Από τα μεγάλα πικνίκ μέχρι τις ημέρες χωρίς αυτοκίνητο και τους νέους ποδηλατόδρομους, το Παρίσι προχωρά με πρωτοβουλίες βιώσιμων μεταφορών.
Είναι μια όμορφη μέρα στο Παρίσι. Ο ήλιος αντανακλάται στα λευκά τετράγωνα του τραπεζομάντηλου του πικνίκ που εκτείνεται από την Αψίδα του Θριάμβου μέχρι τη Λεωφόρο George V. Τα φανάρια εξακολουθούν να αλλάζουν από κόκκινα σε πράσινα, χωρίς να καθοδηγούν κανέναν.
Η Elodie και ο σύντροφός της είναι μεταξύ των 4.000 τυχερών κατόχων εισιτηρίων για το δωρεάν grand pique-nique des Champs-Élysées που πραγματοποιείται στις 26 Μαΐου. Απολαμβάνουν την καινοτομία του να χαλαρώσουν στον δρόμο που συνήθως διανύουν με το ποδήλατο για τη δουλειά τους, αποφεύγοντας τα αυτοκίνητα και τους τουρίστες.
Ανάμεσά τους περπατά η Anne Hidalgo, η δήμαρχος του Παρισιού, χαμογελώντας και σφίγγοντας τα χέρια με τους σεφ στα φορτηγά με φαγητό. Το συμβούλιο του οποίου ηγείται δεν οργάνωσε αυτή την ιδιωτική εκδήλωση, αλλά είναι σύμφωνη με το όραμά της για την πόλη – αντιμετώπιση της ρύπανσης και επανασχεδιασμός των δρόμων για πεζούς και ποδηλάτες.
Η Αψίδα του Θριάμβου έχει παίξει ως φόντο σε διάφορες τέτοιες εκδηλώσεις όλα αυτά τα χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της ετήσιας ημέρας χωρίς αυτοκίνητα που εγκαινίασε η Hidalgo το 2015. Και με την πόλη να φιλοξενεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες αυτό το καλοκαίρι, το συμβούλιο θέλει να δείξει τις πράσινες πρωτοβουλίες του με τον καλύτερο τρόπο.
Οι Παριζιάνοι ανεβαίνουν σε δύο τροχούς
Μπαίνοντας στο Παρίσι από τον σταθμό Gare du Nord, θα δείτε ατέλειωτους πράσινους ειδικούς ποδηλατόδρομους να διέρχονται παράλληλα με την κυκλοφορία.
Το Παρίσι διαθέτει πλέον περισσότερα από 1.300 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, εκ των οποίων τα 500 χιλιόμετρα αναπτύχθηκαν μεταξύ 2014 και 2020. Για τους Ολυμπιακούς Αγώνες προστέθηκαν νέες λωρίδες 30 χιλιομέτρων τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και έξω από αυτό.
Αυτό απαιτούσε κάποια κοινή σκέψη από το δημαρχείο – το οποίο ελέγχει μόνο το κέντρο του Παρισιού – και τους δημάρχους των προαστίων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, κυριολεκτικά εξασφαλίστηκε ότι οι ποδηλατόδρομοι θα συνεχίσουν στην ίδια πλευρά του δρόμου.
Η επικοινωνία είναι το κλειδί, λέει ο εκπρόσωπος της ομάδας του αντιδημάρχου Emmanuel Grégoire. “Ο καλύτερος τρόπος για να εξηγήσουμε στον κόσμο είναι να δείξουμε ότι δεν κάνουμε τη ζωή μας πιο δύσκολη”, λέει. Η οδήγηση αυτοκινήτου στο Παρίσι απαιτεί πολλή υπομονή- αντίθετα, η ποδηλασία είναι γρήγορη – και ασφαλής, καθώς η αύξηση των λωρίδων σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν χάνονται σε έναν “ωκεανό αυτοκινήτων”.
“Πρέπει να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να κάνουν ποδήλατο στα σχολεία και να αφιερώσουμε χρόνο για να εξηγήσουμε στους ανθρώπους ότι η εποχή ολόκληρης της πόλης των αυτοκινήτων έχει τελειώσει”, προσθέτει.
Το μήνυμα φαίνεται να περνάει. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του οργανισμού αστικού σχεδιασμού Institut Paris Region, περισσότεροι Παριζιάνοι κυκλοφορούν πλέον με ποδήλατο παρά με αυτοκίνητο στο κέντρο.
Πεζοδρόμηση δρόμων και πλατειών
Υπάρχουν ακόμη κάποιες παιδικές ασθένειες με τη μετατροπή του Παρισιού σε μια πλήρως ποδηλατική πόλη. Αλλά με τα στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους διαμερίσματα, ήταν πάντα μια πόλη που μπορεί να περπατήσει.
Στους πεζούς έχει παραχωρηθεί περισσότερος χώρος τα τελευταία χρόνια. Το 2013 και το 2016 αντίστοιχα, το δημαρχείο απαγόρευσε την κυκλοφορία από την αριστερή και τη δεξιά όχθη του Σηκουάνα.
