Σε έναν επαρχιακό δρόμο της Εύβοιας, κάθε λίγα μέτρα, οι περαστικοί και οι οδηγοί βλέπουν ένα εικονοστάσι στη μνήμη ανθρώπων που έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία.
Του ΦΩΤΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Ο συνδυασμός τέτοιων συστημάτων με τους συστηματικούς τροχονομικούς ελέγχους φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα σώζοντας ανθρώπινες ζωές
Πρόκειται για τη διαδρομή Χαλκίδας – Ψαχνών, όπου από σημείο «καρμανιόλα» μετατράπηκε σε έναν ασφαλή δρόμο. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο, και να σταματήσουν άνθρωποι όλων των ηλικιών να αφήνουν την τελευταία τους πνοή στον δρόμο, κάποιοι αποφάσισαν, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, να προσπαθήσουν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών.
Το μικρό…θαύμα
Η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» παρουσιάζει το μικρό… θαύμα που έγινε στην περιοχή της Εύβοιας, όπου, όπως όλοι ομολογούν, έπρεπε κάποιοι να το αποφασίσουν και να «επενδύσουν» στο πιο ακριβό αγαθό, στην ανθρώπινη ζωή.
«Είναι γνωστό ότι η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 30% των θανατηφόρων τροχαίων. Στο τμήμα αυτών των τεσσάρων χιλιομέτρων εγκαταστήσαμε 18 πινακίδες σήμανσης, με όριο ταχύτητας τα 50 χιλιόμετρα την ώρα, και τέσσερα ραντάρ ενεργού μέτρησης της ταχύτητας των οχημάτων, λέει η κ. Βασιλική Μυλωνά, πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» που ανέλαβε την πρωτοβουλία. Και συνεχίζει η κ. Μυλωνά λέγοντας ότι «έγινε σαφές ότι στον βαθμό που οι οδηγοί αντιλαμβάνονται πως η οδήγησή τους ελέγχεται, αλλάζει και η συμπεριφορά τους. Ο συνδυασμός τέτοιων συστημάτων με τους συστηματικούς τροχονομικούς ελέγχους είναι πραγματικά πολύ σημαντικός, στην κυριολεξία σώζει ζωές σε ένα περιβάλλον πολιτισμού, ασφάλειας και τάξης».
Αποτελέσματα
Από την πλευρά της η Ελληνική Αστυνομία, και ειδικότερα το Αστυνομικό Τμήμα Ψαχνών, διαπίστωσε πολύ γρήγορα τη βοήθεια που προσέφερε η συγκεκριμένη πρωτοβουλία. «Όταν τοποθετήθηκαν τα ραντάρ ενεργού μέτρησης της ταχύτητας των οχημάτων, τα αποτελέσματα ήταν άκρως θεαματικά. Έχει περάσει ένας χρόνος από την εγκατάσταση αυτών των μηχανημάτων και δεν έχει συμβεί ούτε ένα σοβαρό ή θανατηφόρο τροχαίο», περιγράφει ο διοικητής, αστυνόμος Γιώργος Αλεξίου, στο βίντεο που ετοίμασε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».
Τίποτα όμως δεν θα είχε γίνει αν δεν υπήρχε και η βοήθεια από την τοπική αυτοδιοίκηση. «Από την πρώτη στιγμή μας έκαναν συγκεκριμένες προτάσεις και μας πρότειναν να εφαρμόσουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα διαχείρισης της ταχύτητας των οχημάτων στον δήμο μας», λέει η κ. Ελένη Βάκα, δήμαρχος Χαλκιδέων. «Ο σκοπός είναι να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης των οδηγών προκειμένου να προστατευτούν από τα ατυχήματα», υπογραμμίζει ο κ. Γιώργος Ψαθάς, δήμαρχος Διρφύων Μεσσαπίων.
