Το κάθε χρώμα τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος που θα λαμβάνουμε με το νέο έτος, κλήθηκε να σχολιάσει στην ΕΡΤ ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης. «Μοιράσαμε 9 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις που χρηματοδοτήθηκαν και από τα 7,5 δισ. που απέφερε η φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας, και περνάμε στην εποχή απελευθέρωσης των τιμολογίων ρεύματος που αναμένεται από την 1η Ιανουαρίου», είπε.
Αφού επεσήμανε ότι τα Κοινωνικά Τιμολόγια 1 και 2, εξακολουθούν και έχουν τις ίδιες τιμές «κι αυτό ισοδυναμεί με επιδότηση» συν το κοινωνικό τιμολόγιο στους πολύτεκνους, ο γενικός γραμματέας, ανέφερε:
«Η κυβερνητική παρέμβαση στη νέα αυτή εποχή των απελευθερωμένων τιμολογίων συνίσταται στο να προσθέσουμε ένα υποχρεωτικό τύπο τιμολογίου, το πράσινο, το οποίο έχει μερικά χαρακτηριστικά υπέρ του καταναλωτή, αφού σε αυτό μεταπίπτει αν δεν επιλέξει κάτι άλλο».
Ο κ. Αϊβαλιώτης εξήγησε ότι «αν μείνεις αδρανής θα πας στο πράσινο, με τα εξής χαρακτηριστικά: Κάθε 1η του μήνα ο κάθε πάροχος είναι υποχρεωμένος να αναφέρει την τιμή που θα έχει όλος ο μήνας, η κατανάλωση μέχρι να τελειώσει ο Γενάρης για παράδειγμα. Έτσι λοιπόν ο καταναλωτής που θα επιλέξει το πράσινο ή που δεν θα επιλέξει κανένα και θα πάει στο πράσινο, μπορεί να δει την τιμή είτε από την ιστοσελίδα του προμηθευτή του, είτε από την ιστοσελίδα της ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) που ρυθμίζει όλη την αγορά του ρεύματος. Θα δει όλες τις τιμές των πράσινων τιμολογίων αναρτημένες και μπορεί να συγκρίνει ποιος είναι ο ακριβός και ποιος είναι ο φτηνός και αναλόγως να πράξει, να αλλάξει πάροχο ή να κρατήσει τον ίδιο. Έτσι λοιπόν λειτουργεί ο ανταγωνισμός», είπε ο ΓΓ του υπουργείου Ενέργειας.
Και συνέχισε: «Για μεγαλύτερη περίοδο υπάρχει το μπλε. Κάθε πάροχος δίνει μια τιμή για διάστημα μεγαλύτερο 6, 8, 10, 12 μήνες ότι και εκεί η τιμή είναι σταθερή.
Φυσικά, επειδή η πρόβλεψη είναι κάτι που στοιχίζει, τα μπλε τιμολόγια είναι λίγο πιο ακριβά, εξασφαλίζουν όμως μια σταθερότητα σε περίπτωση που κανείς πιστεύει ότι οι τιμές του ρεύματος θα ανέβουν», είπε ο κ. Αϊβαλιώτης.
Πρόσθεσε επίσης ότι «το κίτρινο είναι ένα τιμολόγιο το οποίο οι περισσότεροι προμηθευτές το δίνουν με εκκαθάριση στο τέλος του μήνα. Δηλαδή προβλέπει μια τιμή ο προμηθευτής, αλλά την διορθώνεις στο τέλος του μήνα είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.
Το πορτοκαλί, είναι για τους τυχερούς που έχουν τους έξυπνους μετρητές και μπορούν να επιλέξουν την ώρα με την οποία θα βάλουν την κατανάλωσή τους.
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανέλαβε πρόγραμμα τοποθέτησης έξυπνων μετρητών σε 7,5 εκατομμύρια ρολόγια, αλλά θα χρειαστούν 4 – 5 χρόνια γιατί άργησε πολύ ο διαγωνισμός για την προμήθεια τους», είπε ο Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης.
Ερωτήσεις – Απαντήσεις για τα νέα τιμολόγια
Γιατί έχουμε τόσα πολλά τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος;
Γιατί οι πάροχοι έχουν το δικαίωμα να έχουν όσα τιμολόγια θέλουν. Επίσης, γιατί η φύση του συστήματος αγορών ηλεκτρικής ενέργειας που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σύνθετη. Υπάρχει μία αγορά χονδρικής που η τιμή είναι κυμαινόμενη (αλλάζει διαρκώς, ανά ημέρα και ώρα). Υπάρχουν οι πάροχοι λιανικής, που αγοράζουν στη χονδρική και πωλούν στη λιανική, με πολλές διαφορετικές, εμπορικές πολιτικές. Επιπλέον, γιατί οι ανάγκες και οι επιθυμίες των καταναλωτών είναι πολύ διαφορετικές, ανάλογα με το προφίλ κάθε καταναλωτή (νοικοκυριό, επιχείρηση, ενεργοβόροι καταναλωτές κ.λπ.).
