- Η τελική φάση του διαγωνισμού με την υποβολή των οικονομικών προσφορών αναμένεται να διεξαχθεί τον προσεχή Οκτώβριο.
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η διαδικασία συγκρότησης των σχημάτων που θα διεκδικήσουν τη «χρυσή σύμβαση» της Αττικής Οδού.
Ορόσημο θεωρείται η 20ή Απριλίου, οπότε και θα πρέπει να υποβληθούν οι προτάσεις -κατ’ αρχάς- εκδήλωσης ενδιαφέροντος, εν μέσω μιας ρευστής κατάστασης με τον πληθωρισμό ένεκα της ρωσο-ουκρανικής κρίσης.
Η τελική φάση του διαγωνισμού με την υποβολή των οικονομικών προσφορών αναμένεται να γίνει περί τον προσεχή Οκτώβριο.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει ανεβάσει στα ύψη τον πήχη για το προσδοκώμενο τίμημα (ακόμη και υπερδιπλάσιο του αντίστοιχου για την Εγνατία Οδό).
Σκοπός της διοίκησης του Ταμείου (Δημήτρης Πολίτης – Παναγιώτης Σταμπουλίδης) είναι η υποβολή των δεσμευτικών προτάσεων να ολοκληρωθεί μέσα στο 2022, για να μην υπάρξει κάποιο κενό στη λειτουργία του οδικού άξονα.
Η Αττική Οδός περιλαμβάνει την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων) και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (μήκους περίπου 13 χιλιομέτρων).
Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, που περιλαμβάνει τμήμα της Λεωφόρου ΝΑΤΟ και εκτείνεται κατά μήκος περίπου πέντε χιλιομέτρων, αποτελεί επίσης τμήμα της Αττικής Οδού.
Ο οδικός άξονας διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους (26 κατασκευασμένους και τρεις προγραμματισμένους για το μέλλον) με το κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής.
Για την είσπραξη των διοδίων λειτουργούν επί του παρόντος 195 λωρίδες διοδίων σε 39 σταθμούς διοδίων (6 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και 33 πλευρικοί).
Πρόκειται για τον πιο κερδοφόρο παραχωρημένο αυτοκινητόδρομο της χώρας, έχοντας καταγράψει έσοδα από διόδια που προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ κατά την τελευταία δεκαπενταετία.
Οι «μνηστήρες»
Μεταξύ των υποψηφίων (σ.σ. 12-15 ενδιαφερόμενοι) συγκαταλέγονται διεθνείς όμιλοι, θεσμικοί επενδυτές (infrastructure funds), αλλά και οι μεγαλύτεροι ελληνικοί όμιλοι.
Μέχρι τώρα επιβεβαιώνεται το σχήμα των Mytilineos – Vinci (σ.σ. δύο εταιρείες που έχουν διεκδικήσει και την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού), η συνέχεια της στενής συνεργασίας ΕΛΛΑΚΤΩΡ – AVAX, η συμφωνία του Macquarie με εταιρεία συμφερόντων Κοπελούζου. Αναφερόμαστε στην αυστραλιανή Macquarie, που εδώ και καιρό βολιδοσκοπεί την ελληνική αγορά για την αναζήτηση «παραθύρου ευκαιρίας» σε έργα υποδομών με καλές αποδόσεις.
Επίσης, δεδομένη κρίνεται η συμμετοχή του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ισχυρό ξένο παίκτη. Στους ενδιαφερόμενους… έξωθεν περιλαμβάνονται η ισπανική Roadis, η Archirodon, το αμερικανικό fund KKR, η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Brisa, η ιταλική Autostrade, το αμερικανικό DIG Capital Partners και το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP.
Οι νυν μέτοχοι
Σήμερα, μέτοχοι της Αττικής Οδού είναι η θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με ποσοστό 65,7%, η κατασκευαστική ΑΒΑΞ με ποσοστό 24,2%, ποσοστό 10% κατέχει η ΕΤΕΘ ΑΕ, μέλος του ομίλου ΑΒΑΞ, και το υπόλοιπο οριακό ποσοστό η EGIS PROJECTS.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο του 2018 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ είχε αποκτήσει το 13% της Αττικής Οδού μέσω διαγωνισμού της Τράπεζας Πειραιώς ανεβάζοντας το ποσοστό της στο σημερινό 65,7%, με τίμημα 37.500.000 ευρώ.
Έσοδα… έξοδα
Τα τελευταία 15 χρόνια η Αττική Οδός έχει έσοδα της τάξεως των 3 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αθροιστικά φθάνουν τα 770.000.000 ευρώ.
Η καθαρή θέση της εταιρείας διαμορφώθηκε το 2020 στα 270.000.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι το 2024, οπότε και λήγει η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, το ποσό της καθαρής θέσης θα διανεμηθεί στους μετόχους. Εντός του 2021, οι μέτοχοι της Αττικής Οδού μοιράστηκαν το ποσό των 82.800.000 ευρώ, μέσα από μια διαδικασία μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου της.
Το 2020 που υπάρχουν δημοσιευμένα στοιχεία, η Αττική Οδός εμφάνισε έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου 151.500.000 ευρώ έναντι 192.700.000 ευρώ το 2019. Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων μειώθηκαν σε 106.200.000 ευρώ από 134.000.000 ευρώ, τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 48.700.000 ευρώ από περίπου 72.000.000 ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 63.300.000 ευρώ από 91.500.000 ευρώ.
Το κόστος πωληθέντων της Αττικής Οδού είναι αυξημένο ως ποσοστό επί των εσόδων, καθώς διαμορφώνεται σε 90.700.000 ευρώ από 98.700.000 ευρώ. Στην περίπτωση της Αττικής Οδού, το κόστος πωληθέντων δεν είναι άλλο από τις δαπάνες για τη συντήρηση του δρόμου, οι οποίες αφαιρούνται από τα έσοδα, πρακτική όμως που δεν συναντάται σε αντίστοιχες συμβάσεις παραχώρησης.
Αναλυτές εκτιμούν πως η Αττική Οδός αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά assets που βρίσκονται αυτήν την περίοδο σε διαγωνιστική διαδικασία.
Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις, τότε το τίμημα μπορεί και να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, δεδομένης της μέχρι τώρα πορείας του αυτοκινητοδρόμου σε επίπεδο εσόδων και κυκλοφορίας, αλλά και των μελλοντικών προοπτικών.