Ενώ τα εμπορικά αεροπορικά ταξίδια αναγνωρίζονται ευρέως ως ο ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς, με στατιστικά στοιχεία να δείχνουν ότι η πιθανότητα εμπλοκής σε αεροπορικό δυστύχημα είναι εξαιρετικά χαμηλή, το έτος 2024 υπενθύμισε τα τρωτά σημεία της αεροπορίας.
Σύμφωνα με το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας, οι πιθανότητες θανάτου σε αεροπορικό δυστύχημα είναι περίπου 1 στα 11 εκατομμύρια. Ενώ αυτό το στατιστικό στοιχείο προσφέρει αίσθημα ασφάλειας σε εκατομμύρια ταξιδιώτες αεροπλάνων, το έτος 2024 υπήρξε μάρτυρας πολλών αεροπορικών ατυχημάτων που συγκλόνισαν τον κόσμο.
Από έντονες εναέριες αναταράξεις έως ανώμαλες προσγειώσεις, η αεροπορία το 2024 χαρακτηρίστηκε από ατυχή περιστατικά, πολλά από τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα σημαντικές απώλειες ζωών. Ενώ οι έντονες αναταράξεις, όπως αυτές που επηρέασαν την πτήση της Singapore Airlines τον Μάιο, είναι σπάνιες, τα περισσότερα περιστατικά φέτος σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσιμης φάσης προσγείωσης των πτήσεων.
Παρά τις προόδους στην τεχνολογία και τα πρωτόκολλα ασφάλειας, η φάση προσγείωσης παραμένει ένα από τα πιο ευάλωτα σημεία της αεροπορίας, με ατυχίες που συχνά συνδέονται με ανθρώπινο λάθος, μηχανική βλάβη και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Τα ατυχήματα αυτά συμβαίνουν όταν το πίσω μέρος του αεροσκάφους έρχεται σε επαφή με το διάδρομο κατά την προσγείωση ή την απογείωση. Αυτό συμβαίνει συχνά λόγω υπερβολικής γωνίας καθόδου ή ξαφνικών ελιγμών, που συχνά επιδεινώνονται από λάθος πιλότου.
Πρόσφατα παραδείγματα περιλαμβάνουν το ουραίο χτύπημα της China Southern 787-9 τον Οκτώβριο του 2024 και το περιστατικό της Air France A350-941 τον Ιανουάριο του 2024. Αν και τα ατυχήματα αυτά σπάνια οδηγούν σε θανάτους, μπορεί να προκαλέσουν δομικές ζημιές, οδηγώντας σε δαπανηρές επισκευές και λειτουργικές καθυστερήσεις.
Δύσκολες προσγειώσεις και εκτροπή
Οι δύσκολες προσγειώσεις, όπως το καταστροφικό περιστατικό με τον εξοπλισμό της Jeju Air τον Δεκέμβριο του 2024, προκαλούνται συχνά από κακές καιρικές συνθήκες, διάτμηση ανέμου, χτυπήματα πτηνών ή εσφαλμένους ρυθμούς καθόδου. Τα αεροσκάφη που εκτρέπονται από τους διαδρόμους, όπως φαίνεται στο ατύχημα του Serve Air Cargo τον Μάιο του 2024, αποδίδονται συνήθως σε ασύμμετρη πέδηση, πλάγιο άνεμο ή υδρολίσθηση. Αυτά τα περιστατικά ενέχουν σημαντικούς κινδύνους τόσο για την ακεραιότητα του αεροσκάφους όσο και για την ασφάλεια των επιβατών.
Επίγειες συγκρούσεις
Οι συγκρούσεις εδάφους συμβαίνουν συνήθως λόγω διαδικαστικών σφαλμάτων ή κακής ορατότητας. Παραδείγματα περιλαμβάνουν τη σύγκρουση τροχοδρόμησης στο αεροδρόμιο της Ατλάντα τον Σεπτέμβριο του 2024 και τη σύγκρουση του Ιανουαρίου 2024 με ένα A350 της Japan Airlines στο αεροδρόμιο Haneda.
Μηχανικές βλάβες κατά την προσέγγιση ή την προσγείωση
Μηχανικές βλάβες, όπως δυσλειτουργίες του συστήματος προσγείωσης ή προβλήματα στο σύστημα πέδησης, μπορεί να οδηγήσουν σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Αξιοσημείωτες περιπτώσεις περιλαμβάνουν την πυρκαγιά φορτίου Total Linhas Aéreas τον Νοέμβριο του 2024 και την υπέρβαση του διαδρόμου προσγείωσης της Transair τον Μάιο του 2024. Αυτές οι αστοχίες συχνά υποδηλώνουν κενά στις πρακτικές συντήρησης και υπογραμμίζουν την ανάγκη για προγνωστικές τεχνολογίες στην αεροπορία.