Τί είδους τιμολόγια υπάρχουν;
Καταρχάς, υπάρχουν τριών ειδών τιμολόγια (σταθερά, κυμαινόμενα και δυναμικά) και ο καταναλωτής (είτε πρόκειται για νοικοκυριό είτε για επιχείρηση) επιλέγει αυτό που κρίνει ότι είναι το πιο συμφέρον για εκείνον. Πιο συγκεκριμένα:
Σταθερά είναι τα τιμολόγια ορισμένου χρόνου, με σταθερή τιμή χρέωσης για όλη την περίοδο της σύμβασης.
Κυμαινόμενα, είναι τα τιμολόγια, τα οποία είναι συνδεδεμένα με την τιμή της χονδρεμπορικής στο Χρηματιστήριο ενέργειας. Αυτά, διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: i. με καθορισμό τιμής εκ των προτέρων της περιόδου κατανάλωσης και ii. με καθορισμό τιμής εκ των υστέρων.
Δυναμικά, τα οποία αφορούν στη δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης, με διαφορετικές τιμές -ακόμα και μέσα στη διάρκεια της ημέρας- με βάση τις τιμές της αγοράς. Προϋπόθεση για την επιλογή αυτών των τιμολογίων συνιστά η λειτουργία έξυπνου τηλεμετρούμενου μετρητή στην παροχή των καταναλωτών.
Για τη διευκόλυνση του καταναλωτή, τα τιμολόγια συνδέθηκαν με ένα χρώμα. Με το μπλε τα σταθερά, με το κίτρινο τα κυμαινόμενα και με το πορτοκαλί τα δυναμικά.
Σε αυτά τα τιμολόγια προσθέτουμε ειδικό τιμολόγιο, πράσινου χρώματος, που το ειδικό χαρακτηριστικό του είναι πως η δομή του θα είναι απλή και κοινή, επιτρέποντας τη συγκρισιμότητα, για όλους τους παρόχους. Σε αυτό θα μεταπέσουν όλοι οι καταναλωτές, την 1η Ιανουαρίου του 2024, οι οποίοι δεν θα έχουν επιλέξει -μέσα στο 2023- κάποιο συγκεκριμένο είδος τιμολογίου για τη μετάβασή τους την 1.1.2024. Ωστόσο, με μία απλή δήλωση στον πάροχό τους έως 31/01/2024, μπορούν να παραμείνουν στο προηγούμενο τιμολόγιο. Επίσης, για όποιες αλλαγές τιμολογίων γίνουν στη συνέχεια ακολουθείται η συνήθης διαδικασία. Σημειώνεται πως το ειδικό, πράσινο τιμολόγιο, που θα διατίθεται από κάθε πάροχο, θα είναι ομοιόμορφο για όλους τους παρόχους.
Για ποιο λόγο εισάγεται αυτό το ειδικό, πράσινο τιμολόγιο;
Το βασικό πλεονέκτημα του πράσινου τιμολογίου είναι πως διευκολύνει, για πρώτη φορά, τη σύγκριση των τιμών μεταξύ παρόχων και τη διαφανή και απλοποιημένη πληροφόρηση των καταναλωτών για τις τιμές των παρόχων. Την 1η ημέρα κάθε μήνα, η τιμή χρέωσης θα ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του εκάστοτε παρόχου και θα κοινοποιείται στην ΡΑΑΕΥ. Ο καταναλωτής θα γνωρίζει, στις αρχές του μήνα, τί πληρώνει στον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, την τιμή χρέωσης του μήνα, και το κυριότερο, τί τιμές προσφέρουν, όλοι οι υπόλοιποι πάροχοι.
Στο πράσινο τιμολόγιο η τιμή μέσα στο μήνα θα αλλάζει;
Όχι, ο καταναλωτής θα βλέπει μία τιμή κάθε 1η του μήνα, η οποία θα είναι «κλειδωμένη» για όλη τη διάρκεια του μήνα.
