Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Έγκλημα στα Τέμπη: Φοιτητικές εκλογές κατέληξε το πόρισμα της Επιτροπής για τα Τέμπη

Ήταν 29 Ιουνίου 1874 όταν ο Χαρίλαος Τρικούπης δημοσίευσε στην εφημερίδα «Καιροί» το άρθρο του «Τις πταίει;» και ο τίτλος όχι μόνο παραμένει επίκαιρος, αλλά ταιριάζει, κατά τη γνώμη μας, απόλυτα και στο τι συμβαίνει με τα πορίσματα των κομμάτων για το δυστύχημα στα Τέμπη, στη σχετική εξεταστική επιτροπή που ολοκλήρωσε τις εργασίες της. Τα πορίσματα είναι αντικρουόμενα. Τι εννοούμε; Άλλα «βλέπει» η συμπολίτευση και άλλα η αντιπολίτευση.

Του ΠΑΝΤΕΛΗ ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΗ


Αντικρουόμενα τα πορίσματα των κομμάτων στην εξεταστική επιτροπή για το δυστύχημα στα Τέμπη!


Πόρισμα

Στο πόρισμα αναφέρεται: «Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί». Στο πόρισμα τονίζεται ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης, ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων. Γι’ αυτό και από τον πρωθυπουργό μέχρι το τελευταίο στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας τονίζεται ότι από εδώ και πέρα τον λόγο έχει η Δικαιοσύνη.

Εισηγητής της πλειοψηφίας ήταν ο βουλευτής Λάζαρος Τσαβδαρίδης, ο οποίος τόνισε: «Το πόρισμα των βουλευτών της ΝΔ δεν φέρνει πίσω τους 57 νεκρούς, ούτε θα σβήσει το πένθος στους γονείς και τους οικείους τους, ελπίζουμε όμως ότι θα προσφέρει μια ακτίδα παρηγοριάς σε όλους αυτούς και μια αίσθηση κάθαρσης στη συλλογική μνήμη της κοινωνίας μας, βοηθώντας την ελληνική Δικαιοσύνη να πράξει κατά τον βέλτιστο τρόπο το καθήκον της».

Ο Τσαβδαρίδης είπε ακόμη ότι υπήρξε ταχύτατα διοικητική επιτροπή για τη σύνταξη πραγματογνωμοσύνης, ότι έλαβε άμεσα μέτρα για τη στήριξη των οικογενειών των θυμάτων και πως διευκόλυνε με τις άμεσες ενέργειές της την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη στον ανώτατο βαθμό, προκειμένου να ξεκινήσει τον έλεγχο των ποινικών ευθυνών. Τόνισε ακόμη ότι η κυβερνητική πλειοψηφία έδειξε πόσο ήθελε να διαλευκανθεί το θέμα, αφού είπε αμέσως «ναι» στην αντιπολίτευση και συγκεκριμένα στο ΚΚΕ για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, δυνατότητα που η ίδια, ως κυβέρνηση, πρότεινε να έχει η κοινοβουλευτική μειοψηφία στην τελευταία συνταγματική αναθεώρηση.

Επιτροπής

ΣΥΡΙΖΑ: Κακοδιαχείριση

Τα πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για κακοδιαχείριση. Σε αυτό τονίζεται: «Από το 2019 έχουμε μια κάθετη πτώση στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Σταμάτησαν χωρίς καμία εξήγηση διαγωνισμοί που ‘‘έτρεχαν’’ κανονικά, όπως οι δύο διαγωνισμοί για την ηλεκτροκίνηση Κιάτου – Ροδοδάφνης και Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας και ο διαγωνισμός για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού Θεσσαλονίκης, ποντάροντας αποκλειστικά στην αμφιβόλου αποτελέσματος διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Όλα τα σιδηροδρομικά έργα που είχαν προγραμματιστεί να εκτελεστούν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου βάλτωσαν. Συγκεκριμένα έως σήμερα, και παρά τις συνεχείς κυβερνητικές εξαγγελίες, δεν υπάρχει ούτε σύμβαση για τη σύνδεση του λιμένος Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, για τη νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη, για τη νέα διπλή γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου. Επίσης σταμάτησε η εργολαβία Ψαθόπυργος – Ρίο. Η μη τήρηση του προγραμματισμού των διαγωνισμών και των χρονοδιαγραμμάτων του έργου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, όπως είχαν προγραμματιστεί και ίσχυαν έως το 2019, ενώ αφορούν συγχρηματοδοτούμενα έργα, έχει δρομολογήσει ήδη την απένταξη της χρηματοδότησης αυτών των έργων και την πιθανή επιστροφή πολλών εκατομμυρίων στην ΕΕ. Ο ΟΣΕ δεν κάλυψε τα κενά που δημιουργήθηκαν από τις συνταξιοδοτήσεις και κατέρρευσε η λειτουργία του.