Αν και τα γενικά στατιστικά είναι υπέρ των αεροπορικών μετακινήσεων, το 2024 χαρακτηρίστηκε από μια σειρά από σημαντικές αεροπορικές ατυχίες. Τα ακόλουθα περιστατικά υπογραμμίζουν μερικά από τα πιο τραγικά και εντυπωσιακά γεγονότα στον κόσμο της αεροπορίας φέτος:
29 Δεκεμβρίου: Συμβάν Jeju Air Boeing 737-800
Ένα Jeju Air Boeing 737-800 πραγματοποίησε μια καταστροφική προσγείωση στο αεροδρόμιο Muan της Νότιας Κορέας, μετά το ταξίδι του από την Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης. Το αεροσκάφος γλίστρησε στον διάδρομο 19 με μεγάλη ταχύτητα, ξέφυγε από την άσφαλτο και προσέκρουσε σε κοντινό τοίχο. Η σύγκρουση είχε ως αποτέλεσμα το αεροπλάνο να σπάσει σε πολλά κομμάτια και να εκραγεί τυλιγμένο φλόγες.
Και οι 175 επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος χάθηκαν εκτός από δύο αεροσυνοδούς που κάθονταν κοντά στο πίσω μέρος του αεροσκάφους σε μια από τις πιο τραγικές αεροπορικές καταστροφές των τελευταίων ετών.
25 Δεκεμβρίου: Τραγωδία στην πτήση J28243 της Αζερμπαϊτζάν Airlines
Ένα Embraer 190 της Azerbaijan Airlines, που εκτελούσε το δρομολόγιο από το Μπακού στο Γκρόζνι με 67 άτομα, αναγκάστηκε να αλλάξει το δρομολόγιο προς το αεροδρόμιο Ακτάου στο Καζακστάν λόγω έντονων καιρικών συνθηκών. Το αεροσκάφος συνετρίβη κατά την απόπειρα προσγείωσής του, με αποτέλεσμα να χάσουν 42 ζωές. Οι υπόλοιποι 25 επιβάτες επέζησαν, κάποιοι τραυματισμένοι. Πολλαπλές πηγές δήλωσαν στο Reuters ότι η ρωσική αεράμυνα κατέρριψε κατά λάθος το αεροπλάνο της Azerbaijan Airlines, ενώ ο πρόεδρος Πούτιν ζήτησε συγγνώμη από τον Αζέρο ομόλογό του για το τραγικό περιστατικό.
25 Νοεμβρίου: Συντριβή φορτηγού αεροπλάνου της DHL
Ένα Boeing 737-400F της DHL που λειτουργούσε από τη Swiftair και πετούσε από τη Λειψία προς το Βίλνιους, καταστράφηκε κατά την πρόσκρουση με το έδαφος ενώ πλησίαζε στον διάδρομο προσγείωσης 19 στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Βίλνιους. Μεταξύ των πέντε επιβαινόντων, ο ένας πιλότος έχασε τραγικά τη ζωή του, ενώ οι άλλοι τέσσερις τραυματίστηκαν σοβαρά αλλά επέζησαν του δυστυχήματος.
24 Νοεμβρίου: Συμβάν με Sukhoi Superjet 100 της Azimuth Airlines
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του AeroTime , ένα Sukhoi Superjet 100 της Azimuth Airlines αντιμετώπισε σοβαρό δυστύχημα προσγείωσης στο αεροδρόμιο της Αττάλειας της Τουρκίας μετά από μια πτήση ρουτίνας από το Σότσι της Ρωσίας με 95 επιβάτες. Η απότομη προσγείωση προκάλεσε σημαντικές ζημιές στο σκάφος, με αποτέλεσμα διαρροή καυσίμου που προκάλεσε τεράστια φωτιά. Ευτυχώς, όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα απομακρύνθηκαν με ασφάλεια χωρίς τραυματισμούς.
9 Νοεμβρίου: Αναγκαστική προσγείωση Boeing 737-400F Total Linhas Aereas
Ένα Boeing 737-400F της Total Linhas Aéreas πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο διεθνές αεροδρόμιο Sao Paulo-Guarulhos, στη Βραζιλία, μετά από ξέσπασμα πυρκαγιάς στο αμπάρι φορτίου του. Και οι δύο πιλότοι διέφυγαν σώοι.
21 Οκτωβρίου: China Southern 787-9 Dreamliner tailstrike
Ένα China Southern 787-9 Dreamliner υπέστη σημαντική ζημιά κατά τη διάρκεια μιας ανώμαλης προσγείωσης στο διεθνές αεροδρόμιο Guangzhou-Baiyun μετά την ολοκλήρωση μιας πτήσης από τη Σαγκάη. Το περιστατικό δεν προκάλεσε τραυματισμούς μεταξύ των επιβατών ή του πληρώματος.
10 Σεπτεμβρίου: Σύγκρουση στο αεροδρόμιο της Ατλάντα
Στο διεθνές αεροδρόμιο Hartsfield-Jackson Atlanta, ένα Airbus A350-900 της Delta Air Lines ήρθε σε επαφή με ένα Endeavor Air (Delta Connection) Canadair CRJ-900 κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης. Ενώ οι περισσότεροι επιβαίνοντες και στα δύο αεροπλάνα παρέμειναν αβλαβείς, μια αεροσυνοδός στο Canadair CRJ-900 τραυματίστηκε ελαφρά.
