Για τους σημερινούς 50άρηδες, ο Τζέρι Ντρέικ αποτελούσε μία από τις γνώριμες φυσιογνωμίες των παιδικών χρόνων μας. Οι περιπέτειες του Mister No, όπως λεγόταν ο βετεράνος πιλότος, έβαλαν το μυστήριο και τα εξωτικά τοπία στην καθημερινότητά μας. Η ζούγκλα του Αμαζονίου αποτελούσε έναν μαγικό προορισμό και η πτήση με το υδροπλάνο έμοιαζε στα μάτια μας ως η υπέρτατη εμπειρία. Και αν ακόμα δεν καταφέραμε οι περισσότεροι να φτάσουμε μέχρι τον μεγαλύτερο ποταμό της Γης, σε υδροπλάνο μπορεί να μπούμε, και μάλιστα σύντομα.
∆ρομολόγια
«Ήμουν νια και γέρασα» αντέδρασε μια συνάδελφος στην αναφορά ότι ενδεχομένως να πραγματοποιηθούν τον Αύγουστο τα πρώτα δρομολόγια με διασύνδεση των εκατοντάδων ελληνικών νησιών μεταξύ τους αλλά και με την ηπειρωτική χώρα. «Κάλλιο αργά παρά ποτέ» ήταν η απάντηση στο σχόλιό της.
∆ιότι μπορεί να μπήκαν τα υδροπλάνα στον δημόσιο διάλογο το 2005, αλλά έπειτα από 16 χρόνια, με απανωτά πισωγυρίσματα, το 2021 μοιάζει ως η χρονιά υλοποίησης μίας από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα πλάνα των δύο εταιρειών που ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο, το σύνολο της επένδυσης μπορεί να αγγίξει το μισό δισ. ευρώ! Το γράψαμε ολογράφως για να μη γίνει κάποια παρανόηση στο
ποσό. Ότι άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη των δρομολογίων γίνεται
αντιληπτό και από την επένδυση γερμανικού fund, το οποίο εισήλθε στη μία εταιρεία. Συγκεκριμένα, προ τριμήνου, οι Γερμανοί προχώρησαν μέσω της Αxionair Limited -στην οποία κατέχουν το 55%- στην εξαγορά από την AΚΤΩΡ Facility Management της εταιρείας DMLP (10%) και της Μαρίας Τόκτωρ (10%). Έτσι μπήκαν για τα καλά σε μια υποσχόμενη αγορά.
Υπάρχει, όμως, και η Hellenic Seaplanes που ιδρύθηκε τον Μάιο του 2013 με την υπογραφή του νόμου Ν. 4146/18-4-2013 περί λειτουργίας υδροπλάνων και υδατοδρομίων με σύνθημα «Ενώνουμε την Ελλάδα».
Για να αντιληφθεί κάποιος την πρόοδο που έχει συντελεστεί, αρκεί να αναφέρουμε ότι η Hellenic Seaplanes ολοκληρώνει την κατασκευή 15 ιδιόκτητων υδατοδρομίων σε Τήνο, Πάτμο, Σκύρο, Αμφιλοχία, Κύμη, Αιδηψό, Οινούσσες, Πάτρα, Σκόπελο, Αλόννησο, Σητεία, Κάρυστο, Χαλκίδα, Χίο και Ψαρρά! Παράλληλα προχωρούν και οι εγκαταστάσεις σε άλλες περιοχές, καθώς στόχος είναι η ένταξη στο πρόγραμμα τουλάχιστον 100 πλωτών αεροδρομίων.
Κι επειδή πολλοί μπορεί να αναρωτηθούν τι περιλαμβάνει κάθε εγκατάσταση, θα σταθούμε αρχικά στον χώρο ελέγχου αποσκευών και επιβατών. Με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Όπως αυτά που βρίσκονται στα κανονικά αεροδρόμια. Όχι, όμως, με τέτοιο συνωστισμό. Στην εποχή του κορωνοϊού είναι απαραίτητη και αυτή η επισήμανση. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι το μεγαλύτερο υδροπλάνο χωράει 19 επιβάτες, ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι καλύπτονται και τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Τόσο στη διάρκεια των ελέγχων όσο και στην αίθουσα αναμονής των επιβατών.
Από κει και πέρα, κάθε υδατοδρόμιο διαθέτει σκάφος ασφαλείας, που προηγείται της απογείωσης και της προσθαλάσσωσης. Υπάρχει γέφυρα για τη σύνδεση με τη μαρίνα-προβλήτα, για να γίνονται με ασφάλεια η επιβίβαση και η αποβίβαση. Και όλα αυτά, βεβαίως, με περίφραξη ασφαλείας.
Τα οφέλη
Ποιο είναι το όφελος των πολιτών με τα υδροπλάνα; Πρώτα απ’ όλα η διασύνδεση των νησιών. Μην ξεχνάμε ότι συχνά-πυκνά ακούμε πολίτες από τα νησιά της λεγόμενης άγονης γραμμής να εκφράζουν παράπονα ότι η διασύνδεσή τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα της περιοχής τους γίνεται κάθε δύο ή τρεις μέρες.
Σε κάποιες περιπτώσεις και μία φορά την εβδομάδα. Επίσης για να πάει κάποιος από το Ρέθυμνο στη Σαντορίνη, για παράδειγμα, θα χρειαστεί με το καράβι περίπου πέντε ώρες. Με το υδροπλάνο η απόσταση καλύπτεται μέσα σε 45 λεπτά! Άρα, ο Γερμανός τουρίστας που έχει επιλέξει το Ρέθυμνο για τις διακοπές του, μπορεί να πεταχτεί ένα πρωινό στη Σαντορίνη για να δει από κοντά την Καλντέρα και το βράδυ να επιστρέψει στη βάση του. Το ίδιο μπορεί να συμβεί με 100άδες νησιά και προορισμούς. Άρα, τα υδροπλάνα θα συμβάλουν και στον τουρισμό με αύξηση των δυνατοτήτων που θα έχει κάθε επισκέπτης της χώρας μας.
Πάμε τώρα να δούμε τι απομένει για να αρχίσουν τα δρομολόγια. Πρώτα απ’ όλα η πιστοποίηση ασφαλείας των υδροπλάνων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Το μοναδικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ειδικός στην Ελλάδα και γι’ αυτό θα προσκληθεί εμπειρογνώμονας από το εξωτερικό. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν χώρες που χρησιμοποιούν ήδη υδροπλάνα. Η Κροατία, η Ιταλία, η ∆ανία, οι σκανδιναβικές χώρες έχουν ήδη αξιοποιήσει τη δυνατότητα των θαλάσσιων διασυνδέσεων μέσω… αέρα. Αυτή η λεπτομέρεια, άλλωστε, έπαιξε τον ρόλο της για να διευθετηθούν όποιες
εκκρεμότητες υπήρχαν με τη νομοθεσία και έβαζαν σε κίνδυνο την επένδυση. Το θεσμικό πλαίσιο βρέθηκε και θωρακίστηκε. Άρα, ας ετοιμαζόμαστε για την πρώτη εμπειρία μας με υδροπλάνο. Κι αν έχετε απορία ποια διαδρομή θα επιλέξει ο υπογράφων, η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Κέρκυρα – Λίμνη Ιωαννίνων!
Όπως δημοσιεύτηκε στη «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ανάκαμψη σε ζήτηση ακινήτων: Οι 10 περιοχές «φιλέτα» για αγορά- ενοικίαση σε Αττική, Θεσσαλονίκη
Ο Γιώργος Λιάγκας νέος αντιπρόεδρος της ΑΕΛ