Αναστάτωση προκλήθηκε νωρίτερα στο Μοσχάτο όταν φλόγες και καπνοί άρχισαν να ξεπηδούν από τον χώρο του κινητήρα ενός κλειστού βαν έξω από λαϊκή αγορά.
Ρεπορτάζ: Νίκος Νικολετάκης
Επικράτησε πανικός καθώς υπήρχε φόβος να επεκταθεί η φωτιά αν το φορτηγάκι καιγόταν. Κι αυτό γιατί δίπλα υπήρχαν οι τέντες από πάγκο της λαϊκής. Η αστυνομία επενέβη αμέσως και έκλεισε τον δρόμο ενώ ο οδηγός του οχήματος και άλλα άτομα με πυροσβεστήρες κατάφεραν να σβήσουν τις φλόγες πρωτού επεκταθούν στον κινητήρα.
Δείτε βίντεο:
“Φοβηθήκαμε πολύ καθώς ο πάγκος μας είναι πολύ κοντά στο βαν” μας λέει παραγωγός της λαϊκής αγοράς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Φωτιά σε λεωφορείο στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, στο ύψος της Βουλιαγμένης
Αποκάλυψη: «Πολέμησαν» τη φωτιά με… φωτιά κι έφεραν τον όλεθρο στην Αττική!
Λίγο αργότερα έφτασε ένα όχημα της πυροσβεστική χωρίς να χρειαστεί να κάνει ενέργειες.
Μόλις διαπίστωσαν ότι ο κίνδυνος έχει περάσει οι αστυνομικοί παρέδωσαν τον δρόμο ξανά σε κυκλοφορία.
Ο οδηγός υποστήριξε ότι υπήρξε πρόβλημα στη φτερωτή με αποτέλεσμα να μην υπάρχει επαρκής ψύξη του κινητήρα.
Γιατί παίρνουν φωτιά τα αυτοκίνητα εν κινήσει; Τι πρέπει να προσέχουμε
Σοκ στο πανελλήνιο προκάλεσε ο φρικτός θάνατος μίας 38χρονης γυναίκας, μητέρας τριών παιδιών τον Ιούλιο του 2023. Το αυτοκίνητο τυλίχτηκε στις φλόγες έξω από παιδότοπο στην Κατερίνη, χωρίς η ίδια να προλάβει να το εγκαταλείψει.
Η ανάφλεξη του αυτοκινήτου οφείλεται σε μηχανική βλάβη. Το αυτοκίνητο άρχισε ξαφνικά, εν κινήσει, να βγάζει καπνούς και τυλίχθηκε στις φλόγες πριν μπορέσει η γυναίκα να αντιδράσει και να βγει γρήγορα από αυτό.
Από το πρωτοφανές συμβάν στην Κατερίνη με την μητέρα τριών παιδιών που βρήκε τραγικό θάνατο όταν το όχημά της τυλίχθηκε στις φλόγες χωρίς η ίδια να προλάβει να εξέλθει, μέχρι τις πυρκαγιές που ξεκίνησαν από αυτοκίνητα που άρπαξαν φωτιά εν κινήσει, το τελευταίο διάστημα έχουμε δει αρκετά περιστατικά εκδήλωσης φωτιάς σε οχήματα που κινούνται.
Οδηγίες για φωτιά σε αυτοκίνητο
Οι πιθανότητες να ξεσπάσει πυρκαγιά σε ένα αυτοκίνητο όσο βρίσκεται εν κινήσει μπορεί να είναι πολύ μικρές, ωστόσο δεν είναι τελείως ασήμαντες για να τις αγνοήσουμε, καθώς σε περίπτωση εκδήλωσης του φαινομένου, μπαίνει σε ρίσκο ακόμα και ή ίδια μας η ζωή.