9 Σεπτεμβρίου: Περιστατικό στο διάδρομο προσγείωσης της Trigana Air
Ένα ATR42 της Trigana Air ξέφυγε από τον διάδρομο προσγείωσης αφού ματαίωσε την απογείωσή του στο αεροδρόμιο Serui της Ινδονησίας. Το αεροσκάφος, που ταξίδευε μεταξύ Biak και Jayapura, ακινητοποιήθηκε σε μαλακό έδαφος και θάμνους δίπλα στον διάδρομο προσγείωσης. Υπέστη σοβαρές ζημιές αλλά δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί.
9 Αυγούστου: Συντριβή μοιραίου ATR-72 της Voepass Airlines
Ένα ATR-72 της Voepass Airlines συνετρίβη κοντά στο Vinhedo του Σάο Πάολο της Βραζιλίας, μετά από ακραίες συνθήκες παγετού. Οι πιλότοι έχασαν τον έλεγχο με αποτέλεσμα μια συντριβή που στοίχισε τη ζωή και στους 58 επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένων και τεσσάρων μελών του πληρώματος.
24 Ιουλίου: Καταστροφή της Saurya Airlines CRJ200
Ένα Bombardier CRJ200 της Saurya Airlines συνετρίβη κατά την απογείωση στο διεθνές αεροδρόμιο Tribhuvan στο Κατμαντού. Από τους 19 επιβαίνοντες, οι 18 χάθηκαν, αφήνοντας τον πιλότο ως τον μοναδικό επιζώντα. Οι έρευνες προκάλεσαν ανησυχίες σχετικά με τις πρακτικές συντήρησης της αεροπορικής εταιρείας.
21 Μαΐου: Η πτήση της Singapore Airlines σημειώνει έντονες αναταράξεις
Ένα Boeing 777-300ER της Singapore Airlines, καθ’ οδόν από το Λονδίνο προς τη Σιγκαπούρη, αντιμετώπισε σοβαρές αναταράξεις πάνω από τη λεκάνη Irrawaddy της Μιανμάρ. Ένας επιβάτης υπέστη θανατηφόρο καρδιακή ανακοπή και άλλοι 30 χρειάστηκαν νοσηλεία. Η πτήση έκανε αναγκαστική προσγείωση στην Μπανγκόκ.
9 Μαΐου: Υπέρβαση διαδρόμου του Transair Boeing 737-300
Στο διεθνές αεροδρόμιο Dakar-Blaise Diagne της Σενεγάλης, ένα Transair Boeing 737-300 ματαίωσε την απογείωσή του και προσπέρασε τον διάδρομο προσγείωσης. Δέκα άτομα τραυματίστηκαν και το αεροσκάφος υπέστη ανεπανόρθωτες ζημιές.
20 Μαρτίου: Κεραυνός χτυπά το ANA Boeing 787-9
Ένα Boeing 787-9 της All Nippon Airways που πετούσε από το Λος Άντζελες προς το Τόκιο υπέστη σημαντική ζημιά στην άτρακτο λόγω κεραυνών ενώ κατέβαινε προς το αεροδρόμιο Tokyo-Narita.
24 Ιανουαρίου: Ρωσική καταστροφή Ilyushin Il-76M
Ένα ρωσικό μεταγωγικό αεροσκάφος Ilyushin Il-76M συνετρίβη στο Belgorod της Ρωσίας, σκοτώνοντας και τους 74 επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένων 65 Ουκρανών αιχμαλώτων πολέμου. Η Μόσχα κατηγόρησε την Ουκρανία ότι κατέρριψε το αεροπλάνο, καθιστώντας αυτό το πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα της χρονιάς.
18 Ιανουαρίου: Συντριβή του Jetways Kenya Fokker 50
Ένα Jetways Kenya Fokker 50 που μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια για το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα του ΟΗΕ συνετρίβη κατά την προσγείωση στο αεροδιάδρομο Ceelbarde της Σομαλίας. Από τη συντριβή σκοτώθηκε ένας πιλότος, τραυματίστηκε σοβαρά ένα άτομο και τραυματίστηκαν ελαφρά άλλοι δύο.
5 Ιανουαρίου: Ταχεία αποσυμπίεση της Alaska Airlines
Ένα Boeing 737 MAX 9 της Alaska Airlines επέστρεψε στο Πόρτλαντ αφού το βύσμα της αριστερής εξόδου της πόρτας αποκόπηκε κατά τη διάρκεια της πτήσης, προκαλώντας ταχεία αποσυμπίεση. Οκτώ επιβάτες και μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν ελαφρά.
2 Ιανουαρίου: Φονική σύγκρουση στο αεροδρόμιο Χανέντα
Στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο σημειώθηκε σύγκρουση μεταξύ ενός Airbus A350 της Japan Airlines και ενός αεροσκάφους της Ιαπωνικής Ακτοφυλακής. Ενώ και οι 379 επιβάτες της εμπορικής πτήσης απομακρύνθηκαν με ασφάλεια, πέντε μέλη του πληρώματος στο αεροπλάνο του Λιμενικού Σώματος έχασαν τη ζωή τους.