Η άφιξη των νέων λεωφορείων στους δρόμους της Ανατολικής Αττικής σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών στην περιοχή. Μέσα στην εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιθεώρησε τα πρώτα 30 από τα συνολικά 950 λεωφορεία νέας τεχνολογίας που προγραμματίζεται να τεθούν σε λειτουργία μέχρι το καλοκαίρι του 2025.
Του ΚΙΜΩΝΑ ΛΟΓΟΘΕΤΗ
Η ανανέωση του στόλου, η λογική της σύνδεσης όλων των μέσων μεταφοράς με κυκλική ροή και οι ηλεκτρονικές πληρωμές εισιτηρίων με ελεγκτή στην μπροστινή πόρτα αναβαθμίζουν τις συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Αυτά τα λεωφορεία χαρακτηρίζονται από σύγχρονη αντιρρυπαντική τεχνολογία, προσφέροντας μειωμένες εκπομπές ρύπων, και είναι πλήρως προσβάσιμα για τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), ενώ διαθέτουν και κλιματισμό, διασφαλίζοντας μια πιο άνετη μετακίνηση για τους επιβάτες.
Η προμήθεια αυτών των λεωφορείων είναι μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου των αστικών και περιαστικών λεωφορείων, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός σε δηλώσεις του.
Συντήρηση των παλιών
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε την προσήλωση της κυβέρνησης στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι τα επόμενα χρόνια οι κάτοικοι της Αττικής θα διαπιστώσουν σημαντικές βελτιώσεις στην ποιότητα των δημόσιων συγκοινωνιών. Ωστόσο, πέρα από την εισαγωγή νέων λεωφορείων, είναι εξίσου σημαντική η συντήρηση των παλαιότερων οχημάτων του στόλου. Η συντήρηση αυτή είναι απαραίτητη όχι μόνο για να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια βιωσιμότητα των λεωφορείων, αλλά και για να διασφαλιστεί ότι οι επιβάτες θα συνεχίσουν να έχουν ασφαλείς και αξιόπιστες μετακινήσεις.
Η κυβέρνηση προχωρεί με δυναμικούς ρυθμούς στην αναβάθμιση και ενίσχυση του συγκοινωνιακού τοπίου της χώρας, όπως αναφέρθηκε από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, σε συνέντευξή του στον Αθήνα 9,84. Σε αυτό το πλαίσιο ανακοινώθηκε μια σημαντική επένδυση ύψους 2 δισ. ευρώ, η οποία υλοποιείται για πρώτη φορά μετά από περισσότερες από δύο δεκαετίες, με στόχο τη ριζική ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών.
Η έναρξη των δρομολογίων από το νέο αμαξοστάσιο της ανάδοχης κοινοπραξίας στο Κορωπί πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 26 Αυγούστου 2024, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Βασίλη Οικονόμου, της γενικής γραμματέως Μεταφορών Δέσποινας Παληαρούτα και του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΣΑ, Γιώργου Σπηλιόπουλου. Στην ομιλία του ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι το υπουργείο εφαρμόζει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της πρωτεύουσας, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο υπεγράφη πρόσφατα σύμβαση για την προμήθεια 300 νέων λεωφορείων, τα οποία θα αντικαταστήσουν παλαιότερα οχήματα της ΟΣΥ.
Αναβάθμιση
Ο κ. Οικονόμου σημείωσε ότι η διαδικασία ανανέωσης του στόλου έχει ήδη ξεκινήσει, με την κυκλοφορία των πρώτων 30 περιαστικών λεωφορείων στην Ανατολική και τη Δυτική Αττική. Συνολικά, μέχρι τον Μάρτιο του 2025 θα τεθούν σε κυκλοφορία 211 νέα λεωφορεία. Παράλληλα αναμένεται ότι μέχρι το τέλος του 2024 το 30% των 300 νέων λεωφορείων θα βρίσκεται ήδη στους δρόμους, ενώ μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025 θα έχουν παραδοθεί 950 νέα λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας, ανανεώνοντας πλήρως την εικόνα των αστικών συγκοινωνιών.
Ανέπαφες πληρωμές
Μια σημαντική καινοτομία που θα εισαχθεί στις αστικές συγκοινωνίες είναι το σύστημα ανέπαφων πληρωμών. Από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει πιλοτικά η εφαρμογή δρομολογίων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με είσοδο των επιβατών από την μπροστινή πόρτα, παρουσία ελεγκτή, και δυνατότητα πληρωμής του εισιτηρίου με τραπεζική κάρτα ή μέσω ψηφιακού πορτοφολιού. Το σύστημα αυτό θα επεκταθεί σταδιακά σε όλα τα δρομολόγια μέχρι τα τέλη του 2024.