Η Place de la Nation, η οποία κάποτε ήταν ένας κυκλικός κόμβος με οκτώ λωρίδες κυκλοφορίας, είναι τώρα κυρίως ένας “κήπος” όπου τα παιδιά μπορούν να παίζουν και να μαθαίνουν να κάνουν ποδήλατο σε ασφαλή απόσταση από τον δρόμο. Και η Place de Bastille, ένας σημαντικός χώρος για δημόσιες συγκεντρώσεις και διαμαρτυρίες, έχει επίσης καθαριστεί για τους ανθρώπους.
Η Rue de Rivoli, ο δρόμος που περνάει από το Hôtel de Ville στο Jardin des Tuileries, χρησιμοποιείται πλέον μόνο από οχήματα έκτακτης ανάγκης.
Οι Παριζιάνοι παίρνουν επίσης μια γεύση από την ευρύτερη ελευθερία των αυτοκινήτων σε συγκεκριμένες ημέρες. Εκτός από τις ημέρες χωρίς αυτοκίνητα μία φορά το χρόνο, το πρόγραμμα Paris Respire προβλέπει ότι τμήματα της πρωτεύουσας κλείνουν για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων για μία Κυριακή το μήνα.
Δημιουργία αστικών δασών
Ένας άλλος κυκλικός κόμβος που αποκτά μια ακόμη πιο πράσινη μεταμόρφωση είναι η Place de Catalogne κοντά στον σταθμό Gare Montparnasse.
Η δήμαρχος έχει μεγάλες φιλοδοξίες να γίνει το πρώτο “αστικό δάσος” του Παρισιού, μετατρέποντας την από μια περιοχή ομοιόμορφου μπετόν σε μια περιοχή με 478 δέντρα. Ένα μεγάλο τμήμα με γρασίδι είναι καθαρά για να κάθονται, να τρώνε και να παίζουν οι άνθρωποι.
Η αμμώδης τοιχοποιία του Παρισιού είναι ένα μεγάλο μέρος της γοητείας του, αλλά με τόση πέτρα και τσιμέντο τριγύρω, το δημοτικό συμβούλιο καταβάλλει προσπάθεια να μαλακώσει και να σκιάσει τους δρόμους με περισσότερη βλάστηση.
Η πόλη επενδύει σε περισσότερα από 400.000 τετραγωνικά μέτρα νέων χώρων πρασίνου μέχρι το 2026, λέει ο εκπρόσωπος.
Έχει δοθεί ιδιαίτερη ώθηση γύρω από τους σχολικούς δρόμους – πολλοί από τους οποίους έχουν πεζοδρομηθεί και έχουν προσαρμοστεί στις υψηλότερες θερμοκρασίες που φέρνει η κλιματική αλλαγή.
Προχωρώντας προς μια πόλη 15 λεπτών
Το μοντέλο της πόλης των 15 λεπτών -μια έννοια αστικού σχεδιασμού όπου οι άνθρωποι ζουν σε κοντινή απόσταση με τα πόδια ή με ποδήλατο από όλα όσα χρειάζονται- υιοθετήθηκε από τον Hidalgo πριν από χρόνια.
Δεδομένου ότι το Παρίσι είναι ήδη πολύ περιπατητικό, μπορεί να αισθάνεται λίγο αμφισβητούμενο σε ορισμένα σημεία. Αλλά έχουν γίνει κάποια βήματα για την πληρέστερη υλοποίηση του οράματος.
Σύμφωνα με τους νέους πολεοδομικούς κανόνες, οι ιδιοκτήτες κτιρίων είναι υποχρεωμένοι να διασφαλίζουν ότι φιλοξενούν ένα μείγμα ισόγειων καταστημάτων καθώς και κατοικιών και γραφείων, λέει ο εκπρόσωπος.
Η προσέγγιση του Παρισιού στους Αγώνες δίνει επίσης έμφαση στην εγγύτητα. Για πρώτη φορά, θα φιλοξενηθούν σε μεγάλο βαθμό στο κέντρο της πόλης, και 26 ζώνες φιλάθλων που κατανέμονται σε διάφορες συνοικίες σημαίνουν ότι οι ντόπιοι δεν χρειάζεται να ταξιδέψουν μακριά για να παρακολουθήσουν με φίλους και συγγενείς.
“Είναι ένας τρόπος να κάνουμε τους αγώνες για όλους τους ανθρώπους και να δείξουμε ότι κατά τη διάρκεια της εποχής της κλιματικής αλλαγής μπορούμε να συνεχίσουμε να φιλοξενούμε αγώνες μέσα στην πόλη με διαφορετικό τρόπο”, λέει ο εκπρόσωπος. “Πιο οικολογικά, επειδή μπορείτε να πηγαίνετε στους χώρους διεξαγωγής των αγώνων με τα πόδια, με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και με ποδήλατα”.
Περισσότερες περιοχές πεζοδρομήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, κυρίως για λόγους ασφαλείας. Μία λωρίδα του περιφερειακού δρόμου périphérique που κυκλώνει την πόλη θα οριστεί μόνο για την κυκλοφορία των Ολυμπιακών.
Αλλά το συμβούλιο θέλει να είναι αποκλειστικά για την κοινή χρήση αυτοκινήτων στη συνέχεια- ένα παράδειγμα της χρήσης των Ολυμπιακών Αγώνων για την “επιτάχυνση του μετασχηματισμού του Παρισιού”, όπως το θέτει ο εκπρόσωπος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ολυμπιακοί Αγώνες: Οικονομική ώθηση 11,1 δισ. ευρώ στο Παρίσι