Πληθωρικός, προκλητικός και μάλλον… σκοτεινός τύπος, αλλά σίγουρα ταλαντούχος, ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ στα 75 του χρόνια εξακολουθεί να απασχολεί την επικαιρότητα με αρνητικά δημοσιεύματα για την απαράδεκτη συμπεριφορά του, καθώς δεν έχουν τέλος οι καταγγελίες που γίνονται εναντίον του για σεξουαλικά αδικήματα.
Του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ
Νέα μήνυση για τον προκλητικό 75χρονο στάρ του γαλλικού σινεμά από διακοσμήτρια για σεξουαλική επίθεση και παρενόχληση!
Στις 23 Φεβρουαρίου 2024 μια διακοσμήτρια κατέθεσε μήνυση σε βάρος του κατηγορώντας τον για σεξουαλική επίθεση, σεξουαλική παρενόχληση και σεξιστικές προσβολές κατά τη διάρκεια γυρισμάτων ταινίας το 2021. Σύμφωνα με δημοσίευμα της γαλλικής ιστοσελίδας ερευνών Mediapart, ο Ντεπαρντιέ φέρεται να άρπαξε τη γυναίκα βίαια από τη μέση και να θώπευσε το στήθος της, προτού παρέμβουν να τον… μαζέψουν οι άνδρες της προσωπικής φρουράς του. «Οι σωματοφύλακές του τον απομάκρυναν… Ούρλιαζε και γελούσε μόνος του. Μου φώναξε: “Θα τα ξαναπούμε, αγάπη μου”. Έμεινα εμβρόντητη, ταράχτηκα», έχει περιγράψει η ενάγουσα.
Καταγγελίες
Τα τελευταία χρόνια το «κακό παιδί» του κινηματογράφου, που έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 200 ταινίες, δυστυχώς απασχολεί συχνά την επικαιρότητα με καταγγελίες για σεξουαλικά εγκλήματα. Τον Αύγουστο του 2018 η τότε 22χρονη ηθοποιός και κόρη φίλου του, Σαρλότ Αρνούλ, κατήγγειλε το «βαρύ πυροβολικό» του γαλλικού κινηματογράφου ότι εκείνη την εποχή τη βίασε δύο φορές στην έπαυλή του. Ο Ντεπαρντιέ μέσω επιστολής του προς την εφημερίδα Le Figaro τόνισε ότι ποτέ δεν κακοποίησε γυναίκα και έκανε λόγο για λιντσάρισμα από το «δικαστήριο» των ΜΜΕ.
Η δικηγόρος της κοπέλας απάντησε στον κρατικό τηλεοπτικό σταθμό France TV Info ότι αμφισβήτησε την εκδοχή του Ζεράρ Ντεπαρντιέ για το πώς έγιναν τα πράγματα. Υποστήριξε ότι η νεαρή ηθοποιός είχε πάει στο σπίτι του Ζεράρ Ντεπαρντιέ επειδή τον ήξερε. Ήταν κόρη ενός μακροχρόνιου φίλου του και ο ηθοποιός «την κρατούσε στο γόνατό του όταν ήταν μωρό, οπότε υπήρχε ένας πατρικός δεσμός εμπιστοσύνης μαζί του. Την κάλεσε στο σπίτι του για να μάθει πώς ήταν και, υπό αυτές τις συνθήκες, κανείς δεν περίμενε ότι έπειτα από 10 λεπτά ο ηθοποιός θα προχωρούσε σε σεξουαλικές πράξεις».
Η νεαρή γυναίκα το 2020 έκανε δεύτερη μήνυση για την ίδια υπόθεση. Ο ηθοποιός διατάχθηκε να τεθεί υπό δικαστική επιτήρηση, αλλά όχι φυλάκιση, με το Εφετείο του Παρισιού να επιβεβαιώνει το 2022 το κατηγορητήριο κατά του Ντεπαρντιέ για βιασμό και σεξουαλική επίθεση.