Η πρωτοβουλία του ινστιτούτου υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τους Δήμους Χαλκιδέων και Διρφύων Μεσσαπίων και το διεθνές ίδρυμα Safer Roads Foundation (SRF) του Ηνωμένου Βασιλείου. «Αυτός ο δρόμος έχει ένα τραγικό ιστορικό τροχαίων και αξιολογείται στη χαμηλότερη κατηγορία στην Ευρώπη. Αυτό που θέλουμε είναι ένα τέτοιο σχήμα να εφαρμοστεί σε εκατοντάδες σημεία σε όλη την Ελλάδα. Είναι χαμηλού κόστους, η περίοδος αποπληρωμής είναι μόνο λίγοι μήνες. Αυτό που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση», λέει ο κ. Michael Woodford, εκτελεστικός πρόεδρος του διεθνούς ιδρύματος Safer Roads Foundation.
Στατιστικά
Και αν στην περιοχή της Χαλκίδας έγινε ένα «θαύμα», τα στοιχεία σε όλη την υπόλοιπη χώρα δεν είναι πολύ ευχάριστα. Οι Έλληνες οδηγοί συνεχίζουν να παρανομούν και οι αριθμοί κάθε χρόνο είναι αυξητικοί.
Έλεγχοι
Ειδικότερα, το πρώτο 7μηνο του 2024 οι υπηρεσίες Τροχαίας καθώς και άλλες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας προχώρησαν σε 3.903.209 ελέγχους, βεβαιώνοντας 858.103 παραβάσεις, έναντι 708.883 το ίδιο διάστημα του 2023». Ενδεικτικά, το πρώτο 7μηνο του 2024 βεβαιώθηκαν:
- Στην Αττική 939 παραβάσεις (αύξηση κατά 46,81%)
- Στη Θεσσαλονίκη 298 παραβάσεις (αύξηση κατά 68,59%)
- Στην Πελοπόννησο 172 παραβάσεις (αύξηση κατά 37,55%)
- Στο Βόρειο Αιγαίο 286 παραβάσεις (αύξηση κατά 31,91%)
- Στο Νότιο Αιγαίο 176 παραβάσεις (αύξηση κατά 18,20%)
Όσον αφορά τα αδικήματα που κοστίζουν ανθρώπινες ζωές, η υπερβολική ταχύτητα είχε, για ακόμη μια φορά, την «τιμητική» της. Συγκεκριμένα:
- Υπερβολική ταχύτητα: 336
- Μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους: 164
- Στέρηση άδειας οδήγησης: 294
- Παραβάσεις ΚΤΕΟ και ανασφάλιστα: 455
- Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος: 457
- Χρήση κινητού τηλεφώνου: 797
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: 073
Την περασμένη εβδομάδα, από 12 έως 18 Αυγούστου 2024, οι υπηρεσίες Τροχαίας πραγματοποίησαν ειδικές εξορμήσεις και στοχευμένους ελέγχους, ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, «για την αντιμετώπιση παραβατικών και επικίνδυνων-αντικοινωνικών οδηγικών συμπεριφορών, με στόχο την ομαλή και ασφαλή κίνηση των πολιτών και τη διασφάλιση της ανθρώπινης ζωής». Συγκεκριμένα «διενεργήθηκαν 116.652 τροχονομικοί έλεγχοι οχημάτων και βεβαιώθηκαν 28.704 παραβάσεις, για τις οποίες επιβλήθηκαν τα ανάλογα διοικητικά πρόστιμα.
Ενδεικτικά, οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν μεταξύ άλλων αφορούν:
- 410 για παράνομες σταθμεύσεις
- 634 για υπερβολική ταχύτητα
- 691 για μη χρήση κράνους
- 126 για στέρηση άδειας ικανότητας οδήγησης
- 696 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας
- 562 για μέθη
- 539 για ΚΤΕΟ
- 203 για χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
ΠΙΝΑΚΑΣ
Τα επίσημα στοιχεία του αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας για το πρώτο 7μηνο του έτους, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023, αναφέρουν τα εξής: