Το νέο Οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και τη νέα διάρθρωση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής παρουσίασε με σημερινή συνέντευξη τύπου ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Όπως τόνισε από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων του έθεσε ως προτεραιότητες τρεις στόχους: Ο πρώτος στόχος ήταν να προχωρήσει άμεσα η επένδυση της Cosco στον Πειραιά. Ο δεύτερος στόχος ήταν να προχωρήσει ένα νομοσχέδιο το οποίο χρόνια βρισκόταν στα συρτάρια του Υπουργείου, το νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής, το οποίο από τη Δευτέρα έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση.«Το τρίτο ήταν να αναμορφώσουμε τον Οργανισμό λειτουργίας του Υπουργείου, να προχωρήσουμε σε αυτήν τη μεγάλη μεταρρύθμιση που έχει ονομαστεί -γιατί έχει συζητηθεί πάρα πολύ- Λιμενικός Καλλικράτης και να λύσουμε χρόνια προβλήματα του προσωπικού. Σήμερα είμαστε στη θέση να παρουσιάσω και στην Ηγεσία Στρατιωτική και Πολιτική του Υπουργείου αλλά και προς τον τύπο, ακριβώς αυτό το νέο οργανόγραμμα», είπε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με το νέο οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τόνισε τη σημασία της υλοποιούμενης μεταρρύθμισης, υπογραμμίζοντας τις βασικές του στοχεύσεις που ήταν η δημιουργία δομών με επιτελικό χαρακτήρα για τον αμεσότερο συντονισμό, την αποτελεσματικότερη εποπτεία, τη συνεκτικότερη διάρθρωση, την ομογενοποίηση του εκτελούμενου έργου, την άρση των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη.
Παράλληλα, σημείωσε τη θεσμική θωράκιση που αποκτά, πλέον, το Υπουργείο Ναυτιλίας , καθώς μέχρι και σήμερα η λειτουργία του καθοριζόταν από μια πανσπερμία νομοθετικών ρυθμίσεων, οι οποίες δρούσαν αναιρετικά η μία στην άλλη.«Το Υπουργείο, ξέρετε ότι έχει περάσει από μια σειρά διοικητικών και δομικών αλλαγών τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργεί με πολλούς και διαφορετικούς κανονισμούς και οργανογράμματα», τόνισε.
Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο υπουργός, παρουσιάζοντας το νέο, ενιαίο και σύγχρονο οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στάθηκε στο ότι «θα είμαστε ίσως το πρώτο Υπουργείο που θα έχει προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών του, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης»,και επικεντρώθηκε στη νέα του διάρθρωση .
«Πρώτα από όλα το ίδιο το Υπουργείο αποκτά τρεις Γενικές Γραμματείες, οι οποίες έχουν σαφή προσδιορισμένες αρμοδιότητες. Έχουμε το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο οποίος εποπτεύει τον Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος. Έχουμε τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, η οποία αποκτά όλες τις αρμοδιότητες που έχουν σχέση με την αναπτυξιακή πολιτική, με την αναδιάρθρωση των λιμένων, τη λειτουργία τους και τις ναυτιλιακές επενδύσεις. Όπως ξέρετε, για πρώτη φορά το ελληνικό κράτος έχει στοχεύσει στην αξιοποίηση αυτής της Λιμενικής υποδομής προς όφελος του ελληνικού λαού, γιατί μέχρι τώρα τα λιμάνια μας τα βλέπαμε όχι σαν πόλους ανάπτυξης, αλλά μόνο σαν πόλους εξυπηρέτησης.
Και βέβαια η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, η οποία οφείλει να έχει σαφή και ξεκάθαρο ρόλο στην άσκηση νησιωτικής πολιτικής και να θέσει τη «Νησιωτικότητα» στο ευρωπαϊκό περιβάλλον».
Ο νέος οργανισμός περιλαμβάνει:
– 4 κλάδους (μείωση 50%)
– 3 γενικές διευθύνσεις (δημιουργία ακόμη μίας, της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, που είναι κοινή για κάθε Υπουργείο)
– 30 διευθύνσεις (μείωση 43%) και
– 111 τμήματα (μείωση κατά 39%),
Ενώ, όσον αφορά τις βασικές μεταρρυθμιστικές αλλαγές, υπογράμμισε:
– Τη δημιουργία επιτελικών δομών με απευθείας αναφορά στην ίδια την πολιτική ηγεσία, επιτυγχάνοντας με αυτόν τον τρόπο καλύτερο εσωτερικό συντονισμό των δράσεων και μεγαλύτερη ευελιξία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η δημιουργία του επιτελικού Γραφείου ΥΝΑ,
– Τη σύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού και Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Δράσεων . «Θα ήθελα να σταθώ σε αυτήν την Υπηρεσία γιατί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου δεν έχει αξιοποιήσει μέχρι τώρακανένα από τα χρηματικά πλαίσια στήριξης, τα οποία έχουν περάσει από τον κλάδο αυτό. Δεν είχε καταφέρει να δημιουργήσει τις δομές ώστε να προκηρύσσει διαγωνισμούς και να αξιοποιεί ευρωπαϊκά κονδύλια για την αναβάθμιση των υπηρεσιών του και την ανανέωση του εξοπλισμού. Θέλουμε να επιταχύνουμε αυτή τη διαδικασία και μάλιστα στόχος μας είναι να ενταχθούμε σε ένα χρηματικό πλαίσιο στήριξης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επιπρόσθετα, τόνισε:
– Τη σύσταση Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων,
– Τη σύσταση Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου
Παράλληλα, ο υπουργός έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στη δημιουργία μιας Διεύθυνσης, όπου θα υπάγονται στο εξής όλα τα θέματα θαλασσίων ενδομεταφορών:
– Στη μετεξέλιξη του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων σε ελεγκτικό μηχανισμό. Με αυτόν τον τρόπο
ενισχύεται η ασφάλεια πλοίων και επιβαινόντων, καθώς και η προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος. Το κύριο νομοθετικό έργο του Κλάδου αποτελεί, πλέον, αρμοδιότητα άλλων Διευθύνσεων του Υπουργείου, καθώς «δεν μπορεί ο ελεγκτής να είναι και ελεγχόμενος».