Τον Απρίλιο του 2023 γαλλικός ιστότοπος ερευνών δημοσίευσε μια αναφορά στην οποία 13 γυναίκες τον κατηγόρησαν ότι τις κακοποίησε μεταξύ 2004 και 2022, με τον ηθοποιό να αρνείται και πάλι οποιαδήποτε εγκληματική συμπεριφορά.
Μία από αυτές τις γυναίκες είναι η ηθοποιός Ελέν Νταράς, που υπέβαλε καταγγελία εναντίον του για σεξουαλική επίθεση που συνέβη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Disco» το 2007. Η Ντάρας είχε αναφέρει πως ήταν 26 ετών όταν ο Ντεπαρντιέ την άρπαξε από τη μέση και ξεκίνησε να αγγίζει όλο το σώμα της. Πρόσθεσε, επίσης, ότι έβαλε «το χέρι του στα γεννητικά της όργανα με επίμονο τρόπο» και της πρότεινε να πάνε στο καμαρίνι του. Παρότι η ίδια απέρριψε τις προτάσεις του, ισχυρίζεται πως εκείνος συνέχιζε να την… ψηλαφίζει σε κάθε ευκαιρία την ώρα των γυρισμάτων. «Ήταν ανεξέλεγκτος», έχει δηλώσει για τον Ντεπαρντιέ. «Με κοίταζε σαν να ήμουν ένα κομμάτι κρέας».
Ωστόσο, η εν λόγω καταγγελία απορρίφθηκε σύντομα από τις αρμόδιες αρχές λόγω παραγραφής.
Το συγκεκριμένο δημοσίευμα του Mediapart «ξύπνησε» μνήμες στην Ισπανίδα δημοσιογράφο και συγγραφέα Ρουθ Μπάθα, που τον περασμένο Δεκέμβριο κατέθεσε μήνυση σε βάρος του ηθοποιού για βιασμό που ισχυρίζεται ότι συνέβη το 1995 στο Παρίσι κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξής του για το περιοδικό Cinemanía.
Υποστηρικτές
Στην εκπνοή του 2023 προκάλεσε σοκ στη Γαλλία ρεπορτάζ του κρατικού τηλεοπτικού δικτύου France 2, στο οποίο ο Ντεπαρντιέ εμφανίζεται να προβαίνει σε δηλώσεις μισογυνισμού και προσβολών απευθυνόμενος σε γυναίκες, συμπεριλαμβανομένου ενός 10χρονου κοριτσιού που ίππευε ένα πόνυ. Από την πλευρά του ο ηθοποιός, μέσω των δικηγόρων του, έσπευσε να καταγγείλει στις αρμόδιες αρχές τη χρήση αυτών των εικόνων χωρίς τη συγκατάθεσή του.
Ακόμη και μετά την προβολή των ανωτέρω, ο Γάλλος σταρ έχει ένθερμους υποστηρικτές, μεταξύ αυτών και τον Εμανουέλ Μακρόν που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων όταν έκανε λόγο για «κυνήγι» εναντίον του Ντεπαρντιέ, προσθέτοντας ότι ο ηθοποιός δεν πρέπει να αφαιρεθεί από τη Λεγεώνα της Τιμής, το υψηλότερο βραβείο της Γαλλίας, εξαιτίας αυτών των κατηγοριών. Πάντως η ηθοποιός Ανούκ Γκρίνμπερκ, που γνωρίζει χρόνια τον διάσημο ηθοποιό και έχει συνεργαστεί μαζί του, ανέφερε σχετικά: «Όταν οι παραγωγοί ταινιών προσλαμβάνουν τον Ντεπαρντιέ, ξέρουν ότι προσλαμβάνουν έναν επιτιθέμενο».
Ζωή σαν μυθιστόρημα
Ο ηθοποιός με το μυθιστορηματικό παρελθόν έχει μια ζωή γεμάτη προκλήσεις που θα μπορούσε να είναι ταινία με τον ίδιο σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή.
