Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

Πού και πότε θα τοποθετηθούν οι νέες κάμερες στους δρόμους της Αττικής

Η εγκατάσταση νέων καμερών κυκλοφορίας και καταγραφής παραβάσεων στην Αττική είναι πλέον προτεραιότητα για την κυβέρνηση και την Περιφέρεια Αττικής, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Του ΚΙΜΩΝΑ ΛΟΓΟΘΕΤΗ

Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό 17.834.610 ευρώ

Το έργο περιλαμβάνει την τοποθέτηση 1.388 καμερών, εκ των οποίων οι 388 θα εγκατασταθούν άμεσα σε κεντρικές διασταυρώσεις όπου σημειώνονται συχνά τροχαία ατυχήματα.
Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό 17.834.610 ευρώ, και την υλοποίηση του έργου αναλαμβάνει η ένωση εταιρειών ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΤΕΡΝΑ ΑΕ. Το σύστημα στοχεύει στην ουσιαστική μείωση των παραβάσεων και των τροχαίων ατυχημάτων.

Πώς θα λειτουργούν

Οι νέες κάμερες διαθέτουν προηγμένη τεχνολογία που ήδη χρησιμοποιείται σε ευρωπαϊκές μητροπολιτικές περιοχές. Μετά από ενδελεχή έρευνα αγοράς, επελέγησαν μοντέλα με προηγμένο λογισμικό και σύνδεση με τον ρυθμιστή του φωτεινού σηματοδότη. Όταν ο σηματοδότης γίνεται κόκκινος, οι κάμερες ενεργοποιούνται και βιντεοσκοπούν τη διασταύρωση. Εάν καταγραφεί παραβίαση, οι κάμερες λαμβάνουν πέντε φωτογραφικά καρέ του οχήματος και αποστέλλουν το υλικό σε έναν κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων. Το σύστημα μεταφέρει τα δεδομένα κρυπτογραφημένα, είτε μέσω οπτικών ινών είτε μέσω του δικτύου κινητής τηλεφωνίας, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των δεδομένων.

Η πρόσβαση στον κεντρικό server είναι αποκλειστικά και μόνο στη διάθεση της Ελληνικής Αστυνομίας. Για τη διαφύλαξη της ιδιωτικότητας, η λήψη των φωτογραφιών γίνεται από το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μη διακρίνονται οι επιβάτες, ενώ το σύστημα είναι πλήρως εναρμονισμένο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του συστήματος είναι η δυνατότητά του να λειτουργεί σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, όπως τη νύχτα ή σε περίπτωση που ο φωτισμός του δρόμου είναι ανεπαρκής. Το λογισμικό αναγνωρίζει επίσης τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, όπως ασθενοφόρα ή περιπολικά, ώστε να απενεργοποιείται προσωρινά σε τέτοιες περιπτώσεις. Επίσης, εάν η κυκλοφορία στη διασταύρωση ρυθμίζεται από τροχονόμο ή σε περίπτωση βλάβης των σηματοδοτών ή διακοπής ηλεκτροδότησης, το σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα.

κάμερες

Στρατηγική σημασία

Η τοποθέτηση των καμερών υποδηλώνει τη δέσμευση της πολιτείας για τεχνολογικά προηγμένες λύσεις στην οδική ασφάλεια, με σκοπό την πρόληψη ατυχημάτων και τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς. Μέσω της αμεσότητας που παρέχει το σύστημα -αφού οι κλήσεις αποστέλλονται αυτόματα στο κινητό του οδηγού- επιδιώκεται η άμεση συμμόρφωση των παραβατών. Η προσέγγιση αυτή αποσκοπεί στη μείωση των σοβαρών τροχαίων περιστατικών, δημιουργώντας πιο ασφαλείς δρόμους και ενθαρρύνοντας τη συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες κυκλοφορίας.

Έσοδα

Τα έσοδα από τις παραβάσεις που καταγράφουν οι κάμερες, αλλά και εκείνα που βεβαιώνουν οι αστυνομικοί, καταλήγουν σήμερα στα ταμεία των δήμων. Ωστόσο, η νομοθεσία δεν υποχρεώνει τους δήμους να χρησιμοποιήσουν αυτά τα έσοδα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και μπορούν να διατεθούν για άλλες δημοτικές ανάγκες.

Η Περιφέρεια Αττικής, διαχειριζόμενη ένα οδικό δίκτυο 1.200 χιλιομέτρων εντός του αστικού ιστού, επισημαίνει την ανάγκη λήψης ενός μέρους των εσόδων ώστε να διατίθενται για συντήρηση και βελτίωση του δικτύου αρμοδιότητάς της.

Οι ανάγκες περιλαμβάνουν ασφαλτόστρωση, συντήρηση των φωτεινών σηματοδοτών, ηλεκτροφωτισμό, στηθαία ασφαλείας και διαγραμμίσεις. Για την επίτευξη αυτού του στόχου απαιτείται νομοθετική ρύθμιση που θα κατανέμει τα έσοδα των παραβάσεων και στην περιφέρεια, ενισχύοντας έτσι τις δυνατότητές της να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες συντήρησης. Με την υποστήριξη της τεχνολογίας και τη σταδιακή ρύθμιση της χρηματοδότησης, η Περιφέρεια Αττικής και η κυβέρνηση στοχεύουν σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα οδικής ασφάλειας που θα επιφέρει μακροπρόθεσμες βελτιώσεις στην ασφάλεια των πολιτών.

