Οι δυνατότητες διόρθωσης των ποσών των ασφαλισμένων
Οι fast track συντάξεις έφεραν και fast track λανθασμένους υπολογισμούς, με αποτέλεσμα να εκκρεμούν σήμερα περίπου 88.000 εντάσεις για παροχή συντάξεων χαμηλότερου ύψους από αυτές που δικαιούνταν οι ασφαλισμένοι. Ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει αν υπάρχουν και λανθασμένοι υπολογισμοί υπέρ ασφαλισμένων, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση όπως είναι φυσικό δεν γίνονται ενστάσεις.
Το μέγεθος των λαθών που έχουν γίνει δεν είναι σαφές, καθώς από τη μια πλευρά ο ΕΦΚΑ παραδέχεται ότι υπάρχουν λάθη, αλλά από την άλλη δεν είναι σε θέση να τα προσδιορίσει καθώς πρέπει να γίνει επανέλεγχος των φακέλων.
Σύμφωνα με τον ΕΦΚΑ, χωρίς λάθη έχει εκδοθεί το 87,1% των 680.000 συντάξεων που δόθηκαν την τελευταία τριετία και από τη στιγμή που γίνεται ένσταση εξετάζεται εντός τριμήνου για να προχωρήσει ο Οργανισμός στις διορθώσεις. Ωστόσο, το μέγεθος των 88.000 συντάξεων είναι ιδιαίτερα υψηλό και προκαλεί δυσλειτουργία στον ΕΦΚΑ, ο οποίος δεν αναφέρει από ποιους έγιναν τα λάθη και αν θα υπάρξουν επιπτώσεις.
Σε εκκρεμότητα
Δεδομένου μάλιστα ότι η αμοιβή των εξωτερικών συνεργατών που προχωρούσαν στην έκδοση συντάξεων έχει καταβληθεί, αποτελεί ένα ερώτημα πώς μπορεί κάποιος να πληρώνεται όταν δεν έχει κάνει σωστά το έργο το οποίο έχει αναλάβει. Εκτός και αν έλαβε λειψά στοιχεία για να κάνει τη δουλειά του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του ΕΦΚΑ και παρά τις fast track διαδικασίες παραμένει σε εκκρεμότητα η έκδοση 72.000 συντάξεων (32.000 κύριες και 40.000 επικουρικές), οι οποίες βαίνουν διαρκώς μειούμενες, ενώ το αυτοματοποιημένο σύστημα διαθέτει δικλίδες ασφαλείας για να αποτρέπει το ενδεχόμενο λαθών στον υπολογισμό των συντάξεων.
Ο ΕΦΚΑ ισχυρίζεται ότι οι όποιες αποκλίσεις προκύπτουν, οφείλονται στη μη εύρεση ολόκληρου του ασφαλιστικού χρόνου του ασφαλισμένου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αυτοί που ανέλαβαν για λογαριασμό του ΕΦΚΑ να εκδώσουν συντάξεις δεν είχαν λάβει τα σωστά στοιχεία με ευθύνη του ΕΦΚΑ, καθώς υποτίθεται ότι με την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης οι ασφαλισμένοι γνωρίζουν τον ασφαλιστικό χρόνο τους.
«Άτλας»
Πάντως το θέμα του ελλιπούς χρόνου αποτελεί μείζον πρόβλημα για τον ΕΦΚΑ, γεγονός που πιστοποιείται και από τους περισσότερους ασφαλισμένους που ανατρέχουν στο ασφαλιστικό ιστορικό του ΕΦΚΑ και του συστήματος «Άτλας» διαπιστώνοντας έντρομοι ότι υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις και δεν καταγράφεται ασφαλιστικός χρόνος.
Ένα άλλο πρόβλημα που προκαλεί εμπλοκές είναι τα λανθασμένα στοιχεία που πέρασαν στις καρτέλες των ασφαλισμένων οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, με κυριότερο την αναγραφή της ημερομηνίας γέννησης των ασφαλισμένων. Παρατηρείται, δε, το εξωφρενικό φαινόμενο η συντριπτική πλειονότητα ασφαλισμένων να εμφανίζει άσχετη ημερομηνία γέννησης, με σωστό συνήθως το έτος, αλλά ημερομηνία επίσης την 1/1/ του έτους που είναι σωστό. Και είναι προφανές ότι για μην «κουραστούν» οι υπάλληλοι περνούσαν για όλους μόνο το έτος γέννησης, όταν οι καρτέλες έγιναν ηλεκτρονικές και φυσικά γι’ αυτό δεν υπάρχει καμία συνέπεια. Η συνέπεια είναι στους ασφαλισμένους που πρέπει να συγκεντρώνουν ένα σωρό έγγραφα για να αλλάξουν τα στοιχεία τους, διότι οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ είναι «τυπικές»!!!
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά το γεγονός ότι ο ΕΦΚΑ ισχυρίζεται πως οι ενστάσεις εξετάζονται εντός τριμήνου, στην πραγματικότητα ουδείς γνωρίζει πότε ολοκληρώνεται η εξέταση αλλά και πόσο διάστημα μεσολαβεί από τη στιγμή αποδοχής της έντασης μέχρι να πιστωθούν τα οφειλόμενα στον λογαριασμό των δικαιούχων.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί