Επεισόδια σημειώθηκαν χθες το απόγευμα στα διόδια της Μαλακάσας όταν οργισμένοι κάτοικοι του Ωρωπού και των γύρω περιοχών θέλοντας να δείξουν την αγανάκτηση τους για τις αυξήσεις στο αντίτιμο των διοδίων που έχει εφαρμοστεί έκαψαν κουβούκλιο είσπραξης.
Οι διαδηλωτές αφού εβέγλαν τον υπάλληλο από το κουβούκλιο, το ξήλωσαν και το πυρπόλησαν με αποτέλεσμα να κταστραφεί ολοσχερώς. Στη συνέχεια μετέβησαν στην εθνική οδό και διέκοψαν την κυκλοφορία των αυτοκινήτων για δέκα λεπτά. Στη συνέχεια κατευθύνθηκαν προς τα διόδια Αφιδνών όπου σήκωσαν τις μπάρες επιτρέποτνας στα αυτοκίνητα να περνούν ελεύθερα.
Ωστόσο, κινητοποιήσεις σε διόδια έχουν εξαγγείλει για σήμερα οι αγρότες που αντιδρούν στη φορολόγηση τους.
Όπως ανακοίνωσαν, σήμερα για σήμερα έχει προγραμματιστεί και άνοιγμα των διοδίων στην περιοχή ευθύνης του κάθε μπλόκου.
Πάντως, όπως είχε γίνει γνωστό την περασμένη Πέμπτη, κατόπιν συμφωνίας με τον παραχωρησιούχο την αύξηση στα διόδια στον αυτοκινητόδρομο της Νέας Οδού από την Μεταμόρφωση Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας δεν θα καταβάλουν περισσότερα χρήματα οι κάτοικοι του δήμου Ωρωπού και το αντίτιμο των διοδίων θα παραμείνει στα 2,10 ευρώ, ποσό που αναλογιστεί κανείς τις μετακινήσεις των κατοίκων αυτών σε καθημερινή βάση είναι ήδη αρκετά υψηλό και παραμένει “αγκάθι” για την τσέπη τους. Οι κάτοικοι της περιοχής φαίνονται έτοιμοι να συνεχίσουν τους αγώνες τους μέχρι να δικαιωθούν.
Φθηνότερο το αεροπλάνο από το αυτοκίνητο
Εξι ευρώ ακριβότερο και χωρίς να υπολογίζεται το κόστος της βενζίνης γίνεται το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε σχέση με τα εισιτήρια της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair, που προβλέπεται να ανοίξει φτερά στους ελληνικούς αιθέρες τον ερχόμενο Απρίλιο. Την ίδια στιγμή οι εργολάβοι χωρίς να κατασκευάσουν ούτε ένα χιλιόμετρο δρόμου εισέπραξαν συνολικά έσοδα από διόδια 1,37 δισ. ευρώ την τελευταία πενταετία από το Δημόσιο και επιπλέον 520 εκατ. ευρώ από τις αποζημιώσεις!
Ο δρόμος για την επανεκκίνηση των έργων στους εθνικούς αυτοκινητόδρομους ανοίγει με διαδοχικές εισπρακτικές επιθέσεις, επιβάλλοντας εκρηκτικές αυξήσεις από 30% έως 60% στην άσφαλτο, οι οποίες εκτινάσσουν στα ύψη το κόστος των μετακινήσεων σε όλη τη χώρα και καθηλώνουν το αυτοκίνητο. Η οργή και η αγανάκτηση του κόσμου ξεχειλίζουν, καθώς με το Ι.Χ. η προαναφερθείσα διαδρομή υπολογίζεται μετ’ επιστροφής στα 56 ευρώ, ενώ με το αεροπλάνο με βάση τα προβλεπόμενα τιμολόγια της ιρλανδικής εταιρείας στα 50 ευρώ. Εάν υπολογιστεί και η δαπάνη των καυσίμων, η οποία για τη Θεσσαλονίκη και επιστροφή εκτιμάται περίπου στα 140 ευρώ, τότε η μετακίνηση στη συμπρωτεύουσα γίνεται αποτρεπτική με τα επίγεια μέσα. Τα μεγέθη είναι συγκρίσιμα ακόμα και με τα εισιτήρια της πιο «ακριβής» Aegean, που δεν ξεπερνούν τα 80 ευρώ. Οι αυξήσεις στα διόδια είναι η ανταμοιβή των κατασκευαστών για να ξεπαγώσουν τα καθηλωμένα έργα που αναμένεται να μπουν σε εντατικούς ρυθμούς λειτουργίας το επόμενο δίμηνο, απορροφώντας τεράστια κεφάλαια σε δάνεια και εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία υπολογίζεται να επιβαρύνουν με 1,1 δισ. ευρώ το δημόσιο χρέος.
Χιλιομετρική χρέωση
Οι ανατιμήσεις στα διόδια αποτελούν όρο των συμβάσεων του 2007, συνδέονται με την αλλαγή στη χιλιομετρική χρέωση από τα 0,02 λεπτά στο ανώτατο επίπεδο, που είναι τα 0,04 λεπτά, και αφορούν συνολικά τρεις από τους πέντε μεγάλους αυτοκινητόδρομους που εξυπηρετούν τις μετακινήσεις των οχημάτων προς την Κόρινθο και την εθνικό οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Οι πιο τσουχτερές χρεώσεις εφαρμόζονται από τα μεσάνυχτα της περασμένης Πέμπτης στο τμήμα Αθήνα – Φθιώτιδα, το οποίο ανακατασκευάζει και λειτουργεί η κοινοπραξία Νέα Οδός, την οποία συγκροτεί η ΓΕΚ Τέρνα με ισπανικές εταιρείες. Οι αυξήσεις των διοδίων, μολονότι ελαφρώς μετριάστηκαν, εξακολουθούν να φτάνουν μέχρι και 60% στους σταθμούς των Αφιδνών, της Θήβας και της Τραγάνας. Με βάση τα νέα τιμολόγια οι τιμές για τα Ι.Χ. προσαρμόζονται αναλογικά στα 3,35 ευρώ (από 2,10), στα 3,95 ευρώ (από 2,55) και στα 3,90 ευρώ (από 2,45), αντίστοιχα. Πρόκειται για το πιο εμπορικό από πλευράς διελεύσεων κομμάτι του εθνικού δικτύου (με μέσο όρο διελεύσεων ημερησίως 44.000), μαζί με το Ελευσίνα – Κόρινθος, που εξυπηρετεί και μεγάλο τμήμα των επαγγελματικών μετακινήσεων, τις οποίες οι νέες τιμές εκτινάσσουν στα ύψη. Για παράδειγμα, το κόστος για φορτηγά – λεωφορεία εκτοξεύεται στις Αφίδνες στα 8,45 ευρώ και στη Θήβα στα 9,85 ευρώ.
Η κοινοπραξία που κατασκευάζει το Αντίρριο – Γιάννενα και έχει προικιστεί και με τα διόδια του Αθήνα – Σκάρφεια και Σχηματάρι – Χαλκίδα επιχειρεί να δελεάσει τους συχνούς χρήστες με ένα πρόγραμμα εκπτώσεων για τις αυξημένες μετακινήσεις που φτάνει έως 50%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκπτωση, η οποία για να ενεργοποιηθεί απαιτεί τουλάχιστον δύο διελεύσεις ημερησίως κάθε μήνα. Ως θετικό στοιχείο καταγράφεται, η δήλωση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη την περασμένη Παρασκευή ότι θα μείνει αμετάβλητο το κόστος για τις τοπικές μετακινήσεις προκειμένου να εξευμενιστούν οι οξύτατες αντιδράσεις για τις ανατιμήσεις. Εχει συμφωνηθεί με το υπουργείο Υποδομών να μην καταβάλλουν τις αυξήσεις οι κάτοικοι του Δήμου Ωρωπού (πάνω από 35.000 δημότες), οι οποίοι θα συνεχίσουν να μετακινούνται με κόστος 2,10 ευρώ.
Αυξήσεις με νέα συνολική επιβάρυνση 1,40 λεπτά επεβλήθη και στα Ι.Χ. που κινούνται στον δρόμο Ελευσίνα – Κόρινθος, τον οποίο κατασκευάζουν οι εταιρείες Hochtief, Vinci, Aκτωρ, J&P Αβαξ, ΓΕΚ Τέρνα και Αθηνά. Η μεγάλη αλλαγή που συντελείται στον πολυσύχναστο οδικό άξονα της Πελοποννήσου αφορά στη χρέωση των οδηγών και από τις δύο κατευθύνσεις του δρόμου με την προσθήκη άλλων δύο σταθμών. Πρόκειται για τον σταθμό του Ισθμού στο ρεύμα προς Κόρινθο και τον σταθμό της Ελευσίνας στην επιστροφή προς Αθήνα. Μέχρι σήμερα οι οδηγοί πλήρωναν διόδια μόνο στην Ελευσίνα στην κατεύθυνση προς Πάτρα και στον Ισθμό στην επιστροφή για Αθήνα. Από την περασμένη εβδομάδα το διόδιο σπάει στα δύο και από 3,20 γίνεται 2,10 στην Ελευσίνα και 1,80 στον Ισθμό και αντίστοιχα στην επιστροφή, ανεβάζοντας το κόστος του ταξιδιού έως την Πάτρα στα 13 ευρώ μετ’ επιστροφής. Η Κορίνθου – Πατρών, το αυτοκινητιστικό «ναρκοπέδιο» του εθνικού οδικού δικτύου, είναι από τα μοναδικά τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που το ύψος των διοδίων έχει μειωθεί κατά 20%.
Ετσι οι τιμές στο Ζευγολατιό και το Ρίο από 3,10 έχουν διαμορφωθεί στα 2,50 ευρώ. Διόδια έχουν τοποθετηθεί και στους παράπλευρους δρόμους της εθνικής οδού Αθηνών-Κορίνθου στη Νέα Πέραμο και στους Αγίους Θεοδώρους με σκοπό να χρεώνονται οπωσδήποτε και οι οδηγοί, κυρίως των φορτηγών, που χρησιμοποιούν τους παράδρομους για να αποφύγουν τα διόδια της εθνικής οδού. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, οι οδηγοί βγαίνουν στην παλιά εθνική μέχρι τον κόμβο της Πάχης και μετά ξαναμπαίνουν ανενόχλητοι στον αυτοκινητόδρομο. Με τη λειτουργία του πλευρικού σταθμού της Πάχης μπαίνουν εμπόδια, καθώς για να ξαναβγούν στον αυτοκινητόδρομο θα πρέπει να πληρώσουν το νέο πλευρικό διόδιο. Η Ολυμπία Οδός σκοπεύει να αντιμετωπίσει κατά πρόσωπο το κίνημα «Δεν Πληρώνω» και με τις ειδικές ηλεκτρονικές κάμερες που έχει προμηθευτεί και οι οποίες σταδιακά θα τοποθετηθούν και σε άλλους οδικούς άξονες. Στους παραβάτες θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ, καθώς επίσης αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων για 20 ημέρες.