Σε φιάσκο μεγατόνων εξελίσσεται η υπόθεση των 139 αμιγώς ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, καθώς δεν υπάρχουν υποδομές φόρτισης στα αμαξοστάσια, με αποτέλεσμα να μένουν παρκαρισμένα επί μακρόν.
Του ΕΙ∆ΙΚΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ
Χάος με τα 139 οχήματα τα οποία παραμένουν παρκαρισμένα – Το Ελεγκτικό Συνέδριο και οι ευθύνες του Στέφανου Αγιάσογλου
Είναι γνωστό τοις πάσι ότι ο γερασμένος στόλος των αστικών συγκοινωνιών αποτελεί τη βασική αιτία που το επιβατικό κοινό δεν έχει ανακτήσει την εμπιστοσύνη του στα μέσα μαζικής μεταφοράς, με εξαίρεση τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Τα οχήματα της ΟΣΥ ΑΕ έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το όριό τους και κυκλοφορούν ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις για την οδική ασφάλεια, την άνεση των επιβατών αλλά και την προσαρμογή τους στις εκπομπές ρύπων.
Τα ρυπογόνα και πλημμελώς συντηρημένα οχήματα υποβαθμίζουν το συγκοινωνιακό έργο, ταλαιπωρούν τους επιβάτες με καθυστερήσεις, ενώ συχνά δημιουργούν σημαντικές κυκλοφοριακές επιπτώσεις από ακινητοποιήσεις λόγω βλάβης.
Η έλλειψη της αξιοπιστίας των αστικών συγκοινωνιών επηρεάζει σημαντικά την κυκλοφορία και αποτελεί βασικό παράγοντα για τη ραγδαία αύξηση της κίνησης στο λεκανοπέδιο, καθώς αναγκάζει τους κατοίκους να χρησιμοποιούν περισσότερο τα ΙΧ.
Παράλληλα αλλοιώνει την εικόνα της Αττικής ως προς τους επισκέπτες, καθώς οι τουρίστες δεν προτιμούν τα λεωφορεία, που μόνο και μόνο από την εξωτερική τους εμφάνιση δεν τους προδιαθέτουν να τα χρησιμοποιήσουν.
Η προμήθεια
Ο πολύπαθος διαγωνισμός των νέων αστικών λεωφορείων ξεκίνησε εν μέσω πανδημίας τον Μάιο του 2021 και, αφού απορρίφθηκε δύο φορές από το Ελεγκτικό Συνέδριο, επαναπροκηρύχθηκε και αναδείχθηκε ως μειοδότης η κινεζική εταιρεία Yutong Bus για την προμήθεια 770 λεωφορείων.
Όμως και πάλι το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού κηρύχθηκε άγονο. Το αποτέλεσμα ήταν ο συνολικός αριθμός των οχημάτων να περιοριστεί στα 550 για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Το υπουργείο Μεταφορών έχει ανακοινώσει ότι στα τέλη Απριλίου θα κυκλοφορήσουν σε πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα τα πρώτα 250 αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία.
Πράγματι την περασμένη εβδομάδα έφτασαν τα πολυπόθητα λεωφορεία στο λιμάνι του Πειραιά και η αντίστροφη μέτρηση για την ένταξή τους στην κυκλοφορία ξεκίνησε.
Εκτελωνισμός, επιθεώρηση, προμήθεια πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας, ασφαλιστήριο συμβόλαιο, ταχύρρυθμη εκπαίδευση των οδηγών και εντός χρονοδιαγράμματος θα ήταν έτοιμα για χρήση.
Όμως ένα σημαντικό πρόβλημα δείχνει πως το επιβατικό κοινό θα αργήσει να τα δει στον δρόμο, καθώς αναμένεται να μείνουν για μήνες παρκαρισμένα στα αμαξοστάσια.
Σύστημα φόρτισης
Η σύμβαση για την προμήθεια και την εγκατάσταση του εξοπλισμού φόρτισης των 7.900.000 ευρώ μπλόκαρε στο ΣΤ΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ανάδοχος του έργου κηρύχθηκε η εταιρεία ΕΥ∆ΡΟΜΟΣ ΑΤΕ για την εγκατάσταση του δικτύου φόρτισης των 140 αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων για τα αμαξοστάσια του Ρέντη, του Ρουφ, της πλατείας Αττικής και του Αγίου ∆ημητρίου.
Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία Yutong Bus παρέδωσε μαζί με τα οχήματα και τους αντίστοιχους φορτιστές αργής φόρτισης, όμως δεν υπάρχει η δυνατότητα ακόμη να εγκατασταθούν έτσι ώστε να μπουν τα λεωφορεία στην πρίζα.
Ποια είναι η αιτία; Κατά τον έλεγχο εντόπισε σφάλματα κατά τη συγγραφή των τευχών δημοπράτησης του ηλεκτρονικού, διεθνούς, δημόσιου διαγωνισμού της ΟΣΥ ΑΕ. Πιο συγκεκριμένα εντόπισε σφάλματα και νομικές πλημμέλειες κατά τη διαγωνιστική διαδικασία.
Για την ακρίβεια, οι όροι της διακήρυξης προδιαγράφουν πως η σχετική εμπειρία του υποψήφιου αναδόχου τεκμαίρεται μεταξύ άλλων από δύο δημόσιες συμβάσεις εκτέλεσης προμήθειας και εγκατάστασης παρόμοιου εξοπλισμού οι οποίες θα πρέπει να καλύπτουν το 100% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, και μάλιστα η μία εκ των δύο να υπερβαίνει τα 3.500.000 ευρώ. Το εξόφθαλμο είναι ότι περιορίζει την επαγγελματική εμπειρία αυστηρά στις δύο συμβάσεις, με αποτέλεσμα να μη διασφαλίζεται η νομιμότητα σε ικανοποιητικό επίπεδο του ανταγωνισμού και έτσι περιορίστηκε σημαντικά η συμμετοχή των αναδόχων.
Ταυτόχρονα εντοπίστηκε πως οι τιμές ορισμένων υλικών παρουσιάζονται αυξημένες, καταγράφοντας σημαντικές αποκλίσεις από τον μέσο όρο της αγοράς και των σχετικών τιμών δημοπράτησης.
Ευθύνες
Τι συμβαίνει στη ∆ιεύθυνση Προμηθειών της ΟΣΥ; Πώς ορίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές του εξοπλισμού φόρτισης και η σχετική εμπειρία του υποψήφιου αναδόχου; Ποιοι συνέταξαν τα τεύχη δημοπράτησης και ποιοι υπέγραψαν τη διακήρυξη;
Υπάρχουν ποινικές ευθύνες για τις φωτογραφικές διατάξεις του διαγωνισμού;
Με δεδομένες την καθυστέρηση της ανανέωσης του στόλου, τη συνέχιση της ταλαιπωρίας του επιβατικού κοινού και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ρυπογόνων οχημάτων, που θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν στους δρόμους, θα πρέπει να αποδοθούν οι σχετικές ευθύνες.