Χαρακτηριστικό της κατάρρευσης ήταν τα συνεχή ατυχήματα, που συνέβαιναν από το 2020, που δημιουργούσαν την εικόνα εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου. Η στελέχωση του Οργανισμού σε μόνιμο προσωπικό μειώθηκε στους 730 περίπου εργαζομένους (από 1.150 μόνιμους υπαλλήλους το 2019), προκαλώντας την κατάρρευση και την αποσάθρωση της λειτουργίας του ΟΣΕ, με δραματικά αποτελέσματα στην ασφαλή λειτουργία του. Προσλήφθηκε προσωπικό με αδιαφανείς διαδικασίες, με συμβάσεις έργου, σε κρίσιμες ειδικότητες και από ό,τι αποδείχτηκε από τους ελέγχους μετά το δυστύχημα με ελλιπέστατη εκπαίδευση και χωρίς εμπειρία. Για πρώτη φορά και κατά αντιθεσμικό και ιδιαίτερα ριψοκίνδυνο για την ασφάλεια τρόπο εργάστηκαν ως σταθμάρχες άνθρωποι με ‘‘μπλοκάκι’’ για περιορισμένη χρονική διάρκεια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο και στο εργασιακό περιβάλλον του ΟΣΕ. Η μη πρόσληψη μόνιμου προσωπικού υπήρξε πολιτική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη, για την παραχώρηση σε ιδιωτικές εταιρείες της συντήρησης και μέρους της λειτουργίας του ΟΣΕ, και επομένως και του αντίστοιχου προσωπικού συντήρησης και λειτουργίας, σύμφωνα με το πρόγραμμα και τις κυβερνητικές εξαγγελίες». Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αναφέρεται ευθέως σε ποινικές ευθύνες υπουργών, αλλά ζητάει η Δικαιοσύνη να ασχοληθεί με αυτό το κόμματι.

Επιτροπής

ΠΑΣΟΚ: Να γίνει προανακριτική

Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πόρισμα, αλλά επανέλαβε ότι ήθελε να γίνει προανακριτική επιτροπή, η οποία βέβαια για να συσταθεί χρειάζεται να αποδοθούν συγκεκριμένες κατηγορίες σε πρόσωπο για συγκεκριμένο αδίκημα. Το ΠΑΣΟΚ τόνισε: «Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε αίτημα για σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων. Η κυβερνητική πλειοψηφία καταψήφισε την πρότασή μας, η οποία υπερψηφίστηκε από όλα τα υπόλοιπα κόμματα. Αντιθέτως, η κυβερνητική πλειοψηφία υπερψήφισε την πρόταση του ΚΚΕ για σύσταση εξεταστικής επιτροπής ‘‘Για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό’’. Η πρόταση του ΚΚΕ την οποία υιοθέτησε η κυβερνητική πλειοψηφία προέκρινε να ερευνηθούν οι συνθήκες λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου από το 1997, είκοσι έξι δηλαδή χρόνια πριν το έγκλημα των Τεμπών».

ΚΚΕ: Διαχρονικές πολιτικές και ποινικές ευθύνες

Το ΚΚΕ στο πόρισμά του κάνει λόγο για διαχρονικές πολιτικές και ποινικές ευθύνες. Για τις τελευταίες τονίζει: «Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα όσα παραπάνω εκτέθηκαν, προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009-2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της διά παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων. Και πιο συγκεκριμένα των υπουργών Δ. Ρέππα (2009-2011), Γ. Ραγκούση (2011), Μ. Βορίδη (2011-2012), Κ. Χατζηδάκη (2007-2009 και 2012-2013), Μ. Χρυσοχοΐδη (2013-2015), Χρ. Σπίρτζη (2015-2019), Κ. Καραμανλή (2019-2023)».
Εξειδικεύοντας το ΚΚΕ κάνει λόγο για το κακουργηματικό αδίκημα της θανατηφόρου έκθεσης, το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος των προαναφερθέντων υπουργών, και για τη νυν κυβέρνηση κάνει λόγο για αλλοίωση του χώρου του πολύνεκρου δυστυχήματος». Επίσης το ΚΚΕ στέκεται στο μεγάλο διαχρονικό σκάνδαλο που είναι η μη υλοποίηση της σύμβασης 717.                                                                Επιτροπή

Ελληνική Λύση

Στη σύμβαση 717 δίνει μεγάλη βαρύτητα και η Ελληνική Λύση, που στο πόρισμά της αναφέρει: «Δεν λειτουργούσε το GSMR. Δεν λειτουργούσε το ETCS σε καμία εκδοχή συνεισφοράς του ήδη από τον Ιούλιο του 2019. Δεν λειτουργούσε η Φωτοσήμανση. Δεν λειτουργούσε η Τηλεδιοίκηση. Υπολειτουργούσε ο Τοπικός Πίνακας Χειρισμών».

Νέα Αριστερά: Προανακριτική

Η Νέα Αριστερά κάνει λόγο για σύσταση προανακριτικής επιτροπής λέγοντας: «Για τον λόγο αυτό επιβάλλεται η περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών από το ελληνικό Κοινοβούλιο με τη σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, σύμφωνα με το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής Μέρος Α΄ Κοινοβουλευτικό (ΦΕΚ 106 Α΄/24.6.1987) και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της Ποινικής Ευθύνης Υπουργών, για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής».

Οι Σπαρτιάτες τόνισαν ότι τον λόγο έχει η Δικαιοσύνη, η Νίκη έδωσε βαρύτητα στην αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος, ενώ η Πλεύση Ελευθερίας ζήτησε να μην κλείσει τις εργασίες της η Εξεταστική και γι’ αυτό έκανε ηχηρή παρέμβαση στην τελευταία συνεδρίασή της η Ζωή Κωνσταντοπούλου.

Επιτροπή

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

Γ. Γεραπετρίτης: Η Ελλάδα στη Μέση Ανατολή ασκεί μια πολύ ενεργή πολιτική για τον περιορισμό της ανθρωπιστικής κρίσης

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Τέσσερα ερωτήματα προς τον κ. Μητσοτάκη

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