Την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας μετά την έξοδο από την πανδημική κρίση παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας σε ειδική εκδήλωση. Σε αυτή συμμετέχει το οικονομικό επιτελείο του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και επιστήμονες από τον χώρο της οικονομίας.
Το σύνολο των προτάσεων που αφορούν την ενίσχυση της ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι κοστολογημένο στα 5,7 δις ευρώ.
Τον τελευταίο χρόνο η χώρα μας κατέγραψε την τρίτη μεγαλύτερη ύφεση στην ευρωζώνη, 7 στα 10 νοικοκυριά έχασαν πάνω από το ¼ του εισοδήματός τους (μέσος όρος μείωσης 27,2%), ενώ 1 στις 3 επιχειρήσεις κινδυνεύει τώρα με λουκέτο, ανέφερε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνοντας ότι αυτή η κατάσταση «δεν αντιμετωπίζεται ούτε με ευχολόγια ούτε και με παλιές συνταγές”. Όπως μάλιστα σημείωσε η κυβέρνηση είναι ξεκάθαρο ότι δεν διαθέτει τέτοιο σχέδιο, όπως ξεκάθαρο είναι πια και ότι δεν μπορεί».
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στηρίζεται σε τρεις κεντρικούς πυλώνες:
Μέτρα για το ιδιωτικό χρέος της πανδημίας
α. Οφειλές προς το Δημόσιο
β. Οφειλές προς τις Τράπεζες
Μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία από την αρχή της πανδημίας έως και το τέλος του 2020 έχουν δημιουργηθεί νέα χρέη ύψους 17 δις ευρώ προς το δημόσιο και τις Τράπεζες ( 7 και 10 αντιστοίχως). Μίλησε για ωρολογιακή βόμβα που εάν δεν αντιμετωπιστεί δραστικά οι συνέπειες θα είναι ολέθριες: Συρρίκνωση της κατανάλωσης και των επενδύσεων, αύξηση της ανεργίας, μείωση των δημοσίων εσόδων. Στον βαθμό δε που θα συνοδευτεί από γενικευμένες πτωχεύσεις στην βάση του νέου πτωχευτικού κώδικα θα οδηγήσει σε νέο κύμα φτωχοποίησης με πρώτα θύματα τους ευάλωτους και τους πολίτες των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
Σε ό,τι αφορά τις Οφειλές προς το Δημόσιο ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προτείνει:
Για χρέη που δημιουργήθηκαν ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμα από τον Μάρτιο του 2020 μέχρι τουλάχιστον και το τέλος Αυγούστου του 2021 και αφορούν:
α. φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας κατά την περίοδο της πανδημίας
β. επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους με προϋπόθεση ένταξης στη ρύθμιση και διατήρηση των θέσεων και σχέσεων εργασίας για τουλάχιστον 1 έτος
-Την πλήρη διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων
-Τη διαγραφή μέρους βασικής οφειλής για συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών
-Την αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε 120 δόσεις με χαμηλό ή μηδενικό επιτόκιο
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διευκρίνισε ότι η διαγραφή μέρους της βασικής οφειλής θα αφορά:
-Φόρο εισοδήματος
-Τέλος επιτηδεύματος
-ΕΝΦΙΑ
-Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους
-Εισφορά αλληλεγγύης
Κριτήριο για το ποσοστό της μείωσης της βασικής οφειλής θα είναι το ποσοστό απώλειας εισοδήματος την περίοδο της κρίσης για τα νοικοκυριά και το ποσοστό της μείωσης του τζίρου για τις επιχειρήσεις.
Ειδικότερα:
-Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% μείωση της βασικής οφειλής κατά 40%
-Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 30-40% μείωση της βασικής οφειλής κατά 50%
-Για μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40% μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%.
-Η πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων καθώς και οι δόσεις θα εφαρμόζονται σε όλους, ακόμη και σε εκείους που έχουν μείωση εισοδήματος ή τζίρους κάτω από 10%
-Για τα χρέη προς τις Τράπεζες ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προτείνει για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες
Αναστολή πληρωμών
-Περίοδο χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές
-Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής με αναπροσαρμογή επιτοκίου
-Διαχωρισμό οφειλών σε εξυπηρετήσιμες και μη με ρύθμιση του πρώτου μέρος και πάγωμα του δεύτερου
-Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους οφειλέτες
Ο Αλέξης Τσίπρας είπε ότι στον νομοθετικό σχεδιασμό περιλαμβάνονται η συμμετοχή του ρόλου του δημοσίου μέσω του ΤΧΣ και η δημιουργία νέων εγγυοδοτικών σχημάτων με κοινωνικά κριτήρια και εστίαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικοτητα. Επίσης,η διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας που τυχόν υπολογίστηκαν κατά την κρίσιμη περίοδο.