Ο Στέφανος Αγιάσογλου
Τον Σεπτέμβριο του 2023 η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» διεξήγαγε αναλυτική έρευνα για την κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες και με σχετικό δημοσίευμα αναδείχθηκαν το έργο, οι δράσεις και η «αποτελεσματικότητα» του διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΥ ΑΕ κ. Στέφανου Αγιάσογλου. Χαρακτηριστικά, οι κακές γλώσσες αναφέρουν πως στα αμαξοστάσια οι εργαζόμενοι τον αποκαλούν «Ατζούν». Ο λόγος που τον παρομοιάζουν με τον παραγωγό του «Survivor» είναι γιατί βάζει εμπόδια και δυσκολεύει την καθημερινότητα των επιβατών, των εργαζομένων και, όπως προκύπτει από τα παραπάνω, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τι να πρωτοθυμηθούμε, το λεωφορείο που βούλιαξε σαν τον «Τιτανικό» στο Φάληρο και τους επιβάτες που κολυμπούσαν στα λασπόνερα; Τις μεγάλες καθυστερήσεις και τα αραιά δρομολόγια, τα βρώμικα λεωφορεία εσωτερικά και εξωτερικά, τις δεκάδες βλάβες που ακινητοποιούν καθημερινά τα οχήματα στους δρόμους, τις διαρροές καυσίμων και λιπαντικών; Τη ρύπανση του περιβάλλοντος, που μέσα στο κέντρο της Αθήνας κυκλοφορούν οι «δεινόσαυροι» της ΟΣΥ με euro 0, τη στιγμή που τα τουριστικά λεωφορεία υποχρεούνται να είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας με πολύ αυστηρές προδιαγραφές euro 6;
Άπαντες διαπιστώνουν ότι τα αστικά λεωφορεία –με την πλημμελή συντήρηση– βγάζουν μαύρο καπνό στο κέντρο της Αθήνας και αυτό το εισπνέουν οι συμπολίτες μας και οι τουρίστες, ενώ στο εσωτερικό της καμπίνας είναι έντονη η μυρωδιά του πετρελαίου. Η κακή συντήρηση φαίνεται στο εξωτερικό του αμαξώματος, ακόμη και από ανθρώπους που δεν διαθέτουν τεχνικές γνώσεις. Σκουριασμένα σίδερα, σπασμένα καπάκια, πορτάκια που λείπουν από τη δεξαμενή πλήρωσης καυσίμου, καμένες λάμπες, σπασμένα φανάρια και καθρέφτες αποτελούν την εικόνα των μέσων μαζικής μεταφοράς που μόνο ελκυστικά δεν είναι για το επιβατικό κοινό. Η λαθρεπιβίβαση οργιάζει, καθώς ποτέ δεν γίνεται έλεγχος εισιτηρίων. Μήπως κάτι δεν πάει καλά στο βασίλειο του Αγιάσογλου; Πολλά τα ερωτήματα, ελάχιστες οι απαντήσεις!
Έπειτα από καταγγελίες οδηγών αλλά και συνδικαλιστών, η «Μ» διαπίστωσε ότι οι ταπετσαρίες των καθισμάτων δεν έχουν αλλαχθεί ποτέ, είναι πάρα πολύ βρώμικες και γεμάτες ακάρεα επικίνδυνα για την υγεία των οδηγών και των επιβατών. Οι οδηγοί πάνε στη βάρδια με σεντόνια, πετσέτες και καλύμματα προκειμένου να προστατευθούν από τις άθλιες συνθήκες υγιεινής. Τα τιμόνια των λεωφορείων έχουν λιώσει από τη χρήση και οι οδηγοί πριν ξεκινήσουν τη βάρδια τα τυλίγουν με μονωτική ταινία. Τα αμαξώματα των λεωφορείων είναι σκουριασμένα στις ραφές κάτω από τα κρύσταλλα και φεύγουν τα τζάμια των λεωφορείων στον δρόμο, ενώ οι κρατικές πινακίδες των λεωφορείων δεν είναι πλέον ορατές από τη φθορά. Οι επιδιορθώσεις γίνονται συνήθως με πατέντες και κάπως έτσι σχεδιάζει ο κ. Αγιάσογλου να λύσει και το πρόβλημα των φορτιστών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην περίπτωση των φορτιστών αναμένεται να ακολουθηθεί η μέθοδος της πατέντας. Συγκεκριμένα πρόκειται να δοκιμάσουν να φορτίσουν τα πρώτα 38 λεωφορεία στα αμαξοστάσια των τρόλεϊ στο Ρουφ και στην πλατεία Αττικής. Αυτό συνεπάγεται πως για άλλη μία φορά θα γίνουν πειράματα στα νέα οχήματα που πλήρωσε ο ελληνικός λαός και, αν πετύχουν, ίσως δούμε τα 38 ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους. Για τα υπόλοιπα 101… έχει ο Θεός! Αξίζει να αναφερθεί πως η εταιρεία έχει καταθέσει και αίτηση ανάκλησης της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να μπορεί να ελπίζει σε ένα θαύμα.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τέμπη: Ένα χρόνο μετά ο σιδηρόδρομος είναι «δραματικά χειρότερος» – Τι καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί
Παλαιοχριστιανός: Το έσκασε ο 15χρονος γιος του – Συνελήφθη η κοινωνική λειτουργός