Η εξαφάνιση της πρωτοπόρου αεροπόρου Αμέλιας Έρχαρτ, πριν από περισσότερα από 87 χρόνια, παραμένει ακόμα και σήμερα ένα από τα πιο σαγηνευτικά μυστήρια στην ιστορία, με μια χούφτα εξερευνητών αφοσιωμένων στο να ψάχνουν τις θάλασσες για οποιαδήποτε ένδειξη για το που τελικά βρίσκεται το καταρριφθέν της αεροσκάφος.
Οι εικόνες σόναρ που καταγράφηκαν τον Ιανουάριο του 2024 αποκάλυψαν μια ανωμαλία σε σχήμα αεροπλάνου στον πυθμένα της θάλασσας περίπου 100 μίλια (161 χιλιόμετρα) από το νησί Howland του Ειρηνικού Ωκεανού – την επόμενη τοποθεσία όπου η Έρχαρτ αναμενόταν να προσγειωθεί πριν τα ίχνη της χαθούν στη θάλασσα. Σύμφωνα με δημοσίευμα του CNN, Το εύρημα ανανέωσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον για το μυστήριο και άφησε πολλούς να αμφισβητούν εάν το Lockheed 10-E Electra της Έρχαρτ είχε τελικά βρεθεί.
Μετά την επιστροφή στην τοποθεσία την 1η Νοεμβρίου, η Deep Sea Vision – μια εταιρεία εξερεύνησης ωκεανών με έδρα το Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, που απαθανάτισε την αρχική εικόνα σόναρ – αναγνώρισε ότι το αντικείμενο είναι ένας φυσικός σχηματισμός βράχου.
«Είναι σαν κάποιος να έβαλε αυτές τις πέτρες σε αυτό το όμορφο σχήμα αεροπλάνου, απλώς για να τα βάλει κάποιον εκεί έξω να ψάχνει», είπε ο Τόνι Ρομέο, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, πιλότος και πρώην αξιωματικός πληροφοριών της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. Ο Ρομέο είπε ότι ήταν έκπληκτος που το αντικείμενο δεν ήταν τουλάχιστον ένα διαφορετικό αεροπλάνο ή ένα ανθρωπογενές αντικείμενο.
«Δεν ανοίξαμε μπουκάλι σαμπάνιας την πρώτη φορά, γιατί θέλαμε να είμαστε 100% σίγουροι, (αλλά) ήταν μια ζοφερή στιγμή», είπε ο Ρομέο σε τηλεφωνική επικοινωνία με το CNN. Η Deep Sea Vision ανακοίνωσε το αποτυχημένο αποτέλεσμα της αναζήτησης σε μια ανάρτηση στο Instagram στις 6 Νοεμβρίου, λέγοντας ότι η αναζήτησή της Αμέλιας Έρχαρτ συνεχίζεται. Μετά την ανακάλυψη του σχηματισμού βράχου, το πλήρωμα της αποστολής εξερεύνησε περισσότερα από 1.000 τετραγωνικά μίλια (2.590 τετραγωνικά χιλιόμετρα) για να ερευνήσει συνολικά τουλάχιστον 7.700 τετραγωνικά μίλια (19.943 τετραγωνικά χιλιόμετρα) ωκεανού, είπε ο Ρομέο.
Αν και το αποτέλεσμα της τελευταίας προσπάθειας δεν ήταν αυτό που περίμενε η ομάδα, ο Ρομέο και άλλοι ειδικοί είπαν ότι δεν πρέπει να χαθεί η ελπίδα για εντοπιστεί η θρύλο της αεροπορίας.
Το κυνήγι για το αεροπλάνο της Έρχαρτ συνεχίζεται
Ο σχηματισμός βράχου ήταν πάνω από 16.000 πόδια (4.877 μέτρα) κάτω από το νερό. Με την πρώτη ανακάλυψη, το προηγμένο αυτόνομο υποβρύχιο όχημα της ομάδας, ή AUV, μια συσκευή που χαρτογραφεί τον βυθό χρησιμοποιώντας τεχνολογία σόναρ, βρισκόταν περίπου 1.640 πόδια (500 μέτρα) μακριά, είπε ο Ρομέο.
Η ομάδα έστειλε το AUV ακριβώς πάνω από την τοποθεσία στις αρχές Νοεμβρίου, δημιουργώντας μια εικόνα υψηλής ανάλυσης του σχηματισμού βράχου.
«Η διάθεση ήταν πολύ χαρούμενη στην έξοδο», είπε ο Romeo. «Ήμασταν ενθουσιασμένοι (αλλά) προσεκτικά αισιόδοξοι γιατί ξέραμε ότι υπήρχε πιθανότητα (η ανωμαλία) να μην είναι αυτό που νομίζαμε, αλλά προφανώς όλοι ήταν ενθουσιασμένοι».
Ήταν μια μακρά αναμονή για να φτάσει το AUV στη θέση του για να σαρώσει το αντικείμενο – περίπου 24 ώρες από την εκτόξευση έως ότου η ομάδα μπορούσε να δει τα δεδομένα, είπε ο Ρομέο. Μετά την αγωνιώδη αναμονή, η εικόνα αποκάλυψε προς έκπληξη και απογοήτευση όλων, ότι το αντικείμενο ήταν ένας φυσικός σχηματισμός βράχου, είπε.