Γεννήθηκε το 1948 σε μια μίζερη πόλη της κεντρικής Γαλλίας, το Σατορού, ως το τρίτο παιδί από τα πέντε της πάμφτωχης οικογένειάς του που ζούσε με κοινωνικά επιδόματα. Ο πατέρας του ήταν αλκοολικός εργάτης, ενώ η μητέρα του ήταν έτοιμη να κάνει οτιδήποτε για να μη γεννηθεί ο μικρός Ζεράρ, αφού προσπάθησε να τερματίσει την κύηση με τη χρήση βελονών πλεξίματος. Στο βιβλίο του «Αθώος» ο Ντεπαρντιέ γράφει ότι «μια και δεν ήμουν επιθυμητός από τους γονείς μου, μια και σιγουρεύτηκα ότι ήμουν ένα ατύχημα στη μήτρα της μάνας μου, ότι επέζησα από τις βελόνες πλεξίματος, ήμουν πάντα πολύ ευτυχισμένος όπου και να βρισκόμουν, ζούσα πάντα σαν κάποιος που ήθελε να είναι ένα δώρο στους άλλους. Είμαι λίγο σαν τη γάτα που κάποιος θέλει να πνίξει, αλλά που βγήκε από τον σάκο και βρέθηκε μόνη στην όχθη. Θα μπορούσα να γίνω μια αγριόγατα, αλλά εκμεταλλεύτηκα αυτή την απεριόριστη ελευθερία κι άνοιξα διάπλατα τα μάτια μου να παρατηρήσω τα γύρω μου».
Πουλούσε το κορμί του
Ο Ντεπαρντιέ έχοντας φύγει από την πατρική εστία ήδη από τα 13 του, διαπαιδαγωγήθηκε στους δρόμους. Έκανε απάτες, μικροκλοπές, ενώ πολλές φορές συμμετείχε σε σύληση τάφων και πουλούσε το κορμί του σε εύπορους άνδρες, τους οποίους πολλές φορές ξυλοκοπούσε και έκλεβε. «Ήξερα από πολύ μικρός πώς να ευχαριστώ τους ομοφυλόφιλους και κάθε φορά που κάποιος με πλησίαζε ζητώντας σεξ, εγώ ζητούσα για αντάλλαγμα χρήματα», γράφει στην αυτοβιογραφία του, προσθέτοντας: «Τους έκλεβα. Τους χτυπούσα και έφευγα με όλα τα λεφτά τους».
Στα 16 του χρόνια έκανε φυλακή για ένα διάστημα τριών εβδομάδων για την κλοπή ενός αυτοκινήτου.
Φτάνοντας στο Παρίσι συνέχισε να κλέβει και να εκδίδεται. Τον έσωσε από την εξαθλίωση ένας ομοφυλόφιλος κυνηγός ταλέντων, που του πλήρωσε τις θεατρικές σπουδές. Κάπως έτσι μπήκε στον χώρο του κινηματογράφου και δεν άργησε να ξεχωρίσει. Το 1965 έπαιξε για πρώτη φορά σε κινηματογραφική ταινία, αλλά το 1974 ξεχώρισε παίζοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του Μπερτράν Μπλιέ «Ο χορός των διεφθαρμένων». Μια μεγάλη καριέρα άνοιξε και η μια σημαντική συνεργασία διαδέχτηκε την άλλη: Φρανσουά Τρυφώ, Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Μορίς Πιαλά, Κατρίν Ντενέβ, Φανί Αρντάν, Αντρέι Βάιντα, Ιζαμπέλ Αντζανί. Έπαιξε τον Σιρανό ντε Μπερζεράκ, τον Χριστόφορο Κολόμβο και έγινε ο Οβελίξ, ενώ κέρδισε βραβεία, διακρίσεις και τίτλους.