Η αναστολή πτωχεύσεων και λήψης μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης
Το πάγωμα της τοκοφορίας
Η μικρή απώλεια των ρυθμίσεων
Ενίσχυση ρευστότητας μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού
-Μέσω ενός προγράμματος κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με ύψος ενίσχυσης ίσο με το 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι επιχειρήσεις το 2019 και αποπληρωμή από το 2023 και έως 5 έτη.
-Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας
Η επιδότηση θα πρέπει να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών και προτείνεται να έχει διάρκεια 6 μηνών. Ο εργοδότης θα οφείλει να διατηρήσει το σύνολο των εργαζομένων του για επιπλέον 6 μήνες μετά τη λήξη της επιδότησης χωρίς μεταβολή των εργασιακών τους σχέσεων
-Μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα
-Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας και τραπεζικού δανεισμού, μέσω προγράμματος εγγυήσεων με υψηλό ποσοστό δημόσιας κάλυψης έως 90% κάθε δανείου-χωρίς όριο ανώτατου ποσοστού κάλυψης
-Ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες
Ενεργοποίηση του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων
-Ρύθμιση των οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ με διευκόλυνση πληρωμής σε τουλάχιστον 24 δόσεις
-Διαγραφή του τέλους επιτηδεύματος στη βάση των μηνών αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης
-Μείωση ΦΠΑ εστίασης στο 6% για το πρώτο εξάμηνο από την έναρξη της δραστηριότητας στον κλάδο
Αναφερόμενος στον τρίτο πυλώνα της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ο Αλέξης Τσίπρας είπε ότι αποτελεί ένα μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, ένα σταθερό πλαίσιο που θα καλύπτει όλες τις κατηγορίες οφειλετών και οφειλών
Ως εκ τούτου είπε «καταργούμε τον ακραία αντικοινωνιακό πτωχευτικό νόμο της ΝΔ και επαναφέρουμε την προστασία της κύριας κατοικίας και τη δεσμευτικότητα των ρυθμίσεων για τους πιστωτές και κυρίως για τις Τράπεζες».
Ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης ιδιωτικού χρέους
-Πλαίσιο ρύθμισης για τις επιχειρήσεις με τον πτωχευτικό κώδικα που ίσχυε πριν από την κατάργησή του με απαραίτητες βελτιώσεις και με την πραγματική έννοια της δεύτερης ευκαιρίας.
-Πλαίσιο ρύθμισης για τα φυσικά πρόσωπα και τα νοικοκυριά που εισάγει εξωδικαστικό ηλεκτρονικό στάδιο και περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας
-Πλέγμα ρυθμίσεων για οφειλές προς το Δημόσιο
Για τις επιχειρήσεις: Αλλάζει ο εξωδικαστικός μηχανισμός και οι τράπεζες δεν έχουν τον απόλυτο έλεγχο της διαδικασίας.
Οφειλές προς θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΕΦΚΑ, Τράπεζες)
-Δεν απαιτείται η αποδοχή της έναρξης της διαδικασίας από τους πιστωτές
Η ρύθμιση προκύπτει από ηλεκτρονική πλατφόρμα
Για τις απλές και συνηθισμένες περιπτώσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν οφειλές στο δημόσιο και σε κάποιες τράπεζες η ρυθμιση προκύπτει αυτοματοποιημένα από την πλατφόρμα και είναι δεσμευτική για τους πιστωτές
Για τις πιο σπάνιες σύνθετες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρήσεων με σύνθετα χρέη, θα απαιτείται έλεγχος βιωσιμότητας και θα προηγείται της ρύθμισης διαπραγμάτευση πιστωτών και οφειλέτη.
Για τα νοικοκυριά
Θα υπάρχει εξωδικαστική διαδικασία: Ο οφειλέτης θα κάνει την αίτηση στην πλατφόρμα. Θα απαιτείται η συναίνεσή του για άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να γίνει επεξεργασία της αίτησής του. Μετά τον έλεγχο θα εμφανίζεται αυτοματοποιημένα η προτεινόμενη ρύθμιση από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα είναι δεσμευτική και για τους πιστωτές. Διατηρείται η δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Προστασία της πρώτης κατοικίας
-Άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας των λαϊκών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στην δικαστική διαδικασία, ενώ για ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών η χορήγηση ρύθμισης θα συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων
-Για τα ρυθμισμένα δάνεια νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων σχεδιάζεται η δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αναδιαρθρώσεων εντός της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα επιχορηγεί υπό προϋποθέσεις τμήμα της ρυθμισμένης οφειλής που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ο οφειλέτης
Για τον αγροτικό κόσμο
-Πλήρης υπαγωγή στις προαναφερόμενες ρυθμίσεις των αγροτικών χρεών που βρίσκονται σε ειδικούς εκκαθαριστές-όπως η Αγροτική Τράπεζα
-Ειδική προστασία των παραγωγικών περιουσιακών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό των αγροτών έναντι οποιαδήποτε ρευστοποίησης