στην πρωτεύουσα, άρχισα να ψάχνω για δραματικές σχολές και το ένστικτό μου με οδήγησε στη σχολή του Κάρολου Κουν, κρυφά από τη μητέρα γιατί θεωρείτο όνειδος το επάγγελμα».
Σπουδάζει κρυφά στη δραματική, ωστόσο τα… δράματα άρχισαν, όμως, όταν αποκάλυψε στη μητέρα του πως αντί να μελετά νομικά, εμφανιζόταν στο πλευρό του Γιώργου Μαρίνου. «Όταν μεταπήδησα στη ‘‘Μέδουσα’’ του Γιώργου Μαρίνου τηλεφώνησα στη μητέρα μου και της είπα την αλήθεια. Τη μέρα της πρεμιέρας, λοιπόν, παρέλαβα το γράμμα της: ‘‘Είσαι ένα τίποτα, χαμένο κορμί του κόσμου. Κι εμένα θα με βγάλεις από τον κόσμο, αλλά κι εσύ καλό δεν θα ‘χεις. Θα αρρωστήσεις, αλλά ούτε θα γυρίσω να σε κοιτάξω. Εμείς σε σπουδάζουμε στα πανεπιστήμια κι εσύ μπήκες στις πιο ελεεινές πόρτες’’. Ήρθαν να με δουν οικογενειακώς σε ένα πρόγραμμα που συμμετείχε και ο Μπονάτσος με τη Μαρίνα και ενθουσιάστηκαν».
Σεζόν
Ακολούθησαν δύο σεζόν στο πλευρό του Γιώργου Μαρίνου, του θρυλικού showman. Ο Θάνος Αλεξανδρής αποκαλύπτει στην «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» άγνωστες πτυχές της προσωπικότητάς του. «Πριν την εμφάνιση του Γιώργου έπρεπε αυστηρά να σταματήσει το φαγοπότι, γιατί ο ήχος από τα μαχαιροπήρουνα τον αποσυντόνιζε.
Μια φορά κινδύνεψε να απολυθεί σερβιτόρος, γιατί ο θόρυβος από τον φελλό της σαμπάνιας θεωρήθηκε εκκωφαντικός την ώρα που ερμήνευε το «Ηθοποιός σημαίνει φως», έστω και αν η σαμπάνια στη «Μέδουσα» ισοδυναμούσε με δυο μηνιάτικα δημοσίων υπαλλήλων.
Κάθε τι στο μαγαζί, όπως η πρεμιέρα, οι επιλογές καλλιτεχνών αλλά και των σερβιτόρων, εξαρτιόταν από τα άστρα. Όταν έμαθε το ζώδιό μου, φώναξε έξαλλος τον επιχειρηματία να με απολύσει, γιατί σαν δίδυμος, ένιωθε πως δεν θα έκανε χωριό με το δικό μου. Το ξέχασε γρήγορα και συνεργαστήκαμε και για την επόμενη χρονιά».
Ο Θάνος Αλεξανδρής υπήρξε κολλητός φίλος της Μαλβίνας Κάραλη, μια από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της χώρας, που υπηρέτησε τα γράμματα και το πέρασμά της από την τηλεόραση παραμένει θρυλικό. «Ήμουν Γυμνάσιο, όταν άκουσα στη Χαλκίδα να μιλάνε για μια Μαρία Σακκά, η οποία πριν εμπλακεί με τα ΜΜΕ ήταν η σταρ της πόλης.
Πρόκειται για την μικρή Μαλβίνα, που στα 13 της ζωγράφισε γυμνή την πολιούχο της πόλης, Αγία Παρασκευή, προκαλώντας μέγα σκάνδαλο στη Χαλκίδα. Στα 16 της, εγκυμονούσα και με σχολική ποδιά διαπληκτιζόταν με περαστικούς, δημιουργώντας τον δικό της μύθο», θυμάται και συνεχίζει με νοσταλγική διάθεση: «Στα γυρίσματα της εκπομπής «Η πόλις εάλω» στην κρεαταγορά του Ρέντη, η Μαλβίνα σέρβιρε πατσά σε μεθυσμένους θαμώνες από σκυλάδικα. Τα ξημερώματα πηγαίναμε στην οδό Φυλής έξω από μπορντέλα και σταματούσαμε πελάτες για να τους απαγγείλει Μποντλέρ και Καβάφη. Άρχιζαν να μας κράζουν βλέποντας μια τρελή να εκστομίζει ακαταλαβίστικα και ο ξαναμμένος φαντάρος που μετρούσε τα κέρματα για να συνευρεθεί με τη Τζέσικα, που τα κάνει όλα κοίταζε έκθαμβος. Θυμάμαι στην πρεμιέρα της εκπομπής «Ντάλε – Ντάλε» στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ που ενώ όλοι οι ιθύνοντες περίμεναν την κουλτουριάρα να πετάξει ατάκες από Κούντερα με μουσική Χατζιδάκι, αυτή έκανε πρεμιέρα με Μανώλη Αγγελόπουλο. Καλωσόριζε τους ακροατές στέλνοντας την αγάπη της στα σκυλάδικα της περιφέρειας και στους φαντάρους, κάνοντας τους ιθύνοντες του σταθμού να σταυροκοπιούνται.
