Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024

Αρχίζει το «αυστηρό» διαδίκτυο στην ΕΕ – Νέος νόμος-πλαίσιο για τη διαφάνεια και την ασφάλεια

Σε εφαρμογή τέθηκε  από την Παρασκευή 25/08 ο νέος νόμος-πλαίσιο για τη διαφάνεια και την προστασία των χρηστών του διαδικτύου

Ό,τι απαγορεύεται εκτός σύνδεσης πρέπει να απαγορεύεται στο διαδίκτυο. Αυτό είναι το πνεύμα του ευρωπαϊκού κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) που βρίσκεται σε ισχύ από την Παρασκευή 25 Αυγούστου.

Το κείμενο, που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2020 και αποτέλεσε αντικείμενο ταχείας διαπραγμάτευσης σε θεσμικό επίπεδο, είναι ένας από τους δύο πυλώνες της Ένωσης για τη ρύθμιση του ψηφιακού τοπίου και ειδικότερα των κολοσσών του διαδικτύου.

Τα κοινωνικά δίκτυα, οι μηχανές αναζήτησης και οι πλατφόρμες όπως η Apple, η Google, το TikTok, η Amazon… έχουν πλέον πρόσθετες υποχρεώσεις για την καταπολέμηση της διάδοσης παράνομου περιεχομένου, της ρητορικής μίσους, της παραπληροφόρησης ή ακόμα και της εμπορικής απάτης.

Η Άσα Άλεν, από το Κέντρο για τη Δημοκρατία και την Τεχνολογία (Advocacy Director for Europe, Online Expression & Civic Space) εξηγεί τι θα αλλάξει: «Οι χρήστες θα μπορούν με μεγαλύτερη διαφάνεια να παρακολουθούν τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνονται οι αποφάσεις εποπτείας περιεχομένου. Θα έχουν περισσότερες επιλογές σχετικά με το περιεχόμενο στο οποίο συμμετέχουν. Έτσι, για παράδειγμα, μπορούν να εξαιρεθούν από την εξατομικευμένη διαφήμιση ή μπορούν να προσδιορίσουν ότι το περιεχόμενο που βλέπουν παρουσιάζεται με χρονολογική σειρά αντί να γίνεται με τις παραμέτρους των συστημάτων που βασίζονται σε τεράστιες ποσότητες συλλογής δεδομένων. Θα υπάρχουν περισσότεροι μηχανισμοί για παράπονα και μηχανισμοί επανόρθωσης για μεμονωμένους χρήστες».

Για την ώρα υπάγονται στη νέα νομοθεσία οι 19 μεγαλύτερες εταιρείες με πάνω από 45 εκατ. μηνιαίους χρήστες
Η εφαρμογή του νέου κανονισμού καλύπτει επί του παρόντος μόνο τις 19 μεγαλύτερες εταιρείες, εκείνες με πάνω από 45 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες. Οι υπόλοιποι έχουν προθεσμία μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 για να συμμορφωθούν με τη νέα νομοθεσία. Οι ψηφιακοί κολοσσοί ανακοίνωσαν τις τελευταίες ημέρες τα μέτρα που λαμβάνουν για να προσαρμοστούν σε αυτό το νέο περιβάλλον.

«Είδαμε αρκετές πλατφόρμες να εμφανίζονται τις τελευταίες ημέρες για να περιγράψουν ορισμένα από τα μέτρα που θα υιοθετήσουν. Η Meta, για παράδειγμα, η Google, το Snapchat και το Tik Tok έχει περιγράψει ορισμένα από τα μέτρα που θα υιοθετήσουν, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο θα αυξήσουν τη διαφάνει για τους χρήστες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και φυσικά πώς αυτό θα επηρεάσει το κοινό σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, είναι ενδιαφέρον ότι το Tik Tok και η εταιρεία που γνωρίζαμε ως Twitter υποβλήθηκαν σε τεστ αντοχής στις αρχές του καλοκαιριού, στα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημείωσε ότι χρειαζόταν πραγματικά πολύ περισσότερη δουλειά προκειμένου και οι δύο πλατφόρμες να συμμορφωθούν με τη νομοθεσία» προσθέτει η Άσα Άλεν.

Ορισμένες στοχευμένες διαφημίσεις, ιδίως αυτές που απευθύνονται σε ανηλίκους, απαγορεύονται πλέον, όπως αυτές που βασίζονται σε ευαίσθητα δεδομένα όπως ο σεξουαλικός προσανατολισμός ή η θρησκεία. Σε περίπτωση παράβασης, οι εταιρείες κινδυνεύουν με πρόστιμο έως και 6% του παγκόσμιου τζίρου τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