Πάθος με το αλκοόλ
Ο πολυβραβευμένος ηθοποιός έχει μιλήσει ανοιχτά και για το μεγάλο πάθος του, το αλκοόλ, αποκαλύπτοντας πως πίνει πάνω από 10 μπουκάλια την ημέρα. Όπως είχε αναφέρει, το πάθος του ποτού προέκυψε από τις φοβίες που είχε και την εμμονή με τους θορύβους που κάνει το σώμα του, από τον χτύπο της καρδιάς μέχρι τον ήχο των κλειδώσεων. Μια φοβία που μπορούσε να τον τρελάνει. «Δεν μπορώ να κοιμηθώ αν δεν είμαι τελείως μεθυσμένος», είχε πει κάποια στιγμή, ενώ έχει αποκαλύψει το… πρόγραμμά του: «Ξεκινώ με σαμπάνια ή κόκκινο κρασί πριν από τις 10 το πρωί. Μετά πάλι σαμπάνια. Στη συνέχεια παστίς, ίσως μισό μπουκάλι. Κατόπιν τρώω φαγητό, το οποίο συνοδεύω με δύο μπουκάλια κρασί. Το απόγευμα πίνω σαμπάνια, μπίρα και περισσότερο παστίς, περίπου στις 5 μ.μ., για να τελειώσω το μπουκάλι. Αργότερα βότκα ή και ουίσκι».
Αν και μέχρι πρόσφατα παρέμενε ένα ζωντανό σύμβολο για τους Γάλλους, το 2012 απαρνήθηκε τη γαλλική υπηκοότητα λόγω της υπερφορολόγησης, με τον φίλο του Βλαντιμίρ Πούτιν να του δίνει τη ρωσική. Γι’ αυτό ο Ντεπαρντιέ είχε πει στο παρελθόν: «Νομίζω ότι του άρεσε αμέσως η πλευρά του χούλιγκαν που έχω. Το ότι, κάποιες φορές, με μάζευαν από το πεζοδρόμιο λιάρδα. Όπως και σε μένα, κανείς δεν θα στοιχημάτιζε ούτε ένα σεντ στον Πούτιν όταν ήταν 15 χρόνων».
Το ίδιο έτος κατηγορήθηκε για επίθεση και κακοποίηση όταν χτύπησε έναν αυτοκινητιστή και λίγο μετά συνελήφθη για οδήγηση υπό μεγάλη επήρεια αλκοόλ.
Ήμουν κακός πατέρας
Μεγαλύτερο αγκάθι από όλα, όμως, για τη χαρισματική και αμφιλεγόμενη περσόνα που υπήρξε πατέρας τεσσάρων παιδιών, από τρεις διαφορετικές γυναίκες, φαίνεται πως είναι ο αιφνίδιος θάνατος του πρωτότοκου γιου του Γκιγιόμ (από τον γάμο του με την ηθοποιό Ελιζαμπέτ Γκινιό) το 2008. Ο Γκιγιόμ (επίσης ηθοποιός), που δεν κατάφερε να ξεφύγει από την πατρική κακή επιρροή, στράφηκε νωρίς στα ναρκωτικά και στις κλοπές, ενώ όταν προσπάθησε να σώσει τον εαυτό του ήταν αργά. Μια οξεία πνευμονία στάθηκε η αιτία για τον θάνατό του, σε ηλικία 37 ετών, αφού οι γιατροί του είχαν πρώτα ακρωτηριάσει το πόδι. Ο ηθοποιός δεν μπόρεσε ποτέ να ξεπεράσει την απώλεια του γιου του και τη στάση της επίσης ηθοποιού κόρης του που δεν θέλει ούτε να τον ξέρει, αν και ο ίδιος έχει παραδεχθεί δημοσίως πως δεν υπήρξε καλός πατέρας. «Έχω κάνει πέντε πλαστικές εγχειρήσεις για να μην του μοιάζω», είχε πει χαρακτηριστικά για εκείνον πριν από μερικά χρόνια η κόρη του.