Συνεπώς καλό θα είναι να γνωρίζετε τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που σας συμβεί, αλλά και πώς θα πρέπει να έχετε προετοιμαστεί εκ των προτέρων. Ποιες θα πρέπει να είναι οι πρώτες κρίσιμες και άμεσες ενέργειες ώστε να περιοριστεί το μέγεθος της ζημιάς, τι μπορεί να προκαλέσει τη φωτιά, αλλά και πως θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι;
Όταν ξεκινάει μια φωτιά σε αυτοκίνητο, η μόνη σκέψη είναι η άμεση κινητοποίηση ώστε να καταφέρεις να αποφύγεις τον μεγάλο κίνδυνο που έχεις μπροστά σου. Σημάδια όπως καπνός ή μυρωδιά καμένου υλικού, είναι αρκετά για να σταματήσεις αμέσως το αυτοκίνητό σου σε ένα ασφαλές σημείο και να ελέγξεις την πηγή του προβλήματος, προτού να είναι αργά.
Αν προκύψει φωτιά σε αυτοκίνητο στην Εθνική Οδό ή οπουδήποτε αλλού, είναι σημαντικό να δράσεις άμεσα για να προστατεύσεις εσένα και τους συνεπιβάτες σου και να προσέξεις το πού θα σταματήσεις το όχημα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, σε περίπτωση που ένα αυτοκίνητο πήρε φωτιά ή δίνει σημάδια πως θα πάρει, κάνε τα εξής:
Εντόπισε τα ύποπτα σημάδια: Μια γρήγορη αλλαγή στον δείκτη καυσίμου ή στη θερμοκρασία του κινητήρα, μπορεί να σημαίνει ότι υπάρχει διαρροή ή υπερθέρμανση, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε φωτιά. Επίσης, πρόσεξε για καπνό, φλόγες, ή μυρωδιά από καμένο λάστιχο ή πλαστικό.
Στάθμευσε σε ασφαλές σημείο: Κάνε στην άκρη του δρόμου όσο πιο σύντομα μπορείς. Άναψε τα φλας για να ειδοποιήσεις τους άλλους οδηγούς και προσπάθησε να φτάσεις σε ένα ασφαλές σημείο.
Σταμάτησε τον κινητήρα: Αμέσως μετά τη στάση, σβήσε τον κινητήρα. Αυτό μειώνει την πιθανότητα περαιτέρω τροφοδότησης της φωτιάς.
Εκκένωσε το όχημά σου: Βγάλε όλους τους επιβάτες από το αυτοκίνητό σου αμέσως και με ασφάλεια. Φρόντισε να μην επιστρέψεις στο καιόμενο όχημα για κανένα λόγο.
Απομακρύνσου από το όχημα: Κράτησε τους επιβάτες και τον εαυτό σου τουλάχιστον 100 μέτρα μακριά από το φλεγόμενο όχημα και μακριά από την κυκλοφορία.
Κάλεσε για βοήθεια: Χρησιμοποίησε το κινητό σου τηλέφωνο για να καλέσεις την πυροσβεστική υπηρεσία στο 199 και δώσε ακριβείς πληροφορίες για την τοποθεσία σου και την κατάσταση.
Πυροσβεστήρας, το μόνο σου όπλο
Η νομοθεσία έχει θέσει συγκεκριμένα στάνταρ για τους πυροσβεστήρες αυτοκινήτου και σύμφωνα με αυτά θα πρέπει να είναι τύπου Ι, ξηράς κόνεως (σκόνης) κατάλληλος για κατηγορία πυρκαγιάς A (προέρχεται από στερεά καύσιμα υλικά, όπως πλαστικά, υφάσματα κ.τ.λ.), B (προέρχεται από υγρά καύσιμα, όπως βενζίνη, λάδι, πετρέλαιο κ.τ.λ.), και C (προέρχεται από αέρια καύσιμα, όπως γκάζι, φυσικό αέριο κ.τ.λ.).
Η νομοθεσία για τα αυτοκίνητα υποχρεώνει τον κάθε οδηγό να έχει πυροσβεστήρα στο όχημά του, ο οποίος πρέπει να έχει κατασβεστική ικανότητα, τουλάχιστον 8A, 34B, C, δηλαδή να είναι κατάλληλος για κατάσβεση φωτιάς στερεών καυσίμων (γράμμα A), υγρών καυσίμων (γράμμα B), αερίων καυσίμων (γράμμα C). Η κατασβεστική ικανότητα αυτή επιτυγχάνεται από τον πυροσβεστήρα ξηράς σκόνης των 2 kg.
