Η Ελλάδα είναι αρνητική «πρωταθλήτρια» στην ακρίβεια, με τον πληθωρισμό στα τρόφιμά της να είναι στο 8,33% (στο 5% είναι ο μ.ο. στην Ευρώπη). Είναι δε, η δεύτερη ακριβότερη χώρα, βρισκόμενη σε χειρότερη θέση, ακόμη και από την εμπόλεμη Ουκρανία – μόνον η Μάλτα είναι πιο ακριβή.
Όσον αφορά στην Ευρώπη, η Ελλάδα κατέχει τη 2η χειρότερη θέση στη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, μετά τη Βουλγαρία.
Η Ελλάδα είναι στη 10άδα με τον χειρότερο πληθωρισμό παγκοσμίως, μαζί με το Μαλάουι και την Ζιμπάμπουε, ενώ, όσον αφορά στην στεγαστική κρίση στη χώρα μας, συνεχίζεται και μάλιστα βαθαίνει ολοένα και περισσότερο. Οι τιμές των ακινήτων αυξήθηκαν από 35% μέχρι και 40% από το 2020 μέχρι και σήμερα. Τα ενοίκια, δε, έχουν αυξηθεί μέχρι και 56% (στην Αττική το εν λόγω αρνητικό ρεκόρ) τα τελευταία 5 χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία νέας έρευνας της Pulse RC για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, η πλειοψηφία των Ελλήνων που δεν διαθέτει ιδιόκτητη κατοικία βρίσκεται σε αδιέξοδο εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης των ενοικίων, με την κατάσταση να επιδεινώνεται από την ακρίβεια.
Την ίδια ώρα, επικρατεί προβληματισμός για τις υψηλές τιμές των βασικών αγαθών και απαισιοδοξία για το μέλλον της οικονομίας.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το εύρημα που αφορά τις επερχόμενες ευρωεκλογές, καθώς λιγότεροι από τους μισούς (47%) απαντούν ότι θα ψηφίσουν το ίδιο με ό,τι είχαν ψηφίσει στις εθνικές εκλογές, ενώ το 15% απαντά ότι θα ψηφίσει με στόχο να στείλει μήνυμα διαμαρτυρίας.
Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 28 Φεβρουαρίου – 11 Μαρτίου 2024 σε δείγμα 1.052 ενηλίκων, διερευνήθηκε ένα ευρύ πεδίο θεμάτων όπως η οικονομία, οι επερχόμενες ευρωεκλογές, το πρόβλημα της στέγης, οι πρόσφατες αλλαγές στα τιμολόγια ρεύματος, τα θέματα των αγροτών, μαζί με τη διαχρονική εξέλιξη οικονομικών δεικτών, όλα μέσα από την οπτική των καταναλωτών και, ειδικότερα, των επιχειρηματιών/επαγγελματιών.
Μείωση της ανησυχίας (σε σύγκριση με την προηγούμενη αντίστοιχη έρευνα τον Σεπτέμβριο του 2023) εμφανίζει ο ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες.
Συγκεκριμένα, το 50% ανησυχούν (από 54%), ενώ 48% δεν ανησυχούν (από 44%). Οι δύο επιλογές σχεδόν «ισοβαθμούν» (-2%), αν και αποτυπώνεται υψηλότερη ανησυχία μεταξύ των επαγγελματιών και επιχειρηματιών: 56% ανησυχούν και 42% δεν ανησυχούν (-14%).
Πιο αισιόδοξοι (σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα) αποτυπώνονται στον δείκτη αισιοδοξίας/απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, οι κάτοικοι της Περιφέρειας Αττικής.
Στο ερώτημα πως αντιμετωπίζουν την πορεία της ελληνικής οικονομίας τους επόμενους μήνες απαντούν: 37% αισιόδοξα (από 34%) και 60% απαισιόδοξα (από 64%). Παραμένει πάντως αρνητικό το ισοζύγιο (-23%) και στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο ανάμεσα στους επιχειρηματίες/επαγγελματίες.
Αν και με χαμηλότερο ποσοστό (65% «πολύ σημαντικό», από 69%), οι αυξήσεις των τιμών και η ακρίβεια παραμένουν σημαντικό πρόβλημα σχεδόν για όλους (των αυτοαπασχολουμένων συμπεριλαμβανομένων).
Τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, ποτά, super market) εξακολουθούν να προβληματίζουν έξι στα δέκα νοικοκυριά με την ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) να βρίσκεται στη δεύτερη θέση, αλλά αρκετά πιο χαμηλά από την πρώτη πηγή ανησυχίας.
Η στέγη αποτελεί σημαντικό πρόβλημα (40% «πολύ σημαντικό», 11% «αρκετά») για τους περισσότερους από όσους απάντησαν ότι δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία (62%). Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στους επιχειρηματίες/επαγγελματίες, που ο ένας στους τρεις απαντά ότι έχει ιδιόκτητη κατοικία.
Με το βλέμμα στις ευρωεκλογές
Σχεδόν οι μισοί (47%) συμμετέχοντες απαντούν ότι θα ψηφίσουν στις ερχόμενες ευρωεκλογές, το ίδιο με ό,τι είχαν ψηφίσει στις εθνικές εκλογές.
Ένας στους τέσσερις απαντά ότι θα ψηφίσει «θετικά», με κριτήριο «τα καλύτερα πρόσωπα και προτάσεις» και το 15% απαντά ότι θα ψηφίσει «αρνητικά» για να στείλει μήνυμα ή να τιμωρήσει. Παρόμοια είναι η σειρά των επιλογών και τα ποσοστά ανάμεσα και στους επιχειρηματίες/επαγγελματίες.
Στο τραπέζι και το τιμολόγιο ρεύματος
«Ούτε εύκολη-ούτε δύσκολη» είναι η επικρατούσα απάντηση στο πως βρήκαν την επιλογή χρώματος τιμολογίου.
Ένας στους τρεις (33%) (λίγο ή πολύ) δυσκολεύτηκε να επιλέξει, ενώ ένας στους πέντε (20%) βρήκε τη διαδικασία (λίγο ή πολύ) εύκολη. Παραπλήσια ποσοστά αποτυπώνονται και μεταξύ των επιχειρηματιών / επαγγελματιών.
Γνωρίζουν τα θέματα που απασχολούν τους Έλληνες αγρότες και τους λόγους για τους οποίους διαμαρτύρονται, απαντά το 87%. H πλειονότητά τους (70%) τα αντιμετωπίζει θετικά, έναντι 17% που τοποθετείται αρνητικά! Αντίστοιχη, με μικρές διαφορές, είναι η εικόνα και στους αυτοαπασχολούμενους.