Ανασχεδιασμός
Ο υφυπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει έναν νέο συγκοινωνιακό χάρτη για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Τα δρομολόγια θα επανασχεδιαστούν ώστε να λειτουργούν συνδυαστικά με άλλες μορφές συγκοινωνιών, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα και την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Η στρατηγική αυτή, με την υλοποίηση μιας τόσο μεγάλης επένδυσης και την εισαγωγή καινοτομιών, αναμένεται να αλλάξει ριζικά το συγκοινωνιακό τοπίο στη χώρα, προσφέροντας στους πολίτες μια νέα, βελτιωμένη εμπειρία μετακίνησης.
Γιατί παίρνουν φωτιά τα οχήματα;
Τα περιστατικά φωτιάς σε αστικά λεωφορεία αποτελούν σοβαρό ζήτημα που σχετίζεται με την ασφάλεια των επιβατών και την αξιοπιστία του στόλου. Οι κύριοι λόγοι που τα λεωφορεία παίρνουν φωτιά περιλαμβάνουν προβλήματα στη συντήρηση, τεχνικές βλάβες και την παλαιότητα των οχημάτων. Τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι συχνά παλιά, με μερικά από αυτά να είναι πάνω από 20 ετών. Η φυσική φθορά που επέρχεται με τον χρόνο αυξάνει τον κίνδυνο μηχανικών βλαβών, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε φωτιά. Επιπλέον, συχνά αναφέρονται ελλείψεις στον τομέα της συντήρησης, με την ελλιπή φροντίδα των μηχανών, των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και άλλων κρίσιμων εξαρτημάτων να αυξάνει τον κίνδυνο ανάφλεξης.
Βλάβες παλαιότητας
Τεχνικές βλάβες, όπως διαρροές καυσίμων ή υπερθέρμανση κινητήρων, μπορούν επίσης να προκαλέσουν φωτιά, ειδικά αν δεν εντοπιστούν και διορθωθούν εγκαίρως. Τα αστικά λεωφορεία, όπως και όλα τα οχήματα, υποχρεούνται να περνούν από τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ωστόσο υπάρχουν καταγγελίες για ανεπάρκεια στους ελέγχους ή για τη δυνατότητα παράκαμψης διαδικασιών, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για παλιά και φθαρμένα οχήματα. Οι αρμόδιοι φορείς συχνά κατηγορούνται ότι δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους και δεν ζητούν συγγνώμη από το επιβατικό κοινό για τέτοια περιστατικά.
Η έλλειψη επίσημων δηλώσεων και αναλήψεων ευθυνών από τους αρμόδιους φορείς επιτείνει το πρόβλημα της έλλειψης εμπιστοσύνης του κοινού προς τις συγκοινωνίες. Πρόσφατα, στις 18 Αυγούστου 2024, ένα αστικό λεωφορείο πήρε φωτιά ενώ κινούνταν στη Λεωφόρο Ποσειδώνος. Ευτυχώς, όλοι οι επιβάτες απομακρύνθηκαν εγκαίρως και δεν υπήρξαν τραυματισμοί. Το περιστατικό προκάλεσε αναστάτωση και ανησυχία για την κατάσταση του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα. Ακολούθησαν ερωτήματα για τη συντήρηση και την καταλληλότητα των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους, αλλά δεν υπήρξε επίσημη τοποθέτηση ή συγγνώμη από τους αρμόδιους φορείς. Το περιστατικό αυτό, όπως και άλλα παρόμοια στο παρελθόν, αναδεικνύει την ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων για τη συντήρηση του στόλου των αστικών λεωφορείων, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επιβατών και η αξιοπιστία των δημόσιων συγκοινωνιών.
Ισορροπημένες αλλαγές
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και την ΟΣΥ ΑΕ, απαιτείται να δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτόν τον τομέα, ώστε ο συνολικός στόλος να λειτουργεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, παρέχοντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους πολίτες. Σε κάθε περίπτωση, η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων αποτελεί ένα θετικό βήμα προς τη βελτίωση των συγκοινωνιών στην Αττική, αλλά η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί από την ισορροπημένη προσοχή που θα δοθεί τόσο στην εισαγωγή νέων οχημάτων όσο και στη συντήρηση των παλαιότερων.