‘‘Μαλβίνα, ο γιος μου φεύγει αύριο φαντάρος και θέλαμε ένα μαγκιόρικο τραγούδι για τον λεβέντη μας’’, έλεγε στο τηλέφωνο μια ακροάτρια και η Μαλβίνα απήντησε: Νομίζω ταιριάζει το: ‘‘Ντύσου πρόχειρα και βγάλε το κραγιόν σου’’. Θυμάμαι βραδιές που νταλικέρηδες πάρκαραν έξω από τον σταθμό τις νταλίκες τους για να χαιρετήσουν τη θεά».
Η Παλόμα
Μιλώντας για την εποχή των νυχτερινών κέντρων δεν μπορεί να μην αναφερθεί στην Παλόμα, τραγουδίστρια που λατρεύτηκε όσο λίγες. «Στα ‘‘Αραπάκια’’ παρήλαζε ολόκληρη η κρεαταγορά, λέσχες, καφενεία, φαντάροι και ποδοσφαιριστές. Το ‘‘Εγώ είμαι η Παλόμα, δεν είμαι η Μαντόνα’’, υπήρξε το σουξέ της και η επαναλαμβανόμενη ατάκα στην πίστα ‘‘τ’ αγόρια μας’’, σήμα κατατεθέν για τους θαυμαστές των ∆υτικών Προαστίων, που της είχαν προσδώσει το προσωνύμιο ‘‘η Βουγιουκλάκη του Αιγάλεω’’.
Πολλοί τη διεκδίκησαν με επιμονή και μερικές απόπειρες αυτοκτονίας. Μια φορά ένας μεθυσμένος, έβγαλε πιστόλι και απειλούσε να τη σκοτώσει και να τινάξει τα μυαλά του στον αέρα, αν δεν έμπαινε στο αυτοκίνητό του. ∆εν αγάπησε σχεδόν ποτέ και κανέναν.
Η ίδια έλεγε ‘‘Όταν από κάτω σε θέλουν και οι 100, νόμος είναι να παρακαλάς, αυτόν που δεν σε καταδέχεται’’. Υπήρξαν βράδια, που την περίμεναν απ’ έξω 20 αυτοκίνητα. Επιστρατευόταν όλο το προσωπικό, για να τη φυγαδεύσουν ενίοτε μεταμφιεσμένη».
Τον τελευταίο καιρό πληροφορούμαστε κακοποιητικές συμπεριφορές στον χώρο του θεάματος. Έτσι, πολλές φορές έχει έρθει στην μνήμη μου το «Αυτή η νύχτα μένει», ένα οδοιπορικό του Θάνου Αλεξανδρή στη νυχτερινή ζωή, η οποία κρύβει παγίδες και κινδύνους.
«Η περιπέτεια με τα σκυλάδικα, από την οποία προέκυψε το βιβλίο μου ‘‘Αυτή η νύχτα μένει’’ ήταν από τις πιο ευτυχείς περιόδους της ζωής μου. Γνώρισα υπέροχους ανθρώπους, μάγκες, ειλικρινείς και ποιητές που έπαιζαν πάντα με κανόνες. Ξέρετε τι έχω πάθει;
Παλιά έλεγα στους φίλους για κονσομασιόν, μαχαιρώματα και για όλα τα παράνομα και παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι. Από τότε που προέκυψαν όλα αυτά του θεάτρου, όταν διηγούμαι τις νυχτερινές περιπέτειες, νιώθω σαν να περιγράφω τα τρία γουρουνάκια».
Στα σκυλάδικα
Το βιβλίο του στη συνέχεια έγινε ταινία. Όπως αποκαλύπτει ο Θάνος Αλεξανδρής, αρκετές σκηνές που έζησε στα σκυλάδικα και έχουν μείνει χαραγμένες στην μνήμη του δεν τις είδαμε οπτικοποιημένες.
«Μια συγκλονιστική στιγμή που ήθελα διακαώς να μπει στη ταινία, αλλά δεν συμφώνησε ο Παναγιωτόπουλος, είναι όταν τραγουδίστρια την ώρα που έκανε κονσομασιόν σηκώθηκε να πάει στην τουαλέτα.
Ο πελάτης φώναξε τους σερβιτόρους και παρήγγειλε δέκα κιβώτια σαμπάνιες για να πλύνουν τη λεκάνη της τουαλέτας. Αυτή η σκηνή είναι η αποθέωση της υπέρβασης, γιατί μια τέτοια ενέργεια που περιμένεις να την κάνει ένας Άραβας, τελικά την κάνει ο γεωργός με τις γαλότσες. Μια άλλη μαγική σκηνή είναι όταν έβλεπα πελάτη να έχει στο τραπέζι μαύρη σακούλα σκουπιδιών γεμάτη με χιλιάρικα από την κρατική επιδότηση και να προσπαθεί να δελεάσει τραγουδίστριες για να συνευρεθεί μαζί τους».
Οι 10 «εντολές» της κονσοµασιόν
Αν ο Μωυσής έδωσε τις 10 εντολές εγώ θα αφήσω παρακαταθήκη τις 10 εντολές της κονσομασιόν, αν θέλετε να επιβιώσετε στον χώρο, μας λέει ο Θάνος Αλεξανδρής.
1
Αφήνεσαι άνευ ορίων στα χέρια του πελάτη και να τον βοηθήσεις να νιώσει άρχοντας. Όσα περισσότερα τον κάνεις να ξοδέψει, τόσο περισσότερο τον βοηθάς να νιώσει βασιλιάς. Αν του φας λίγα, θα νιώθει αποτυχημένος στον ρόλο που επέλεξε.
2
Στα τραπέζια πηγαίνεις σύμφωνα με τις οδηγίες του σερβιτόρου, γιατί μόνο αυτός ξέρει την «μάρκα» κοριτσιών που προτιμά ο «φορτωμένος» πελάτης και επειδή το άριστο εμπόρευμα αποτελεί μειοψηφία, θα πρέπει να κατανεμηθεί ισομερώς στα πρώτα τραπέζια που θα κάνουν και τους μεγάλους λογαριασμούς. Αν οι καλοί πελάτες είναι στα σπίτια τους, μπορούν τα κορίτσια να πάνε σε όποιο τραπέζι θέλουν, όμως αποκλείονται ποδοσφαιριστές και καλογυμνασμένοι νεαροί, γιατί αυτό εξοργίζει τους μεσήλικες. Σου λέει, εμείς τ’ ακουμπάμε και τα τεκνά θα γαμάνε;
3
Αν πληροφορηθούμε ότι το «θύμα» πήρε επιδότηση, η τραγουδίστρια μέχρι να φαγωθεί το πακέτο δεν το κουνάει από τη θέση της.
4
Η κονσομασιόν συνεχίζεται και τη μέρα, που είναι προέκταση της νύχτας. Τα κορίτσια θα δεχτούν προτάσεις, όπου εκεί τους δίνεται η δυνατότητα να αλιεύσουν καινούργιους πελάτες. Τέτοια ραντεβού καλύτερα να γίνονται το σούρουπο, διαφορετικά με τον ήλιο και χωρίς μακιγιάζ, θα χρειαστεί να ξανασυστηθούν.
5
Όταν κερνάνε ουίσκι οφείλεις να εξηγείς πως μια σαμπάνια είναι καλύτερα, γιατί δεν πειράζει το στομάχι και επι πλέον προσδίδει μια άλλη αίσθηση και αρχοντιά. Στην περίπτωση που ο μ@@@@ς επιμείνει, δέχεσαι να υποκύψεις, τουλάχιστον όμως το μπουκάλι να είναι chivas και τίποτα λιγότερο. Τα μπουκάλια πρέπει να αδειάζουν, όχι όμως να τα πίνουν, γιατί γίνονται έρμαια στις ορέξεις των πελατών.
6
Πώς όμως εξαφανίζεις το περιεχόμενο; Ακολουθεί αφήγηση του τραγουδιστή Γ. Λέκκα: Συνάδελφος με καλεί στο τραπέζι για να αδειάσουμε το μπουκάλι λέγοντας: Μόλις παίρνω αγκαλιά τον μ@@@@ εσύ θα χύνεις με τρόπο κάτω το ποτό. Αρχίζω να χύνω δεξιά και αριστερά και αφού έχουμε τελειώσει δυο σπέσιαλ γυρίζει ο πελάτης και λέει: «Αν γίνεται, ρίχνε το ποτό στο πλακάκι και όχι στο παπούτσι. Ξέρεις τα παγάκια μπαίνουν στο παπούτσι και σε λίγο δεν θα το νιώθω το πόδι μου».
7
Εκτός από το ουίσκι λεφτά φέρνουν και τα πιάτα και τα λουλούδια για αυτό συνήθως υποκρίνονται, ότι το συγκεκριμένο τραγούδι φέρνει μνήμες καλό είναι να εμφανιστεί και ένα δάκρυ, ώστε να τον αναγκάσουν να παραγγέλνει συνέχεια.
8
Απαραίτητη προϋπόθεση για να τον έχεις κάθε βράδυ, είναι να μη του κάτσεις με την πρώτη, αλλιώς δεν θα τον ξαναδείς ποτέ.
9
Απαγορεύονται τα αγαπητιλίκια με νεαρούς, εκτός αν είναι γόνοι πλουσίων. Επίσης, αποκλείονται οι σερβιτόροι και οι μουσικοί.
10
Ανάλογα με την συγκομιδή επιλέγουν πόλεις γιατί τότε διακινείται χρήμα και οι περίοδοι που αγρότες παίρνουν τις επιδοτήσεις, είναι στιγμές που θυμίζουν σκηνές από το «καλώς ήρθες δολάριο».
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ελπίδα Νίνου: Οι «προφητικές» αναρτήσεις της συζύγου του Πέτρου Φιλιππίδη
Μαρία Αλεξάνδρου: Η γνωστή ηθοποιός ερωτικών ταινιών καταγγέλλει απαγωγή και άγριο ξυλοδαρμό από έξι γυναίκες