Μπορεί ο καταναλωτής να επιλέξει κάποιο άλλο τιμολόγιο από αυτό που έχει;
Ναι, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα οποτεδήποτε το επιθυμεί να επιλέξει οποιοδήποτε προσφερόμενο τιμολόγιο, υπογράφοντας νέα σύμβαση με τον πάροχο της επιλογής του. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα σταθερά τιμολόγια, που από τη φύση τους έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις. Η αλλαγή παρόχου ή τιμολογίου προμήθειας, δηλαδή, γίνεται οποτεδήποτε και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του παρόχου λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη, εκτός των περιπτώσεων διακοπής σύμβασης τιμολογίου σταθερής τιμής.
Γιατί έχουμε διαφορετικά χρώματα στα τιμολόγια;
Για να διευκολυνθεί ο καταναλωτής, να κατανοήσει τη φύση των πολλών, διαφορετικών τιμολογίων, ώστε να μπορεί να συγκρίνει, καλύτερα, τα τιμολόγια μεταξύ των παρόχων.
Δεν είναι το σύστημα αυτό πολύ «μπερδεμένο»;
Ναι, το Ευρωπαϊκό σύστημα ενέργειας είναι πολυσύνθετο και για τον καταναλωτή είναι λογικό ότι δεν υπάρχει χρόνος και διάθεση να ασχολείται, διαρκώς, με τον ποιον πάροχο θα επιλέξει. Γι’ αυτό και εισάγεται το «πράσινο» τιμολόγιο, στο οποίο χωρίς να ασχολείται, ιδιαιτέρως, ξέρει τα δύο πιο θεμελιώδη που τον ενδιαφέρουν: Πρώτον, ποια είναι η τιμή του μήνα και δεύτερον ποιος είναι ο πιο φθηνός του μήνα.
Θα πρέπει να αλλάζω κάθε μήνα πάροχο για να βρω τον φθηνότερο;
Έχετε το δικαίωμα να το κάνετε. Στο πράσινο τιμολόγιο, παρακολουθείτε ποιος πάροχος είναι ο φθηνότερος κάθε μήνα και αν δεν είστε ευχαριστημένος κάποιον μήνα ή μετά από κάποιους μήνες με τις τιμές που δίνουν οι πάροχοι, μπορείτε πάντα να αλλάξετε. Είναι λογικό ο καταναλωτής να μην μπαίνει στη διαδικασία, διότι είναι ταλαιπωρία, να αλλάξει πάροχο για μία διαφορά της τάξεως του 1-2 ευρώ το μήνα. Είναι, επίσης, λογικό ότι αν βλέπει πως κάποιος είναι συστηματικά ακριβός, τον αφήνει και πάει σε κάποιον που είναι συστηματικά πιο φθηνός.
Γιατί εγώ που έχω σταθερό μπλε τιμολόγιο σε συγκεκριμένο πάροχο, δεν μπορώ να κάνω σύγκριση τιμών με τους υπόλοιπους παρόχους;
Σε αντίθεση με το ένα ειδικό (πράσινο) τιμολόγιο ανά πάροχο, στις υπόλοιπες κατηγορίες τιμολογίων, οι πάροχοι μπορούν να παρέχουν περισσότερα του ενός τιμολόγια σε κάθε κατηγορία, συνδεδεμένα, πολλές φορές, είτε με υπηρεσίες είτε και με άλλα προϊόντα είτε με συνδυασμό αυτών. Επιπλέον, το ύψος του παγίου μπορεί να διαφέρει, σημαντικά, ανά πάροχο, γεγονός που μειώνει το βαθμό συγκρισιμότητας των προσφερόμενων τιμών ενέργειας. Για τους λόγους αυτούς, η καθιέρωση του πράσινου τιμολογίου, καθιστά πιο άμεση, εύκολη και διαφανή τη σύγκριση των τιμολογίων των διαφορετικών παρόχων.
Θα είναι διαθέσιμο κάποιο εργαλείο επαλήθευσης και σύγκρισης τιμών;
Στους λογαριασμούς ρεύματος (ηλεκτρονικούς και έντυπους) και στα άλλα μηνύματα και e-mails που θα αποστέλλουν οι πάροχοι στους καταναλωτές, θα υπάρχει πλέον και ο κωδικός QR (θα σκανάρεται και θα διαβάζεται μέσω έξυπνου κινητού) και link, τα οποία θα παραπέμπουν στον ιστότοπο δημοσίευσης του εργαλείου σύγκρισης τιμών της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Εκεί, οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται, κάθε μήνα για την τιμή του ειδικού, κοινού τιμολογίου του παρόχου τους και να τη συγκρίνουν με το σύνολο των προσφερόμενων τιμολογίων.