Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025

 Νέα Φιλαδέλφεια: Η ευθύνη πέφτει… στην κολόνα

Το περιστατικό στη Νέα Φιλαδέλφεια, όπου μια νεαρή κοπέλα τραυματίστηκε σοβαρά από την πτώση κολόνας του εναέριου δικτύου ηλεκτροδότησης των τρόλεϊ, έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό σχετικά με τη συντήρηση και την ασφάλεια και αυτού του δικτύου. Αν και το έργο της αντικατάστασης των παλαιών στύλων είχε δηλωθεί ως ολοκληρωμένο από το 2017, το συγκεκριμένο περιστατικό φέρνει στην επιφάνεια σημαντικά ερωτήματα για την κατάσταση του δικτύου και τη συντήρησή του.

Σύμφωνα με την έρευνα της «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ», το έργο της αντικατάστασης των παλιών στύλων του εναέριου δικτύου της Αττικής και του Πειραιά είχε ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2017. Πιο συγκεκριμένα, η τότε ειδική γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ευγενία Φωτόνια, υπέγραψε την απόφαση που επιβεβαίωνε την ολοκλήρωση του έργου στο 100%. Στην ίδια απόφαση αναφερόταν ότι ο δικαιούχος είχε τηρήσει όλες τις υποχρεώσεις που προέβλεπε η απόφαση ένταξης στο ΕΣΠΑ, ενώ συμμορφώθηκε πλήρως με τις συστάσεις των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων.

Λίγους μήνες αργότερα, τον Ιούλιο του 2017, η ανάδοχος εταιρεία ΤΗΚ Α.Ε. εξοφλήθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΣΥ, ολοκληρώνοντας και τυπικά το έργο. Παρά την επιβεβαίωση της ολοκλήρωσης του έργου, το ερώτημα που προκύπτει είναι κατά πόσον ο στύλος που έπεσε είχε ελεγχθεί ή εγκατασταθεί πρόσφατα. Οι απόπειρες επικοινωνίας με την εταιρεία δεν απέφεραν καμία απάντηση, κάτι που προσθέτει περαιτέρω αβεβαιότητα. Δίκτυο του 1953Το δίκτυο ηλεκτροδότησης των τρόλεϊ στην Αττική λειτουργεί από το 1953, και πολλοί από τους στύλους που παραμένουν σε χρήση έχουν συμπληρώσει περισσότερες από επτά δεκαετίες ζωής.

Το τραγικό περιστατικό αποκαλύπτει ότι οι υποδομές του δικτύου είναι σε οριακή κατάσταση, με ενδεχόμενες παραλείψεις στη συντήρηση και στους τακτικούς ελέγχους.Η διαδικασία για την αντικατάσταση των στύλων ξεκίνησε το 2011 μέσω ανοιχτού δημόσιου διαγωνισμού, συγχρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ. Το έργο αυτό σχεδιάστηκε για να αυξήσει την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα του δικτύου, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, η συνολική δαπάνη του έργου ήταν 1.084.888,33 ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Παρότι υπήρξαν τέσσερις τροποποιήσεις και παρατάσεις, το έργο θεωρήθηκε ότι ολοκληρώθηκε πλήρως το 2017.

Ωστόσο, το ατύχημα στη Νέα Φιλαδέλφεια θέτει υπό αμφισβήτηση την πραγματική κατάσταση των στύλων και την ποιότητα των ελέγχων που πραγματοποιούνται. Το κοινό δικαιούται απαντήσεις για το εάν οι αντικαταστάσεις ολοκληρώθηκαν όπως δηλώθηκε και αν οι απαιτούμενοι στατικοί έλεγχοι διενεργήθηκαν σωστά. Το θέμα δεν αφορά μόνο την ασφάλεια των επιβατών των τρόλεϊ, αλλά και την ευρύτερη ασφάλεια όλων των πολιτών που κινούνται στους δρόμους όπου υπάρχουν τέτοιες υποδομές.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να δοθούν διευκρινίσεις σχετικά με τον αριθμό των στύλων που έχουν αντικατασταθεί και πόσοι ακόμα χρήζουν αντικατάστασης. Επιπλέον, απαιτείται επανεξέταση της διαδικασίας προτεραιοποίησης των εργασιών, προκειμένου να αποτραπούν παρόμοια περιστατικά σε πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως η Νέα Φιλαδέλφεια. Η έλλειψη διαφάνειας από τις αρμόδιες εταιρείες και Αρχές, καθώς και η απουσία ενημέρωσης για τα αίτια του συγκεκριμένου περιστατικού, εντείνουν την ανησυχία του κοινού. Παράλληλα, οι πρόσφατες πυρκαγιές σε λεωφορεία στη διαδρομή Ηλιούπολη – Σαρωνίδα και στη γραμμή 608 στη Νέα Ιωνία δημιουργούν επιπλέον προβληματισμό για την κατάσταση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών και την επάρκεια των ελέγχων που διενεργούνται στα οχήματα και στις υποδομές, καθώς και για τον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ.

Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στην ανανέωση του στόλου των οχημάτων, με τα πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία ήδη να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας. Αυτό αποτελεί σημαντικό βήμα για τη βελτίωση της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών και την προστασία του περιβάλλοντος. Ωστόσο, η ανανέωση του στόλου δεν αρκεί από μόνη της για να λύσει τα προβλήματα. Η τακτική συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών και οχημάτων είναι εξίσου απαραίτητη για την εξασφάλιση της ασφάλειας των επιβατών και των εργαζομένων. Είναι αναγκαίο οι αρμόδιοι φορείς να επιδείξουν υπευθυνότητα και διαφάνεια, δίνοντας σαφείς εξηγήσεις και λαμβάνοντας άμεσα μέτρα για τη διασφάλιση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας του δικτύου. Το ζήτημα δεν αφορά μόνο τη λειτουργία των τρόλεϊ, αλλά και την ευρύτερη ασφάλεια όλων των πολιτών που χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες καθημερινά.

Όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ” 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Sean Penn: Καυτά φιλιά για τον 64χρονο σταρ με νεαρή ηθοποιό στη μέση του δρόμου

Αγρίνιο: Άγριος ξυλοδαρμός ηλικιωμένης από τον γιο της – Έπεσε από το μπαλκόνι προσπαθώντας να γλιτώσει

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