Βάσει της νομοθεσίας προβλέπεται η ετήσια συντήρηση του πυροσβεστήρα από αναγνωρισμένη εταιρεία συντήρησης πυροσβεστήρων και πυροσβεστικών μέσων. Ο πυροσβεστήρας στο αυτοκίνητο είναι μία απαραίτητη συσκευή έκτακτης ανάγκης και σε περίπτωση που δεν υπάρχει το πρόστιμο είναι 80€. Βεβαιώσου λοιπόν πως έχεις πυροσβεστήρα, τοποθετημένο σε εύκολα προσβάσιμο σημείο, όχι κρυμμένος κάτω από αποσκευές ή άλλα αντικείμενα.
Τι κάνουμε όταν πιάσει φωτιά σε ελαφριά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα;
Τα τελευταία χρόνια οι συσκευές μικροκινητικότητας (e-bikes, e-scooters, hoverboards κ.α.) έχουν γίνει πολύ δημοφιλείς και έχουν κατακτήσει ένα αρκετά μεγάλο μερίδιο της αγοράς.
Σε περίπτωση φωτιάς σε αυτές τις συσκευές, οι ενέργειες που πρέπει να κάνεις σύμφωνα με το Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδος, είναι:
Απομάκρυνε τη συσκευή από τους εσωτερικούς χώρους, εάν αυτό είναι δυνατό.
Χρησιμοποίησε πυροσβεστήρα ξηράς σκόνης. Αν έχεις πολλούς, καλύτερα να τους χρησιμοποιήσεις ταυτόχρονα.
Κάλεσε αμέσως το 199 ή το 112 και πες ότι στην πυρκαγιά εμπλέκεται μπαταρία ιόντων λιθίου.
Είναι πιο επικίνδυνη η φωτιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Οι φωτιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σπάνιες αλλά όταν συμβούν, μπορεί να είναι πολύ καταστροφικές. Αυτό γιατί οι μπαταρίες λιθίου δυσκολεύουν την κατάσβεση, και οι συνηθισμένες μέθοδοι συχνά αποτυγχάνουν.
Υπάρχει μία νέα λύση, αυτή της ειδικής κουβέρτας η οποία φαίνεται πιο αποτελεσματική, αφού αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες και μπορεί να σβήσει τη φωτιά από μόνη της.
Αν δεις καπνό ή φλόγες, ακολούθησε τα έξι βήματα που αναφέραμε, ενημερώνοντας την πυροσβεστική πως πρόκειται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Υπάρχει κίνδυνος έκρηξης του αυτοκινήτου μετά από φωτιά σε αυτοκίνητο με υγραέριο;
Όχι, δεν υπάρχει κίνδυνος έκρηξης, καθώς υπάρχουν ειδικές βαλβίδες και συστήματα ασφαλείας που φροντίζουν για αυτό.
Σε κάθε περίπτωση, ένα αυτοκίνητο που μετατρέπεται σε υγραεριοκίνητο παραμένει αξιόπιστο, καθώς όλα τα εξαρτήματα έχουν περάσει ανάλογα τεστ και έχουν λάβει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις.
Γιατί η συντήρηση είναι τόσο σημαντική;
Οι βλάβες αυτοκίνητου είναι εκείνες που οδηγούν σε δυσάρεστα γεγονότα, γι’ αυτό και δεν πρέπει να αφήνεις το όχημά σου σε κακή κατάσταση.
Χρησιμοποίησε λοιπόν γνήσια ανταλλακτικά και διατήρησε σωστά τα επίπεδα λαδιού και ψυκτικού υγρού.
Έλεγξε επίσης τα φρένα, μιας και μια βλάβη ίσως προκαλέσει υπερβολική τριβή και υψηλή θερμότητα, που τελικά μπορεί να οδηγήσει στη φωτιά σε αυτοκίνητο.
Είναι σημαντικό να συντηρείς το αυτοκίνητό σου τακτικά και ακόμα αν μεταφέρεις εύφλεκτα υλικά, σφράγισέ τα καλά και άφησε τα παράθυρα του οχήματος ανοιχτά.
