Σημαντικές αποκαλύψεις για το ρόλο της Ευρώπης στην κατασκευή των ιρανικών drones-καμικάζι, τα οποία χρησιμοποιούν οι Ρώσοι στον πόλεμο στην Ουκρανία ήρθαν στο φως της δημοσιότητας.
Σύμφωνα με το Κίεβο τα ιρανικά drones-καμικάζι, που χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία στην Ουκρανία έχουν διάφορα ευρωπαϊκά εξαρτήματα. Συγκεκριμένα ο Guardian επικαλείται μυστικό έγγραφο σύμφωνα με το οποίο τα ιρανικά drones – καμικάζι που χρησιμοποιήθηκαν στις τελευταίες επιθέσεις σε πόλεις της Ουκρανίας είναι γεμάτα με ευρωπαϊκά εξαρτήματα. Ωστόσο παρά τα στοιχεία από το ουκρανικό έγγραφο δεν υπάρχει καμία ένδειξη για οποιαδήποτε παράβαση από τις δυτικές εταιρείες των οποίων τα εξαρτήματα έχουν εντοπιστεί.
Μια νύχτα νωρίτερα έγινε μια μαζική επιδρομή των drones «Shahid» σε όλη την Ουκρανία, ενώ οι ουκρανικές δυνάμεις διατείνονται πως κατέρριψαν 26 από τα 38 μη επανδρωμένα οχήματα.
Τι αναφέρει το ουκρανικό έγγραφο για τα drones
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με ένα μυστικό έγγραφο που έστειλε το Κίεβο στους δυτικούς συμμάχους του τα ιρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία στον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν διάφορα ευρωπαϊκά εξαρτήματα. Στο ίδιο έγγραφο η ουκρανική διοίκηση απευθύνει έκκληση για πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς για να επιτεθεί σε εγκαταστάσεις παραγωγής στη Ρωσία, το Ιράν και τη Συρία.
Το έγγραφο 47 σελίδων που υπέβαλε η κυβέρνηση της Ουκρανίας στις κυβερνήσεις της G7 τον Αύγουστο, αναφέρει ότι υπήρξαν περισσότερες από 600 επιδρομές σε πόλεις με τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) που περιείχαν δυτική τεχνολογία τους προηγούμενους τρεις μήνες.
Το έγγραφο της ουκρανικής κυβέρνησης τιτλοφορείται «Θάνατοι από μπαράζ χτυπημάτων: αναφορά για τα UAV Shahed-136/131» και συντάχθηκε με τη βοήθεια του κεντρικού ερευνητικού ινστιτούτου εξοπλισμών και στρατιωτικού εξοπλισμού της Ουκρανίας και των υπηρεσιών πληροφοριών της.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που περιήλθαν στην κατοχή του Guardian, 52 ηλεκτρικά εξαρτήματα κατασκευασμένα από δυτικές εταιρείες βρέθηκαν στο μη επανδρωμένο αεροσκάφος Shahed-131 και 57 στο μοντέλο Shahed-136, το οποίο έχει εμβέλεια πτήσης 2.000 χιλιομέτρων και ταχύτητα πλεύσης 180 χιλιομέτρων την ώρα.
Πέντε ευρωπαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης μιας πολωνικής, που είναι θυγατρική μιας βρετανικής πολυεθνικής, κατονομάζονται ως οι αρχικοί κατασκευαστές των εξαρτημάτων που εντοπίστηκαν. «Μεταξύ των κατασκευαστών είναι εταιρείες με έδρα στις χώρες του συνασπισμού κυρώσεων: Ηνωμένες Πολιτείες, Ελβετία, Ολλανδία, Γερμανία, Καναδάς, Ιαπωνία και Πολωνία», ισχυρίζεται το έγγραφο.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το Ιράν έχει ήδη διαφοροποιήσει την παραγωγή του μέσω της χρήσης ενός εργοστασίου στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ, αλλά η παραγωγή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών μεταφέρεται στη Ρωσία, στην κεντρική ταταρική περιοχή της Αλαμπούγκα, αν και η Τεχεράνη συνεχίζει να προμηθεύει τα εξαρτήματα. Λέει ακόμα ότι η ιρανική κυβέρνηση προσπαθεί να «αποστασιοποιηθεί από την προμήθεια όπλων στη Ρωσία» και «δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στη ρωσική ζήτηση και στην ένταση της χρήσης στην Ουκρανία».
Μεταξύ των προτάσεων που αναφέρονται στο εν λόγω έγγραφο για δράση από την πλευρά των δυτικών συμμάχων της Ουκρανίας είναι «πυραυλικά πλήγματα στα εργοστάσια παραγωγής αυτών των UAV στο Ιράν, τη Συρία, καθώς και σε μια πιθανή τοποθεσία παραγωγής στη ρωσική ομοσπονδία».
Οι διαδρομές των εξαρτημάτων και η αδυναμία των μυστικών υπηρεσιών
Οι πληροφορίες από τα τελωνεία, σύμφωνα με το ουκρανικό έγγραφο, δείχνουν ότι «σχεδόν όλες οι εισαγωγές στο Ιράν προέρχονται από την Τουρκία, την Ινδία, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν, το Βιετνάμ και την Κόστα Ρίκα».
Ο Bart Groothuis, ευρωβουλευτής που συμμετέχει στην υποεπιτροπή άμυνας και ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δήλωσε ότι δεν υπήρξε επαρκής συντονισμός μεταξύ των υπηρεσιών πληροφοριών της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κατάχρησης των δυτικών εξαρτημάτων. «Νομίζω ότι πολλές ευρωπαϊκές υπηρεσίες πληροφοριών δεν εξετάζουν καν τις κυρώσεις», δήλωσε.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που αναφέρεται στο επίμαχο ουκρανικό έγγραφο σημειώνει πως η περσινή παύση των ρωσικών επιθέσεων από τις 17 Νοεμβρίου έως τις 7 Δεκεμβρίου «πιθανότατα οφείλεται στην προσαρμογή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών» και αυτό «μπορεί να υποδηλώνει πρόσθετη συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Ιράν στην παραγωγή και τον εκσυγχρονισμό του Shahed-136/131».