Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

«Λερναία Ύδρα» τα κυκλώματα των νοθευμένων καυσίμων

Ουδείς γνωρίζει πόσα πρατήρια καυσίμων στη χώρα φουλάρουν τα ντεπόζιτα ανυποψίαστων οδηγών με χημικούς διαλύτες και νοθευμένα καύσιμα.

Του Μάνου Μεϊμαράκη

Σε καθημερινή βάση ξεφυτρώνουν και νέα «πειραγμένα» πρατήρια που εντοπίζονται από τα ειδικά κλιμάκια ελέγχων!

Επιπλέον, όσο οι καταγγελίες πολιτών αυξάνονται, τα ειδικά κλιμάκια τους τελευταίους μήνες εντοπίζουν σε καθημερινή βάση πρατήρια τα οποία διαθέτουν νοθευμένη αμόλυβδη βενζίνη ή diesel κίνησης.

Εκτιμάται ότι στην Ελλάδα διακινούνται ετησίως δεκάδες χιλιάδες τόνοι νοθευμένου καυσίμου, με τους χημικούς διαλύτες την τελευταία διετία να έρχονται σχεδόν μονοπωλιακά από τη Βουλγαρία.

Πρατηριούχοι εκτιμούν ότι περισσότερο από το 20% των καυσίμων που διακινούνται σήμερα στην ελληνική αγορά είναι λαθραία ή νοθευμένα με διαλύτες, με τη φοροδιαφυγή να αγγίζει ακόμα και το 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Το φαινόμενο παρατηρείται εντονότερα στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Πάντως, οδηγοί ταξί με πείρα δεκαετιών στον δρόμο αναφέρουν ότι το ποσοστό των πρατηρίων με νοθευμένα καύσιμα είναι πολύ μεγαλύτερο.

«Σκοτώνουν» τα αυτοκίνητα

Το βέβαιο είναι, όπως επισημαίνουν τεχνικοί οχημάτων, ότι μπορεί να γίνει μεγάλη ζημιά στον κινητήρα, ουσιαστικά τα νοθευμένα καύσιμα «σκοτώνουν» τα αυτοκίνητα.

Συγκεκριμένα, ένα λίτρο λαθραία εισαγόμενου χημικού διαλύτη κοστίζει μόλις 0,10 λεπτά, αλλά μπορεί να προκαλέσει ζημιά χιλιάδων ευρώ σε ένα αυτοκίνητο.

Νοθευμένα θεωρούνται τα καύσιμα στα οποία το κυρίως καύσιμο έχει αναμειχθεί -σε πολλές περιπτώσεις άνω του 50%- με χημικούς διαλύτες πολλών οκτανίων. Παλιότερα τα κυκλώματα νόθευαν την αμόλυβδη βενζίνη με πετρέλαιο θέρμανσης.

Πρακτικά, είναι αδύνατον να αντιληφθεί οδηγός ότι το καύσιμο με το οποίο γεμίζει το αυτοκίνητό του είναι νοθευμένο. Όμως, σε μερικά χιλιόμετρα, αν ο οδηγός παρατηρήσει αρρυθμία στο ρελαντί είτε ακανόνιστο ρυθμό στροφών ακόμη και εν κινήσει, είναι ενδείξεις ότι το ντεπόζιτο περιέχει νοθευμένο καύσιμο.

Σε πιο εξειδικευμένο στάδιο, η ανίχνευση των νοθευμένων καυσίμων πραγματοποιείται με μετρήσεις διαφόρων φυσικοχημικών ιδιοτήτων, όπως χρωματογραφία και φασματοσκοπία για τον προσδιορισμό των παραλλαγών της σύνθεσης αυτών των «καυσίμων».

Φθορά στον κινητήρα, μειωμένη απόδοση οχήματος, ακόμα και καταστροφή του καταλύτη είναι οι πιο σοβαρές επιπτώσεις από την καύση νοθευμένου καυσίμου.

Συχνά, εργαστηριακές εξετάσεις στο περιεχόμενο δεξαμενών και βυτιοφόρων που μεταφέρουν νοθευμένα καύσιμα αποκαλύπτουν μείγματα ελαφρών υδρογονανθράκων οι οποίοι προσομοιάζουν με καύσιμο, αλλά είναι επικίνδυνο νοθευμένο καύσιμο και όχι καθαρή βενζίνη.

Κέντρο παραγωγής στην Ελλάδα

Αξίζει να σημειωθεί ότι το νοθευμένο καύσιμο παρακάμπτει τους ελέγχους στο ηλεκτρονικό σύστημα εισροών – εκροών των πρατηρίων, καθώς οι δράστες χακάρουν το σύστημα για να μην καταγράψει την παράνομη εισροή και εκροή.

Η νοθεία των καυσίμων είναι ευρέως διαδεδομένη στις αναπτυσσόμενες χώρες. Η παρακολούθηση της νοθείας στα καύσιμα είναι εξαιρετικά δύσκολη και, στο τέλος της ημέρας, οι Αρχές στην Ελλάδα διαπιστώνουν ότι ουσιαστικά αναμετρώνται με τη «Λερναία Ύδρα». Η ανάπτυξη των κυκλωμάτων διακίνησης και διάθεσης νοθευμένων καυσίμων είναι πρωτόγνωρη. Η τελευταία επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. στον Ασπρόπυργο αποκάλυψε ακριβώς αυτό, τη ραγδαία ανάπτυξη των κυκλωμάτων στην Ελλάδα, αλλά και το πρώτο κέντρο νόθευσης καυσίμων στη χώρα μας.

καύσιμα καύσιμα

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μόνο στην Ελλάδα: Έσπασε η τουαλέτα του ΟΣΕ και επιβάτιδα αντί να ταξιδέψει κατέληξε στο νοσοκομείο!

Ασπρόπυργος: Θολό το τοπίο με τον θάνατο του 40χρονου – Δύο προσαγωγές από την ΕΛ.ΑΣ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