– Στη δημιουργία Τεχνικής Υπηρεσίας με δυνατότητα σύνταξης και έγκρισης μελετών και εκτέλεσης έργων. Ενέργειες για τις οποίες μέχρι σήμερα το Υπουργείο απευθυνόταν σε άλλες Κεντρικές και Περιφερειακές Αρχές, με αποτέλεσμα να παραμένουν , λόγω καθυστερήσεων, Ευρωπαϊκά κονδύλια αναξιοποίητα.
– Στη δημιουργία στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων μιας νέας Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Επενδύσεων, με κύρια αποστολή την προώθηση και υλοποίηση επενδύσεων στα λιμάνια, σε ναυτιλιακές δραστηριότητες( ναυπηγοεπισκευή), καθώς και στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.
Για τη νέα δομή διοίκησης του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, ανέφερε:
– Την κατάργηση του θεσμού των Επιθεωρητών Περιφερειακών Διοικήσεων (Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, ΔυτικήςΕλλάδος/Ιονίων Νήσων) , με την παράλληλη ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των
– Περιφερειακών Διοικήσεων ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ, καθώς και
– Εξειδίκευση του αντικειμένου του κάθε κλάδου.
«Το Λιμενικό Σώμα αποκτά δηλαδή μια ξεκάθαρη δομή. Έχουμε τη δομή και τη δημιουργία του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης όλων των υπηρεσιών που ασχολούνται με το αστυνομικό έργο και τη δημιουργία του δεύτερου Κλάδου, του Κλάδου Ναυτιλίας, στον οποίο υπάγονται πλέον οι Διευθύνσεις εκπαίδευσης, εργασίας, θέματα θαλασσίων συγκοινωνιών, περιβάλλον κοκ. Έχουμε, επίσης, ένα ξεκάθαρο κλάδο που ασχολείται με τα θέματα της υποστήριξης της ναυτιλίας και, όπως σας είπα, παραμένει η αυτοτέλεια του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων και υπάρχει και ο Κλάδος Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης», κατέληξε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τη νέα διάρθρωση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο κ. Βαρβιτσιώτης, τόνισε ότι από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του έθεσε ως κυρίαρχη προτεραιότητα την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος. Παράλληλα, υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι πρόκειται για τον πρώτο συνολικό εξορθολογισμό της λειτουργίας των υπηρεσιών του από το 1927, όταν και δημιουργήθηκε, κατονόμασε τις βασικές του στοχεύσεις που είναι: Η ενίσχυση της παρουσίας σε ακριτικά σημεία και η θωράκιση των θαλασσίων συνόρων μας, η επιχειρησιακή ευελιξία ,η αμεσότητα στη συνεννόηση μεταξύ των μονάδων,η ορθολογικότερη κατανομή των δυνάμεών μας στην Επικράτεια, η μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας ,η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη και, κυρίως, η αποδέσμευση σημαντικού μέρους του στελεχιακού δυναμικού από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που αποτελούσαν καθημερινώς τροχοπέδη στην άσκηση των επιχειρησιακών του καθηκόντων.
Στη συνέχεια, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου ,Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, επεσήμανε ότι όλες οι παρεμβάσεις μελετήθηκαν ενδελεχώς και στοχευμένα και απαρίθμησε τα οφέλη που προκύπτουν από την αναδιάρθρωση:
– Τον καλύτερο σχεδιασμό της δράσης των μονάδων, μέσω της διοικητικής υπαγωγής μικρότερων σε μεγαλύτερες, καθώς και την καλύτερη αξιοποίηση των επιχειρησιακών μέσων που διαθέτουν.
– Την εξοικονόμηση οικονομικών πόρων, παραπάνω από 500.000 ευρώ ετησίως, και, κυρίως,
– Την εξοικονόμηση περίπου 700 ανδρών και γυναικών, που «βγαίνουν από το γραφείο και ρίχνονται στη δράση».