“Κινητές βόμβες” 2,9 εκ. αυτοκίνητα που δεν περνούν ΚΤΕΟ
Η Νο1 αιτία πυρκαγιών σε αυτοκίνητα πρόκλησης πυρκαγιάς στα αυτοκίνητα είναι η διαρροή καυσίμου (βενζίνη, diesel, LPG) πάνω σε ζεστά μέρη του κινητήρα (επαφή με πυρωμένα μέταλλα).
Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος Κωνσταντίνος Βήκας και κάνει έκκληση για πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος ελέγχου των οχημάτων στα ΚΤΕΟ.
Δεύτερη αιτία είναι οι βλάβες του ηλεκτρικού συστήματος και ακολουθούν:
Διαρροή άλλων εύφλεκτων υγρών όπως π.χ. λάδια, αντιψυκτικό, βαλβολίνες, υγρό υδραυλικού τιμονιού, υγρό φρένων.
Υπερθέρμανση του κινητήρα (ιδιαίτερα τις ημέρες καύσωνα).
Υπερθέρμανση του καταλύτη.
Η διαρροή καυσίμου -που σε συνδυασμό με σπινθήρα μπορεί να επιφέρει φωτιά- μπορεί να προκληθεί:
Από χτύπημα στο ντεπόζιτο (στο ΚΤΕΟ μπορεί να διαπιστωθεί).
Φθαρμένα ( ή και σάπια) σωληνάκια τροφοδοσίας λόγω κακής ή ανύπαρκτης συντήρησης.
Διαρροή στα μπεκ ψεκασμού λόγω φθοράς ή λανθασμένης τοποθέτησης.
Αντλία βενζίνης, δυσλειτουργία
Βλάβες ηλεκτρικού συστήματος: Γυμνά καλώδια κοντά στην μπαταρία ή στο δυναμό μπορούν να προκαλέσουν σπινθήρα σε επαφή με κάποιο μεταλλικό εξάρτημα. Ομοίως φθαρμένα παλιά μπουζοκαλώδια.
Διαρροή άλλων εύφλεκτων υγρών: Όπως π.χ. λάδια, αντιψυκτικό, βαλβολίνες, υγρό υδραυλικού τιμονιού, υγρό φρένων.
Υπερθέρμανση του κινητήρα (ιδιαίτερα τις ημέρες καύσωνα): Από μόνος του δεν καίγεται. Μπορεί όμως λόγω την αύξησης της θερμοκρασίας στον χώρο του κινητήρα να «βράσουν» τα υγρά (λιπαντικό, ψυκτικό κτλ ) και πιθανά να προκληθεί διαρροή και αν τα υγρά έρθουν σε επαφή με πυρωμένο μέταλλο μπορεί να προκληθεί φωτιά.
Υπερθέρμανση του καταλύτη: Ένας βουλωμένος καταλύτης ή ένας καταλύτης σε όχημα μου δεν γίνεται σωστά η καύση αναπτύσσει πολύ μεγαλύτερες θερμοκρασίες από τις «κανονικές θερμοκρασίες λειτουργίας». Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να προκαλεί μακροπρόθεσμη ζημιά στον ίδιο τον καταλύτη αλλά και στα γύρω μέρη του αυτοκινήτου. Για αυτό δεν πρέπει να παρκάρουμε πάνω από ξεραμένα ψηλά χόρτα και γενικότερα να αποφεύγουμε στην πορεία μας σκουπίδια εύφλεκτων υλικών.
“Συνήθως για να πάρει φωτιά ένα αυτοκίνητο πρέπει να συντρέχουν δύο λόγοι, μαζί ή ανεξάρτητα. Διαρροή καυσίμου ή και ηλεκτρολογικό βραχυκύκλωμα. Χωρίς την παρουσία σπινθήρα, κανένα καύσιμο δεν μπορεί να αναφλεχθεί, ειδικά το πετρέλαιο. Αντί για ανάφλεξη, τα καύσιμα απλώς εξατμίζονται όταν έρχονται σε επαφή με μια θερμή επιφάνεια. Πιο επικίνδυνη είναι η μάκα από παλιά λάδια και σκόνη σε συνδυασμό με φθαρμένες καλωδιώσεις” λέει ο κ. Βήκας.
Με πληροφορίες από autotriti.gr/ insurancemarket.gr / caroto.gr