Ο Ρομέο είπε ότι άλλες εικόνες επιβεβαίωσαν περαιτέρω τον σχηματισμό βράχου, αλλά η εταιρεία δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει άλλο υλικό εκτός από μία εικόνα σόναρ, καθώς ετοιμάζεται ένα ντοκιμαντέρ για την αποστολή. Η ομάδα ενδέχεται να μην επιστρέψει στην περιοχή για να ψάξει μακρύτερα μέχρι το 2026, λόγω άλλων αποστολών, είπε ο Ρομέο. «Θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι να επιστρέψουμε εκεί έξω», πρόσθεσε, «αλλά θέλουμε να το βρούμε και πιστεύω ότι θα το κάνουμε».
Εν τω μεταξύ, άλλοι εξερευνητές συνεχίζουν την αναζήτησή τους, όπως η Nauticos, μια εταιρεία εξερεύνησης βαθέων ωκεανών με έδρα το Kennebunkport του Μέιν, που έχει πραγματοποιήσει επιχειρήσεις για το χαμένο αεροσκάφος στο παρελθόν. Η Nauticos ολοκλήρωσε πρόσφατα μια ανάλυση των περιοχών υψηλής πιθανότητας όπου θα μπορούσε να βρεθεί το αεροπλάνο με βάση τα ραδιοφωνικά δεδομένα και η υπόλοιπη περιοχή που έμεινε για αναζήτηση θα μπορούσε ενδεχομένως να καλυφθεί σε μια ακόμη αποστολή, δήλωσε ο David Jourdan, συνιδρυτής και πρόεδρος της Nauticos.
Όταν η Deep Sea Vision ανακοίνωσε για πρώτη φορά τον εντοπισμό της γεωλογικής ανωμαλίας που αποδιδόταν στα συντρίμμια του Lockheed της Αμέλιας Έρχαρτ, ο Jourdan προειδοποίησε να μην χρησιμοποιεί εικόνες σόναρ για να αναγνωρίσει οτιδήποτε στον πυθμένα της θάλασσας.
«Στον ιστότοπό μας, λέμε: «Οι εικόνες σόναρ εμβέλειας (L)ong έχουν αποδειχθεί ιστορικά ότι εξαπατούν, ειδικά σε περιοχές με γεωλογικούς σχηματισμούς.» Αυτός είναι ένας ευγενικός τρόπος να πούμε ότι θα μπορούσε να είναι απλώς ένας σωρός βράχων. … Κάτι που αποδεικνύεται ότι ισχύει», είπε πρόσφατα ο Jourdan σε ένα email.
Η εύρεση αντικειμένων στον πυθμένα της θάλασσας είναι σαν να «ψάχνεις φακό επαφής σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου στο σκοτάδι χρησιμοποιώντας ένα μολύβι για φωτισμό. Μπορεί να γίνει, αλλά χρειάζεται προσεκτική, μεθοδική δουλειά», πρόσθεσε. «Η ποιότητα των δεδομένων του σόναρ είναι σημαντική, όπως και η παρακολούθηση του σημείου που κάνατε αναζήτηση και δεν χάνετε κανένα σημείο στη διαδρομή».
Η μυστηριώδης εξαφάνιση της Έρχαρτ
Οι θεωρίες συνωμοσίας έχουν αναπτυχθεί μετά την εξαφάνιση του αεροπόρου, αλλά η κυβέρνηση των ΗΠΑ υποπτεύεται ότι η Έρχαρτ και ο πλοηγός της κατέπεσαν στον Ειρηνικό όταν στο αεροπλάνο τους τελείωσαν τα καύσιμα.
Η Έρχαρτ και ο πλοηγός της Φρεντ Νούναν απογειώθηκαν από το Λάε, στην Παπούα Νέα Γουινέα, στις 2 Ιουλίου 1937. Οι τελευταίες ραδιοφωνικές εκπομπές της αεροπόρου έγιναν ισχυρότερες καθώς πλησίαζε στο νησί Χάουλαντ, δείχνοντας ότι πλησίαζε πριν εξαφανιστεί, σύμφωνα με την Ντόροθι Κόχραν. επιμελητή γενικής αεροπορίας στο τμήμα αεροναυπηγικής του Εθνικού Μουσείου Αεροπορίας και Διαστήματος Smithsonian. Το ζευγάρι δηλώθηκε ως αγνοούμενο στη θάλασσα, αφού η κυβέρνηση των ΗΠΑ διεξήγαγε έρευνα 16 ημερών.
Η Κόχραν είπε ότι δεν εξεπλάγη με την αποτυχία στο κυνήγι του αεροπλάνου της Έρχαρτ. «Θα ήθελα να ελπίζω ότι θα μπορέσουν να το βρουν, απλώς για να τα βάλουν όλα τα κομμάτια της ιστορίας στη θέση τους. Αλλά στην πραγματικότητα, είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Είναι πραγματικά ένα δύσκολο πράγμα να γίνει», είπε.
«Είναι ένα από τα μεγαλύτερα άλυτα μυστήρια όλων των εποχών. Τώρα βρισκόμαστε για τα καλά στον 21ο αιώνα». Ο Ρομέο είπε ότι πιστεύει ότι η αναζήτηση θα γίνει ευκολότερη καθώς η τεχνολογία προχωρά.
«Κατά κάποιο τρόπος, είμαι ακόμα πιο ενθουσιασμένος τώρα γι’ αυτό, σωστά; Ήταν σαν να πυκνώνει η πλοκή και ο γρίφος είναι ακόμα άλυτος. … Ελπίζω ότι αυτό θα εμπνεύσει άλλους ανθρώπους να πάνε να την αναζητήσουν ή τουλάχιστον να μάθουν γι’ αυτήν και την ιστορία της», είπε. «Θέλω να δω το αεροπλάνο που βρέθηκε. Είναι εκεί έξω. Δεν εξαφανίστηκε απλώς στον αέρα».