κάμερες

Τοποθέτηση 1.000 επιπλέον μονάδων

Η κυβέρνηση, με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, προγραμματίζει την τοποθέτηση ακόμη 1.000 καμερών στο οδικό δίκτυο της χώρας, με στόχο την ενίσχυση των ελέγχων και την πρόληψη επικίνδυνων τροχαίων παραβάσεων.

Η νέα πρωτοβουλία αναμένεται να καλύψει επιπλέον παραβάσεις, όπως η υπέρβαση ορίων ταχύτητας, η άσκοπη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης, η κατάχρηση των λεωφορειολωρίδων και η μη χρήση κράνους. Αυτές οι παραβάσεις θεωρούνται καίριες για τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας, καθώς συνδέονται με υψηλό κίνδυνο ατυχημάτων.

Ομάδα εργασίας

Για τη διευκόλυνση και τον συντονισμό του έργου συγκροτείται ομάδα εργασίας αποτελούμενη από παράγοντες των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη, και Υποδομών και Μεταφορών. Κύριο καθήκον της ομάδας αυτής είναι η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης πρότασης για το σύστημα των νέων καμερών, που θα περιλαμβάνει και την ψηφιακή υποδομή για τη διαχείριση των παραβάσεων.

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει αναλάβει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου λογισμικού που θα διασυνδέεται με όλα τα τεχνικά μέσα στο οδικό δίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των καμερών της Περιφέρειας Αττικής και των καμερών του ΟΑΣΑ. Αυτή η προσέγγιση, με στόχο την κεντρική συγκέντρωση και αποστολή των παραβάσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS, σηματοδοτεί μια σημαντική πρόοδο για την Ελλάδα, δεδομένου ότι οι ισχύουσες διαδικασίες είναι συχνά χρονοβόρες.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, οι παραβάσεις μπορούν σήμερα να φτάσουν στους παραβάτες μετά από πολυετή καθυστέρηση, με αποτέλεσμα να χάνεται ο αποτρεπτικός χαρακτήρας του προστίμου και να προκαλείται δυσαρέσκεια στους πολίτες.

Παρά την αισιοδοξία που επικρατεί για το νέο σχέδιο, η ιστορία των προσπαθειών εγκατάστασης καμερών στην Αττική δεν έχει θετικά αποτελέσματα. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι το σύστημα καμερών των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, το οποίο κόστισε 259 εκατ. ευρώ και δεν λειτούργησε ποτέ. Ωστόσο, αυτή τη φορά η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι υπάρχουν η βούληση και ο συντονισμός για την αποφυγή των σφαλμάτων του παρελθόντος, με εστίαση στη διαλειτουργικότητα και την ταχύτητα ολοκλήρωσης του έργου.

Ένα σημαντικό κομμάτι της επιτυχίας του έργου βασίζεται στην εξασφάλιση της απρόσκοπτης συνεργασίας των συστημάτων, ώστε οι διαδικασίες να προχωρήσουν χωρίς καθυστερήσεις. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες θα πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένες ώστε να επιλεγούν οι καταλληλότεροι προμηθευτές, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του συστήματος.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου, οι πρώτες κάμερες αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2025. Μέχρι τότε το βάρος του ελέγχου παραμένει στην Ελληνική Αστυνομία και στα πληρώματα των περιπολικών που επιφορτίζονται με τον καθημερινό έλεγχο της οδικής ασφάλειας, παρά τις σημαντικές προκλήσεις και τον αυξημένο φόρτο εργασίας.

Η τοποθέτηση 1.000 νέων καμερών αποτελεί μέρος ενός συνολικού σχεδίου αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας μέσω τεχνολογίας και ψηφιοποίησης των διαδικασιών επιβολής του νόμου. Η αυξημένη ένταση των ελέγχων και η άμεση αποστολή προστίμων αναμένεται να ενισχύσουν την πρόληψη παραβάσεων και να προαγάγουν τη συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες κυκλοφορίας. Η επιτυχία του σχεδίου εξαρτάται από τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας όλων των συστημάτων, ώστε να διασυνδεθούν αποτελεσματικά οι κάμερες με το κέντρο ελέγχου παραβάσεων. Επιπλέον, η αποτελεσματική διαχείριση των προμηθειών και η αποφυγή καθυστερήσεων αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την επίτευξη των στόχων του έργου. Με τις κατάλληλες υποδομές και συντονισμό, η Ελλάδα μπορεί να πετύχει έναν σημαντικό εκσυγχρονισμό στην οδική ασφάλεια, ενισχύοντας τον έλεγχο των παραβάσεων και βελτιώνοντας την οδηγική συμπεριφορά των πολιτών.

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Λαύριο: «Δεν μετανιώνω» επιμένει ο καθηγητής για τα ομοφοβικά φυλλάδια (Βίντεο)

Λήστεψαν τράπεζα στην Αιγείρα μέσα σε 4 λεπτά – Με βαρύ οπλισμό εισέβαλαν οι δράστες

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

spot_img

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